Bouwverslag H.M.S. Prince 1:61 Constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ronvanleeuwen54, 7 jan 2014.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Het kan zijn om bijboten te geleiden maar ook om de vele tonnen die moeten worden geladen te geleiden. Op modellen zie je wel de bijboten maar de tonnen in het ruim denkt een modelbouwer niet aan.
     
  2. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Oké Jan, maar ook aan jou de vraag, weet je of het ook al voor kwam in de 17e eeuw?
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ron, of het historisch correct is weet ik niet, maar de Sovereign van 1637 heeft ook 2 van die geleide houten.
     
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Gebruikelijk of niet - het was domweg de ervaring. Wanneer bleek dat bij een boot overboord zetten (of een ton) de berghouten de boot beschadigden dan was de praktische keus snel gemaakt om wat geleidehouten te plaatsen. Men was zeer pragmatisch in die tijd.
     
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Waar ik nog aan toe wil voegen dat het fenomeen "historisch correct" een gegeven van deze tijd is en waar men zich tot en met de tweede wereldoorlog absoluut niet druk om maakte.

    Bij de gevechtsvliegtuigen was het ook zo dat wanneer een bepaald onderdeel beter iets anders uitgevoerd kon worden of in de cockpit beter op een andere plaats kon zitten dit ter plekke gedaan werd (dus niet in de fabriek) en dat deze wijziging later ook op de andere vliegtuigen doorgevoerd werd.

    Kortom: het "historisch correct" is maar zeer betrekkelijk.
     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Op foto's van de WASA zie ik ze niet zitten.
     
  7. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Klopt Hans, ik was alleen op zoek n.a.v. dit bericht op facebook over het Zweedse linieschip Stora Kronan https://www.facebook.com/17thCentur...i4S3khNGKcZdqDna_fMTLHRwZFXl-0KPg1qbU44JswgxE
    upload_2017-7-20_13-46-1.png
    Ze lijkt verdomd veel op de Prince maar toen zag ik die "glijbanen" aan de romp en die heeft de Prince niet en na onderzoek op Wikipedia blijkt de bouwer een Engelsman te zijn onder de naam Francis Sheldon waarbij de kiel eerder werd gelegd en tewater gelaten als die van de Prince. (1665) https://en.wikipedia.org/wiki/Kronan_(ship). Het was dus schijnbaar wél al in de 17e eeuw gebruikelijk.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De officiële benaming is "stootwillen" en ze hebben als functie om tijdens het overboord zetten van bijv. de bijboten beschadiging van de boten te voorkomen.
    Voor zover ik weet kwamen deze al voor in de 17e eeuw, zoals Peter al liet weten heeft de SoS. ook twee stootwillen aan beide kanten.
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Piet, heb jij ook een bron waarin dit staat? Ik meen het ooit ergens gelezen te hebben, en dan diep ik die info op uit de krochten van mijn geheugen. Maar schriftelijke bevestiging heb ik niet (of misschien wel, maar weet ik niet meer waar).
     
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb momenteel geen boek of bron waarin dit is terug te vinden, maar weet dit nog (ik meen uit één van mijn bouwbeschrijvingen in het verleden) Helaas weet ik ook geen jaartal wanneer de vaste stootwillen werden ingevoerd. Voor dat deze werden ingevoerd als vast onderdeel van de romp bestonden de stootwillen uit een soort kussens van verschillende materialen die tijdens het overboord zetten van de bijboten buitenboord werden gehangen om de bijboten tegen het "stoten" te beschermen.
    Dit laatste komt uit het boek; "Het Scheepsmodel, tuigage en uitrusting" van Orazio Curti. (ISBN 90 228 1933 7)
    Dus de stootwillen zijn niet specifiek om de romp van het schip te beschermen, maar de bootjes zelf.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) En die heb ik hier staan, dus waarschijnlijk daarin gelezen.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Fenders en stootwillen zijn het zelfde, tegenwoordig spreekt men meer van fenders.
     
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga voor stootwillen!
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Fenders of stootwillen, als het beestje maar een naam heeft, maar ik had het meer neergezet omdat Ron wou weten wanneer die dingen ingevoerd werden
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.205
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat is volgens mij ook juist Hans, Mondfeld spreekt wel van fenders, maar volgens mij is dit een meer modern woord, de bouwbeschrijving van de Victory heeft het ook over stootwillen.
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat doet de bouwbeschrijving van de Sovereign volgens mij ook Piet.
     
  18. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Geweldig, wat een respons, top jongens en ik kijk er wéér finaal overheen in de grote bouwbijbel :rtfm:
     
    pietsan en Pingu57 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina