Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Martin1, 6 jul 2017.

  1. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Alles maar eens rustig bekeken en een paar dagen geleden van start gegaan. Eerst maar een paar werkplanken gemaakt en de tekeningen eens goed bekeken. Nadat ik de kiel recht heb gemaakt (was zo krom als een hoepel), de boeg aan de kiel gelijmd en de achtersteven pas gemaakt. Daarna alle spanten pas gemaakt want die pasten voor geen meter. Hoop vijl werk maar het zit. Vervolgens alles in elkaar gezet, en daar dook gelijk het eerste probleem op:(. Na de spanten, de lengtebalken, en het benedendek geplaatst te hebben zag het er niet verkeerd uit, totdat ik het bovendek ging passen. Tot mijn schrik lag dat dek in het midden 15 MM lager (hoeveel is normaal?) dan voor en achter (zie foto's). Na lang zoeken naar wat ik fout gedaan kan hebben ben ik er nog steeds niet achter. Dat dek moet toch bijna recht liggen? Nu weet ik niet hoe ik dit het beste op kan lossen en het uiteindelijke resultaat valt of staat toch met de basis. Ik zelf denk dat de eerste 4 spanten een eind moeten zakken, maar ik hoop op advies! p.s. nog niks gelijmd dus alles staat nog los. 001.jpg 014.jpg 006.jpg 007.jpg 002.jpg 011.jpg 018.jpg

    Nog een vraag: in de dekken zijn uitsparingen voor de masten. De voorste mast komt op de kiel terecht, de middelste op het benedendek, en de achterste op het bovendek. Hoe deze later bevestigt gaan worden zie ik nog niet. Op de tekeningen of in de beschrijving is hierover niks te vinden. Het zal nog wel een jaartje duren voor ik daar aan toe ben, maar moet ik met het bevestigen van de masten nu al op de een of andere manier rekening houden?
    Mvrgr. Martin.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Of de "zeeg" in het topdek correct is, weet ik niet helemaal zeker. 15 mm lijkt me inderdaad wel wat veel voor een oorlogschip alwaar over het algemeen de dekken vrij recht liggen. Ik heb destijds de Victory van DeAgostini gebouwd en daar lag ook het topdek toch vrijwel recht. Jan Zwart kan je hier waarschijnlijk wel mee helpen, hij weet erg veel van de anatomie van dit schip.

    Over het plaatsen en bevestigen van de masten zou ik me niet te druk maken. Over het algemeen worden de masten later gewoon in de daarvoor aanwezige gaten gelijmd.

    Deze hobby staat of valt met geduld, vooruit denken is uiteraard een goede zaak, maar probeer niet te hard te gaan, want zoals het spreekwoord laat weten, zijn hardlopers vaak doodlopers.
    M.a. w. pak één ding tegelijk aan.:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2017
  3. Henkl

    Henkl

    Lid geworden:
    24 jan 2012
    Berichten:
    290
    Dag Martin, ik ben haar nu aan het bouwen in een schaal 1:48 en heb even voor je op mijn tekeningen gekeken. Bij mij is de zeeg vanaf de achterzijde tot aan het midden totaal 18 mm. Dan zal die bij jou op circa 8 mm moeten uitkomen. Succes... ik volg je;)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Veel success met de bouw van deze boot.

    Wat betreft de montage van je mast zou je een stukje overlengte van de mast kunnen gebruiken om er een uitsparing in te maken die weer over de kiel past.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • mast.jpg
      mast.jpg
      Bestandsgrootte:
      74,9 KB
      Weergaven:
      282
    pietsan vindt dit leuk.
  5. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ha Martin,
    Volgens Pietsan zou ik veel van de Victory weten. Nou ik ben met mijn tweede bouw van de Victory bezig (Zie Victory binnenste buiten) Maar ik heb vooral veel info en foto's. Verder ben ik er twee keer zelf geweest in Portsmouth.
    Mijn Victory die ik nu bouw heeft een zeeg van ruim 1 cm. (Moeilijk goed te meten). 15 mm lijkt dus wat veel, daar de tekeningen 8 mm aangeven. Je zou dat wat kunnen aanpassen maar pas op, dat beinvloed wel direct allerlei andere maten. Je valt dan van het een in het ander.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    WOW! Dit forum werkt!
    Ik heb alles nog eens goed nagemeten en het blijkt niet zo erg te zijn als ik dacht. Als ik van de eerste 3 spanten en van de laatste 2mm afhaal kom ik op een zeeg van 10mm uit. Dat ziet er een stuk beter uit. Ik heb al bekeken dat je met iedere stap vooruit moet denken want de tekeningen kloppen niet altijd. Op tekening 3 wordt bijv. aangegeven dat de dwarsliggers waar het bovendek op komt te liggen bestaat uit beuken 5x5. Op tekening 6 staat weer dat de 6 dwarsliggers in de kuil? Bestaan uit noten 2x3. Ik ben in ieder geval blij met de hulp op dit forum! Ik heb veel tijd om te bouwen, maar haast heb ik niet. Geweldig om te weten dat ik met eventuele vragen hier tercht kan!!

    Toch zit ik nog met mijn vraag over de masten. In de dekken zijn uitsparingen voor de masten. De voorste mast komt op de kiel terecht, de middelste op het benedendek, en de achterste op het bovendek. Hoe deze later bevestigt gaan worden zie ik nog niet. Op de tekeningen of in de beschrijving is hierover niks te vinden. Het zal nog wel een jaartje duren voor ik daar aan toe ben, maar moet ik met het bevestigen van de masten nu al op de een of andere manier rekening houden? Als de masten op de kiel komen te staan moet ik namelijk gaten maken in het beneden en bovendek.
    Mvrgr. Martin.
     
  7. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Martin,
    Ik denk dat je zeker nu rekening moet houden hoe de masten geplaatst worden. Nu kan je er nog bij als het dek en de wanden dicht zijn niet meer.
    Meestal (bij andere pakketten) gaat de mast door het dek en rust dan in een uitsparing in de kiel. De lijn van die uitsparing door de dek opening bepaalt dan de helling van de mast. Kritisch dus. De mast zomaar op het dek zetten zou ik niet doen want als je later de mast gaat tuigen komt er best wel wat kracht op te staan die de mast naar beneden trekt. Die moet dus echt wel iets van steun hebben.
     
  8. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Zo dacht ik ook Jan. Op de tekeningen van Corel is wel vrij duidelijk beschreven hoe de masten gemaakt moeten worden, maar over hoe die bevestigd gaan worden is niks te vinden. Daarom vraag ik dat ook maar in het beginstadium. Als nl iets aan de kiel of de dekken moet doen om de masten later te bevestigen dan kan het nu nog. Maar hopen dat iemand hier ervaring mee heeft.
    Mvrgr. Martin.
     
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Martin,
    Omdat je mast door het dek gaat en rust op je kiel lijkt me meerdere aanpassingen overbodig. Zo te zien zijn er geen uitsparingen in je kiel waar de mast in valt. Je kan dan alsnog kiezen voor de oplossing die ik eerder schreef. Je bent dan uiteraard niet zeker van de juiste helling van de masten maar die zul je terugvinden op je tekeningen. Je kan ook kiezen om nu zelf de uitsparing in je kiel te maken. maar zijdelings kan je mast dan ook iets afwijken. Je kan ook nog kiezen voor een uitsparing en een zoekertje onder in je mast die er voor zorgt dat je midden op de kiel komt.
     
  10. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is het punt juist. Ik weet niet of de masten op de komen te staan want dat is nergens te zien. Zo te zien komt de voorste mast op de kiel te staan. De grote mast komt blijkbaar op het benedendek te staan want daar zit geen gat in, en de achterste mast komt op het bovendek te staan want ook daar zit geen gat in. Daarom zou ik graag willen weten hoe de masten bevestigd worden. Als ze op de kiel komen te staan moet ik gaten maken in het bovendek en het benedendek. Zou vreemd zijn omdat de gaten wel in het boven en achterdek zitten. Maar ik weet niet of ze wel op de kiel komen te staan. Dat staat op geen tekening. Nu kan ik er nog bij, dat is later onmogelijk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik weet ook niet of er genoeg lengte is in je mast om de kiel te bereiken. Dit zou je even kunnen nameten. Je kan ook later in de juiste helling de gaten doorboren in je benedendek. Dan zit je mast opgeklemd tussen de twee dekken. Ook is het mogelijk een kleinere diameter deuvel onder in je mast te boren en in het benedendek deze diameter ook te boren zodat de mast niet naar beneden kan zakken. Modelbouw is ook toch wel improviceren soms. Maar wel vreemd dat dit niet wordt weergegeven.
     
  12. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ja, alles nog eens nageplozen, maar noch in de beschrijving noch op de tekeningen wordt er iets vermeld over het bevestigen van de masten. Minpunt voor Corel. Ik denk trouwens dat ik ook maar een nieuwe kiel ga maken want die is niet recht te krijgen! Kwam al zo krom als een hoepel uit de doos (nog een minpunt) en ik ben een paar dagen bezig geweest om hem recht te krijgen, maar beter dan dit wordt het niet. De onderkant is vrij recht maar de bovenkant "zwabbert". Ik weet niet of dat beter wordt als de spanten en de lengsbalken erop gelijmd zijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Succes Martin.
     
  14. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Martin,
    Ik weet uit ervaring, van mijn twee vorige schepen, dat het uitrichten van deze masten later een heel gestoei is, vandaar dat ik nu bij mijn huidige project al in een vroeg stadium triplex klosjes op de valse kiel gelijmd heb met hierin gaten van respectievelijk 8 en 6 mm groot.
    Het was wel wat extra werk om deze precies gepositioneerd te krijgen, rekening houdend met de juiste hellingshoek enz., maar ik dacht het kan nooit geen kwaad..........
    Heb hier al die tijd veel gemak van gehad en ben nu, een jaar later zover dat ze definitief geplaatst kunnen worden en dat gaat als een tierelier, dotje lijm aan de onderzijde, erin steken en alleen zodanig draaien dat ze recht staan.
    Dit is nu heel simpel met de twee oogjes te doen, anders heb je aan zes ogen nog niet genoeg.
    Dus vooraf wat extra tijd investeren, loont achteraf, bij mij tenminste..............
    Succes met de verdere bouw.
     
  15. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de tip! Ik weet alleen nog niet of de masten op de kiel komen te staan
     
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Martin,
    Maakt niet uit kan ook op/in het dek.
    Masten in de lengteriching recht zetten, streepje zetten, hellingshoek bepalen uit lijnen, streepje zetten, midden tussen de streepjes bepalen en boren maar.
    Blokje eronder en klaar is Martin..................
    Nogmaals succes met de bouw.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Beetje vreemd dat de beschrijving/tekeningen geen uitsluitsel geven over het juist plaatsen van de masten, minpuntje voor Corel vind ik, maar zoals diverse mensen aangeven is het ook weer geen onoverkomelijk probleem denk ik. Succes ermee.
     
  18. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een stapje verder. Met een rechte kiel staat nu alles mooi recht en in lijn. Het lijkt of de achtersteven wat scheef staat, maar dat is niet zo. Komt door de foto denk ik. De dekken komen er voorlopig nog niet op want die wil ik eerst beplanken. De voorste mast komt op de kiel te staan, dus daar heb ik aan beide kanten een blokje op gelijmd waar een mastring op gelijmd kan worden. Van de andere masten weet ik het nog niet. Ik hou me maar aan Jan Zwart vast en wacht tot ik dat zeker weet. Internet een paar uur afgestruind maar niks gevonden hier over. Corel maar een mailtje gestuurd, misschien geven die wat meer info. Nu eerst maar verder met de vulblokken voor en achter.Voor lijkt me niet zo'n probleem, maar achter moeten die vulblokken + spant wel heel erg bijgewerkt worden want daar gaan de latten bijna haaks de bocht om. Dat gaat niet meevallen denk ik!
    Mvrgr. Martin. 20170708_092911.jpg
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi begin
     
  20. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een klein stukje verder, maar zo langzaam aan wordt het ook wat moeilijker. Ik heb de houtblokken van het hek zoveel mogelijk pas gemaakt en dat lukte aardig Met een gebogen latje telkens gecontroleerd en zoveel mogelijk zover afgevijld dat de latjes op het hek redelijk makkelijk gebogen kunnen worden. Moet nog wel wat bijgewerkt worden want het is nog niet helemaal naar mijn zin. Ook een beetje zitten stoeien met het hek, maar dat past voor geen meter. De bijgeleverde onderdelen waar het hek aan bevestigd wordt verschillen heel erg van elkaar. Hoe dat gaat werken weet ik nog niet en moet ik nog uitzoeken. Wel belangrijk dat dit perfect gaat passen want dit is toch een van de mooiste delen van het schip. Daar ben ik nog wel even zoet mee! Op de tekening ziet het er eenvoudig uit, maar in werkelijkheid valt dat best tegen.
    Mvrgr. Martin.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina