Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Martin1, 6 jul 2017.

  1. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Je hebt gelijk Jan met dat raampje. Gaat gebeuren!
    Groetjes Martin.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je bent daar een mooi schip aan het maken Martin.:)
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooie romp heb je gemaakt. martin
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Martin, dat ziet er netjes uit allemaal ;)
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2018
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat wordt heel mooi Martin:thumbsup:
     
  6. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Die raamspijlen op pe-folie ga ik zeker proberen! Misschien kan ik de spijlen van dat blauwe velletje kopieren op een pe-vel. proberen maar. Heren, dank voor de complimentjes! Best wel leuk om als totale amateur wat positiefs te horen!
    Groet Martin.
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Hallo Martin,
    Voor de raampjes zou ik wel het blauwe velletje gebruiken, het is een techniek die de reflectie van de (blauwe) lucht in het glas nabootst. het volstaat dan de zwarte lijntjes met een fijn penseeltje geel te schilderen om het gewenste effect van de raamstijltjes te bekomen.

    Veel moed met de bouw van de Victory, ikzelf bouw de Victory op basis van het model van Sergal, "licht" verbeterd aan de hand van het boek van Longridge. Om je wat moed te geven: ik ben hier al 24 jaar aan bezig, en heb vandaag de masten zo goed als afgewerkt.

    Met vriendelijke groeten,
    Herby
     
  8. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de tip Herby, maar ik vindt het wel erg blauw. Het duurt nog wel even voor ik er aan toe ben. 24 jaar bouwen! Dat is een hele tijd.
     
  9. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben een probleem(pje) tegen gekomen waar ik niet goed raad mee weet. Ik heb het schip onder de waterlijn in een dun laagje blanke lak gezet, maar zelfs na 4 dagen blijft de lak plakkerig en droogt niet helemaal. Op internet gezocht naar de reden. Daar wordt hoofdzakelijk als reden aangegeven niet goed ontvet. Maar het zijn natuurlijk nieuwe latjes (noten) die goed geschuurd zijn en zeker niet vet zijn. Ik heb voorzichtig geprobeert te schuren maar dat is geen doen op plakkerige lak. Ik heb het schip nu maar even in de zon gezet, maar de lak wil maar niet helemaal droog worden. Ik was juist een beetje trots op de strakke beplanking, maar dit zorgt toch wel voor een inzinking. Ik hoop dan ook op advies en goede raad van de meer ervaren bouwers want ik zit hier echt mee.
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wat voor lak gebruik je? Het is voor mij niet gek als lak toch echt 24 uur moet doorharden.
     
  11. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Natuurlijk heeft het tijd nodig om te drogen, maar toch geen 4/5 dagen?
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Er zijn producten (op lijnolie basis bv.) die hebben meer dan een week nodig voordat ze uitgehard zijn. Ik denk dat je hier geduld moet hebben en dat het plakkerige op de langere duur weg is.
     
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    4 dagen? Ik had te vluchtig gelezen. Dat is wel erg lang inderdaad. Maar welke lak is het dan?
     
  14. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Sommige lakken duren best lang heb ooit een lak gehad jacht lak of boot lak die duurde 3 maand eer die echt hard was.Dat ligt ook aan de vochtigheids graad. Met schuren nu wordt het er niet mooier op dan heb je korrel vorming.
    Voor de rest vind ik het een mooi schip worden :)
    grz, Chris
     
  15. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is gewone algemene blanke lak die overal voor gebruikt wordt. Vorige week vrijdag een uiterst dun laagje aangebracht en nog steeds plakkerig. Ik heb wel vaker iets in de blanke lak gezet maar bijna 6 dagen drogen en dan nog steeds plakkerig?
     
  16. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Dat is wel heel lang Martin1, Temperatuur met verwerken of drogen wellicht, zou het zo echt niet weten. Het voelt ook niet vettig aan?
     
  17. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Wat voor lak het precies is, is moeilijk uit te leggen want alles is in het Thais. Maar deze lak wordt overal gebruikt. Vloeren, meubels, parket, noem maar op.
     
  18. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Misschien niet goed opgeslagen geweest te koud of te warm of al een oud potje of blikje, Thinner lost lak op lost eigenlijk alles op maar welk effect het dan heeft is moeilijk te voorspellen. Zelf zou ik nog even geduld hebben. Drastische maatregelen kunnen altijd nog.
    grz. Chris
     
  19. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Met de pot maar eens naar de vakman gegaan. Het is doodgewone Beger Woodstain (blanke lak) die overal voor gebruikt wordt. Droogtijd handdroog 6 tot 8 uur. Volledig uitgehard na 48 uur. Althans volgens het blik. Waardoor dit bij mij na bijna 1 week nog plakte wist de vakman ook niet. Het lijkt mij sterk, maar misschien omdat ik de lak aangebracht heb in een kamer met airco?
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Eerder een heel oude kwaliteit lijkt me. Ik maak wel eens blikken beits open, moet dan het vel eraf steken en verf wat met de daaronder liggende resten. Dat duurt ook dagen voordat het droog is.
     

Deel Deze Pagina