Bouwverslag GeeBee R2 1,8M

Hallo allemaal,

Nu de Gb models yak55M helemaal klaar is en gevlogen heeft ga ik samen met mijn vader dit keer aan de volgende beginnen.

Dit is een Graupner GeeBee R2.
De doos staat al een kleine 2 jaar in de kelder te wachten om gebouwd te worden.
Gelukkig heb ik hem toen gekocht aangezien hij sinds 2008 geloof ik al niet meer gemaakt word.

foto304.jpg

Alles even uitgepakt en nagelopen wat er allemaal bij zit en het eerste wat ons opviel is dat de beschrijving ontbrak......
Toch wel makkelijk aangezien er allemaal zakjes met wazige houtblokjes en dergelijke bij zitten.
Gelukkig staat de handleiding nog online op de site van Graupner zelf.
Linkje voor de geinteresseerde : http://www.graupner.de/fileadmin/downloadcenter/anleitungen/6272.pdf

Na de handleiding doorgelezen te hebben en alle materialen verkend maar eens begonnen met bouwen.

De vleugels :

foto305.jpg

De vleugels zijn styropor kernen beplankt met balsa hierdoor zijn ze vrij gewichtig maar zeker wel stevig.

Graupner levert 2 soorten scharnieren bij de kist,
de eerste die ik vond waren stevige plastic scharnieren die met de metalen pinnetjes erdoorheen.
En tot mijn verbazing zaten de roeren vast op de vleugel met glasvelzel scharnieren.
Zelf ben ik een voorstander van deze scharnieren qua eenvoud van inbouwen en spelingsvrijheid.
Als roerhoorntjes zitten er bruine hoorntjes bij van een vezelmateriaal dat ik al vaker heb gezien op vliegtuigen maar de naam ervan weet ik niet.
De servo`s worden in plastic bakjes geschroefd en dan met bakje en al op een triplex plaatje gelijmd dat je met schroeven weer vastzet in de vleugel.

foto322.jpg

De servo`s

Ook de roerhoorntjes zitten al vast in de rolroeren en de aansturingen zitten er ook al op en zijn ook gesoldeerd.

foto307.jpg

Roerhoorntjes en gesoldeerde aansturing.

Nog wat random foto`s van de vleugels en het romp(je) bij elkaar.....

foto308.jpg

Vleugels in elkaar geschoven met midden ligger ertussen.

foto309h.jpg

Het romp(je)

foto310.jpg

Als het romp(je) op de vleugels zit is het rode middengedeelte op 2cm na helemaal bedekt !

foto313c.jpg

Met zon motorkap moet aan de choke komen toch geen probleem meer zijn ??

foto314x.jpg

De nepstermotor die erbij zit los in de motorkap.

foto315.jpg

Richtingroer(tje) deze is in verhouding tot de rest ook wel echt klein.

foto316.jpg

Maar wel net als alles heel DIK !

foto317.jpg

Op de romp.

foto318.jpg

Horizontal stab.

foto319.jpg

In verhouding met mijn hand.

foto321.jpg

NEEE dat is geen mini servo !! dat is een gewone standaard servo !

Als motor heb ik hier een Zenoah 45cc liggen maar omdat deze misschien toch wat zwaar is (2,2KG) ga ik mischien een DL55 bestellen die maar 1500 weegt met alles erbij.

Morgenavond misschien nog wat bouwen en dan komt er wel weer een update.
Er zit nog genoeg werk aan deze ARF.

Groeten Yannic.

Laatst bewerkt:
Nice, ik vind een Geebee altijd onwijs stoer om te zien, alleen vliegen ze lang niet allemaal even stabiel. Ik ben benieuwd naar deze:)

Hoi,

Zo lelijk dat ie mooi blijft :mrgreen:

Heb er nog nooit 1 gevlogen op de sim na en daar vliegt ie zelfs belabberd dus hoop dat het een beetje leuk gaat vliegen.
Gemiddelde Youtube filmpjes laten toch wat anders zien.

Veel plezier met bouwen en vliegen.

Wel filmpje schieten hè :)

Gr. Dennis

Even een abootjes. Zelf heb ik enige tijd gezocht naar de Graupner GeeBee R2 maar kon er geen één vinden (voor een schappelijke prijs). :( Dus maar een kleinere FlyFly GeeBee R2 gekocht bij HC (voor die $79,00 en wat verzendkosten geen probleem). 8) Komende lente deze kleine rakker afmaken. :yes:

geebee_box1.jpg

geebee_box2.jpg

geebee_build01-wings_bottom.jpg

Op YouTube zijn diverse filmpjes van de Graupner GeeBee te vinden. Belangrijkste lijkt te zijn constant het gas erop te houden, zelfs bij het landen. Pas als de wielen op de grond staan van het gas af. Anders slaat-ie om en is het gebeurd (vooraal daarvan zijn legio voorbeeld op YouTube :oops:).

Mooie kist.:)
Wbt de motor, eerst toestel afbouwen dan het zwaartepunt bepalen en kijken wat je motor incusief uitlaat en prop mag wegen.
Ik heb zelf met een GeeBeeZ van kyosho gevlogen met een 15cc. De kist was veel te zwaar en daardoor slecht te landen. (als hij de grond raakt slaat hij direct over de kop)
Een andere GeebeeZ vloog met een 8.5 cc veel beter en net zo snel, en het landen ging ook veel minder slecht :confused:

Succes met de bouw en nog meer succes met het vliegen en NOG MEER succes met landen.

Hoi Arjan,

Bedankt voor de tip.
Ik ben ooit in Weert op jullie vliegkamp geweest en daar heb ik toen ook met jou gesproken over dat ik ooit een GeeBee wilde vliegen en tja hier is hij dan :)
3 jaar later maar gelukkig wel veel ervaring rijker met vliegen en landen van kisten.
Ik ben er ook heel benieuwd naar....
Volgens een testverslag wat ik gelezen heb zou hij heel strak vliegen maar het landen zou bij die eerste vlucht al zijn mis gegaan.

@ sleurhutje Die flyfly geebee ziet er ook wel leuk uit :)
Ga je hem electro vliegen of brandstof ?

Ze zeggen in de beschrijving dat deze ongeer 6kg zou gaan wegen dat vind ik eigenlijk al vrij zwaar.
Ze raden een ZDZ40 aan of een 5cil ster motor van OS.

Hoi Arjan,

Bedankt voor de tip.
Ik ben ooit in Weert op jullie vliegkamp geweest en daar heb ik toen ook met jou gesproken over dat ik ooit een GeeBee wilde vliegen en tja hier is hij dan :)

Het is een kleine wereld :)
Ik ga in ieder geval geen geebee meer bouwen of vliegen, Heb er onlangs nog een verkocht aan een clubgenoot nieuw in de doos. Eens kijken of hij er wel mee uit de voeten kan.

Arjan waar had jij je zwaartepunt ergens liggen ?
Graupner geeft aan dat je hem opstekop op 65mm van de voorlijst moet leggen.
De vleugel is 300mm breed ze leggen hem dus ruim voor 1/3 van de vleugel.
In het testverslag staat ook dat het aangegeven zwaartepunt te ver naar voren is.
Ik denk dat ik ga voor 80mm of denk je dat 65 beter is ?

Als uitslagen geven ze :

Roll: 16mm omhoog en 14mm omlaag
Hoogteroer omhoog en omlaag 20mm
En richtingroer naar links en rechts 50mm

Hier nog een filmpje van deze GeeBee op het einde gaat hij een keer op zijn neus met landen.

Tja....

Ik heb het idee dat hij voorover rolt omdat op een gegeven moment bij de landing zijn staartvlak in de turbulentie van zijn vleugel komt waardoor je hoogteroer dus geen functie meer heeft.

Dit zijn toch wel dingen om tijdens de bouw over na te denken.

Groeten Yannic.

Laatst bewerkt door een moderator:
Toch kan het ook goed:

[URL="
- Giant Gee Bee in 15 knot winds "Awsome!!"[/URL]

Maar je moet er snelheid in houden bij het landen.

Laatst bewerkt door een moderator:
De kist was veel te zwaar en daardoor slecht te landen. (als hij de grond raakt slaat hij direct over de kop)

.....

Succes met de bouw en nog meer succes met het vliegen en NOG MEER succes met landen.
Yep, da's bekend van de GeeBee's. Een veelgebruikte modificatie is dan ook iets langere poten maken en de wielkappen wat meer naar voor laten staan. Het zwaartepunt ligt akelig ver naar voor.

@ sleurhutje Die flyfly geebee ziet er ook wel leuk uit :)
Ga je hem electro vliegen of brandstof ?
Elektro. Onze club heeft beperkingen qua tijden met brandstofvliegen en ik vlieg graag op een mooie zomermiddag/-avond als het mij uitkomt (overigens ook in de winter nog veel, er zitten al weer heel wat uurtje op). ;)

Arjan waar had jij je zwaartepunt ergens liggen ?
Graupner geeft aan dat je hem opstekop op 65mm van de voorlijst moet leggen.
De vleugel is 300mm breed ze leggen hem dus ruim voor 1/3 van de vleugel.
In het testverslag staat ook dat het aangegeven zwaartepunt te ver naar voren is.
Ik denk dat ik ga voor 80mm of denk je dat 65 beter is ?
Ik zou toch de 65mm aanhouden. Op alle forums over welke GeeBee dan ook, maar de R's in het bijzonder, wordt veel gediscussieerd over het zwaartepunt. Maar de algemene conclusie is dat die ver naar voor ligt. Als verklaringen komen dan de silo-vorm (dikke romp met bijzondere aerodynamische eigenschappen), de korte vleugels met lange koorde, de korte romp, gewoon een beetje staartlastig etc.

Bij de FlyFly geven ze 5-15% voor de aerodynamische koorde op (51-71mm), in de praktijk blijkt dat 40-45mm te zijn dus 20-25% ervoor. Maar ook voor 1/5 en 1/3 GeeBee's komen ze met soortgelijke getallen. Als je CG wat teveel naar achteren ligt zul je snel last krijgen van een nerveuze vliegen door de korte romp en hoge gewicht.

Oei Oei !

Ik heb alles nog eens nagerekend maar Graupner maakt een superfout in hun manual !
Er staat een totale vleugeloppervlakte waar ze de middelste 40cm bij tellen (onder de romp) en ook het staartvlak rekenen ze hierbij.

Het gedeelte onder de romp lift niet (logisch)
En een staartvlak is negatief liftend om de neus omhoog te krijgen......

Ik hoop toch niet dat ze de vleugelbelasting hebben uitgerekend en daarop het gewicht hebben gebaseerd want dan kom je behoorlijk te zwaar uit !

@sleurhutje,

Ik heb nog niet op andere fora gekeken voor informatie over een GeeBee maar als dat zo is dan kan ik inderdaad beter de 65 aanhouden want een staartlastige GeeBee word helemaal niks !

Groeten Yannic.

Ik heb alles nog eens nagerekend maar Graupner maakt een superfout in hun manual !
Is niet per definitie een superfout.

Er zijn fabrikanten die gewoon alle oppervlakten bij elkaar optellen (incl. rompoppervlak bij de vleugel) en daar hun vleugelbelasting mee berekenen.,

En er zijn fabrikanten die echt alleen het liftende vleugeloppervlak nemen (de beste keus lijkt mij en volgens mij passen ook de meesten dit toe).

Ik neem toch aan dat je als je het eerste doet dat je Aerodynamisch een superfout maakt.
Als ik dat op school zou doen zou ik nog geen 2 ervoor krijgen lijkt me zo.

Er staat een totale vleugeloppervlakte waar ze de middelste 40cm bij tellen (onder de romp) en ook het staartvlak rekenen ze hierbij.

Het gedeelte onder de romp lift niet (logisch)
En een staartvlak is negatief liftend om de neus omhoog te krijgen......

Ik hoop toch niet dat ze de vleugelbelasting hebben uitgerekend en daarop het gewicht hebben gebaseerd want dan kom je behoorlijk te zwaar uit !
Okay, nu komt een mooi iets. Ga je eens verdiepen in de aerodynamica van zo'n "vliegende silo" (spottende bijnaam van de GeeBee R). Ook de enorme opening tussen de ring om de motor en de romp draagt bij aan draagvermogen en wendbaarheid. De GeeBee blijkt een verrassend doordacht ontwerp te zijn. 8)

Okay, nu komt een mooi iets. Ga je eens verdiepen in de aerodynamica van zo'n "vliegende silo" (spottende bijnaam van de GeeBee R). Ook de enorme opening tussen de ring om de motor en de romp draagt bij aan draagvermogen en wendbaarheid. De GeeBee blijkt een verrassend doordacht ontwerp te zijn. 8)

Dat klopt zonder meer als je de neus optrekt en een invalshoek creëert die hoger is als je aanstromende lucht (bij de landing ) zal de stroming dus gaan afbreken aan de boven achterzijde van de romp dus bij de staart in principe krijg je dan een drag moment scheef naar achteren waardoor je ook een gedeelte lift krijgt.

Daar hebben ze inderdaad goed over nagedacht maar helaas bij horizontale vlucht zul je er denk ik niet veel van merken.

Maar ik denk dat we nu misschien wel heeeeeel diep ingaan op de aero van deze kist.

Werk van vandaag :
De vleugels aan elkaar gelijmd en aan de boven en onderkant een glasmat erop gelegd.
Iets wat vast elke modelbouwer al heeft gedaan bij zijn eerste trainer maar toch een foto:
foto323p.jpg

Groeten Yannic.

Hey Yannic, vrundj doe blifs aon de gang:mrgreen:

Niet electro? toch niet van je geloof gevallen?

Grappige kist maar na die filmpjs gezien te hebben niet de gemakkelijkste. Wat is nu het verschil tussen deze Geebee en die wat Hans H aan het bouwen is? Ze lijken op elkaar maar daar is dan verder ook alles mee gezegd...

Marc

Hans bouwt de sportster dat is in principe het relax model :)
Hij heeft een langere staart en is ook veel slanker met grotere vleugels.
Maargoed ook want op deze zou ik met het gevaar voor voorover slaan geen seidel leggen !

Tot vanmiddag op lvc ;)

Groeten Yannic.

Klopt helemaal, De romp vliegt ook best zonder de vleugels ;)
Mijn Geebee is een keer de vleugel verloren tijdens de vlucht. en ik moet zeggen ik heb nog nooit een romp zonder vleugels zo goed zien vliegen.
Ik had zelfs nog tijd om vol up en vol gas te geven waardoor ik de daalhoek redelijk vlak kon houden.

Hahaha dat verhaal heb ik inderdaad al eens van Joren gehoord !
Vanavond heb ik even niks gedaan aan de GeeBee verder.

Back