Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 7 jan 2014.

  1. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hallo, even voorstellen, Ron van leeuwen, 59 jaar, opa, lifttechnisch adviseur en gelukkig getrouwd. Mijn hobby ga ik niet verder omschrijven want dat moge duidelijk zijn: aankomend houtwurm.
    Modelbouw doe ik al vanaf mijn kinderjaren, eerst papieren bouwplaten van schepen (ze bestaan nog steeds), later plastic vliegtuigen en nog later plastic historische schepen waarvan de Constitution van Revell wel tot de grootste behoorde. Na mijn huwelijk is deze hobby bij mij helemaal in het slob geraakt. Geen zin, andere hobbys… en mijn toemalige vrouw vond het ook vervelend als ik me zou opsluiten in een kamertje. Tja, er zijn van die dingen die gebeuren dus 7 jaar geleden maar een nieuw leven gestart (je moet eens veranderen om jezelf te blijven) en de hobby weer opgepakt samen met een vrouw die er ook niet vies van is. Ze importeert bouwplaten van poppenhuizen, print ze en samen kijken we dus nu bijna geen tv meer maar zitten we meestal samen ’s avonds te knippen,zagen plakken en ga zo maar door. Ik moet zeggen bizar en een verademing.
    4 jaar geleden kocht ik mijn eerste houten model, de “Bounty” van Constructo voor de lieve som van € 165,- bij Meijer & Blessing in Rotterdam. Ik vind het een schip met een beladen verhaal en dat mag ik wel. Ook werd her en der verkondigd dat dit schip echt iets was voor de beginnende bouwer…. Nou dat heb ik geweten! Toen ik de doos openmaakte sloeg de schrik mij op het hart. Ik was mooie voorgevormde halfdelen gewend die alleen aan elkaar geplakt en geschilderd behoefden te worden. Nu ontwaarde ik een aantal zakjes met moeilijk thuis te brengen onderdeeltjes, een bos hout, een paar planken en veel, heel veel papier. Maar goed, niet uit het veld geslagen begon ik de spanten in de loze kiel te lijmen, dek erop, beplanken, het viel eigenlijk wel mee.. tot ik met de huidbeplanking moest beginnen. Ik ben tot halverwege gekomen en na het breken i.p.v. buigen van diverse latten heb ik hem twee jaar aan de kant geschoven en ben eerst mijn kennis op gaan krikken over deze hobby.
    Vorig jaar september begon ik met deze kennis een nieuwe poging en ik heb de romp kunnen dichten. Vraag niet hoe want om hem glad te krijgen moest ik zoveel schuren dat de romp hier en daar wel akelig dun werd maar de aanhouder wint. Ik was er inmiddels achtergekomen dat de rompen van schepen uit de 18e eeuw bedekt werden met koperplaat. Ik heb een rol zelfklevende koperstrip gekocht bij Conrad en de romp onder de waterlijn ermee beplakt en toen begon het ergens op te lijken. Toen eenmaal de kleuren werden aangebracht en de dekroosters begon ik het echt leuk te vinden. Bij het aanbrengen van de boegspriet was de verslaving een feit en ben, tot dit moment niet meer te houden. Inmiddels zijn we weer een jaar verder, heb ik flink wat gereedschap aangeschaft en is het schip qua aangeschafte spullen in waarde verdubbeld. Maar ik ben toch zeer tevreden met het resultaat. [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Dank voor de complimenten. :worship:
    Ik ben best heel tevreden met het resultaat moet ik zeggen. De kleuren heb ik zoveel mogelijk overgenomen van de laatste replica die jammerlijk ten onder ging tijdens orkaan Sandy. Maar genoeg over dit beladen schip. Tussendoor had ik nog een projectje van de Boeier van Billingboats maar daar wil ik een aparte korte topic over publiceren. Nu de Prince, waarom de Prince en nog wel van Constructo.
    Ik ben tijdens het surfen over het internet gestuit op de volgende website HMS Prince « Mile Bijelic
    Ik was met stomheid geslagen. Wat een vreselijk mooi schip vond en vind ik dit. De man heeft er 5 jaar aan gewerkt, ongelooflijk! Dit heeft me gemotiveerd om hieraan te beginnen en om te proberen een klein beetje dit resultaat te benaderen. De gein van dit alles vind ik om aan een dergelijke kit toch zoveel mogelijk eigen inbreng aan toe te voegen zonder afbreuk aan het origineel. Daarom koos ik voor de kit van Constructo. Ook omdat de prijs nog te doen is voor een schip van dit formaat (€ 302,- bij De Kombuis) maar ook omdat het volgens mij de enige beschikbare kit van dit model is. Bovendien bevielen mij de handleiding en de tekeningen van de Bounty wel. materiaal was voldoende meegeleverd dus dan is de keus gemaakt. wordt vervolgd.
    Ron
     
  3. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Oké, voor het slapen gaan nog even verder;)
    [​IMG]
    Er kwam een flinke doos over de post, ook in gewicht. De inhoud laat ik achterwege. Die zijn allemaal hetzelfde, bossen hout, planken, zakjes met onderdelen en veel papier.
    Eén ding moet ik telkens weer in toom houden, mijn geestdrift. Die dreigt de boel teveel te versnellen. ik hoor kreten als dryfit. Noway, eerst passen dan lijmen
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Klopt inderdaad, wat een tempo. De legoblokjestruuk heb ik wel gebruikt maar met één blokje. Ik zie weer foto's met twee opduiken[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Ik moet wel zeggen (met slechts Billing Boats) als vergelijk, dat ik de tekeningen en beschrijving van Constructo echt goed vind, duidelijk, overzichtelijk, weliswaar beknopter dan voorheen maar in het Nederlands. 5 grote tekeningen completeren het spul. Ook de materiaalstaten zijn nu geïntegreerd in het boekwerk i.p.v. op een los blad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar nu komt het. Ik mis een of twee sloepen. Ik ga er vanuit dat dit altijd gebruikelijk was, al was het maar om ermee de vijand te enteren. Heeft iemand hier meer kennis van?
    Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    [​IMG]

    Zo de spanten zijn bijna allemaal geplaatst en dankzij een draadeind goed te finetunen op hun haakse stand t.o.v. de kiel. Ook zijn kleine vervormingen in de kiel hiermee goed terug te stellen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. PuchForLife

    PuchForLife

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    382
    Veel succes nog met de prince ik ben benieuwd wat je ervan maakt zeker omdat ik zelf de prince 1:50 nog wel eens zou willen bouwen als rivaal voor mijn huidige project.
     
  8. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Dank je Stefan voor de precieze benaming. Je hebt helemaal gelijk maar benamingen zijn voor mij nog vreemd en ik ben lerende. Ik denk nog aan een reddingboot. :lol:
    Ik ga er zeker 2 stuks aanschaffen en plaatsen. Ruimte zat. Nogmaals bedankt.
    Ron
     
  9. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Na het plaatsen van de laatste spanten en balken kan het benedendek worden geplaatst en de beplanking worden aangebracht. Na het bijwonen van de Workshop in september bij de Kombuis (een echte aanrader voor diegene die nog niet bepokt en bemaasd zijn) ben ik hier een stuk wijzer in geworden. Het plaatsen van een koningsplank werd, zo is verteld toegepast bij vooral Engelse schepen. Dus heb ik dat ook toegepast. De houtsoort was weliswaar anders als hetgeen was bijgeleverd maar dat werken we met het op kleur brengen wel weg. Ook heb ik gekozen voor een 3 planks opzet met maximale lengtes van 15 cm oftewel ongeveer 9,5 mtr in werkelijkheid.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben benieuwd wat je hiermee precies bedoeld? Lijkt me niet makkelijk om twee verschillende houtsoorten voor het dek hetzelfde te krijgen qua kleur.
     
  11. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Hoi Ton, op zijn zachts vreemd, geen reclame. Ik moet zeggen dat ook slecht op e-mails e.d. wordt gereageerd. Zit al maanden te wachten op digitale boeken die te koop waren.
    Maar je hebt toch een bevestiging? Lelystad Barneveld is zo ver niet. Ga je toch een keer langs op een mooie zaterdag? Hou ons op de hoogte.
    Gr. Ron
     
  12. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Bedankt weer Germt voor al je kennis. Ik moet wel zeggen dat deze foto's al van twee weken terug zijn gemaakt en ik een inhaalslag aan het maken ben in de topic. De dekken zijn dus voor een deel beplankt en voorzien van breeuwnaden en nagels. Ik heb het onderdek "op kleur" gebracht met 50 % verdunde modelmate licht grijs verweringsvloeistof. Ik probeer daarmee zo'n lichtgrijze verweerde vloer te realiseren. Daarna een blanke zijdeglans lak behandelen zodat er toch enige glans op komt met een geelbruine zweem. Vind het zelf erg mooi. Maar kom maar met al die kennis. Hoe was het uitgevoerd op dergelijke schepen?
     
  13. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Voorbeeld: Binnenkort begin ik de eerste gang erop te plaatsen nadat alle spanten zijn afgeschuind in lijn met de gangen. Wat mij ook verteld is, is dat de planken die hiervoor werden gebruikt, vroeger nooit langer waren dan hooguit 18 mtr. in schaal dus voor mij ongeveer max. 30 cm. Dus halverwege ook weer zichtbare stuiknaden op de kopse kanten. Ik kan me vergissen maar geen van de bouwers op dit forum lijkt dit toe te passen, of zie ik iets verkeerd?.:wink:
     
  14. Germt

    Germt Guest

    Nee hoor , je doet nooit iets verkeerd.
    Maar 18 meter:confused:, dat is wel erg ruig hoor;)
    Er waren geen bomen die planken konden hebben voor dekken, en langere bomen voor de huidgangen.
    Bij mijn weten waren die bij benadering dus ongeveer maximaal dezelfde lengte, of íets langer, want dat was eiken hout.
    Voor die tijdsperiode mag je uitgaan van 9 meter lengte.
    Je kunt de maten aanhouden zoals ik benoem in de how-To dekbeplanking in het sub gedeelte.
    Let er wel op dat je bij de huidgangen de stuiken zodanig legt dat er ook weer minimaal 4 planken, maar hoe meer hoe liever tussen liggen.
    Alles ten goede van de stijfheid van de romp.
    Er bestond niet écht een systeem voor, men gebruikte een zogenaamd "wild verband"

    Dat het niet vaak gedaan wordt komt waarschijnlijk omdat hier veel schepen geschilderd worden, of de bouwer vergeet, of wil het niet, en dat mag natuurlijk ook
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2014
  15. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    De "schade" valt mee moet ik zeggen Piet. Ik vind het resultaat best geslaagd. De foto lijkt wat onderbelicht want het ziet er wat lichter uit.

    [​IMG]

    Nu de volgende dekken. De hoekstukken waren iets te lang maar dank zij zo'n minicirkelzaag van Proxxon kun je er zelfs kaarsrechte plakjes van een mm vanaf zagen. Een geweldig ding.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    PHP:
    Zo, even een sprong in de tijd want de vorige foto's liepen een paar weken achter. Ik heb inmiddels een proefje gedaan door een kanon een aantal dagen in de natrium thiosulfaat te weken. Ziet er best veelbelovend uit. Nu nog wat modderbruin erover van Modelmate.

    [​IMG]

    De dekken zijn inmiddels beplankt en behandeld zoals ik had beschreven. Er blijft helaas toch enig kleurverschil zichtbaar tussen de koningsplank en de rest maar storend vind ik het niet.. Ik kon het helaas weer niet laten toch even de eerste watergang erop aan te brengen en dat voordat de andere dekken nog moeten worden afgelakt. Pfff, te gretig

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar uiteindelijk zijn de wanden van de dekhuizen, of kastelen, ook bekleed en kunnen ook deze wanden worden afgewerkt. Ik doe dit met, ja hou je vast, ceta bever zijdeglans beits, kleur ebben. Het zwart zoals op het model van de heer Beijelic: HMS Prince « Mile Bijelic
    laat zien vind ik te zwart, en te dood. deze beits laat nog net een houtstructuur achter.

    [​IMG]

    De spanten heb ik inmiddels ook op maat voor de gangen afgeslepen. Ik kan meten wat ik wil maar zie geen echte onvolkomendheid. Volgens mij kan nu het echte werk gaan beginnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De laatste foto laat een ingangetje in de zijwand zien. de BB en tekeningen melden hier niets van maar het eindresultaat toont een koninklijke ingang, moet er naar mijn mening ook een doorgang zijn i.p.v. een blinde muur.:p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ron,
    Ik vind zowel het dek, als de ebbenafwerking van de wanden heel mooi gelukt. Veel bouwers zweren bij matte afwerking, maar op jouw foto's is de zijdeglans zeker niet storend en de houtstructuur heb je mooi bewaard.
    Wat het dek betreft nog: de koningsplank springt in elk geval niet in het oog, kleine nuance kan denk ik geen kwaad.
    :thumbsup:

    Grt
    Diederik

    PS: ik zie dat je de bouwplank hebt uitgerust met metalen hoekstukjes. Dit zit mooi recht en stevig, maar ik kan me voorstellen dat de kiel tijdens het leggen van de huidgangen nog kan torderen. Je zou dit kunnen voorkomen door de kiel over de hele lengte tussen twee kaarsrechte latjes in te klemmen. (Overigens: een mooi recent voorbeeld van een dergelijke bouwplank op het verslag van Chris over de Friesland te vinden)
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Wordt in dit geval lastig. De kiel steekt niet onder de spanten uit. Deze wordt er later op gelijmd vermoed ik. Met die twee latten die aan beide zijden door de spanten lopen zal het torderen wel meevallen. :)
     
  19. Germt

    Germt Guest

    Dat de koningsplank iets kleurverschil heeft is zeker niet storend.
    Dekken hadden veel te lijden, daar horen vlekken en nuance verschillen in, althans dat is mijn menig.
    Ik vindt het geheel er fantastisch uit zien hoor:cool:
    Wat Diederik zegt over de bouwplank zou ik zeker doen, gewoon tussen de hoeken latjes leggen.
    Het belang van een bouwplank wordt helaas wel eens onderschat, niet dat jij dat doet, maar beter het zekere voor het onzekere nemen.
    Zou zonde zijn als er nu iets gaat torderen:(
     
  20. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Beste Germt en Diederik, wat betreft het torderen hebben jullie gelijk en inderdaad steekt de kiel niet onder de spanten uit dus dat wordt moeilijk. Bovendien, en dat is moeilijk te zien rust het geheel op twee vleugelbouten waarmee ik het geheel in de steunen kan fixeren. Bovendien heb ik eerder het draadeind getoond dat over de gehele lengte is bevestigd en met moertjes aan alle spanten is gefixeerd.

    [​IMG]

    Maar ik sla jullie tips niet in de wind en zet er een derde middensteun bij. Als die dan ook vast staat moet het geheel tegen een stootje kunnen lijkt me.
    Bedankt voor de positieve kritiek. Ikzelf heb een beetje het idee mijn model heel voorzichtig over de schutting te gooien en in een hoekje te wachten op de meningen als ik zie in welke modelbouwhogeschool ik terecht ben gekomen want er zitten onwijs mooie beelden tussen. Geinige hobby toch wel :worship:
    Gr. Ron
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina