Psygho (Emil)
Forum veteraan
Toch een beetje spijt gehad dat mijn quad weggegaan is....
De logo 10 is nog in opbouw, en ik wil toch wat oefenen. Liep er toen destijds ook al over te denken om een mini te bouwen, en dat zet ik nu door...:wink:
Ik wou eingelijk geen verslag maken, maar dacht, ach is ook wel zo leuk. Dus toch maar een verslag, helaas heb ik hierdoor van het opbouwen van het kruis geen foto's. Maar de beschrijving maakt het begrijpenlijk hoop ik.
[update] 14-03-2011:
Het kruis bestaande uit 2 latjes, met voorgeboorde gaten.
In het midden is aan bijde latjes een stukje weggehaald, zodat het geheel mooi in elkaar past.
Met wat secondenlijm, lijm je dit aan elkaar. Althans dit is zoals je het volgens de handleiding mag doen.
Dit doen we dus niet. De delen passen prachtig op elkaar. Echter is er iets te veel weggefreesd, zodat je ze te diep erop drukt, je dus naden krijgt. Wil je de naden niet, dan zit het niet stevig op elkaar, en breekt de boel daar heel snel. Het is ook een bekend zwak punt. Het gaat om een speling van ongeveer 2 tot 2,5 millimeter.. Niet veel, maar je wil 0,00 speling op je frame helften!
Ik heb nog overwogen om holle 4-kante cqarbon buis te pakken, maar das een beetje overkill denk ik. Tevens zit ik met het gewicht in me maag.
We pakken een stukje hout, en een 3mm metaal boor. Hier boren we een stuk of 12 gaten mee, en vangen het fijne (poeder)houtstof op.
Vervolgens pakken we een straal houtlijm, en maken hier een lekker papje van, totdat het de dikte heeft van witte chocopasta
We laten het even 3 minuten weken, en pakken een van de latjes, en wrijf hier aan de zijkanten normale lijm op, zodat we straks zeker zijn van een goed verlijmd passend naad
Smeer de pasta in een dikke blorb op het middenstuk van een van de latjes.
Proef pas het geheel. Er moet overal een klein beetje tussenuit persen. Is dit niet zo, dan een beetje toevoegen. Vergeet niet om dan even weer wat lijm op de helften te smeren waar de latjes elkaar raken!
Dan laat je de boel onder 2 zware stukken pletten, en drogen. Ik heb hier voor 2 stukken gepolijste granieten snijplanken gepakt. Let er wel op dat de boel exact haaks uitgelijnd is. Gebruik hier een winkelhaak of geodriehoek voor.
Vervolgens laat je dit zolang uitharden als op het tubetje houtlijm staat.
Het idee is nu dat de houtlijmverbinding , steviger is dan het hout zelf, en dus hopenlijk het zwake punt uit het frame is.
Door het gebruik van vlakke platen is er geen hoogte verschil tussen de onderlinge latjes:
Mooi haaks, en geen hoogte verschil zichtbaar en voelbaar.
Hier nog even een close up:
De motor, nou ja motortje, 2mm as, en 2200kv
Hier even met me dikke vingers:
Ik wil het geheel zo goed mogelijk in balans hebben, en zo weinig mogelijk trillingen. Ondanks dat het kkuk board prima overweg kan met wat trilling, (beter dan met de wii motion controllers), is minder, toch beter. Ik besluit dan ook de motoren op en stukje rubber te zetten, om alles zo goed mogelijk gedempt te krijgen.
Het servo rubbertje , welke omgebouwd word naar motortrillings demper.
Het geheel, dat is veel te groot, en een niet gewenste randje...
Het middenstukje knippen we eruit:
Vervolgens lenen we de scalpel #3 , en mesje #1 van de vrouw, en zie daar:
Niet eens in mezelf gesneden, een wonder!
De losse rondjes:
De plush 6 ampere regelaars openknippen. De isolatie van de plus en de min verwijderen, en de draden inelkaarvlechten. Dit om het beter te kunnen solderen.
De betreffende vooorbewerkte regelaar.
Het inelkaar-draaien van de voedingsdraad.
Het power distribution bord voorsolderen:
De regelaar draden voorsolderen:
De regelaar aan het distribution bord solderen, en de draden afknippen
De gemonteerde regelaar , vanuit een iets andere hoek:
Doe dit met alle regelaars. Probeer zo gespiegeld mogelijk te werken. Dit staat optisch ook veel mooier, maar komt ook ten goede van de gewichtsverdeling later. Hierdoor zal de quad stabieler zijn, omda tje de gains hoger kan zetten.
De regelaars gesoldeerd:
Ook de regelaars wil ik niet "koud" op het frame hebben. Hiervoor gebruik ik een stukje op maat geknip rubber. Het geheel word vervolgens vast gezet op het frame , met een stukje krimpkous om dr egelaar en het frame. Strak, vrijwel trillingsvrij, en zeer licht. Iedere gram telt toch wel op een mini quad.
De rubber binnenband matjes:.
De op maat gemaakte stukjes krimpkous
Het middenste gat, is net even wat te klein, Opruimen met 4mm:
Ja dat ziet er een stuk beter uit!
Het idee van de motormount:
Vanaf de zijkant:
En vanaf de onderkant: (je ziet dat het nu prachtig gecentreerd is)
De logo 10 is nog in opbouw, en ik wil toch wat oefenen. Liep er toen destijds ook al over te denken om een mini te bouwen, en dat zet ik nu door...:wink:
Ik wou eingelijk geen verslag maken, maar dacht, ach is ook wel zo leuk. Dus toch maar een verslag, helaas heb ik hierdoor van het opbouwen van het kruis geen foto's. Maar de beschrijving maakt het begrijpenlijk hoop ik.
[update] 14-03-2011:
Het kruis bestaande uit 2 latjes, met voorgeboorde gaten.
In het midden is aan bijde latjes een stukje weggehaald, zodat het geheel mooi in elkaar past.
Met wat secondenlijm, lijm je dit aan elkaar. Althans dit is zoals je het volgens de handleiding mag doen.
Dit doen we dus niet. De delen passen prachtig op elkaar. Echter is er iets te veel weggefreesd, zodat je ze te diep erop drukt, je dus naden krijgt. Wil je de naden niet, dan zit het niet stevig op elkaar, en breekt de boel daar heel snel. Het is ook een bekend zwak punt. Het gaat om een speling van ongeveer 2 tot 2,5 millimeter.. Niet veel, maar je wil 0,00 speling op je frame helften!
Ik heb nog overwogen om holle 4-kante cqarbon buis te pakken, maar das een beetje overkill denk ik. Tevens zit ik met het gewicht in me maag.
We pakken een stukje hout, en een 3mm metaal boor. Hier boren we een stuk of 12 gaten mee, en vangen het fijne (poeder)houtstof op.
Vervolgens pakken we een straal houtlijm, en maken hier een lekker papje van, totdat het de dikte heeft van witte chocopasta
We laten het even 3 minuten weken, en pakken een van de latjes, en wrijf hier aan de zijkanten normale lijm op, zodat we straks zeker zijn van een goed verlijmd passend naad
Smeer de pasta in een dikke blorb op het middenstuk van een van de latjes.
Proef pas het geheel. Er moet overal een klein beetje tussenuit persen. Is dit niet zo, dan een beetje toevoegen. Vergeet niet om dan even weer wat lijm op de helften te smeren waar de latjes elkaar raken!
Dan laat je de boel onder 2 zware stukken pletten, en drogen. Ik heb hier voor 2 stukken gepolijste granieten snijplanken gepakt. Let er wel op dat de boel exact haaks uitgelijnd is. Gebruik hier een winkelhaak of geodriehoek voor.
Vervolgens laat je dit zolang uitharden als op het tubetje houtlijm staat.
Het idee is nu dat de houtlijmverbinding , steviger is dan het hout zelf, en dus hopenlijk het zwake punt uit het frame is.
Door het gebruik van vlakke platen is er geen hoogte verschil tussen de onderlinge latjes:

Mooi haaks, en geen hoogte verschil zichtbaar en voelbaar.

Hier nog even een close up:

De motor, nou ja motortje, 2mm as, en 2200kv

Hier even met me dikke vingers:

Ik wil het geheel zo goed mogelijk in balans hebben, en zo weinig mogelijk trillingen. Ondanks dat het kkuk board prima overweg kan met wat trilling, (beter dan met de wii motion controllers), is minder, toch beter. Ik besluit dan ook de motoren op en stukje rubber te zetten, om alles zo goed mogelijk gedempt te krijgen.
Het servo rubbertje , welke omgebouwd word naar motortrillings demper.

Het geheel, dat is veel te groot, en een niet gewenste randje...

Het middenstukje knippen we eruit:

Vervolgens lenen we de scalpel #3 , en mesje #1 van de vrouw, en zie daar:

Niet eens in mezelf gesneden, een wonder!


De plush 6 ampere regelaars openknippen. De isolatie van de plus en de min verwijderen, en de draden inelkaarvlechten. Dit om het beter te kunnen solderen.
De betreffende vooorbewerkte regelaar.

Het inelkaar-draaien van de voedingsdraad.

Het power distribution bord voorsolderen:

De regelaar draden voorsolderen:

De regelaar aan het distribution bord solderen, en de draden afknippen

De gemonteerde regelaar , vanuit een iets andere hoek:

Doe dit met alle regelaars. Probeer zo gespiegeld mogelijk te werken. Dit staat optisch ook veel mooier, maar komt ook ten goede van de gewichtsverdeling later. Hierdoor zal de quad stabieler zijn, omda tje de gains hoger kan zetten.
De regelaars gesoldeerd:

Ook de regelaars wil ik niet "koud" op het frame hebben. Hiervoor gebruik ik een stukje op maat geknip rubber. Het geheel word vervolgens vast gezet op het frame , met een stukje krimpkous om dr egelaar en het frame. Strak, vrijwel trillingsvrij, en zeer licht. Iedere gram telt toch wel op een mini quad.
De rubber binnenband matjes:.

De op maat gemaakte stukjes krimpkous

Het middenste gat, is net even wat te klein, Opruimen met 4mm:

Ja dat ziet er een stuk beter uit!

Het idee van de motormount:

Vanaf de zijkant:

En vanaf de onderkant: (je ziet dat het nu prachtig gecentreerd is)

Laatst bewerkt: