Bouwverslag HobbyKing X666 Frame met KK2.0 LCD en Turnigy 9X

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Drommels, 15 jan 2013.

  1. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo allemaal,

    Ik ben relatief nieuw hier op het forum. Enkele maanden geleden werd mijn interesse in het bouwen van een quadcopter gewekt nadat ik een beetje uitgekeken was op mijn mini RC helikopters. De eerste heeft het twee weken uitgehouden en heb ik diverse keren kunnen repareren voordat hij definitief stuk was. De tweede leeft nog steeds!

    Maar goed, terug naar het bouwverslag. Ik heb alle bouwverslagen op dit forum met veel interesse gelezen en hier veel van opgestoken. Het leek me goed om ook een duit in het zakje te doen. Tijdens het bouwen heb ik ondervonden dat je ontzettend snel leert, dus probeer ik deze ervaringen zo snel mogelijk op te schrijven voordat het (zoals voor de experts hier) vanzelfsprekend wordt. Ik probeer niet alleen het bouwen zelf op te schrijven, maar ook al het onderzoek dat ik gedaan heb rond deze hobby.

    Graag jullie feedback op dit bouwverslag. Tips zijn meer dan welkom, alles om een eervolle vermelding te krijgen in het bouwverslag topic :)

    Als nieuweling ben ik begonnen bij google: "How to build a quadcopter".
    Op deze site heb ik mijn start gemaakt. Je vindt hier informatie over de algemene onderdelen, kosten, bedrading, onderdelen die je naast je quad nodig hebt, enzovoort. Ook staan hier een aantal configuraties geupload door gebruikers. Voor beginners is het een goed plan om een van de "werkende" configuraties te pakken en daar mee te beginnen.
    Als je echt weinig weet van het onderwerp is het nuttig om per onderdeel te googlen waar het nou echt voor dient.

    Op de site van HobbyKing kun je praten met een "expert". Deze heeft mij geholpen om een bestelling samen te stellen. Ik merkte echter dat het verhaal van "Product Expert 3" niet helemaal waterdicht was, dus besloot ik om mijn lijstje op dit forum te posten ter controle door de experts. Je weet wel, van die lijstjes waar er minstens twee a drie per week op het forum verschijnen. Beter de search gebruiken Drommels...

    En dan nu de onderdelen.

    Frame
    HobbyKing X666 Glass Fiber Frame
    Dit frame is pakweg 60cm breed. Lekker ruim, dus niet priegelen op je eerste quad bouw. De poten hebben een ingebouwde veer, waardoor een harde landing gedempt wordt. Ik heb deze uit Duitsland laten komen vanwege het gewicht.

    Flight Controller
    HobbyKing KK 2.0 LCD
    Dit bordje is ontworpen door KapteinKuK en is vierde telg in de KK serie, met LCD scherm. Ideaal voor beginners. Het voordeel van dit bordje is dat het goedkoop is, en bovendien kan je alle settings aanpassen op het scherm. Je hoeft dus niet steeds terug naar je computer om settings aan te passen. Een duidelijke handleiding voor deze controller vind je hier.

    Motoren
    Turnigy D2830-11 1000kv
    Lekker goedkoop, maar geen wonder apparaat. Als beginner moet je plannen om te crashen, dus koop er een paar extra. Prop adapters zitten inbegrepen. De props zitten redelijk hoog op de as na montage, je kan dit oplossen door een stukje van de as af te halen met een dremel. Hierdoor heb je minder kans op een verbogen as na een crash.

    ESC's
    Turnigy Plush 30A Speed Controller
    Deze ESC's zijn ietswat oversized voor de motoren, die in principe max 21A zullen trekken. De 30A variant was echter goedkoper dan de 25A variant, tenminste, in Duitsland. Mocht ik in de toekomst een dikkere quad bouwen, dan heb ik in ieder geval ESC's op de groei.
    ESC's kan je flashen met speciale firmware, dit schijnt beter te zijn dan de standaard firmware. Op deze site lees je meer over de SimonK firmware voor verschillende ESC's. Ik vermoed dat mijn ESC's van het nieuwe type zijn, dus waarschijnlijk niet te flashen.
    Met een ESC programming card kan je je ESC's configureren. Je kan dit ook via je zender doen. Ik heb het gedaan met behulp van eCalc kan je berekenen OF en hoe lang je kan vliegen. Zelf heb ik gekozen voor een Turnigy 3S 3300maH 30C. Ik heb deze uit Duitsland laten komen vanwege het gewicht. De S waarde staat voor het aantal cellen dat serieel geschakeld is. Iedere cel is ongeveer 3.7 volt, dus een 3S levert 11.1 volt. De C waarde geeft aan hoe snel de batterij ontladen kan worden. Aan de hand van je motoren bereken je hoeveel ampere je maximaal nodig gaat hebben. In mijn geval: 4x 21A = 84A. Deze batterij kan 30(C) x 3300maH = 99A leveren. Ruim voldoende dus.
    Belangrijk: indien van HobbyKing besteld, registreer je LiPo's op de website op de dag dat ze aankomen! Anders heb je geen (maand) garantie.

    Zender/ontvanger
    Qua zender heb ik gekozen voor een Turnigy 9X radio. Deze radio is relatief goedkoop en heeft veel channels. Daarnaast kan deze zender geflashed worden met firmware die door de community ontwikkeld is. Hierdoor krijg je een zeer uitgebreide zender, die normaal gesproken veel duurder zou zijn. Ik heb het nog niet gedaan, maar op termijn wil ik mijn zender ook flashen. Eerst maar even leren vliegen.
    Ik heb gemerkt dat het ding zelfs mijn extra power duracelletjes leeg zuipt alsof er geen morgen meer is. Je kan een LiPo/LiFe batterij in de zender bouwen. Zie backlight inbouwen, waardoor je ook bij weinig licht je display af kan lezen. Je hebt deze backlights in alle kleuren van de regenboog.

    Propellers
    Qua propellers ben ik er nog niet helemaal uit wat wijsheid is. Bij de motor staat vaak aangegeven wat de aanbevolen grootte is. Ik heb gekozen voor blauwe en oranje 1045 propellers. De verschillende kleuren heb ik gekozen zodat je kan zien wat de voor en achterkant van de quad is. Let op dat je zowel "clockwise" als "counterclockwise" propellers koopt, want anders zal je quad gaan spinnen. In de handleiding van de KK2.0 staat duidelijk aangegeven welke prop je waar moet monteren. Bestel een paar extra props, je zal in het begin crashen en dan breken die dingen nog wel eens.
    Koop ook meteen een prop balancer. Ik was het ding vergeten, maar vond in Nederland een shop die ze voor weinig verkocht. Je kan ook prop balancers kopen die in magneten gehangen zijn, het is maar hoe gek je het wil maken. Zie HobbyKing ECO6 50W 5A lader is mij aangeraden door de product expert van HK. Let op dat de juiste aansluitingen voor jouw type batterij erbij zitten. Ik heb zelf ervaren dat ik mijn batterij niet kon opladen omdat er geen HXT aansluiting op m'n lader zat. Bij deze lader heb je nog een power supply. Er zijn ook laders met ingebouwde power supply.
    Let trouwens op dat de lader voldoende vermogen kan leveren voor het laden van je LiPo. Het benodigde vermogen om mijn 3S 3300 maH op 1C op te laden is: 3(S)*4,2*3,3 = 41,58W. Als je op 2C wil laden, dan heb je al het dubbele nodig. De vuistregel is wel, hoe langzamer je je LiPo laadt, hoe langer (vaker) mee zal gaan.

    Klein spul
    Loctite
    Loctite/lock bond gebruik je op schroefverbindingen om te voorkomen dat ze los trillen. Neem wel de blauwe variant, want dan kan je de boel nog met normaal gereedschap losmaken. Met de rode variant wens ik je veel succes....

    USB Flash Tool
    Mijn KK2.0 kreeg ik met de 1.2 firmware erop. Met behulp van de USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors kan je de firmware eenvoudig upgraden. Ik heb vanavond versie 1.5 erop gezet en eigenlijk ging dat heel makkelijk. In de handleiding staat heel duidelijk beschreven wat je moet doen. Het kan zijn dat je java even moet installeren als je dit niet hebt. Check ook kabel kan je je zender aansluiten op je computer. Met behulp van een softwareprogramma kan je dan virtueel zoveel quads de grond in boren, zodat de kans op een crash bij het echte werk afneemt. Ik ben hier nog niet mee aan de slag geweest, dus kan er nog weinig over zeggen.

    LiPo alarm
    Een LiPo alarm helpt je om schade aan je LiPo's te voorkomen door te ver ontladen. Als je het goed gedaan hebt, stel je je ESC zodanig in dat ze de stroom niet afschakelen bij een te lage spanning. Je omzeilt de beveiliging van de ESC dus! Op de balance port van je lipo sluit je een LiPo alarm aan. Ik heb hem van DX gehaald, omdat ze toentertijd bij HK out of stock waren.

    LiPo voltage meter
    Dit is handig om de spanning van de cellen van je LiPo uit te lezen als je weer op de grond bent. Hou rekening met een kleine afwijking in meetwaarde. Mijn LiPo voltage meter wijkt 3 a 4 honderdste volt af tov een multimeter.

    Nuts n' Bolts
    Sommige mensen zweren bij plakstrips anderen bij schroeven. Ik voel me veiliger bij een schroefverbinding, dus heb ik nylon schroeven, nylon spacers en nylon moertjes gekocht. De nylon spacers zorgen ervoor dat trillingen van je motoren gedempt worden en je gyro's niet gek worden. Zorg ervoor dat je bij de KK2.0 geen metalen schroeven gebruikt, want de mounting holes kunnen dan kortsluiten!

    Led stips
    Op het forum zie je veel foto's van quads met led verlichting. Led verlichting heeft twee voordelen:
    1) Je kan er mee in het donker vliegen
    2) Op grotere afstand is het mogelijk om de voor en achterkant van je quad te onderscheiden. Op grote afstand is het namelijk lastiger om de kleur van je props nog goed te zien.
    Ik heb gekozen voor rood voor de achterkant en blauw voor de achterkant. Je kan deze ledstrips direct aan je (3S!) lipo vastmaken, ze werken op 12 volt.

    Krimpkous
    Dit heb je nodig om je draden en connectors te isoleren. Enkele tientallen amperes zullen mooie vonken trekken als je dit niet doet. Rood en zwart.

    Power kabel
    Je kan een power distribution board kopen (had ik achteraf moeten doen), of een power breakout cable. Let op het type aansluiting van je batterij.

    3.5 mm connectors
    Deze connectors heb je nodig om aan je ESC's te solderen. De afwerking doe je met de krimpkous. Resultaat is een bussen systeem waardoor je onderdelen makkelijk kan vervangen, maar ook bijvoorbeeld de draairichting van je propellers kan wijzigen.

    Bestellen
    Bij het bestellen heb ik rekening gehouden met dounekosten. Je hebt kans dat je pakketje eruit gehaald wordt door inklaringen. hier kan je lezen hoe het allemaal in zijn werk gaat. Boven de 22 euro moet je inklaringskosten a €12,50 betalen en daarnaast btw over de waarde. Kom je boven de €150 uit, dan moet je ook nog douanerechten betalen...
    Ik was helaas ook de pisang en kon aan de postbode €47 betalen. Bovendien hadden ze de verkeerde waarde berekend, maar ik heb er verder geen punt van gemaakt.
    Als je orders op gaat splitsen, is het handig om te kijken of er een kortingscode is voor het (duurste) product op HobbyKing Buddy Codes. Daarnaast kan je nog een extra voordeeltje pakken door een product op de site te openen en een tijdje te wachten. Na een minuut of wat krijg je vaak een "one-time offer".

    Aankomst
    Als je spullen afgeleverd worden, dan is het belangrijk om drie dingen als eerste te doen:
    1) Weeg het pakket en maak een foto van het pakket op de weegschaal. Als er iets ontbreekt, of je hebt een andere vraag, dan zal HK je vaak vragen naar deze foto.
    2) Maak het pakket open en streep op je customs invoice alle spullen af die je ontvangen hebt.
    3) Als je LiPo's hebt ontvangen, registreer ze dan op de website.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    En dan nu het bouwverslag.

    Ik ben begonnen met het frame. De handleiding kun je hier vinden.
    Maak eerst de armen en het landingsgestel. Een bakje/bordje is handig om je schroeven en moeren bij elkaar te houden. Er zit weinig surplus in het pakket, dus iets kwijtraken is niet fijn...
    [​IMG]
    Let op dat je de moertjes op het scharnierpunt tussen arm en poot niet te vast zet, deze moeten kunnen draaien.

    [​IMG]
    Als je alle vier de armen hebt gemaakt, dan kan je deze aan de centerplates vastmaken. Het frame heeft folding arms, dus wederom: niet TE strak vastmaken. Voortschrijdend inzicht: uit angst dat de armen verschuiven tijdens het vliegen heb ik ze strak vast gezet. Als het seizoen minder quad-vriendelijk wordt, maak ik ze los zodat ik de quad beter kan opbergen. Maak overigens eerst de meegeleverde spacers (voor de flightcontroller) aan de centerplate vast, anders kan je er niet meer bij.

    Soldeer een 3.5 mm male stekker aan de plus en min van iedere ESC. Je kan de draad aan de ESC het beste een mm extra strippen, anders komt de isolatie in je soldeer tin.
    Een trucje om de connectors goed vast te solderen aan de draden, is om de connector eerst goed te verwarmen en voor de helft te vullen met tin. Terwijl je het tin vloeibaar houdt steek je de draad erin en vul je de connector tot het randje. Na het afkoelen knip je een stukje krimpkous en dat doe je over de connector heen. Met de nek van de soldeerbout kan je nu over de krimpkous "rollen" voor een mooie strakke fit.
    Soldeer daarna een 3.5 mm female stekker aan de uitgangsdraden van iedere ESC. Twaalf in totaal. Breng ook op deze connectoren krimpkous aan.

    Als alles klaar is, ziet het er ongeveer zo uit:
    [​IMG]

    Je moet je ESC's ook even programmeren. Je kan dit doen met de eerder genoemde programming card of via de transmitter. Normaal gesproken is de ontvanger van je Turnigy 9X al gebonden met de zender.
    Sluit steeds één ESC aan op de receiver (channel 3), op een motor (anders hoor je geen piepjes) en als laatste op je LiPo. Zet wel eerst je zender aan met throttle op 100%. Met Hier staat een duidelijke handleiding voor het flashen. Er is eigenlijk geen goede reden om het niet te doen. Het aansluiten van de programmer op het KK bord gaat heel simpel. Je kan er niets mis aan doen, als je de stekker verkeerd om op het bordje zet doet hij niets. Als je hem aansluit zoals op onderstaande foto moet het goed komen. Haal alle andere kabels los! Check ook prop balancer kan je je propellers balanceren tussen twee objecten. Glazen potjes werken goed, die geven de minste weerstand op het rollertje. Ik heb twee wijnglazen gebruikt. Mensen die meer van mijn foto's hebben gezien moeten vast denken dat ik alcoholist ben :) Ik heb deze handleiding ben je zover om de propellers op je quad te zetten. Let hierbij op de draairichting van de propellers.
    Motor 1 & 3 draaien met de klok mee, motor 2 & 4 draaien tegen de klok in. Zorg er uiteraard voor dat je propeller naar onder blaast. Bij mij zitten de blauwe propellers vooraan, de oranje props achteraan. Dit zal je helpen om je oriëntatie te houden in de lucht.

    Het monteren van de propellers heb ik als volgt gedaan.
    [​IMG]
    Ik heb de assen van de motoren schoongemaakt met een beetje alcohol. Laat dit goed drogen voor je verder gaat. Bij de motoren wat een bijgeleverde prop adapter. Met een druppeltje lock bond heb ik de klem koppeling op de as gezet. Daarna komt de knel ring erop, daar bovenop de propeller (met adapter ring 5 mm), dan een ringetje en als laatste de kop. Doe GEEN lock bond op de propeller! In de kop zit een horizontaal buisje waarmee je hem goed vast kan zetten.

    Als alles goed vast zit en de lock bond droog is, is het tijd voor een test. Ik heb de quad op tafel vastgebonden en eens een beetje gas gegeven. Video!

    En als laatste een paar foto's van de quad, ready for takeoff!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je dit verslag leuk en nuttig vond, laat gerust een bericht achter in dit topic. Bij vragen mag je natuurlijk ook een PB sturen.

    Veel succes met jouw quad!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Maiden flight:


    Gelukkig wilde Motorsports ook even mee kijken :)

    Motorsports aan de knuppels:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Leuk weer een bouwverslag!, ga ik volgen..
     
  5. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Als je nog tips hebt wat dit verslag ten goede komt, laat het me weten!
     
  6. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gewoon jezelf zijn ;) Begin ziet er toch meer dan prima uit zo ???
    (als ex mod meende ik dat het 2 week was) maar anders kan je een mod een pb sturen met de tekst, en waar deze moet komen, passen hun hem aan.) Meestal deed ik een kopie van de oude teskt de nieuwe erbij en dan , zo dat de mods de hele post konden wissen,en het toegestuurde per pb (oude + nieuwe tekst) konden plakken. Werkt voor de mods wel zo snel en makkelijk.. ;)
     
  7. TRML

    TRML

    Lid geworden:
    5 mei 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Oosterhout (NB)
    Ga ik ook even volgen.
     
  8. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooie beginpost !, daar kunnen de meeste startende bouwers met hun " eisen" lijstje een puntje aan zuigen!

    Goede info ingewonnen Drommels ,en dit gaat goed komen ...:thumbsup:

    Suc6
     
  9. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Thanks!

    Zoveel informatie in mijn hoofd die eruit moet :) Gisteren tot veel te laat zitten tikken. Niet eens aan bouwen toegekomen!

    Vanavond verder.
     
  10. TRML

    TRML

    Lid geworden:
    5 mei 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Oosterhout (NB)
    Tekst is leuk, foto's is nog veel leuker....:wink:
     
  11. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    S=aantal cellen in serie
    P=aantal cellen parallel

    Met de gekozen lader redt je het net (niet?) om je lipo op 1c te laden. Zodra je een iets grotere accu zou willen, gaat het laden meer dan een uur duren.
     
  12. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zal de typo even aanpassen :) Thanks

    Kan je me iets meer uitleggen over de lader? Waarom gaat het net lukken?
     
  13. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Om een 3s3300mah accu op 1c te laden heb je nodig:
    3s*4,2v*3,3a=41,58W

    Als de lader netto 50w levert kun je deze lipo op 1c laden. Dit betekent dat je een lege lipo ongeveer een uur aan het laden bent.

    Als je een grotere accu wilt, zit je snel aan de max capaciteit van de lader, en zal het laden langer duren.
     
  14. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Helemaal duidelijk, ik zet het bij de openingspost.

    Ik wilde sowieso op 1C gaan laden, omdat dat beter is voor de batterij. Tenminste, dat heb ik gelezen.
    Even snel terug rekenend is de max van deze lader een 3S LiPo met 3970 maH capaciteit.
    Bij een 4S batterij is dat 2975 maH. Of het laden gaat langzamer dan 1C.

    Weer wat geleerd
     
  15. luigi

    luigi

    Lid geworden:
    18 aug 2008
    Berichten:
    103
    Dit ga ik ook eens goed volgen, erg duidelijk allemaal. Ik ben vooral geintresseerd in het afstellen. Momenteel heb ik een DHZ quad met een HK V2.1 boardje, vliegt wel maar ik krijg hem toch niet zo goed afgesteld als ik zou willen. Maar er is een KK2.0 boardje onderweg want het is toch wel heel makkelijk dat je wat kunt afstellen in het veld.

    Heb je alle onderdelen al binnen ?
     
  16. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Yes, ik heb alle onderdelen binnen. Heb momenteel het frame opgebouwd, de motoren erop gezet, ESC's gesoldeerd en aangesloten en de FC geplaatst. Ik moet deze nog aansluiten op de receiver en daarna inregelen.
    Als laatste de props erop en testen maar!

    Vanavond heb ik niet super veel tijd, maar ik wilde eigenlijk mijn vorderingen tot nu toe in de tweede post neerzetten.
     
  17. Drommels

    Drommels

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    378
    Locatie:
    Utrecht
    Zo, eindelijk toegekomen om dit verslag te updaten. Morgen verder met de propellers. Hopelijk komt de HXT connector ook eens binnen, dan kan ik mijn lipo gaan laden!
     
  18. goprocter

    goprocter

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    amersfoort
    Super duidelijk verslag! en heel herkenbaar heb de afgelopen mnd het zelfde traject doorgelopen met een x 525 frame. Heb het ding hier startklaar staan maar wil alleen niet de lucht in....
    Heb mijn esc met programming card op de zelfde instellingen staan als jij en heb daarna met de 9x zender het throttle bereik ingesteld doormiddel van de kk2 calibratie.
    Alleen nu starten de motoren niet gelijk op met als gevolg dat het apparaat direct op zijn kop flipt met kapote props als gevolg... Als ik een reciever test doe op het lcd scherm denk ik het probleem wel te zien weet alleen niet hoe dit op te lossen.
    Wanner ik volgas geef met de linker hendel op de 9x gaat het throttle bereik van idle naar 96 maar.... ook mijn aileron left naar -90 en mijn elevator naar -86 forward??? dit kan niet kloppen volgens mij maar kan niet achterhalen waar het probleem zit en durf ook geen vlieg pogingen meer te doen.
    Wat zie ik over het hoofd?
    groet eelco
     
  19. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    @Eelco

    Klinkt alsof er een swashmixer aan staat!
    Maak eens een nieuw modelgeheugen in je zender aan en zet die op vliegtuig ipv heli, dan zou het moeten werken.
     
  20. goprocter

    goprocter

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    46
    Locatie:
    amersfoort
    Thanks, meteen gedaan en ziet er op het lcd van de kk2 nu uit zoals het hoort. De motoren draaien nu ook gelijk en zal hem straks weer eens in de tuin uitproberen

    @drommels ben toevallig ook die hxt conectoren aan het wachten maar kon mijn lipo met wat krokedillebekjes toch geladen krijgen..en nogmaals leuk verslag, groeten
     

Deel Deze Pagina