bouwverslag grote stern BIG SCALE

hallo
ik ga voor de 2de keer de grote stern bouwen ik heb de tekeningen via vaargroep rijnmond verkregen.(als nog bedankt!)

het gaat hier niet om de kleine versie maar om de vergrote versie de schaal weet ik zo niet maar de lengte word +- 1.20lang dus het word hopelijk de moeite waard hier heb ik een foto van de tekening

grote%20stern%20big111.JPG

dus het word een aardig bootje haha wie tips heeft over motoren asse roeren alles is welkom ik hoor het graag en meer foto,s volgen

hey ja klopt ik heb ook via dr evil de tekening verkregen dus maar heb de kleine stern al gebouwt maar vond dat er ook wel een big scale moes komen dus vandaag haha

de "boosdoener" hier :wink:

Als je een bigscale gaat bouwen zou ik, net als in het echt, 2 motoren/schroeven/roeren inbouwen!

afb11524.jpg

Volgens mij is er nog een bigscale in aanbouw hier op het forum, wellicht kan je daar terecht voor spantenplan(?).
Ik zou niet de kleine romp vergroten, omdat hierin wat aanpassingen zijn gedaan i.v.m. de grootte, als je die uitvergroot klopt de romp niet meer

kijk ook eens hier: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=35754&highlight=grote+stern

bedankt voor deze reactie ik heb hier echt wat aan.
ik heb de hele kleine tekening uitvergroot!
normal_boven%20plaat%20gezaagt.JPG

normal_onderplaat%20gezaagt.JPG

dit was dus mijn werkplek :P :roll:
zaagwerk.JPG

ik ben van plan de ziijkanten van breede stroken te maken en de onderkant ook !
ik hou jullie op de hoogte groeten remi

Wat ik bij zo'n grote schaal als motoren zou gebruiken (ook gezien wat ik nog heb) zijn oude motoren uit 12 volts accuboormachines.
Met eventueel een versnelling/vertraging, maar deze dingen lever genoeg kracht en als je nog zo'n boormachine hebt liggen is het nog goedkoop ook (tenminste, als het ding uit elkaar mag :lol: )

motoren uit accuboor zijn vaak speed 540 motoren.. geen idee hoeveel power je nodig hebt, daar moet je iemand anders maar naar vragen :P

aha dan dus een ouwe boormachine kan tog nog dienst doen haha
maar heeft iemand teovalig nog ergens een oude boormachine liggen
wand we hebben voor een paar maanden trug de grote opruiming gehad :oops: :( had ik eht maar geweten haha

8 tot 12 euro per stuk bij de bouwmarkt.. inclusief een 1200 mah nicd accu en een semi-mechanische speedcontroller, die je kan voorzien van een servo.

haha :)
maar iig de motor is geschikt :)

karwei, gamma, etc, hebben om de zoveel tijd goedkope accuboormachines, voor 10 a 12 euro, die kan je slopen voor motor+ vertraging + accu + speedcontrol. :D gewoon de goedkope merkloze drab boormachines, 9.6, 12 en 14.4 versies, waarvan de 12 denk ik meest geschikt is wegens dat de meeste modelbouwspeedcontrollers maar tot 12 volt gaan.

zo hier zijn we weer een stukje verder
mag ik de gene bedanken die mij er op wees dat ik accu boor machine als moter moes geruike
heb markplaats afgezocht en in de buurt 2 leuke machintjes gevonde voor 30 eurotjes de 2
de%20motoren.JPG

en heb vanavond nog de opbouw uitgezaagt

zaagwerk%20opbouw%202.JPG

zo hier weer een update van het bouwproces

dit is dus de binne kant geworden zier er aardig uit al zeg ik eht zelf en eindelijk de ruimte om de spulle kwijt te kunne haha :P :P
romp%20%20van%20binne.JPG

en dit is de romp uiteindelijk geworden
romp%20recht.JPG

is het de bedoeling dat je er zelf in gaat zitten? :D
Wat een boot zeg... maar wel mooi :o

zo hier weer een kleine update

ik heb bij de bouwmarkt een paar pvc bochten gehaald en foila de standaard is geboren
standaard.JPG

ik heb ondertusse 2 schroefasse gemaakt en gemonteerd de roeren zijn ook al in aanbouw
schroefen%20onderkant%20%20%202.JPG

zo nu het moment van de dekopleggen naar veel passe en meten en schuren en zagen hebben we een mooi dek vervaardigt

achterkant.JPG

boven%20aanzicht.JPG

en nu naar het schuur en plamuurwerk hebben we resultaat waar ik zelf zeer tevreden over ben !
boot%20%20met%20dek.JPG

maar ik zou graag het dek met latjes willen gaan bekleden met een naadje tusse elke plank en die naad in het zwart hoe kan ik dat het beste gaan aanpakken wie o wie alvast bedankt en tot de volgende upload

Ik heb daar eens iets over gelezen, iets met pek was dat geloof ik.. bouwers van botters en dergelijke oude houten schepen gebruikten het ook. Er zijn ook topics over, gebruik de zoekfunctie?

De boot ziet er al mooi uit, maarre... die standaard lijkt op de foto met ducktape in elkaar te zitten? ;)

Anyway, succes met de bouw!

je kan ook met een watervaste stift de plankjes aan de zijkant zwart maken, en dan het geheel dan in de blanke lak zetten...

wel erg arbeidsintensief.

Dat noemen ze "breeuwen".

Heb ergens ooit gelezen (misschien op dit forum?) dat je dan tussen de 2 latjes van dat zwarte dunne karton uit fotoalbums kan plakken.

De makkelijke weg is gewoon lijntjes trekken met een zwarte stift :oops:

ducktape doet wonderen hahaha ik heb de standaard niet gelijmt wegens makelijk opbergen haha maar omdat ik nog veel bezig ben met de boot zak de steun uit elkaar vandaar de tape die zorg dat eht bij elkaar blijft :lol: 8)

Back