Bouwverslag "Just Friendly"

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Eric R, 3 jun 2013.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, gaan wij allemaal (via Schiphol) lekker op vakantie, dan moet jij werken .... :mad: ;)
     
  2. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Da's balen....

    Tot nu toe ging het bouwen me redelijk goed af, zonder grote problemen ben ik gevorderd tot aan het folien.....
    Ik had Oracover light besteld, waaronder de kleur wit en deze zou "deckend" moeten zijn.
    Nou......, dat is tie dus niet!!!:evil:
    Je ziet de houtnerf en de kleur van het balsa er gewoon doorheen!

    Ik twijfelde eerst, dus ik heb een stuk in de folie gezet, maar het is geen gezicht.
    Ik moest ff tot 10 tellen, vervolgens de deur van het hobbyhok achter me dicht gedaan.
    Morgen maar ff kijken of ik gewone witte Oracover kan scoren. (Deze is wel 2x zo zwaar) en vervolgens het deel Oracover light weer verwijderen.
    Het geheel wordt hierdoor zo'n 100 gram zwaarder, maar dat is dan maar niet anders.

    Grr
    Eric
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm. Eerst alle houtdelen met sterk verdunde witte verf (waterbasis) schilderen? Dat hoeft het gewicht niet te zijn. Ik schat minder gewichtstoename dan met dikke folie ...

    Wel eerst even op een los plankje proberen ...

    De open stukken vleugel blijf je natuurlijk wel zien, maar dat is met de dikke folie ook (maar minder)

    Dirk
     
  4. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
  5. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Eric,

    Heb geen ervaring met deze folie.
    Maar waarom neem je niet gewoon Oracover voor deze mooi gebouwde kist? De kwaliteit daarvan is bekend. Heb zelf nog hele oude kisten hier staan die daarmee zijn bekleed.
    Zelf wil ik graag Koverall gaan gebruiken.
    Dat is meer werk en niet zo mooi als folie, maar erg sterk.

    Succes, JH
     
  6. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Verwaarloosbaar.
    Je toestel wordt sterker en zal geen moer minder goed vliegen.
    Trouwens, een zweeftoestel mag ook niet te licht wegen.

    Zolang je bij dit toestel onder de 2000gr blijft is er geen vuiltje aan de lucht.

    Mvg,
    Aurectar
     
  8. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Bouw haast klaar!!

    Na een paar weekjes met vakantie te zijn geweest, ben ik weer bezig met de "Just Friendly"

    Het folie schema is haast klaar (nog een paar kleine dingetjes), maar ik kon het niet laten om het in zijn geheel te zien.
    Het is redelijk naar mijn zin geworden, wel nog een paar kleine schoonheids foutjes gezien tijdens het opbouwen, maar hiervoor heb ik alleen een strijkbout nodig om dit weg te werken :)

    De bovenkant:
    [​IMG]

    De onderkant:
    [​IMG]

    Vanaf de tip:
    [​IMG]

    Op het veld :)cool:):
    [​IMG]

    Dit is nog zonder hoogteroer en ailerons, beiden moeten nog in de witte folie gezet worden.

    Hierna servo's monteren/programmeren
    Vervolgens wegen en CG bepalen
    en dan................

    Ps. ik zoek nog een cameraman om de maiden vast te leggen

    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Dat ziet er erg mooi uit Eric:p

    Succes met de maiden!!! wanneer??


    Terence
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Buitengewoon goed gelukt! Mooi schema!
    Dah hep u goe gedaan! :thumbsup: :worship:
     
  11. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Dank voor de complimenten!!

    Ik ben zelf ook erg tevreden met het folie werk.
    Op de foto's zie de striping op de bovenzijde niet zo goed, maar het ziet er redelijk mooi uit.

    Afhankelijk van mijn bouw tempo en het weer, vermoed ik dat het volgende week zaterdag of de week daarop zeer spannend gaat worden.

    Eric
     
  12. fireforx309

    fireforx309 Guest

    eerste reactie: oooohh waauwwww :D

    kortom, geslaagd! ;)
     
  13. JdeRooij

    JdeRooij

    Lid geworden:
    25 aug 2011
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Aarau Rohr, Zwitserland
    Heel mooi geworden!
    De kleurencombinatie is goed gelukt.
    Veel plezier bij de Maiden!
    Groetjes,

    Jordy
     
  14. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Maiden uitgesteld

    Deze week bezig geweest met de laatste kleine dingetjes voor de maiden, die voor aanstaande zaterdag gepland stond.

    Tijdens het testen en programmeren van de motor en de regelaar ontstonden er twijfels over de werking van de combinatie.
    Namelijk bij 85% vermogen stopte de motor abrupt en gaf de ESC een alarm.
    Na veel herprogrameren, testen, meten en een prop wissel naar een veel kleinere prop (van een 16x8 naar een 10x8 ), wordt het duidelijk dat de voltage cutoff aangesproken wordt.
    Het verlagen van de cutoff spanning en het verkleinen van de prop brengt geen verschil, kortom ik stevig balen :mad:
    Even speelt door me hoofd misschien het max vermogen maar limiteren op 80% en gewoon gaan vliegen (dan gebeurd er immers niets, dacht ik......).

    Toch maar ff gebelt met RCtechnics en maar direct langs gegaan om weer alles door te meten.
    Nu blijkt dat ten tijde van het alarm de regelaar in zijn geheel spanningloos wordt, dus ook de UBEC. Dit betekend dus geen ontvangst voor een seconde lang.
    Conclusie: regelaar doet niet wat tie moet en is dus defect.
    Gelukkig dit ondekt tijdens het testen en niet in de lucht.
    het enige probleem is dat de regelaar in bestelling staat en niet meteen leverbaar, dat wordt 2 weken wachten:(

    De just Friendly is er op zijn regelaar na helemaal klaar voor
    [​IMG]
    Hier met 10x8 prop

    [​IMG]
    en hier nog met de originele 16x8 prop

    Het CG bepalen was een eitje, met de LiPo helemaal voorin ligt het CG precies op de voorgeschreven 80mm vanaf de voorlijst.

    Het totaal gewicht is 1865gram, dit is 35gram lichter als het doel bij de start van de bouw.

    Nu nog ff wachten tot de regelaar binnen is.

    groet
    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    ambras

    Het fenomeen dat je beschrijft is iets wat ik reeds ervaren heb tijdens vlucht. Dit met een Spits regelaar.
    Gevolg, een BMI 555 in de prak.
    Sedertdien vlieg ik met goedkope Chinese regelaars maar met aparte batterijen voor ontvanger.

    Dit laatste voorkomt heel wat ambras.
     
  16. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Klaar voor de maiden!!

    Gisteren naar de shop geweest en een nieuwe regelaar gekregen.
    Een Himodel Fly Pro 40Amp met een BEC van 5Amp.

    Vanavond de regelaar ingebouwd en een iets kleinere prop gemonteerd (15x8 ).
    Hierna de motor met regelaar geprogrammeerd vervolgens getest en gemeten.
    Volgas trekt het setje nu 29,7Amp (accu niet helemaal vol 11,07Volt) en het motortje is na 30sec volgas alleen maar hand-warm.

    Ik ben helemaal blij :smile:

    Alles is er klaar voor, het CG zit precies volgens het boekje, de vario is ingebouwd ,dus aanstaande zaterdag kan alleen nog het weer tegen zitten (maar dat ziet er niet naar uit.:zon: en 25grd)
    Dus de JF gaat mee naar de electro sleep meeting in Wijk en Aalburg voor zijn maiden!.........
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Leuk hoor!

    Ik heb 'm vandaag even van dichtbij gezien. Als hij net zo goed vliegt als dat hij afgewerkt is komt het zaterdag helemaal goed!!
     
  18. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    De Maiden

    Vandaag was het dan zo ver, tijdens de sleep meeting in Wijk en Aalburg heeft de Just Friendly voor het eerst gevlogen.

    Als eerste een handstart, gegooid door Berrie.
    Voor de worp eerst een paar klikjes up getrimd, voor mijn eigen gemoedsrust, dat tie niet meteen de grond in duikt.
    Tijdens het glijvluchtje werd meteen duidelijk dat deze up trim niet nodig was, een redelijke glijvlucht was het gevolg.

    Direct daarna was het tijd voor een normale start, wederom met Berrie zijn assistentie.
    Volgas klimt je JF onder een hoek van 60grd zonder te versnellen, het is wel nodig om tijdens de motorloop een klein beetje down te drukken ander steigert tie.
    Op 124 meter hoogte de motor uitgeschakeld, trimmen was totaal niet nodig, de kist vloog strak rechtdoor en reageerde perfect op alle roeren.
    Op 90mtr een klein belletje opgepikt en gestoeit met het centreren van de bel, op 190mtr en een minuut of 7 later was ik het belletje kwijt.
    Tijd om de spoilers te testen. Vol spoiler ging perfect, geen reactie in vliegstand en geen compensatie op hoogte nodig, super!!

    In totaal vandaag 4 vluchten gemaakt en voor me gevoel is het een super kist!
    Hele strake langsstabiliteit, door de lange staartboom.
    Pefect te centreren in een bel en hele goede glijhoek eigenschappen, hij wil gewoon blijven vliegen.
    Het vliegbeeld is redelijk snel, extreem vlak en zeer stabiel voor een houtbouw kist.
    Ik heb nog geen houtbouw kist gezien en gevlogen die de eigenschappen van de JF evenaart.

    Kortom, ik ben zeer tevreden met deze aanwinst

    Groet
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2013
  19. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Proficiat met de geslaagde maiden Eric!

    grt, Louis
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    vlieguren

    Kon moeilijk anders.
    Proficiat en veel fantastische vlieguren met je aanwinst.

    Mvg,
    Aurectar
     

Deel Deze Pagina