RCEFlyer
In Memoriam
Hallo,
Een jaartje geleden zocht ik een leuk electro-kistje wat ik bij gelegenheid even lekker op kon gooien in het weiland naast ons huis.
Ik heb toen dit kistje eens mee laten komen met een bestelling uit de USA. GP Electrifly Piper Cub. Het is een electrisch aangedreven parkflyer met een spanwijdte van 41" ofwel 104,1 cm. Het toestel kostte me toen $79 maar ik had daags er voor een email met een kortingscoupon van $25 ontvangen. Uiteindelijk dus $54 (destijds zo'n 36 euro
) Het is een ARF kitje en wordt geleverd met een speed280 brushed motortje, een 5A regelaartje en 8 cellen 860 mAh Nimh pakketje, nou ja voor die centen 
Enige tijd geleden was ik er al aan begonnen, maar het afbouwen is er steeds niet van gekomen. Toch maar weer de draad opgepakt en dat moet natuurlijk wel op mbf worden gezet
Zolas vermeld, het is een ARF dus het zal geen enorm verslag worden ...
Eerste indruk van het pakketje, de doos met inhoud;
Alle onderdelen zijn keurig verpakt, niets beschadigd aangekomen.
De inhoud even uitgestald ... Alle delen zijn mooi strak gefolied, het lijkt ook een mooie kwaliteit folie te zijn
De wingjoiner bestaat uit twee kleine stukjes vliegtuig-triplex (lite-ply),erruuggg klein maar het heeft natuurlijk ook bijzonder weinig te houden met een geschat vliegklaar gewicht van 450 gram zal de vleugelbelasting wel meevallen.
Na het verlijmen (en drogen natuurlijk
) de wingjoiner op maat geschuurd zodat ie strak in de vleugelhelft past.
Dan de zijkanten van de vleugel en de wingjoiner insmeren met 30 min epoxy en strak tegen elkaar plaatsen en onder de juiste hoek late drogen. Dan is dit het resultaat, een vleugeltje van 104,1 cm !
Het onderstel is gemaakt van zwart gepoederd (denk ik) verenstaal. Er zitten lichtgewicht wieltjes bij en de retainers zijn van plastic ...
Het onderstelletje wordt in een sleuf (even wat folie wegsnijden) tussen twee plaatjes lite-ply opgesloten en geborgd met een soort keg.
Eenmaal verlijmd is het uiteindelijk best een stevig geheel. Fotootje ...
De batterijruimte in de romp is afgedekt met een mooi klepje.
Om wat airflow voor koeling van ESC & batterij te verkrijgen heb ik maar wat gaatjes gemaakt...
Toen het vleugeltje eenmaal was gedroogd kon ik verder met het stabilo. Eerst de vleugel er op om het stabilo vierkant uit te meten. Lijmen, beetje gewicht erop en drogen maar ...
Na het drogen wasde staartvin aan de beurt. Uitmeten, haaks zetten, lijmen en laten drogen.
Cockpitkapje op maat knippen en frezen. Hiervoor gebruik ik speciale canopy lijm om het mat worden (zoals bij CA gebeurd) te voorkomen
En zo ziet dat er dan uit.
Inmiddels vond ik die motorsteun een beetje iel (6 x 6 grenen/vuren latje) en op internet had ik op een forum gelezen dat de speed280 motor niet overhield. Tevens waren er meldingen van afgebroken motorsteunen na nose-vers en nose-landings
Dus de zaag er maar in gezet ...
Ik wil de piper dus voorzien van een brushless setup. Ik heb nog wat in huis dus dat komt goed uit
Goed, voor we verder gaan leg ik jullie in de volgende post even wat theorie en wat rekensommetjes voor. Misschen kunnen jullie even meedenken 
Grtz,
Menno
Een jaartje geleden zocht ik een leuk electro-kistje wat ik bij gelegenheid even lekker op kon gooien in het weiland naast ons huis.
Ik heb toen dit kistje eens mee laten komen met een bestelling uit de USA. GP Electrifly Piper Cub. Het is een electrisch aangedreven parkflyer met een spanwijdte van 41" ofwel 104,1 cm. Het toestel kostte me toen $79 maar ik had daags er voor een email met een kortingscoupon van $25 ontvangen. Uiteindelijk dus $54 (destijds zo'n 36 euro


Enige tijd geleden was ik er al aan begonnen, maar het afbouwen is er steeds niet van gekomen. Toch maar weer de draad opgepakt en dat moet natuurlijk wel op mbf worden gezet

Eerste indruk van het pakketje, de doos met inhoud;

Alle onderdelen zijn keurig verpakt, niets beschadigd aangekomen.
De inhoud even uitgestald ... Alle delen zijn mooi strak gefolied, het lijkt ook een mooie kwaliteit folie te zijn


De wingjoiner bestaat uit twee kleine stukjes vliegtuig-triplex (lite-ply),erruuggg klein maar het heeft natuurlijk ook bijzonder weinig te houden met een geschat vliegklaar gewicht van 450 gram zal de vleugelbelasting wel meevallen.

Na het verlijmen (en drogen natuurlijk


Dan de zijkanten van de vleugel en de wingjoiner insmeren met 30 min epoxy en strak tegen elkaar plaatsen en onder de juiste hoek late drogen. Dan is dit het resultaat, een vleugeltje van 104,1 cm !

Het onderstel is gemaakt van zwart gepoederd (denk ik) verenstaal. Er zitten lichtgewicht wieltjes bij en de retainers zijn van plastic ...

Het onderstelletje wordt in een sleuf (even wat folie wegsnijden) tussen twee plaatjes lite-ply opgesloten en geborgd met een soort keg.

Eenmaal verlijmd is het uiteindelijk best een stevig geheel. Fotootje ...

De batterijruimte in de romp is afgedekt met een mooi klepje.

Om wat airflow voor koeling van ESC & batterij te verkrijgen heb ik maar wat gaatjes gemaakt...

Toen het vleugeltje eenmaal was gedroogd kon ik verder met het stabilo. Eerst de vleugel er op om het stabilo vierkant uit te meten. Lijmen, beetje gewicht erop en drogen maar ...

Na het drogen wasde staartvin aan de beurt. Uitmeten, haaks zetten, lijmen en laten drogen.

Cockpitkapje op maat knippen en frezen. Hiervoor gebruik ik speciale canopy lijm om het mat worden (zoals bij CA gebeurd) te voorkomen

En zo ziet dat er dan uit.

Inmiddels vond ik die motorsteun een beetje iel (6 x 6 grenen/vuren latje) en op internet had ik op een forum gelezen dat de speed280 motor niet overhield. Tevens waren er meldingen van afgebroken motorsteunen na nose-vers en nose-landings


Ik wil de piper dus voorzien van een brushless setup. Ik heb nog wat in huis dus dat komt goed uit


Grtz,
Menno
Laatst bewerkt: