Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Martin1, 6 jul 2017.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    In dat geval Kun je het beste wachten op een reactie van de Victory kenners
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Als ik jou was Martin, dan zou ik gewoon van boven naar beneden beplanken tot ongeveer iets over de helft en dan vanaf de kiel naar boven. Dan hou je beter overzicht en lost je probleem zich waarschijnlijk vanzelf op, want die sterke bocht naar boven op je laatste foto met rode klem is denk ik niet correct, als je zomaar een willekeurig latje op die plek legt, door de latjes één voor één aan te brengen van boven naar onderen zie je vanzelf wanneer je moet verjongen en/of een insteker moet gebruiken. Maar mijn advies blijft, kijk eens rond in de verslagen hoe anderen het doen daar steek je een hoop van op. Zelf ga ik altijd uitgebreid in op de romp en het beplanken, ook in mijn huidige verslag van de Sovereign en ook in mijn verslag van de Diana komt de romp uitgebreid in beeld.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dit heeft niets te maken met de Victory Peter, bijna ieder schip heeft dit soort "problemen" bij de achtersteven en boeg.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat zal dan mijn onervarenheid wezen Piet, jij hebt meer schepen gebouwd als ik, en bent het dus vaker tegen gekomen.:D

    Martin, als je de loop van dit plankje eens vergelijkt met de tweede foto van post 30, zit er dan nog een hoop verschil in de loop van de beplanking??:rolleyes:
     
  5. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Er is weer wat tijd overheen en weer een stukje verder. De beplanking van het tussendek bleef mij toch een beetje storen, dus alles er maar afgeschuurd en de beplanking opnieuw aangebracht. Oude beplanking:
    20170819_124526.jpg

    Nieuwe beplanking:
    20170824_172152.jpg


    Dit staat me beter aan. Aan de eerste zou ik mij blijven storen!
    20170826_181459.jpg
    20170828_102530.jpg
    Verder met de 1e beplanking. Van bovenaf heb ik ongeveer de helft gedaan. Tot aan de kromming van de achtersteven was het een eenvoudige zaak maar toen begon het toch een stuk moeilijker te worden. Pietsan zei al dat de bocht bij het rode klemmetje moeilijk zou worden. Dat klopte ook want ik moest de radius van de bocht een stuk groter maken. Dat gaat nu prima want ik kan de natte latjes er met de hand omheen buigen. Probleem was dat zich in de bocht een "trappetje" vormde en de latjes niet goed aansloten. Dat ging dus niet goed. Nu wilde ik vanaf de kiel verder gaan, maar daar zit ik toch een beetje vast Als ik de eerste lat strak tegen de kiel aan leg kom ik voor op de vulblokken beroerd uit. Ik denk ook dat dit zo de bedoeling is. Nog eens alle foto's op diverse bouwverslagen bekeken maar ik blijf hier tegen aan hikken.
    20170903_151709.jpg
    Momenteel zit ik dus een beetje vast en kom niet veel verder. Eerst moet ik dit maar eens uit zien te vogelen. Tips en goede raad zijn natuurlijk altijd welkom!
    Mvrgr. Martin.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jaques, TIMBERWOLF en JanZMC vinden dit leuk.
  6. Patrick_BE

    Patrick_BE

    Lid geworden:
    17 aug 2017
    Berichten:
    82
    Locatie:
    Sint-Niklaas (Be)
    Hallo Martin,

    Leuk schip, heb deze ook gebouwd (DeAgostini) vandaar deze:
    Misschien heb je hier iets aan (een beetje terug scrollen):

    Wel proberen te vermijden, maar de "trappen" kan je eventueel later netjes rond schuren, dat komt wel goed. De gebrlatjes zijn dik genoeg om te kunnen bijschuren.

    Grts,

    Patrick
     
  7. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Patrick. Ja, er zal weinig anders opzitten dan de boel bij te schuren maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dat filmpje had ik al bekeken (allemaal trouwens) en alle tips over droppers, stealers, etc. ken ik bijna uit mijn hoofd, maar toch blijf ik er maar tegenaan hikken. Komt tijd komt raad hoop ik. Opgeven staat niet in mijn woordenboek!
    Mvrgr. Martin.
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    upload_2017-9-3_15-19-30.png
    Martin, je 1e plank bij de kiel loopt veel te ver door naar de bovenkant boeg. Hier een foto hoe je dit kunt doen. De latjes aan de voorkant afschuinen en dan zo opbouwen. Ik hoop dat de foto duidelijkheid geeft.
    De 1e lat komt ongeveer tot het 2e spant, zeker niet verder!
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    upload_2017-9-3_15-43-49.png
    Hier nog een foto van de beplanking bij de boeg....
     
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  10. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Het heeft even geduurd, maar nu snap ik het! Ik had die foto's al gezien op je bouwverslag (Diana?) maar het drong maar niet tot mij door. Naar het hek toe geldt dan natuurlijk hetzelfde. Dank je wel Piet! Morgen weer een nieuwe dag en een nieuwe poging. Het is de 1e beplanking dus niet zo'n grote ramp, en een leerproces, maar de 2e beplanking moet natuurlijk perfect zijn en kan ik mij dergelijke stommiteiten niet veroorloven!
    Mvrgr. Martin.
     
  11. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Misschien lastig Piet, maar toch nog even vragen: De eerste lat komt dus tot aan de 2e of 3e spant vanaf de boeg. Maar naar het hek toe loopt de eerste lat tot aan het einde van de kiel? Dat maak ik tenminste op uit de foto's van van de Sovereign. Klopt dit?
    Mvrgr. Martin.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bij de Sovereign is dit inderdaad zo Martin, of jouw pakket dat ook verwacht weet ik niet, maar het zou mij niks verbazen.
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi resultaat martin
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat klopt Martin, je begint bij de achtersteven met een hele lat en tegen dat je bij de boeg bent ong. ter hoogte van spant twee (of drie) moet je de lat verjongen. Als je te ver bent dan heeft de lat de neiging tot torderen hetgeen je moet voorkomen. Dus het is ook een beetje een gevoel van tot hier en niet verder. De lat moet niet geforceerd worden aangebracht. soms (meestal) moet je de lat bij de boeg eerst een tikkie buigen zodat de lat zonder moeite vast gelijmd kan worden. Als er een tweede beplanking overheen komt, kun je de latten met kleine spijkertjes vast zetten tot de lijm droog is. Na droging de spijkertjes weer verwijderen. Je kunt hiervoor uiteraard ook spelden of punaises voor gebruiken al wat voorhanden is.
     
  15. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Piet! Zo ga ik er wel uitkomen. De fouten die ik nu maak kan ik natuurlijk bij de 2e beplanking niet meer maken. Maar ondanks alles krijg ik de romp wel mooi strak en glad voor de 2e beplanking. Dan gaat er geen plank op voordat hij perfect past. Het niveau van o.a. jou en Jan Zwart zal ik nooit halen.
    Mvrgr. Martin.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Het heeft even geduurd, maar na een gedwongen pauze en 2 stents rijker heb ik de draad langzaam weer opgepakt. De eerste beplanking zit er nu helemaal op, en na nog een keer na schuren wordt alles mooi strak en glad. Ik wilde eerst wat kleine oneffenheden wat glad strijken met vloeibaar hout maar ben daar in een beetje doorgeschoten. Dat koste achteraf het nodige extra schuurwerk, maar het is nu bijna klaar voor de 2e beplanking. Met name voor en achter viel het beplanken best wel tegen. Ik ben te laat met de latten voor en achter omhoog gegaan waardoor ik verder onder wel in de problemen kwam. Dat is allemaal wel opgelost, maar dit mag bij de 2e beplanking natuurlijk niet gebeuren! Ik ben nu begonnen met het aftekenen van de geschutpoorten. Daartoe heb ik de volgende vraag: in de handleiding staat dat ik de geschutpoorten moet uitsnijden als de 2e beplanking erop zit. Op het forum en op internet worden de poorten meestal op de eerste beplanking uitgesneden.Uitsnijden op de eerste beplanking lijkt mij logischer. Of zie ik dit verkeerd?
    Mvrgr. Martin. 20171005_162140.jpg
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  17. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou ze ook nu uitsnijden. Na de 2e beplanking zijn ze dan wel weer dicht, maar dan makkelijker weer te openen met minder kans op schade.
     
  18. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Oooh! Dus de 2e beplanking moet gewoon over de uitsparingen heen gelijmd worden! Ik dacht de hele tijd dat de 2e laag tussen de uitsparingen, en er omheen, op maat gesneden werden zodat de uitsparingen open bleven.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.300
    Locatie:
    Hillegom
    Dat kan ook maar lijkt mij lastiger. Voordeel van erover lijmen is dat de planken altijd in lijn liggen tussen de poorten. Wordt anders best lastig. De 2e laag dan grof opensnijden en de laatste mm weg vijlen.
    Dat tenminste mijn manier.
     
  20. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ja Jan dat klinkt logisch! Je hebt mij voor een fout behoed want ik was waarschijnlijk gaan "stukkelen" met een niet vloeiende lijn als gevolg.
     
    janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina