Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Martin1, 6 jul 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ah jawel, maar dat is het leukere knutsel- en uitzoekwerk
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    waarom die kleine afbeeldingen martin , waarom niet de gewoone formaat
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    de boot schiet al aardig op
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Wie zij ook weer, "met passen en meten word de meeste tijd versleten", dat is het leuke van deze hobby, als het allemaal goed gaat dan......
     
  5. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Daar zijn we weer. Even een paar snipperdagen genomen en wat rond getoerd.Moet ook gebeuren. Timberwolf, kleine afbeeldingen omdat ik dacht dat het verslag misschien te groot zou worden. Ik beloof beterschap! Het werk aan de Victory hervat door de vulblokken voor pas te maken. Omdat ik niet over al te modern gereedschap beschik (heb wel een antieke dremel en een elektrische plankenbuiger) heb ik maar iemand opgezocht met een band schuurmachine. Nu was dat binnen een kwartier bekeken in plaats van een halve dag schuren. Ook een mailtje van Corel ontvangen met de bevestiging dat de masten alle 3 op de kiel geplaatst worden.
    025.jpg

    026.jpg
    Nu ik zeker weet dat de masten op de kiel komen te staan heb ik daar maar wat voorbereidingen getroffen zodat ik later (volgend jaar of zo) geen problemen heb met het plaatsen van de masten. Nu kan ik er nog bij! Dus wat blokjes langs de kiel gelijmd, met daarop weer een blokje met een gat voor de mast. Dekken er op en de masten er in gezet. Probleem was dat ik de masten maar niet keurig in een lijn kreeg, en ik zag maar niet waarom. Ze stonden wel redelijk goed maar niet perfect. Maar gaan slapen en de volgende morgen zag ik gelijk wat er aan de hand was. De voorgeboorde gaten in de dekken zaten allemaal iets uit het midden, en de blokjes die ik op de kiel gelijmd had waren tijdens het lijmen ook iets uit het midden geschoven. Zo laten was geen optie want ik zou mij daar later alleen maar aan ergeren. Alle blokjes er maar weer tussen uit gezaagd en opnieuw begonnen, en in plaats van gaatjes kleine slob gaatjes in de blokjes gezaagd. Nu staat alles volgens mij wel goed en moet het later lukken om de masten zonder problemen te plaatsen.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    wordt mooi , en je schiet op .

    ik bouw hem ook de deagostini variant sinds 2011 , af en toe doe ik er weer eens wat aan , mijn verslag staat hier ook op pagina 3 van de bouwverslagen
     
  7. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Sorry op de verkeerde knop gedrukt. Hier het vervolg:
    027.jpg 027a.jpg 028.jpg
    031.jpg
    Straks ga ik verder met het bijschuren van de spanten zodat de latjes overal goed aan liggen. Ik heb lang moeten wachten tot de bouwdoos hier was en die tijd heb ik gebruikt om allerhande foto's en tips te verzamelen over het bouwen van scheepsmodellen. Daar heb ik nu een hoop gemak van maar ik blijf toch wel foutjes maken. Daarom is een forum als dit een uitkomst voor de beginnende bouwer. Hoe het hek er uit gaat zien weet ik nog steeds niet zeker.
    024a.jpg
    Dat korte stukje waaibomenhout moet de zijkant van de hekspiegel worden en moet enigzins rond gebogen worden. Dat stukje is maar een paar centimeter breed en ik ben bang dat als ik dat probeer te buigen dat het breekt. De rest is gemaakt uit cellon, een soort kunststof. Ik weet nog niet of ik dat ga gebruiken. Iemand een tip hoe ik dat stukje hout een beetje rong kan buigen?

    Later maar met de eerste beplanking beginnen. Ik heb wel een elektrische plankenbuiger, maar het buigen wil niet erg lukken. Een beetje geprobeerd met een latje 15 minuten in het water gelegd, en daarna de hete buiger er overheen, maar buigen ho maar. Breken wel! Daar doe ik dus iets verkeerd maar ik weet nog niet wat. Oefenen maar. Misschien moeten de latjes langer in het water?

    Ook zit ik nog steeds met "het geheim van de touwtjes". Later wil ik de geschutpoorten open laten staan. Ik kan mij niet voorstellen dat die poorten van ca. 1 vierkante meter vanzelf open blijven staan, dus ik wil zo iets maken als op de foto. Het is mij een raadsel hoe die touwtjes die naar de binnenkant van het schip lopen vast gemaakt worden?? Dit houdt mij uit mijn slaap en hopelijk weet iemand hoe dat zit. Ook zitten er daar waar de touwtjes naar het schip lopen kleine doorvoeren waardoor het touwtje naar binnen loopt. Ik zoek me rot op internet maar ik heb nog steeds geen toko gevonden waar ik dat kan bestellen. Misschien weet iemand dat.
    dsc_7112.jpg
    Dat wordt nog een feest. In 100 geschutpoorten kleine gaatjes boren om een touwtje door te wurmen! Maar ja, het houdt me wel van straat en uit de kroeg. Jullie zijn weer een beetje op de hoogte, en met vallen en opstaan hoop ik langzaam weer wat verder te komen. Goede raad en/of tips zijn natuurlijk altijd erg welkom! Nu eerst koffie.
    Mvrgr. Martin.

    p.s. ik probeer nu een of ander malletje te verzinnen om de latten (waar de kanonslopen aan bevestigd worden) zo tussen de spanten te lijmen dat de lopen straks allemaal even ver uitsteken. Dat lukt nog niet zo erg dus hier ben ik wel een paar dagen zoet mee.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2017
  8. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Martin,
    Mooi dat je het probleem met je masten hebt opgelost. Nu je volgende problemen.
    Touwjes in de wand steken gaat makkelijk als je het eind even met secondenlijm hard maakt. Een druppeltje houtlijm erop en dan kan je het als een naald erin steken en uit laten harden.
    Hoe natuurgetrouw wil je werken? Op de Victory zit aan de vaste ring op het luik nog een losse ring en daar zit het touw aan vast. Op jouw foto zit alleen een vaste ring.
    Als doorvoer voor het touw heb ik op mijn Victory (Binnenste buiten) gebruik gemaakt van messing buis van 1mm doorsnede. Daar kan je met een scherp mesje een stukje vanaf snijden en in een geboord gat steken.
    Ik snap nog niet goed hoe je van dat stukje hout en kunststof de zijgallerij maakt. Komt dat hout achter het kunststof en blokkeert dat dan de ramen?
    Ook snap ik de figuurtjes opzij van de kunststof ramen niet. Die zitten niet daar opzij op de Victory maar aan de achterkant.
    Heb je foto's van de Victory om te zien hoe het er daar uitziet ?
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Martin, Jan heeft al wat vragen voor je beantwoord. Wat het buigen van de plaat(en) voor de hek galerijen betreft, als je het plaatje even in warm water legt, en het vervolgens om een rond voorwerp klemt, bijv. een pan of grote beker en het dan laat drogen dan behoud het de ronde vorm. Op mijn website onder de noemer vaardigheden 2 kun je ook vinden hoe je zo'n plaat moet buigen. De link naar de website staat onder ieder bericht in mijn handtekening. Je vind daar nog veel meer handigheidjes.
     
  10. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Jan, dit zijn de luikjes zoals Corel ze levert. Er zit geen oogje of niks op waar een touwtje aan bevestigd kan worden. Misschien kan je dat op deze foto zien, en de enige mogelijkheid is om in de luiken een gaatje te boren waar een touwtje door kan, en dan onder met een knoopje en wat lijm vastmaken. Dat touwtje met een druppeltje houtlijm vastzetten aan het schip, houdt dat? large_19_MH-T212-VICTORY-COPPER-HULL-TALL-SHIP-MODEL-CANONS - kopie.jpg HMS-Victory-Corel-Baukasten-1-98-21313_b_2 - kopie.jpg DSC_0980.jpg
    Ik wil het dus gaan doen zoals op de middelste foto, want die luiken blijven toch niet vanzelf open staan.
    Wat de spiegel betreft, eerst het hout en daarop dat dat kunststof gelijmd. Maar ik betwijfel of ik dat ga gebruiken want ik vindt het eigenlijk 3x niks. 023.jpg 024.jpg
    Uiteindelijk kijk je dus tegen dat kunststof geval aan, dat natuurlijk wel geschilderd dient te worden. Dat kunststof is wel makkelijk want je kunt het alle kanten op buigen. Het is net kauwgom. Maar zoals gezegd, ik denk niet dat ik dat ga gebruiken. Krick heeft hier een mooie oplossing voor. Ik wil op het eind natuurlijk wel een goed lijkende kopie van de Victory hebben, maar als enkele details wat afwijken vindt ik dat niet zo erg. Ik moet het natuurlijk wel in dit leven af hebben, en de gezondste ben ik niet meer. Wat jij presteert op dit gebied is fenomenaal en daar zal ik nooit ook maar in de buurt komen! Ik ben wel op late leeftijd begonnen, maar beter laat dan nooit. Thailand is mooi om te wonen maar af en toe slaat de verveling toe en dat voorkom ik met deze bouw.
    Pietsan jouw tips had ik al opgeslagen in een Victory bestand en zal daar veel plezier en gemak van hebben. Maar de zijkanten van de spiegel zijn maar klein, en daarom ben ik bang dat ze breken. Ook met de elektrische plankenbuiger wil het niet echt vlotten maar dat ligt ongetwijfeld aan mij! Wat geprobeerd met latjes een kwartier in het water en dan met de plankenbuiger aan de gang. Buigen ho maar, maar breken lukt aardig. Misschien langer in het water?
    Mvrgr. Martin.
    P.s. zaken zoals de geschutpoorten, de spiegel etc. vallen mij wel wat tegen in deze toch vrij kostbare bouwdoos.
     
  11. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Martin,
    Bevestiging van je luikentouwen: 2 gaatjes boren in het luik. Eind van een stukje touw (5cm) hard maken. Van onder door het luik steken, dan met een druppeltje houtlijm in de romp steken. Touw ietsje optrekken, druppeltje houtlijm erop en naar beneden trekken tot het strak staat. Rest van touw, na drogen, strak onder het luik afsnijden. Dan zit het prima vast en blijft zitten en je kijkt niet tegen een lelijke knoop aan.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het buigen van latjes met de plankenbuiger zou in principe geen problemen moeten opleveren. Er is wel wat verschil in houtsoorten uiteraard. Lindehout is bijv. erg makkelijk te buigen en noten wat lastiger om dat de laatste wat stugger is. Ik denk dat je gewoon wat moet oefenen tot je de slag te pakken hebt. Ik gebruik de plankenbuiger al jaren en heb eigenlijk nooit een probleem. En een kwartier in het water zou ruim voldoende moeten zijn, zodra de latjes goed nat zijn moet je ze kunnen buigen. Als het helemaal niet lukt, kun je de latjes ook boven stoom houden waardoor ze nog zachter worden. Maar nogmaals, oefening baart kunst;).
     
  13. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ja Piet zo zal het zijn oefening baart kunst. De laatste dagen bezig geweest met de steunen voor de kanonlopen en om alles klaar te maken voor de 1e beplanking die ik maar gebruik om van te leren zodat de 2e er goed op komt. Er moest nog heel wat geschuurd en gevijld worden om het goed te krijgen. Mezelf ook nog betrapt op wat foutjes maar dat is weer in orde gebracht. Nog niet helemaal naar mijn zin dus morgen alles nog maar een keertje nalopen. Dan zal toch de eerste lat erop moeten en daarover heb ik toch een vraag: in de beschrijving staat dat de eerste lat gelijk moet lopen met het bovendek. Dat dek heeft een zeeg van 8 mm dus die eerste lat moet dat ook krijgen. Nu zie ik op internet toch veel foto's waar de beplanking boven de waterlijn bijna recht loopt en de kanonspoorten keurig op rij tussen de stootbalken zitten. Nu twijfel ik een beetje. De eerste lat mee laten lopen met de zeeg van het bovendek, of bijna recht laten lopen? Ik neig tot het eerste zoals het ook in de beschrijving en op tekening staat. Dan komen sommige kanonspoorten wel deels in de stootbalken te zitten. Goede raad is van harte welkom!
    Mvrgr. Martin. 20170728_200934.jpg
     
  14. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Je doet het goed Martin.
    De eerste lat mee laten lopen met de zeeg. En het klopt dat dan de loop van de berghouten (stootbalken noem je ze) onderbroken wordt door de kanonspoorten.
    Als je naar foto's van de Victory kijkt op internet zal je dat zien.
     
  15. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Jan, we gaan zo door.
     
  16. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Weer een klein beetje verder na de nodige stommiteiten uitgehaald te hebben. Die zal ik hier ook maar opbiechten als waarschuwing, misschien heeft iemand er in de toekomst wat aan. Ik was ter hoogte van het bovendek begonnen met beplanken. Het benedendek had ik er los in laten liggen en omdat het schip naar boven toe wat toeloopt, kreeg ik dat dek er nooit meer uit. Na de sleuven waar de spanten in passen wat dieper gemaakt te hebben ging het wel. Als ik later keurig om de spanten heen heb geplankt zie je er niks meer van. Geen ramp dus, maar toch!
    20170813_161754.jpg

    Stommiteit nummer 2 is wat groter. Ik kreeg in de gaten dat ik wat ongeduldig werd en wat in het zicht wilde brengen, en daarom te snel ben begonnen met het beplanken. Alles nog maar eens goed nagekeken en de lijn van de planken stond me toch niet aan. Planken er dus weer af en alle spanten nog maar eens nagelopen en geschuurd. Nu ziet het er beter uit. Ongeduldig worden is dus uit de boze en wordt bestraft!
    Intussen ook maar eens begonnen met de dekplanken van het benedendek. Mooi stukje om van te leren want later zie je er niet veel meer van.
    20170811_171542.170813.jpg
    20170813_110255.170813.jpg
    20170813_112943.170813.jpg
    Het beplanken op zich viel mij niet tegen, maar met het resultaat ben ik ook niet echt tevreden! 1 zijkant en 1 kopse kant van de planken heb ik zwart gemaakt viltstift (permanent marker). Dat ging allemaal prima maar nadat ik het licht afgeschuurd had werd de boel toch aardig grauw en grijs, waarschijnlijk door de viltstift. Dat moet ik nog even uitvogelen want met dit resultaat ben ik niet echt tevreden. De dekplanken in de Coreldoos moeten gemaakt worden uit tanganyika latjes van 4mm bij 0,5 mm. Die latjes (als je het zo noemen kan) zijn aardig ongelijk en zwabberen alle kanten uit. Niet optimaal dus.
    20170813_154813.170813.jpg
    Op bovenstaande foto is te zien waarom ik nog niet verder kom met beplanken, en waar ik tegen aan zit te hikken! Onderaan kunnen de latjes zo gebogen en gedraaid worden dat ze keurig meelopen met de kiel tot het eind van de kiel. Maar meer naar boven, onder het rode klemmetje, loopt de lat met het spant mee. Waar die 2 elkaar gaan ontmoeten krijg ik dus een vreemde overgang. Hoop dat ik dit een beetje goed uit heb kunnen leggen want hier zit ik echt tegenaan te hikken. De hele achterkant staat me toch niet helemaal aan en ik ga niet verder met beplanken tot ik daar uit ben. Moet er nog meer af, heb ik er teveel afgehaald, ik weet het niet. Alle advies is natuurlijk welkom!
    Mvrgr. Martin.
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Martin, op dit forum staat ergens een How-To over beplanking, en er zijn ook boekjes verschenen die dit onderwerp behandelen, daarin staat o.a. dat je bij de boeg moet verjongen, en bij de spiegel krijg je te maken Stealers,( instekers)
    Voor de manier waarop kun je het beste een How-To opzoeken.
    Die dingen vind je trouwens op bijna alle modelbouw websites
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/stealers-of-instekers.217893/ Peter, vermeld hier boven al, als je op de link klikt, zie je hoe je op een simpele manier deze instekers/stealers kunt maken. Zonder deze instekers alwaar je er enkele van nodig hebt kun je niet beplanken bij de achtersteven.
    Tevens moet je vooral bij de boeg je latten gaan verjongen, hoe dit in zijn werk gaat kun je vinden in diverse bouwverslagen. Succes!
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik zag net dat je die How-To al gevonden had, de foto's zijn nu weer zichtbaar
     
  20. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Het beplanken op zich gaat wel lukken. Ik heb een heel bestand aangelegd met foto's, tekeningen over hoe droppers en stealers te gebruiken, etc. dus daar ben ik niet zo bang voor. Het gaat om die laatste spant met vulblokken achter. Dat krijg ik maar niet goed en zoals ik heb proberen uit te leggen onderaan kunnen de planken met de kiel meelopen tot aan het eind van de kiel maar bovenaan is het anders dus ik krijg een wat vreemde overgang. Maar goed, de aanhouder wint dus ik zal er wel uitkomen.
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina