Bouwverslag(je) Piper Cub Parkflyer (Great Planes)

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo,

Een jaartje geleden zocht ik een leuk electro-kistje wat ik bij gelegenheid even lekker op kon gooien in het weiland naast ons huis.

Ik heb toen dit kistje eens mee laten komen met een bestelling uit de USA. GP Electrifly Piper Cub. Het is een electrisch aangedreven parkflyer met een spanwijdte van 41" ofwel 104,1 cm. Het toestel kostte me toen $79 maar ik had daags er voor een email met een kortingscoupon van $25 ontvangen. Uiteindelijk dus $54 (destijds zo'n 36 euro :) ) Het is een ARF kitje en wordt geleverd met een speed280 brushed motortje, een 5A regelaartje en 8 cellen 860 mAh Nimh pakketje, nou ja voor die centen :mrgreen:

Enige tijd geleden was ik er al aan begonnen, maar het afbouwen is er steeds niet van gekomen. Toch maar weer de draad opgepakt en dat moet natuurlijk wel op mbf worden gezet ;) Zolas vermeld, het is een ARF dus het zal geen enorm verslag worden ...

Eerste indruk van het pakketje, de doos met inhoud;
img0705rk1.jpg

Alle onderdelen zijn keurig verpakt, niets beschadigd aangekomen.

De inhoud even uitgestald ... Alle delen zijn mooi strak gefolied, het lijkt ook een mooie kwaliteit folie te zijn :)
img7071rm1.jpg

De wingjoiner bestaat uit twee kleine stukjes vliegtuig-triplex (lite-ply),erruuggg klein maar het heeft natuurlijk ook bijzonder weinig te houden met een geschat vliegklaar gewicht van 450 gram zal de vleugelbelasting wel meevallen.
img0708rf1.jpg

Na het verlijmen (en drogen natuurlijk :) ) de wingjoiner op maat geschuurd zodat ie strak in de vleugelhelft past.
img0710vz9.jpg

Dan de zijkanten van de vleugel en de wingjoiner insmeren met 30 min epoxy en strak tegen elkaar plaatsen en onder de juiste hoek late drogen. Dan is dit het resultaat, een vleugeltje van 104,1 cm !
img0711cb1.jpg

Het onderstel is gemaakt van zwart gepoederd (denk ik) verenstaal. Er zitten lichtgewicht wieltjes bij en de retainers zijn van plastic ...
img0712ab6.jpg

Het onderstelletje wordt in een sleuf (even wat folie wegsnijden) tussen twee plaatjes lite-ply opgesloten en geborgd met een soort keg.
img0713zy2.jpg

Eenmaal verlijmd is het uiteindelijk best een stevig geheel. Fotootje ...
img0714bo5.jpg

De batterijruimte in de romp is afgedekt met een mooi klepje.
img0715bq0.jpg

Om wat airflow voor koeling van ESC & batterij te verkrijgen heb ik maar wat gaatjes gemaakt...
img0717il8.jpg

Toen het vleugeltje eenmaal was gedroogd kon ik verder met het stabilo. Eerst de vleugel er op om het stabilo vierkant uit te meten. Lijmen, beetje gewicht erop en drogen maar ...
img0718mm4.jpg

Na het drogen wasde staartvin aan de beurt. Uitmeten, haaks zetten, lijmen en laten drogen.
img0720re2.jpg

Cockpitkapje op maat knippen en frezen. Hiervoor gebruik ik speciale canopy lijm om het mat worden (zoals bij CA gebeurd) te voorkomen
img0721fs1.jpg

En zo ziet dat er dan uit.
img0722gp4.jpg

Inmiddels vond ik die motorsteun een beetje iel (6 x 6 grenen/vuren latje) en op internet had ik op een forum gelezen dat de speed280 motor niet overhield. Tevens waren er meldingen van afgebroken motorsteunen na nose-vers en nose-landings :( Dus de zaag er maar in gezet ...
img2250ff3.jpg

Ik wil de piper dus voorzien van een brushless setup. Ik heb nog wat in huis dus dat komt goed uit ;) Goed, voor we verder gaan leg ik jullie in de volgende post even wat theorie en wat rekensommetjes voor. Misschen kunnen jullie even meedenken :rolleyes:

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hey Rick & Eclipse,

leuk kistje ja, vond ik ook :) Vandaar dat ik vond dat de doos maar eens moest afgestofd :mrgreen:

Dat zaagje is een kapzaagje, inderdaad onderdeel van een setje waarin twee hobbymessen, dit zaagje een verstekbakje en een priem. Super handig voor modelbouw.

Grtz,
Menno

Inmiddels vond ik die motorsteun een beetje iel (6 x 6 grenen/vuren latje) en op internet had ik op een forum gelezen dat de speed280 motor niet overhield. Tevens waren er meldingen van afgebroken motorsteunen na nose-vers en nose-landings :( Dus de zaag er maar in gezet ...
img2250ff3.jpg

Ik wil de piper dus voorzien van een brushless setup. Ik heb nog wat in huis dus dat komt goed uit ;) Goed, voor we verder gaan leg ik jullie in de volgende post even wat theorie en wat rekensommetjes voor. Misschen kunnen jullie even meedenken :rolleyes:

Nou Rick, je was me voor want ik zou een rekensommetje plaatsen :)

Doorgaans wordt het volgende aangehouden Als richtlijn voor het vemogen voor een bepaalde kist:

Watt's per kilo:
Trainer 150W
Warbird, Sport Aerobat 200W
Racer, 3D 300W
EDF jet400W

Als ik dit vertaal naar dit kistje, valt de Piper onder de categorie trainer.
Berekening gewicht:

Gewicht Vliegklaar
Romp 150gr
Motor 47gr
ESC 15gr
Vleugel 88gr
Servo's 22gr
Receiver 6gr
Batterij 67gr
Div. bev. Mat., lijm, etc. 23gr
TOTAAL AUW 418gr

Dat zou neerkomen op het volgende benodigd vermogen:
Berekening benodigd vermogen: (418/1000)*150
Gewicht: 418gr
Hoev. In kilo's: 0,418k
Vermogen per kilo 150W
Benodigd vermogen 62,7W

Klopt dit een beetje of worden hier grove wetten geschonden en gigantische denkfouten gemaakt :)

Nu heb ik een mooi Himodel 47 grams / 1000 Kv outrunnertje liggen, klik hier voor de specs. Hier staat bij vermeld max eff current 4-10A (ruim begrip :) ) Maar even uitgaan van het gewicht en de max vermogen berekening;

P= U x I = Vermogen (in W) = Spanning (in V) x Stroom (in A)
Watts = 11,1 V x 10A = 110 Watt vermogen

Er wordt ook wel beweerd dat het vermogen v/d motor een indicatie kan geven van statische trekkracht (thrust);
Statische trekkracht:
Brushless Outrunner 4gr per Watt
EDF 2gr per Watt
Brushless inrunner 2gr per Watt
Brushl. Inr. Met gearbox 5gr per Watt

Dit zou neerkomen op:
Berekening Statische trekkracht:
Thrust = Vermogen x 4 gram = 188 x 4 = 753 gram Thrust

Het toerental zou dan zijn:
Toerental (Rpm = (Kv x V )*3/4:
Motor Kv1000
Batterij V 11,1
Rpm = (Kv x Spanning) x 3/4 =
(1000 x 11,1) x 3/4 = 8325

RPM
8325

Ik denk in eerste instantie een APC electro propje van 9 x 4,7 te gerbuiken, maar heb ook een 10 x 4,7 liggen om te proberen. Zou dit voldoende zijn bij dit toerental ?

Voor de batterij zou ik kiezen voor een Lipo 3S / 850 mAh, die zou kunnen leveren:
Berekening vermogen batt / motor:
Stroom 10A
Batt. Spanning: 11,1V
Vermogen:111W

VRAAG: kan iemand eens kritisch naar dit verhaal kijken of ik nu de juiste berekeningen heb gemaakt. Ik heb getracht in de materie te verdiepen, maar mijn opzet is aan de hand van dit concrete voorbeeld er wat van op te steken :)

Bij voorbaat dank.

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Met je setup kan ik je (nog) niet helpen. Maar het lijkt mij te kloppen.
Het verslag is fraai. Heb dit kistje al vaker zien staan als bouwdoosje. Ik ben heel benieuwd. Heb nog steeds een zwak voor de piper.:???:

Dus een abo genomen

Ruud

Hoi,

vanmiddag volgt er meer, de vorderingen van de bouw met foto's worden dan bijgewerkt.

Niemand die even mee kan rekenen / commentaar kan geven ???

Grtz,
Menno

Menno,

Ik denk dat een 10x4.7 veels te groot is.
Ik gebruik hier altijd de pagina badcock.net voor om dit uit te rekenen.
zie hier.
SRCMC - model power calculations

Een 10x4.7 op 9000 omwenteling produceert 1560.5 g trust en daar is 257.6 W voor nodig
een 9x 4.7 op 10000 omwentelingen produceert 1080.4 g trust en daar is 143.4 Ww voor nodig.
Dit komt al beter in de buurt.
Experimenteer zelf misschien nog even verder met de juiste keuze.
Suc6 Alex

calculator

Hallo Alex,

mooi tooltje :) Als ik een 8 x 4,3 APC SF prop toepas (heb ik ook nog wel ergens liggen ), kom ik volgens mij aardig in de buurt.

Uitgaande van 11000 toeren levert deze combi op 11,1V een thrust van 896 gram ... Interpreteer ik dat dan goed ?
rpmgraph.cgi

Als ik uitga van 7-10A dan is het vermogen 77-110 Watt, hetgeen aardig aansluit bij de accu.

Kan ik ergens terugvinden wat de legenda inhoudt ? In het overzicht blijven de Torque, Power & Efficiency op 0 staan. Tevens ben ik nieuwsgierig wat de termen Tfact, Pfact, Tpower & Ppower inhouden.

Is er voor Thrust ook een soort vuistregel ? Je ziet er blijven nog genoeg vragen over.

Grtz,
Menno

Bij elektro is er geloof ik een vuistregel dat je motor ongeveer 10% van het vlieggewicht moet zijn.En je accu ongeveer 20 % van het vlieggewicht.Volgens mij zit je dus ongeveer wel goed. :)

Hoi Peter Jan,

de vuistregels die je noemt ken ik. Ik vind ze echter nogal ruim en dacht door me wat meer te verdiepen een betere onderbouwing voor een setup keuze te bereiken :)

Ik hoop dat er nog een paar mensen willen reageren, anders komt het toch op een praktijktest neer ;).

Grtz,
Menno

Watt's per kilo:
Trainer 150W
Warbird, Sport Aerobat 200W
Racer, 3D 300W
EDF jet400W

Als ik dit vertaal naar dit kistje, valt de Piper onder de categorie trainer.
Berekening gewicht:

Gewicht Vliegklaar
Romp 150gr
Motor 47gr
ESC 15gr
Vleugel 88gr
Servo's 22gr
Receiver 6gr
Batterij 67gr
Div. bev. Mat., lijm, etc. 23gr
TOTAAL AUW 418gr

Dat zou neerkomen op het volgende benodigd vermogen:
Berekening benodigd vermogen: (444/1000)*150
Gewicht: 418gr
Hoev. In kilo's: 0,418k
Vermogen per kilo 150W
Benodigd vermogen 62,7W

Klopt dit een beetje of worden hier grove wetten geschonden en gigantische denkfouten gemaakt :)

Nu heb ik een mooi Himodel 47 grams / 1000 Kv outrunnertje liggen, klik hier voor de specs. Hier staat bij vermeld max eff current 4-10A (ruim begrip :) ) Maar even uitgaan van het gewicht en de max vermogen berekening;

Er wordt ook wel beweerd dat gewicht een indicatie kan geven van vermogen;
Statische trekkracht:
Brushless Outrunner 4gr per Watt
EDF 2gr per Watt
Brushless inrunner 2gr per Watt
Brushl. Inr. Met gearbox 5gr per Watt

Dit zou neerkomen op:
Berekening Statische trekkracht:
Himodel (221213) 47gr
gram per Watt 4gr
Kan theoretisch leveren:188W

Het toerental zou dan zijn:
Toerental (Rpm = (Kv x V )*3/4:
Motor Kv1000
Batterij V 11,1
RPM11100

Ik denk in eerste instantie een APC electro propje van 9 x 4,7 te gerbuiken, maar heb ook een 10 x 4,7 liggen om te proberen. Zou dit voldoende zijn bij dit toerental ?

Voor de batterij zou ik kiezen voor een Lipo 3S / 850 mAh, die zou kunnen leveren:
Berekening vermogen batt / motor:
Stroom 10A
Batt. Spanning: 11,1V
Vermogen:111W

VRAAG: kan iemand eens kritisch naar dit verhaal kijken of ik nu de juiste berekeningen heb gemaakt. Ik heb getracht in de materie te verdiepen, maar mijn opzet is aan de hand van dit concrete voorbeeld er wat van op te steken :)

Bij voorbaat dank.

Grtz,
Menno

mag ik vragen waar je dit mooie schematje vandaan hebt:)

De vorderingen van vandaag met de piper ...

Hoi Rick,

zelf in excel wat zitten rekenen :) Als je je wilt verdiepen kan je eens naar dit linkje op RCuniverse kijken (Engels), erg informatief ... gaat over de basisregels voor het electrisch vliegen.
Rick, kijk ook even naar mijn blog, staan voor jou wel leuke tips denk ik :)

Goed, zoals beloofd de vorderingen, ik ga toch maar eens verder met de conversie naar een brushless motortje. Ik heb het idee dat ik wel aardiog goed zit met dat Himodel 47 grams / 1000 Kv motortje. Mochten er nog reacties komen op de berekeningen kan ik altijd nog zaken aanpassen :rolleyes:

Op de voorgrond het brushless motortje, zoals je ziet moet er aan de firewall wel wat verbouwd worden voordat ie er op kan. Nu gaapt er een groot gat op de plaats waar de (zelf-gefabriekte) motorsteun moet komen ...
IMG_2252.jpg

... en dichtgebouwd als een kraakhuis :) Gelijk even de juiste hart-maat van de as uitgezet, rekening houdend met de motordomp en right-thrust van de originele opstelling.
IMG_2256.jpg

De motor op de geimproviseerde motorsteun ...
IMG_2259.jpg

En als je dan het motorkapje past blijkt dat de motor met de juiste domping en right-thrust precies met het asje midden in het gat valt :)
IMG_2261.jpg

Dit zijn de servo-tray en de Fuatab mini-servo's (S3107) die er in gaan. Die monteer ik al wel, maar de servo-tray lijm ik pas later op z'n definitieve plaats. Eerst maar eens kijken wat er met het zwaartepunt gebeurd met deze nieuwe motor ;)
IMG_2266.jpg

Servo's gebroederlijk naast elkaar, gemonteerd met de rubbertjes en afstandbusjes. Nee, ik had geen borrel op, de foto is niet scherp :mrgreen:
IMG_2268.jpg

Voorbereidingen treffen om de control-horns te monteren. Verlijmd met epoxy en vastgezet met twee minescule parkertjes.
IMG_2269.jpg

De piper op de werkbank, alle control-horns zijn verlijmd, drogen nu en inmiddels zit de electronica er ook in.
IMG_2271.jpg

Prop er op, accu er in en op de CG-machine ...
IMG_2272.jpg

Dit zijn de maximale (mechanisch gezien dan :) ) roeruitslagen. Lijkt me wel genoeg voor een piper, het is immers geen 3D plane ...
IMG_2273.jpg

Tot zover het verhaal van mijn Piper Cub. Straks nog even verder hoop ik.
Wat valt er te verwachten ?

To do:
- Prop kiezen & balanceren.
- Prop met spinner monteren.
- Ontvanger plekje geven & monteren
- Electronica aansluiten
- Pushrods monteren en op servo's afstellen
- Decals aanbrengen
- Accu's laden
- mechanisch afstellen
- zender instellen (heb ik nog geheugenplaatsen ?)
- Vleugeltje er op en ...
- maidentime :)

EDIT: tjonge jonge, imageshack was niet vooruit te branden. Ben maar weer eens met photobucket aan de slag gegaan :(

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Menno,

De reden dat torque power en efficiency op 0 staan kan komen doordat niet alle gegevens van de prop bekend zijn.
Als je BV ipv de APC een GWS prop kiest geeft hij deze getallen wel op.
De Tfact, Pfact, Tpower & Ppower zijn de constanten van de prop. Deze worden bepaald dmv testen. Als al deze constanten bekend zijn worden dus ook de torque en power uitgerekend.

Als je nu de complete setup klaar heb en de prop gemonteerd en je een meting uitvoert waarbij je toerental stroom en spanning meet, en deze gegevens invult bij badcock.net dan kan je zien hoe efficiënt de complete setup is.

Dit brengt ons meteen bij je volgende vraag.
Doordat de ideale elektro motor nog steeds niet bestaat en Pin niet gelijk is aan Pout wordt er warmte opgewekt in de elektromotor. Dit komt dus door verliezen in de elektromotor.
Stel dat een 8x4.3 prop op 11000 rpm 110 watt aan vermogen vraagt.
Dan zal door het verlies in de regelaar en motor ongeveer 137 watt elektrisch vermogen nodig zijn. Het verschil (27 watt) wordt omgezet in warmte in de regelaar en motor.
Het grootste verlies zit in de motor en daar komt dan ook de meeste warmte.
Deze warmte moet de motor wel kwijt kunnen en daar heb je materiaal voor nodig om dit weg te kunnen koelen. Daar komt dus de vuistregel vandaan dat de motor 10% van het totaal gewicht moet zijn.

Een brushless regelaar is het effectiefst als deze vol gas staat. Als er half gas wordt gevlogen wordt de regelaar warmer dan wanneer er vol gas wordt gevlogen. Dit komt door de manier van aansturen

De vuistregel voor de accu kende ik nog niet en kan ik dan ook geen uitleg over geven.
Succes met verder bouwen misschien moet je het propje dmv een propsaver monteren om schade te voorkomen aan de motor en ophanging als er iets fout gaat.

Alex,

Zwaartepunt Toestel

Sjeempie, je gaat wel als een speer hoor. Ziet er wel fantastisch uit.
Ik ben heel benieuwd naar de prestaties. De vleugels zijn van ingedekt schuim als ik het goed zie. En de staart? Balsa met oracover?

:offtopic:Ik zoek zelf nog steeds naar zo'n CG toestel. Ze zijn alleen behoorlijk aan de prijs. Iemand advies? Heb je ze niet n combinatie met een prop balancer??

Ruud

Hallo allemaal,

@Samuel, misschien schiet ik een beetje door :) Maar het is natuurlijk altijd goed om zoveel mogelijk trillingen te voorkomen .

@ Ruud, een vliegtuig in combi met een balancer (geen prop balancer) zal niet te vinden zijn ;) Er zijn ook wel mensen die zo'n balancer zelf hebben gemaakt, ik heb 'm een keertje bij een bestelling uit de USA mee laten komen. Ik gebruik 'm met veel plezier.

@Alex, kijk nou komen we ergens ... Dank voor je heldere uitleg. Hiermee moet het lukken om voortaan iets gerichter een setup te kunnen berekenen. Die verliezen hebben neem ik aan te maken met o.a. de interne weerstand die Ri genoemd wordt geloof ik ? Daarnaast is de efficiency van de motor ook van belang neem ik aan ? Kan ik daar ook formules voor gebruiken ? Afijn, je hebt m'n interesse gewekt :rolleyes:

Jouw linkje staat al bij de favo's hoor :mrgreen: BTW, wat is eigenlijk het rechtstreekse adres van de homepage van badcock ? Ik kom in zijn parent directory terecht als ik alles achter de slash weghaal ... :(

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Back