Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Martin1, 6 jul 2017.

  1. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik weet van mijn vader (was schilder) dat sikkatief (siccatief), google er maar eens op, een component is in olieverf dat de droogtijd bepaalt.
    Als dat verdampt uit een oud blik verf droogt de verf niet meer of zeer langzaam.
    Dat lost jouw probleem niet op maar is wellicht een verklaring.
     
  2. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Jan. Ik heb hem vanmiddag een paar uur buiten gezet in 35 graden, en toen was het al een stuk beter. Ik ga het er maar voorzichtig afschuren. Heel voorzichtig want ik kan natuurlijk niet blijven schuren!
     
  3. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou niet gaan schuren. Je schuurpapier loopt meteen vol.
    Probeer te schrapen. Eventuele restanten kun je later als het toch droog is wel weg schuren.
     
  4. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ga ik proberen Jan. Ik vind het er (als leek) goed uit zien, en ben een beetje bang om het te verknoeien.
     
  5. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Schrapen is beter, oppassen dat je het hout heel licht of liever net niet raakt. Hoop dat het geen korrels worden.
    Heel veel succes in ieder geval Martin1
    grz, Chris
     
  6. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb dat ook al eens gehad met vernis uit een blikje "Lord Nelson Authentic". daar zit een harder in die na een tijdje staan op de bodem ligt. Goed omroeren voor elk gebruik is het enige wat je moet doen om de harder goed onder te mengen. Zoniet kan je inderdaad meerdere weken wachten en voelt het zelfs daarna nog aan alsof het niet helemaal is uitgehard, zonder dat je vingerafdrukken er op staan. Ik zou noch schuren noch schrapen. De tijd die je daar mee bezig zal zijn om alles eraf te krijgen, kan je besteden aan de voorbereiding van allerlei dekversieringen. Daarna met een schuurspons of schuurpad lichtjes opschuren en een nieuw laagje goed omgeroerde lak erover.

    Mvg,
     
  7. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Dit was dus de boosdoener (of ikzelf natuurlijk)
    20181025_162735.jpg
    Na een paar dagen voorzichtig schuren is de "schade" weer hersteld en kan ik weer verder.
    20181104_090341.jpg
    Nu maar langzaam verder met de stern van het schip. Dat is natuurlijk een blikvanger van de Victory, dus daar ga ik alle tijd voor nemen.
    20181111_083919.jpg
    Doordat ik het bovendek nog niet vastlijm is het wel noodzaak om bij iedere arbeidsgang te controleren of alles nog steeds recht en in het lood staat. Volgens de handleiding had ik het bovendek eerst vast moeten lijmen, en dan later de kanonnen er tussen moeten wurmen. Maar dat is geen doen, en de kanonnen vastzetten met takels is al helemaal niet meer mogelijk. Dat staat ook niet in de handleiding. Daar worden de kanonnen gewoon op het dek gelijmd zonder takels etc..
    20181111_083949.jpg
    De afstand tussen de kanonnen en de verschansing is wel erg klein, en ik hoop dat ik daar de takelage nog tussen krijg!
     
    Jaques, TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je Victory staat er weer mooi bij Martin.
     
  9. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Ben je er al uit met de ramen in de spiegel? Ik kan me voorstellen dat je de blauwe ondergrond met donkere strepen niet erg waarheidsgetrouw vindt. Als je naar de echte Victory kijkt dan lijkt het daar niet op. Daar zijn de roeden in de kozijnen geelachtig en zijn de ruiten zelf verre van blauw.
    Is het niet op te lossen met hoogglans plakfolie, ik zou zeggen zwart, wat je op een lichte ondergrond plakt en daarna de roeden gewoon uit gaat snijden. Dus twee groefjes heel dicht bij elkaar en dan dat reepje er uit halen. Ik werk zelf heel veel met dat spul om imitatie water te krijgen. Iedere keer sta ik weer versteld van het spiegelende effect, waar door het andere tinten aan gaat nemen. Kun je mij opgeven wat ongeveer de afmeting van zo'n raampje is? Dan ga ik het zelf eens proberen.
    Constant
     
  10. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Nee, met de raamspijlen ben ik er nog niet uit. Die zijn ook erg klein. De raamgrootte varieert van 6x6 tot 9x9 mm.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat ik doe is een stukje PE folie nemen - dit ter plaatse van de stijlen (of lood voor glas-in-lood ramen) inkrassen met een mesje - in deze krassen verf of inkt wrijven en dan afvegen. Dan heb je een doorzichtig raam met het idee van glas in lood of spijlen. De ruimte erachter verf ik dan zwart zodat er niet teveel inkijk is.
     
  12. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Dan zou ik geen zwarte inkt nemen maar witte verf of witte inkt. Die witte inkt is te verkrijgen uit waterproof witte viltstift. Als het zwart wordt en je maakt de achtergrond ook zwart valt het weg, en ook in het echt zijn de raamspijlen licht van kleur. Verder zou ik alles wat zich achter die ramen bevindt donker (niet meteen zwart) schilderen, dus niet de binnenkant van de folie.
    Constant
     
  13. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Ook dat met de PE folie ga ik maar eens rustig uitproberen. Bedankt voor de tips!
     
  14. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo allemaal,
    Even een kleine update en een beschrijving van mijn laatste foutje. Ik maak er nogal wat! Ik had de spiegel erop gelijmd maar de hoek was achteraf een beetje te groot waardoor de spiegel iets te schuin kwam te staan. Hierdoor kwamen de zij galerijen automatisch ook schuin te staan en wezen die schuin naar boven. Alles er maar afgeschuurd, wat latjes op het hek gelijmd, en vervolgens weer geschuurd totdat de basis van hek nu onder de juiste hoek staat. Beetje werk maar ja, al doende leert men.
    20181125_155647.jpg
    20181220_121552.jpg
    Nu ben ik bezig met de traptreden aan de buitenkant. Volgens de handleiding moet ik daarvoor latjes 2 x 3 MM gebruiken, maar ik vindt dat nogal groot uitvallen. Ik heb dus ook maar een test trede gemaakt van 2 latjes van 1 x 2 MM. Persoonlijk vindt ik dat die beter bij de hele omgeving van het schip passen. De treden volgens de handleiding vindt ik eigenlijk iets te groot en het aantal treden volgens de handleiding kan ik ook niet kwijt. Alle meningen en adviezen zijn uiteraard van harte welkom! Deze treetjes zijn maar een voorbeeld en nog niet afgewerkt.
    20181220_121150.181220.jpg
    Groet, Martin.
     
    Building Mouse vindt dit leuk.
  15. Constant Willems

    Constant Willems

    Lid geworden:
    19 jun 2014
    Berichten:
    406
    Goed bezig Martin! De schaal is natuurlijk wel heel erg klein en dat ga je merken. Ik zelf bouw altijd op schaal HO (1 : 87) en heb altijd een paar figuurtjes bij de hand uit het modelbouwassortiment van PREISER. Telkens houd ik die bij de onderdelen die ik maak en dan zie je direct als er iets niet klopt. Mogelijk bestaan er ook figuurtjes op schaal 1 : 100.
    Heel goed dat je je niet blindelings houdt aan de onderdelen van de bouwdoos. Als je latjes nodig hebt is het wellicht een advies om dan multiplex van 0,4, 0,6, 0,8, 1,0, 1,2 en 1,5 mm te gebruiken. Dat is prima te snijden en het geeft de zuivere dikte weer. Al weet ik niet of dat in Thailand ook te krijgen is.
    Constant
     
  16. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Martin,
    Hier een mooie opname van de echte trap. Het zijn 23 treden en op schaal 1:100 zijn ze 2,5 mm dik.
    Het rechtse treetje lijkt me het beste. Als je met een rond vijltje de zijkanten hol kan vijlen is het nog echter.
    Succes.
    [​IMG]
     
  17. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Hout is hier in alle soorten verkrijgbaar, maar kleine latjes voor modelbouw niet. Er is eigenlijk helemaal niks op het gebied van modelbouw. Over 3 maanden is de Victory (samen met ons) in Nederland en dan wordt alles weet een stuk eenvoudiger!
    Ja Jan, de rechtse gaat het worden. De linkse ziet er zo groot uit ten opzichte van de omgeving. Rondvijlen ga ik ook zeker doen.
    Bedankt, en iedereen prettige feestdagen toegewenst!!
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Martin jij ook fijne feestdagen toegewenst.
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    prettige kerst martin
     
  20. Martin1

    Martin1

    Lid geworden:
    8 jun 2017
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo beste mensen,

    Het heeft lang geduurd maar wij zijn er weer. Na onze remigratie, een operatie, en als klap op de vuurpijl kwam ook Corona nog om de hoek kijken. Het heeft al met al lang geduurd, maar langzaam weer wat fitter begon de verveling toe te slaan, dus een paar weken geleden de Victory maar eens uitgepakt. Dat was er door alle narigheid nooit van gekomen. Ondanks de goede verpakking heeft de Victory de reis niet ongeschonden overleeft en het pakket is duidelijk onderweg ergens, niet bepaald zachtzinnig, open gemaakt. Vanaf de onderste rij geschutpoorten naar boven toe heb ik het meeste moeten afschuren en opnieuw beplanken. Dat is redelijk goed gegaan en nu is de boeg aan de beurt, want die heeft ook een flinke tik gekregen. Het lijkt wel of ermee gegooid is. Maar goed, ik ga maar rustig verder en hou jullie met foto’s op de hoogte.

    Als het goed is kom ik ook gelijk maar weer met een vraag: met wat voor lijm kan ik het beste onderstaande metalen delen, geschutpoorten en dergelijke, op hout lijmen? Secondelijm lijkt mij geen goed idee want er valt niks te corrigeren.

    Het is nog wat vroeg maar iedereen, ondanks de beperkingen, fijne feestdagen toegewenst!
    20201214_105242.jpg

    20201214_104135.jpg
    Ziet er nu niet uit, maar dat komt (hopelijk) wel goed.
     

Deel Deze Pagina