Bouwverslag IJN Battleship Fuso 1/700 van Fujimi

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 6 apr 2017.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Alhoewel het eigenlijk tegen mijn principes is om aan meer bouwpakketten tegelijk te werken, kan ik het toch niet laten om nu al te dromen van een volgend project: de Fuso op een schaal 1/200 of groter.

    Het lijkt me een heel mooi schip, en als een soort studie kocht ik het 1/700 model van Fujimi. Ik bestelde ook een houten dek en messing PE plus messing lopen. Dat kon ik niet laten, gezien mijn goede ervaringen met het bouwen van plastic + PE aan de Bismarck (zie http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-bismarck-1-200-van-trumpeteer.246300/)
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is dat mooi of mooi?

    Fuso.jpg
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik kwam het schip tegen in het spel World of Warships, wat ik nogal vaak (te vaak?) speel. Gebouwd in 1912, te water gelaten in 1914 en na veel ombouw uiteindelijk getorpedeerd in 1944 door de Amerikanen. Lees hier meer. Geen beste tijden, eigenlijk ook een sterk verouderd schip, maar wel naar mijn mening een prachtig schip. 6 torens, nog van dat typische ww1 secundair geschut, een pagode als opbouw en watervliegtuigen. Kan het nog mooier? Het doet me ook denken aan mijn WW1 grosser kurfurst, mijn tweede scrartch build schip dat nu op de zolder staat te verstoffen in erbarmelijke toestand.
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Alles bij elkaar niet al teveel geld. Voor 80 eu inclusief verzendkosten klaar (PE, lopen, houten dek en bouwdoos). Nu maar hopen dat als de spullen arriveren het de moeite waard is. Bouwen in 1/700 deed ik voor het laatst op mijn middelbare school, en dat is zo'n 40 jaar terug! Als je de details van Trumpeteer met Pontos PE gewend bent op 200 (mijn huidige hoofdproject), dan valt natuurlijk alles tegen.
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    De lopen zijn als eerste binnen. Ze komen uit Duitsland. De rest komt via eBay uit Japan, dat gaat nog wat weekjes duren, maar het is onderweg!

    Foto 06-04-17 22 57 12.jpg
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik dacht eerst: dat is veel te klein! Dat is het secundair geschut. Maar nee, het klopt wel. Slecht 14"(35.6) geschut in 1/700.

    Leuk om even te vergelijken met mijn 1/200 Bismarck toren

    Foto 06-04-17 22 57 51.jpg
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het goede nieuws: deze gaat wel passen in huis :thumbsup:
     
  8. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Ziet er goed uit:thumbsup:
     
  9. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Ik weet dat ze bij de uitgeverij VTH in Duitsland een tekening hadden van de Yamashiro in 1:200. Maar dat is een paar jaar geleden. Vind Japanse slagschepen altijd bijzonder, vooral de pagodemasten van de oudere schepen. Heb gelezen dat die opbouw van de Yamashiro tijdens haar laatste gevecht er voor de helft is afgeschoten. Succes met de bouw, ik ga je ook volgen!

    Gr,
    Willie
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Verbaast me niks. Ze waren nogal topzwaar, geloof ik. 1/700 wordt niet al te indrukwekkend. Er is een bouwplaat 1/200 en 1/250, die zouden als tekening dienst kunnen doen. Er is ook een (best duur) boek.
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    De pakketjes komen 1 voor 1 binnen uit japan
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Pe set is binnen
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    En ook het houten dek met pe achterdek
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Dat alles netjes verpakt in japans krantenpapier. Zo kom je in de stemming. Nu nog het bouwpakket zelf.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig de krant en niet de gebruiksaanwijzing Erik! Mooi gedetailleerde schepen maak je, maar het lijkt me een enorm geduld en priegelwerk. Maar dan heb je ook iets!
    Maak je ook een vitrine om ze in te zetten? Anders worden het hele stofnesten. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ja, er gaat later wel een kap van glas of perspex overheen.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Is wel een behoud voor het model. Eentje heb ik al 40+ jaren onder een perspex kap staan. Geen omkijken naar. De 3 anderen moet ik regelmatig afstoffen en af en toe dekwassen. Gelukkig zijn die niet al te fragiel. Alle 4 zijn varende modellen. Gr. Klaas.
     
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als ik ooit dit model groter zou willen bouwen heb ik tekeningen nodig. Gelukkig vond ik een japanse website met tekeningen van de fuso en yamashiro. Natuurlijk is er ook het boek.
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Zoetermeer
  20. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Erik, heb zojuist een boek over de Fuso gedownload, Anatomy of the ship Fuso, vol schaaltekeningen en foto's. Niet alleen van het originele schip, maar ook van een model van de Fuso.

    Heb trouwens van dezelfde serie ook een boek van de Bismarck.

    Gr,
    Willie
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina