Bouwverslag Happy Hunter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 8 feb 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    oh dat is jammer sjaakie, heb ik ook gehad dat ik geen ruimte had om te bouwen. En om nu elke keer op de eet tafel bezig te gaan vond ik ook nix. Je kunt dan nix laten liggen, hopelijk dat je binnenkort wel weer wat ruimte kunt creëren.
     
  2. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Weer een stapje verder in het bouw proces, stuurboord kant van het bad dek is nu ook klaar kwa reling werk en accessoires. Ook op de achterkant van de stuurhut het looprooster gemonteerd. Verder vanavond het reling werk op het dak van de stuurhut gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MikeMohawk en Tug.NL vinden dit leuk.
  3. sjaakie

    sjaakie

    Lid geworden:
    1 mrt 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    ermelo
    Netjes!! zelf gesoldeerd??
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  4. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dank je sjaakie, ja 1 1/2 uur had ik de reling op het dak klaar.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Freek-Johan,

    Mooie vorderingen. Geen kritiek, wel een puntje van verbetering.Ik vind je railingen wat te grof. Als je op een volgend model weer railingen moet maken, zou je eens kunnen kijken bij www.seamann-aetztechnik.de. Deze paaltjes zijn exact op schaal en zijn te solderen zonder dat je overal de verdikkingen van het solderen ziet. Is van zilverstaal en erg stevig. Tevens zitten er op ieder etsraam een 10 tal paaltjes met een achterwaartse steun zoals ze ook op de HH voorkomen. Een setje van een stuk of 60 rechte en 10 paaltjes met steun voor iets van € 11. Geeft net weer een beetje ( veel) extra aan je model.
     
  6. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Inderdaad dat ziet er misschien wel iets beter uit, helaas dat ik al zo veel reling werk klaar heb anders had ik er nog over na gedacht om het opnieuw te doen met andere steunen, maar dat ga ik nu niet meer doen. Maar voor een volgend model is het wel de moeite waard om zo iets er op te maken.
     
  7. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    je zou het evt nog kunnen bij vijlen, maar dat is aan jou ;)
    ziet er trouwens al goed uit :)
     
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dank je thijs, ja dat zou ik ook nog kunnen doen
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij het solderen zo weinig mogelijk tin gebruiken Freek. En de soldeerplek goed warm laten worden eer je de tin er tegenaan houdt. Er hoeft alleen maar een beetje tin in de naad te kruipen. Kwestie van een paar maal oefenen met een paar afvalstukjes en een zo dun mogelijk draadje tin. Met die relingen is het altijd een soort dilemma. Op de soldeerplek wil je warmte hebben, maar ernaast bij de andere reeds gesoldeerde scepters niet. Probeer de warmte te stoppen met een schijfje rauwe aardappel op de railingdraad. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    bedankt voor de tip klaas ik zal er mee aan het oefenen
     
  11. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.377
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Of met een dotje van natte watten.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Vanavond even getest met wat smd leds, heb even wat verschillende opstellingen geprobeerd waar onder 1 ledje met een weerstandje op 6volt en 2 ledjes in serie zonder weerstand op 6volt. Tevens even gekeken hoe ik het ledje in een werk lamp kan krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De 2 ledjes zonder weerstand geven op dit moment het meeste licht. Dat komt op zich mooi uit aangezien ik 6 schijnwerpers/werklampen ga monteren die per 2 geschakeld moeten worden.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Pas op dat je de ledjes niet opblaast Freek. Op 12 volt met 2 ledjes in serie zet ik er nog een 2k2 weerstandje tussen. Komt er nog licht uit met een 1k weerstand ertussen? Al teveel licht lijkt ook niet echt en misschien een beetje kil. Beetje spelen met diverse weerstanden en kijken wat het beste staat (in het donker). Gaat er best goed uitzien. Gr. Klaas.
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    met een 1k weerstand weet ik niet, en ja inderdaad te vel is ook niet goed. bij de aansluiting waar 1 led is gebruikt zit een weerstand tussen van 600 ohm deze opstelling ziet er op zich wel goed uit. ik zal zo nog proberen wat er gebeurd als ik bij de 2 leds een weerstand gebruik van 600 ohm. oh ja ik gebruik 6 volt in plaats van 12 volt, groetjes
     
  15. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Hey Freek , als je nog oude weerstandjes hebt liggen kan je de draadjes er af knippen en deze gebruiken om je SMD ledje mee te solderen in de lamp . Daarna de draadjes naar binnen steken door de cabinewand als beugels voor de lamp . Binnen in de wand kan je dan je draadjes solderen aan die pootjes . Is meer op schaal dan die dikkere draadjes .
    Groetjes
    Ronny
     
  16. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Oh ja , nog even dit , altijd werken met weerstandjes tussen LED's , je led's zullen wel branden maar vlug stuk gaan zonder weerstand .
    Groetjes
    Ronny
     
  17. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Bedankt ronny die tip had ook al gekregen, op facebook hou ik ook een verslag bij en daar werd het ook al vermeld. En ik ben er verder ook al achter gekomen, na 5 minuten brande er al 1 door. Goede tip van die draadjes, maar dit was gewoon even om te testen.
     
  18. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    hoi Freek
    Moet eerlijk toe geven dat ik beetje jaloers ben op je HH hier al jaar of wat de bouw stil liggen Blijft een prachtig schip en zeker zo mooi als jij hem bouwt .
    Mast ziet er zeker heel gaaf uit en led kan niet anders zeggen dan prachtig .
    Begint hier ook gelijk weer te kriebelen ,helaas heb ik nog zeker half jaar werk liggen voor in weer kan beginnen maar door jou verslag te volgen zal het er snel weer van komen .
    Zal zelf eerst wat reparatie moeten gaan doen de boegschroef heeft bij de overbrenging wat zand binnen gekregen tijdens het varen lagers en assen zullen opnieuw gemaakt moeten gaan worden.
    Daarna kan ik jouw verslag gebruiken om de opbouw te gaan afwerken .

    Succes met de bouw blijf je zeker volgen .

    groeten henk
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dit lijkt wel een heldere vooruitgang met al dat licht.
    blijf lekker experimenteren.
    vgr Marc
     
  20. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hey jammer dat je er zelf niet aan toe komt om te bouwen met dit prachtige schip. Hopelijk dat het snel weer lukt en dank je voor de lovende woorden.
     

Deel Deze Pagina