Bouwverslag: Mini Quad 21cm____ (25-03-2011 Veel veranderd, gebouwd en maiden flight + onboard filmp

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Toch een beetje spijt gehad dat mijn quad weggegaan is....

De logo 10 is nog in opbouw, en ik wil toch wat oefenen. Liep er toen destijds ook al over te denken om een mini te bouwen, en dat zet ik nu door...:wink:

Ik wou eingelijk geen verslag maken, maar dacht, ach is ook wel zo leuk. Dus toch maar een verslag, helaas heb ik hierdoor van het opbouwen van het kruis geen foto's. Maar de beschrijving maakt het begrijpenlijk hoop ik.


[update] 14-03-2011:

Het kruis bestaande uit 2 latjes, met voorgeboorde gaten.
In het midden is aan bijde latjes een stukje weggehaald, zodat het geheel mooi in elkaar past.
Met wat secondenlijm, lijm je dit aan elkaar. Althans dit is zoals je het volgens de handleiding mag doen.

Dit doen we dus niet. De delen passen prachtig op elkaar. Echter is er iets te veel weggefreesd, zodat je ze te diep erop drukt, je dus naden krijgt. Wil je de naden niet, dan zit het niet stevig op elkaar, en breekt de boel daar heel snel. Het is ook een bekend zwak punt. Het gaat om een speling van ongeveer 2 tot 2,5 millimeter.. Niet veel, maar je wil 0,00 speling op je frame helften!

Ik heb nog overwogen om holle 4-kante cqarbon buis te pakken, maar das een beetje overkill denk ik. Tevens zit ik met het gewicht in me maag.

We pakken een stukje hout, en een 3mm metaal boor. Hier boren we een stuk of 12 gaten mee, en vangen het fijne (poeder)houtstof op.

Vervolgens pakken we een straal houtlijm, en maken hier een lekker papje van, totdat het de dikte heeft van witte chocopasta

We laten het even 3 minuten weken, en pakken een van de latjes, en wrijf hier aan de zijkanten normale lijm op, zodat we straks zeker zijn van een goed verlijmd passend naad

Smeer de pasta in een dikke blorb op het middenstuk van een van de latjes.
Proef pas het geheel. Er moet overal een klein beetje tussenuit persen. Is dit niet zo, dan een beetje toevoegen. Vergeet niet om dan even weer wat lijm op de helften te smeren waar de latjes elkaar raken!

Dan laat je de boel onder 2 zware stukken pletten, en drogen. Ik heb hier voor 2 stukken gepolijste granieten snijplanken gepakt. Let er wel op dat de boel exact haaks uitgelijnd is. Gebruik hier een winkelhaak of geodriehoek voor.

Vervolgens laat je dit zolang uitharden als op het tubetje houtlijm staat.
Het idee is nu dat de houtlijmverbinding , steviger is dan het hout zelf, en dus hopenlijk het zwake punt uit het frame is.




Door het gebruik van vlakke platen is er geen hoogte verschil tussen de onderlinge latjes:
dscf5157.jpg





Mooi haaks, en geen hoogte verschil zichtbaar en voelbaar.
dscf5158.jpg





Hier nog even een close up:
dscf5159.jpg





De motor, nou ja motortje, 2mm as, en 2200kv
dscf5160.jpg





Hier even met me dikke vingers:
dscf5162.jpg





Ik wil het geheel zo goed mogelijk in balans hebben, en zo weinig mogelijk trillingen. Ondanks dat het kkuk board prima overweg kan met wat trilling, (beter dan met de wii motion controllers), is minder, toch beter. Ik besluit dan ook de motoren op en stukje rubber te zetten, om alles zo goed mogelijk gedempt te krijgen.




Het servo rubbertje , welke omgebouwd word naar motortrillings demper.
dscf5163.jpg





Het geheel, dat is veel te groot, en een niet gewenste randje...
dscf5164.jpg





Het middenstukje knippen we eruit:
dscf5165.jpg





Vervolgens lenen we de scalpel #3 , en mesje #1 van de vrouw, en zie daar:
dscf5166.jpg





Niet eens in mezelf gesneden, een wonder!:banana: De losse rondjes:
dscf5167.jpg





De plush 6 ampere regelaars openknippen. De isolatie van de plus en de min verwijderen, en de draden inelkaarvlechten. Dit om het beter te kunnen solderen.




De betreffende vooorbewerkte regelaar.
dscf5169.jpg





Het inelkaar-draaien van de voedingsdraad.
dscf5170.jpg





Het power distribution bord voorsolderen:
dscf5171.jpg





De regelaar draden voorsolderen:
dscf5173.jpg





De regelaar aan het distribution bord solderen, en de draden afknippen
dscf5175.jpg





De gemonteerde regelaar , vanuit een iets andere hoek:
dscf5176.jpg





Doe dit met alle regelaars. Probeer zo gespiegeld mogelijk te werken. Dit staat optisch ook veel mooier, maar komt ook ten goede van de gewichtsverdeling later. Hierdoor zal de quad stabieler zijn, omda tje de gains hoger kan zetten.




De regelaars gesoldeerd:
dscf5177.jpg





Ook de regelaars wil ik niet "koud" op het frame hebben. Hiervoor gebruik ik een stukje op maat geknip rubber. Het geheel word vervolgens vast gezet op het frame , met een stukje krimpkous om dr egelaar en het frame. Strak, vrijwel trillingsvrij, en zeer licht. Iedere gram telt toch wel op een mini quad.




De rubber binnenband matjes:.
dscf5178.jpg





De op maat gemaakte stukjes krimpkous
dscf5179.jpg





Het middenste gat, is net even wat te klein, Opruimen met 4mm:
dscf5180.jpg





Ja dat ziet er een stuk beter uit!
dscf5181.jpg





Het idee van de motormount:
dscf5183.jpg





Vanaf de zijkant:
dscf5184.jpg





En vanaf de onderkant: (je ziet dat het nu prachtig gecentreerd is)
dscf5187.jpg
 
Laatst bewerkt:
weerom een mooi verslag Emil met duidelijke foto's...
zal ik nog eens een keertje volgen.

Vind het fascinerende vliegende dingen die multicopters.
En misschien maak ik mij ook eens eentje :?:

Groeten,
Erik
 
Hey Emil,

Mooi begin van je bouwverslagje. Ik ben zelf ook bezig een mini quadrocopterje te bouwen (ook 21cm, geheel uit carbon)
Hoe kom je trouwens aan dat 'power distribution board'?
Ik heb Minsoo Kim een mailtje gestuurd of hij dit boardje ook los verkoopt, maar helaas, hij verkoopt deze niet los.

Groeten,
Raymond

addon:
Wat voor props ga je gebruiken?
Wordt het een X of + setup?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[Update] 15-03-2011:

Lockbond ter borging van de motoren, het spul moet niet los trillen:
dscf5188.jpg




De trillings rubberjtes neerleggen op het frame:
dscf5189.jpg




De m2,5 boutjes erdoor, en een drupje lockbond erop:
dscf5190.jpg




Beetje lockbond in het schroefdraad van de motor. (injectie naald #4 van de vrouw lenen)
Zo weet je zeker dat het vast zit. De blauwe lockbond zit wel vast, maar kun je normaal weer losdraaien, dus als je even iets teveel doet is het geen ramp. Het is mijn favo merk. Zit in een klien tubbetje, en is daardoor goedkoop, en toch doe je er wel meer dan een jaar mee.

Even de ruimte opgemeten met de digitale schuifmaat, alles moet namelijk wel gelijk blijven.
dscf5191.jpg




Vergeet niet de krimpkous voor de esc (deed ik dus wel), en monteer de 4 motoren:
Let erop dat je alles gespiegeld ten opzichte van de ander doet. zo is het qua gewichtsverdeling het beste.
dscf5192.jpg




Desoldeer de 3 rode draden van de in totaal 4 regelaars:
dscf5193.jpg




Soldeer de motor draden erop.
dscf5194.jpg





Bij 2 motoren doe je het netjs op volgorde:
dscf5195.jpg





Bij de andere verwissel je 2 draden. zodat je 2 links- en 2 rechtom draaiend hebt:
dscf5198.jpg





Nu alles vast zit kunnen we kijken of het geheel werkt, en de regelaars, en de motoren goed verbonden zitten.
Eens kijken of ze initialiseren willen, als we de stroom op het power distribution boardje zetten:




Hier een schema van de motoren en nummering, en de draairichtingen (het pijltje markeerd de vliegrichting):
%20config.png





Plaatje van 51mmx51mm 2mm lexaanplaat, montage gaatjes boren. (proxxon mf70)
dscf5199.jpg




De 4 geboorde 3mm gaatjes in mijn ontvanger plaatje:
dscf5200.jpg




Afstands houdertje 10mm, met een stukje eruit,anders plet deze een ledje:
dscf5201.jpg




Aftekenen van de gaten voor de stekkers van de regelaars, en de ontvanger:
dscf5202.jpg




De ruwe gaten gemaakt:
dscf5204.jpg




In de rommelbak nog prachtige zachte rubbers gevonden!:
dscf5205.jpg




Distribution bord op het frame, hier een m3 boutje door, dan her rubbertje erop:
dscf5206.jpg




Vervolgens het controllerboardje erop, en weer zon mooi rubbertje:
dscf5207.jpg




Nieuwe busjes afgedraaid, en zo pletten ze geen onderdelen van het controllerbordje:
dscf5210.jpg




Van benee naar boven: Frame, rubber, controllerboard, rubber,afgedraaid busje:
dscf5211.jpg




Weer hetzelfde crea-bea met servo rubbers. De ring eraf weer afgehaald:
dscf5212.jpg




Nu het plaatje lexaan erop, daarop weer het bewuste rubbertje:
dscf5213.jpg




De m3 schroef zit nu tegen de borgring, en heb nog ruimte over, goed man!
dscf5215.jpg




Draai het spul aan totdat het stevig zit, maar toch nog gedempt word.
dscf5216.jpg




Hier even een close up van de volgorde van de rubbers, en componenten.
Tevens aansluiten van de de regelaars op het smd controllerboardje:
dscf5217.jpg




Boven aanzicht van het geheel , tot nu toe:
dscf5219.jpg




De voorkant van de quad, zie de pijl, deze markeerd dus de vliegrichting:
dscf5220.jpg




Het monteren van de mini 4ch Assan ontvanger op het lexaanplaatje.
Hiervoor heb ik dubbelzijdig witte 3mm dikke foamtape gebruikt, dit tegen de trillingen:
dscf5223.jpg




Het aansluiten van de kanalen van de ontvanger op het controllerboardje
dscf5224.jpg




Draden bende, probeer het zo netjes en strak mogelijk weg te werken:
dscf5225.jpg




Vanuit een andere hoek:
dscf5226.jpg




En van de bovenkant:
dscf5227.jpg




De regelaar draden, raken de onderkant van het controlerboardje dus niet:
dscf5228.jpg




Vanuit een ander punt, nog steeds niet. Heel mooi....
dscf5229.jpg




Vanaf de onderkant gezien:
dscf5230.jpg




Even ter vergelijk, het is echt een mini!
dscf5231.jpg




En even van de bovenkant gezien:
dscf5234.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Super!

Dat bouwen gaat echt snel seg, ik kijk uit naar de HD filmpjes.
Samen met mijn mini quad (nog niet af) en van nog enkele forumers wordt het een leuke verzameling :p.

Dat dempen van de motor trillingen ben ik ook van plan om te proberen. Ik zie weinig mensen dat doen (incl. op RC Groups), maar ik verwacht toch wel een verschil als je elk motortje individueel dempt.

Grts,
 
Laatst bewerkt:
Erg netjes gebouwd !!! Dat lexaan plaatje staat mooi.
Wat is nu je afstand van motor tot motor ? En welke propjes ga je gebruiken ?
Ben zelf ook een mini wii quadje aan 't plannen (180mm motor tot motor) maar zit nog motortjes te kiezen.
 
[update 17-03-2011]

We beginnen met het het monteren van de stroom verzorging van het powerdistribution bordje.

Normaal heb je 2 hele mooie prefab soldeerpads. Maar uiteraard is dat me niet naar het zin. Deze komt aan de zijkant, en zorgt dus voor onbalans. Ja ik ben een echte mieren-sexsist.;) Ik ze dus aan de achterkant, en dus gespiegeld ten opzichte van elkaar hebben.


Hier zie je het hoe het oorspronkelijk zou zitten (de voorkant is de bovenkant):
dscf5236.jpg




Zo wil ik het hebben: (aan de achterkant van de quad)
dscf5237.jpg




Het wegkrabben van de rode laklaag om de koper-baan bloot te leggen:
dscf5235.jpg



Hier even proef passen met een geleende accu:
dscf5238.jpg



De draad inkorten:
dscf5239.jpg



En vertinnen:
dscf5240.jpg




Het weggekrabte gedeelte vertinnen:
dscf5241.jpg




Uitmeten, en vast zetten:
dscf5242.jpg




En solderen:
dscf5243.jpg




Nadat de klem eraf is, een mooi verbinding:
dscf5244.jpg




De rode draad inkorten, en strippen:
dscf5245.jpg




Hier ook de lak wegkrabben, en de solderpad vertinnen:
dscf5246.jpg




Vasdtklemmen:
dscf5247.jpg




En wederom solderen:
dscf5248.jpg




Klemmetje eraf:
dscf5250.jpg




Hoe ziet het nu eruit ??? PRACHTIG! Gespiegeld, en in lijn, goed voor het zwaartepunt.
dscf5251.jpg




Nu alles even goed doormeten, met deze lieve rakker....
dscf5252.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ach ja, ik denk ik maak er een uitgebreid verslag van , haha

Toch wat overdenkingen, wat betreft het frame. Het weegt maar 10 gram, en das wel leuk, maar zag op rcgroups dit frame:
t3689621-171-thumb-photo%204.jpg

Zeker een leuk frame, heb de man al gemaild, maar geefft niet echt vlot antwoord, maar ik vroeg me af wat dat ding weegt. Het is iets groter dan mijn frame, maar wel zeker een goede kandidaat denk ik.

Zelf heb ik van een oude printplaat, even een 6cm vierkant gehaald, wat ook 10 gram weegt.
Deze komt onderop, en dient als versteviging, en als battery mounting plate, want die stokjes zijn wel erg weinig raakvlak voor de klittenband. Maar echt tevreden ben ik nog niet.

Tevens zat ik eens te denken hoe ik een stevig, doch licht frame kan krijgen, met behoud van de afmetingne van mijn eigen frame. Ik had al iets in de trand van carbon 4kante buis, maar hoe krijg ik dat kruispunt goed en stevig ? Wellicht iets laten frezen, maar ben slecht in tekenen, en zelf frezen, kan ik ook maar matigjes. Iemand enige ideeen???

mvrg: Emil
 
Hey Emil,

mooi verslag, maar dit doet me wel een beetje pijn:
dscf5165.jpg


Met véél moeite zoeken we rubbertjes, zodat je de servo's van je Logo kan monteren, en vervolgens knip je alle vorm eruit tot plain simpele vierkantjes met een gat, waar je ook een stukje binnenband tot vierkantjes had kunnen verknippen, om motoren te monteren.

Oo wee als je ze nu ook nog eens niet meer gebruikt met een eventueel ander frame ;) .
 
Geheel offtopic, maar ook wel een beetje ontopic...
:wink:
Hey Emil,

mooi verslag, maar dit doet me wel een beetje pijn:
dscf5165.jpg


Met véél moeite zoeken we rubbertjes, zodat je de servo's van je Logo kan monteren, en vervolgens knip je alle vorm eruit tot plain simpele vierkantjes met een gat, waar je ook een stukje binnenband tot vierkantjes had kunnen verknippen, om motoren te monteren.

Oo wee als je ze nu ook nog eens niet meer gebruikt met een eventueel ander frame ;) .

tja wat kan ik anders doen dan DIT filmpje te laten zien ???(net speciaal even gemaakt) :wink: :wink::rolling:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aaarghh...

Ik werd al bang ;) bij het zien van je reactie, zonder het filmpje te hebben bekeken! Goed bezig, ga zo door!

En uiteraard neem ik m'n woorden terug!


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Ik had al iets in de trand van carbon 4kante buis, maar hoe krijg ik dat kruispunt goed en stevig ? Wellicht iets laten frezen, maar ben slecht in tekenen, en zelf frezen, kan ik ook maar matigjes. Iemand enige ideeen???
Zoals je weet ben ik ook bezig met een mini quadro en mijn quadro bovenplaat is niet stevig genoeg. Ik ga nu dus een extra frame kruis maken met carbon balkjes, maar i.p.v. 2 'dikke' balkjes te gebruiken kun je beter 4 'dunne' balkjes gebruiken. Dit is veel steviger en makkelijker te centreren/vast te maken.

Het is nu even moeilijk te verwoorden, maar kijk morgen even naar mijn draadje dan wordt het duidelijker (foto's) ;-)

BTW: leuk fimpie, haha, dat is onweerlegbaar bewijs!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
blijft een mooi verslag zeker nu met de filmpjes er bij daar kan ik niet tegen op ga zo door.
zal me best doen ook wat meer foto`s te nemen maakt het wel af.
maar ja als ik aan het bouwen ben zit ik er kompleet in en vergeet is dat kompleet zo zie je maar weer wie de meester bouwer is geef het toe ga zo door ik hou er van.
 
Update 25-03-2011:

Ik kon het frame niet uit me hoofd zetten....
De constuctie beviel me niet. Ik heb zitten twijfelen over een carbon frame, maar dat werd al gauw 75 tot 90 gram vliegklaar, en das te veel in mijn ogen...
Een epoxymodel werd nog veel zwaarder..

Mijn originele frame was maar 10 gram. Ik wil tot maximaal , 60 gram gaan. Niet echt haalbaar dus.

Enfin, het krujs is het zwakste gedeelte. Wat nu als je 1,5mm printplaat van een oud moerderboard pakt ???? Das kneiter sterk,door dubbellaagse printbanen, en verbindingen. En echt zwaar is het niet, zit tussen carbon en epoxy in.

In de graaibak een netwerkkaartje gevonden. Alles eraf halen,opschuren en op maat maken. Vervolgens wat getest, en man wat is dat stijf,en sterk en toch relatief licht! Slechts 9gram voor dit plaatje:
dscf5260.jpg



Dat komt neer op een superstrak en sterk frame , van slechts 19 gram in totaal...
Toppie! Veel lichter en steviger krijg je het denk ik niet. Wat testen met een snel opgebouwde test opstelling bleek dat het breekpunt nu in het midden van de armen lag, en dat er heel veel kracht nodig is om dat te doen breken. Ik heb er alle vertrouwen in dat het frame, nu echt super stevig is.


Toch even een nieuw top plaatje gemaakt, de draden kunnen nu nog netter worden weggewerkt. Hier even de ruwe versie, hij is hier nog niet nabewerkt:
dscf5261.jpg




De propjes waren vandaag binnen gekomen, en het viel me op dat de props niet echt stevig klemden op de prop mede nemert. Na wat getest met een onderleg ring was het wel goed. Conclusie: De as was iets te lang. Na meten moest er 2,36milimeter af. Als je er teveel afhaalt centreert het niet goed, haal je er te weinig af, dan klemt hij niet goed.
dscf5267.jpg





Half door:
dscf5268.jpg





En helemaal door:
dscf5269.jpg





Het verschil:
dscf5270.jpg





Even de randjes bijwerken met ene schuursteentje:
dscf5271.jpg





Zo snijd je je niet aan het draad:
dscf5272.jpg





Weer een andere manier gebruikt om ales gedempt te monteren.
Eerst een bout, dan het verstevigingsplaatje,dan het frame,dan het powerdistributionboardje, dan een m3 bout om het vast te zetten. Vervolgens een rubber, dan het controllerboardje, dan weer een rubber, dan het afstandsbusje, dan het afdekplaatje, dan weer een rubber, en als laatste dus een m3 zelfborgende moer:
dscf5273.jpg





Close up van de onderkant:
dscf5275.jpg




Even van de zijkant waarbij he het sandwich gedeelte goed ziet:
dscf5276.jpg





De bovenkant, zonder de motoren:
dscf5277.jpg





De vanmorgen binnen gekomen propellors:
dscf5278.jpg





Het geheel weer gemonteerd, met props en motoren:
dscf5280.jpg





De bovenkant:
dscf5281.jpg





Closeup van de motor, en prop, en propmedenemer:
dscf5282.jpg





De regelaars met krimpkous vastgezet. Na wegen, was krimpkouw best zwaar. Dus de rest van de bedrading heb ik met glasvezelversterkt tape vatgezet.
Snel en makkelijk weer los te halen, en supersterk, en uiterst licht. Tevens nog een bijkomend voordeel, is dat de houten latjes nu nog weer een keer versterkt worden. Dit word een licht, en bullit poof frampje!
dscf5284.jpg




Alles netjes wegwerken:
dscf5286.jpg




Alles is klaar:
dscf5287.jpg


dscf5290.jpg


dscf5291.jpg




Even een vergelijk met een cd/dvd slimline hoesje: Met recht mini
dscf5292.jpg





Edit: Hij is te koop, zie ook, het te koop forum (heli gedeelte)..

Bouwen vindt ik toch het mooiste van mijn projecten...

Maiden, met alles op standaard instellingen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top