Bouwverslag - Hr. Ms. De Zeven Provinciën (1953)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Mike Roelofs, 2 jun 2017.

1. hermor

hermor

Lid geworden:
    7 aug 2008
    Hoi Mike,

Mooi om te zien! dit ga ik volgen. Ben altijd al een beetje gek geweest van die 2 joekels.

Wat de rc betreft, je hebt al voldoende tips gehad, ben het er wel mee eens dat iets meer kanalen ook voor de toekomst handig zou zijn, als je er qua plaats en inbouwen vast rekening mee houdt kan je ook achteraf wellicht nog functies inbouwen. En als het om akkus gaat, ik zou zoals Roel zegt ook gaan voor gewone loodakkus, zwaar maar betrouwbaar en goedkoop ook nog. En gewicht speelt geen rol, sterker ik denk dat je het straks nodig hebt.

Dat styreen is idd mooi spul, mijn model van de hr ms Tromp ook voor een groot gedeelte van gebouwd, helaas nog steeds in aanbouw maar ook te zien op dit forum. Ik heb hewoon te veel andere dingen die aandacht vragen(-;

Succes in ieder geval, ik kijk uit naar het resultaat!

Mike Roelofs vindt dit leuk.
  2. Mike Roelofs

Mike Roelofs

Lid geworden:
    21 feb 2017
    Bedankt voor alle tips! Hier kan ik zeker wat mee, ik ben een flink eind de goede richting op geholpen :thumbsup:

Omdat ik het liefst aan de gang wil blijven, en gezien de vakantieperiode van de webwinkel, heb ik bovenstaande motoren v/d week besteld! Ondanks dat RC-point gesloten is i.v.m. vakantie, heb ik ze toch vandaag al geleverd gekregen.. bonussss :D

Ben nog vol aan de gang met schuurpapier, moet zeggen dat het aardig vorm begint te krijgen. Ik zal er dan ook wel bij vermelden dat er tijdens het schuren een scala aan oneffenheid omhoog komt en het uiteindelijk een langdurige maar dankbare klus gaat worden.

Zal na het weekend weer een aantal foto's uploaden van het resultaat tot nu toe :thumbsup:

Bovenstaande adviezen in acht nemend, ziet mijn lijstje er nu zo uit:

Zender/ontvanger
    Carson Modellsport Reflex Multi Pro LCD RC - LINK

Motoren
    2x Buhler 6-18V DC motor 12V - LINK

Regelaar
    2x Viper Micro Marine - LINK

Schroef
    2x Raboesch Brass Propeller 147/17 - LINK

Accu
    2x Yuasa NP7.12 Loodaccu - LINK

Schroefas
    2x Raboesch Propeller Shaft 301-07 - LINK

Servo
    1x Modelcraft Micro Servo ES-07 - LINK

Ik denk dat ik aardig compleet ben als het om de belangrijkste componenten gaan, afgezien van bijvoorbeeld de koppeling tussen schroefas en motor - dit lijkt me echter niet heel spannend :D

Nu ik het hier toch over heb.. raden jullie een rechte askoppeling aan of een kruiskoppeling??

Heb vernomen dat een kruiskoppeling enig lawaai kan produceren, maar dit lijkt me met bijvoorbeeld de plaatsing van een siliconen-slangetje eromheen verholpen.. denk wel dat het gebruik van een kruiskoppeling qua uitlijning enige voordelen heeft??

Nogmaals bedankt voor alle reacties!! :koud:

Laatst bewerkt: 16 jun 2017
  3. Marc

Marc

Lid geworden:
    19 jan 2004
    Mooi plan van alle materialen,enkel de loodaccu zal wel niet zo juist zijn zeker,lijkt wel erg klein van vermogen voor zo'n schip?
    Als koppeling kies ik meestal een rechte koppeling wanneer het kan.

4. Mike Roelofs

Mike Roelofs

Lid geworden:
    21 feb 2017
    Ik zie inderdaad dat ik de verkeerde link heb toegevoegd, gelijk veranderd :thumbsup:

LINK

Ik had zelf een accu van 12Ah in gedachte, of heb ik het over/onderschat?

5. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mike, Met die grote Bühlers moet je eigenlijk wel op 12 Volt varen, anders maken ze erg weinig toeren. Voor beide motoren heb je aan 1x 12 V 7 Ah accu voldoende. Neem als verbinding tussen motor en as een dubbele kruiskoppeling. Dat geeft het minst vermogenverlies. Als je motoren en assen mooi in lijn liggen kun je ook een stuk rubberslang als koppeling gebruiken. Als je assen 4 mm zijn zoals in de link dan heb ik wel wat slang voor je om te proberen. Een dubbele kruiskoppeling kost ongeveer 10 Euro. Ro-Marin levert ze o.a. via RC-point. Heb er erg in dat een electromotor op vooruit en achteruit niet hetzelfde vermogen levert. Scheelt heel weinig, maar toch. Als je de Bühlers monteert zorg dan dat bij de een de draden aan de voorkant zitten en bij de ander aan de achterkant. Mocht je een stuk slang willen proberen als koppeling stuur me dan even per PB je adres.Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.

6. Mike Roelofs

Mike Roelofs

Lid geworden:
    21 feb 2017
    Vandaag weer een mooie ochtend aan het schuren geweest, het resultaat mag er zeker zijn! :thumbsup:

IMG_20170618_115915.jpg IMG_20170618_115937.jpg

SB-zijde is vrijwel glad, op een aantal nog op te vullen kuiltjes na, en er is een begin gemaakt met schuren van de BB-zijde. Ook ik ben echter niet ongevoelig voor temperatuur, uiteindelijk begon het toch wel aardig warm te worden in de tuin.. v/d week maar weer verder!

Ik moet zeggen dat de motoren inderdaad groot zijn! Verwacht je niet als je ze op foto ziet, maar nu ze geleverd zijn krijg je gevoel bij het plaatje :D

IMG_20170616_201047.jpg

Dubbele kruiskoppelingen staan genoteerd, is een slangetje niet te 'slap' of is dit alleen gevoelsmatig?? Mijn bedoeling was om een slangetje over de kruiskoppelingen heen te schuiven om eventueel geluid te minderen.. indien het met een slangetje i.p.v. een kruiskoppeling ook kan, wil ik het natuurlijk graag eens proberen!

Ik weet dat stomme vragen normaal niet bestaan, maar misschien heb ik er toch een gevonden.. wat is het nut van de draden bij de ene motor aan de voorzijde, en bij de ander aan de achterzijde? :D

Naast het schuren van de romp ben ik in de tussentijd lekker aan het rommelen met de opbouw. Zo worden de al gemaakte dekhuizen verstevigd met onderdekse spantjes (bedankt voor de tips!) en zijn we rustig aan het geschut compleet aan het maken.. allemaal aan de eettafel - mooi spul dat styreen! :thumbsup:

Valt trouwens niet mee, laddertjes maken van ijzerdraad..

IMG_20170617_170208.jpg

Tot de volgende update! :bye:

MikeMohawk en Koos82 vinden dit leuk.
  7. k-k

k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Ik weet dat stomme vragen normaal niet bestaan, maar misschien heb ik er toch een gevonden.. wat is het nut van de draden bij de ene motor aan de voorzijde, en bij de ander aan de achterzijde? :D

Is geen stomme vraag hoor! Ik wist het ook niet en ik heb niet direct de kennis om het echt goed uit te leggen. Heeft te maken met de stand van de koolborstels en de magneten om het anker. Zorg dat bij het vooruit lopen van de motoren de + van de regelaar op de rode draad van de motor komt. Omdat je motoren tegen elkaar indraaien (linkse en rechtse schroef) zou één motor achteruit moeten draaien. Bij deze Bühlers keer je gewoon één van de motoren om. Dat is het fijne van de twee uitgaande aseinden. En daardoor liggen de draden aan de voor- en achterkant.
    Doe geen stuk slang om de kruiskoppelingen. Dat voegt niets toe en maakt ze om te buigen alleen maar stugger (= vermogensverlies).
    Ik heb nog voldoende slang liggen voor een paar koppelingen en het uitproberen hoeft je niets te kosten. Als het werkt heb 20 Euro over om ergens anders aan te besteden. De rubber slang is sterk genoeg. Beschrijving hoe de koppeling samen te stellen lever ik erbij. Gr. Klaas.

MikeMohawk vindt dit leuk.
  8. Mike Roelofs

Mike Roelofs

Lid geworden:
    21 feb 2017
    Het is weer eens tijd voor een update!

Na bovenstaande adviezen druk aan het shoppen geweest.. met als gevolg dat de accu/lader, regelaars, motoren, servo en schroeven netjes op de scheepswerf opgeslagen liggen :D Op een paar dingen na dus bijna compleet, kan niet wachten om het uiteindelijk allemaal in te bouwen!

First things first, door het wisselvallige weer van afgelopen tijd heeft het schuren van de romp wat vertraging opgelopen -> op zaterdag is het 35gr, op zondag ligt het regenwater een meter hoog in de tuin en de 5 opvolgende dagen moet er gewerkt worden.. wat een leven :D Ondanks alles is de romp al een stuk gladder dan hij was - het gaat niet snel, maar we komen er wel!

Betekend echter niet dat ik stil zit tijdens de Hollandsche zomer - dek opbouw op het achterschip wordt stukje bij beetje hoger, en een van de masten staat ook (ruw) in elkaar. Ik zie in ieder geval vooruitgang, dat is het belangrijkste!

IMG_20170715_160415.jpg

IMG_20170715_171832.jpg

IMG_20170715_202752.jpg

Laatst bewerkt: 17 jul 2017 om 15:27

Deel Deze Pagina