Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    In 2012 heb ik al eens een draadje geplaatst waarin ik vroeg of er een houten bouwpakket bestond van de Batavia. Toentertijd was dat nog niet het geval, maar intussen heeft Kolderstok een zeer mooie bouwdoos uitgebracht. Kolderstok is een Nederlandse fabrikant ( opgericht door Hans van Nieuwkoop en Erik Agterhuis) die op het moment enkel de Batavia in het assortiment heeft, maar daar in de toekomst de Dordreght en de Duyfken aan toe wil voegen. Leuk is vooral dat de ontwerpers hier op het forum ook aanwezig zijn, dus hulplijnen kunnen snel ingeschakeld worden, en mocht ik eventueel ergens tegenaan lopen waar zij geen rekening mee hebben gehouden is het lijntje ook lekker kort.

    Ik wil hier een mooi helder bouwverslag bij gaan houden, zeker gezien het feit dat er van dit model eigenlijk bijna tot geen andere bouwverslagen op het web staan. Mogelijk dat dit verslag andere bouwers dan aansteekt om ook dit model te gaan bouwen.

    Ik heb redelijk wat modelbouwervaring, en ik heb al eens eerder een model met houten romp gebouwd, maar nog nooit een model waarbij de rompbeplanking zichtbaar blijft en dus perfect afgewerkt moet zijn. Dit wordt voor mij dus ook weer een nieuwe uitdaging.

    Om het verslag af te trappen hier enkele foto's van de doos met de accessoires die ik er bij heb gekocht. Ik heb een bouwhelling, twee pakken lijm, een mooi messensetje, en een setje beplankingsklemmetjes erbij gekocht.

    [​IMG]

    Hier de eerste indruk als je de doos openmaakt. Er ligt een aftekenvelletje bovenop waarop alle onderdelen staan die in de doos moeten zitten. Twee puntjes waren niet afgevinkt maar zaten bij nadere inspectie wel in de doos.
    [​IMG]

    Hier de houtplaten uit de doos genomen. Het hout is van zeer nette kwaliteit, en het lasersnijwerk is zeer strak, dikke pluim! Van het kleinste houtplaatje op de foto zitten er overigens twee stuks in de doos, het andere plaatje dook even later nog op.
    Als je goed kijkt zie je dat op de achterkant van de lasercut platen zelfklevende folie is aangebracht. Dit zorgt ervoor dat de onderdelen netjes op hun plek blijven zitten tot je ze nodig hebt voor de bouw.
    [​IMG]

    Hier een close-up van de hoeveelheid detail op het lasergesneden hout. Ik neem aan dat als ik hier ook nog voorzichtig wat houtsnijwerk op toepas dat het helemaal een plaatje zal worden!
    [​IMG]

    Er zitten een boel losse zakjes bij met allerlei verschillende onderdelen, waaronder ook 5 klosjes touw.
    [​IMG]

    Vervolgens komen alle latten en masten uit de doos. Op het moment is mij nog niet helemaal duidelijk welk setje plankjes waar gebruikt dient te worden, maar dit zal tijdens het bouwen zichzelf wel wijzen.
    Overigens is op deze foto al een beetje te zien dat het velletje met de vlaggen in de doos helaas beschadigd is geraakt door het kartonnen doosje wat er bovenop staat, misschien zou het beter zijn om voortaan dit velletje helemaal bovenop te leggen, bij de checklist. Dit is overigens de enige schade die ik heb kunnen ontdekken aan de kit, dus dat valt nog reuze mee.
    [​IMG]

    In het doosje zelf zitten alle kleindelen, en dat zijn er een heleboel! De kwaliteit van al het houtwerk hierin is super, de resin delen moeten nog wel wat nabewerkt worden. Misschien dat ik als het zo ver is deze delen in 3D uitteken en ze vervolgens in frosted ultra-detail laat 3D-printen. Het is daarentegen wel erg veel spul dus dat beslis is ik tegen die tijd wel. Overigens is er met de resindelen ook prima een schitterend model te bouwen.
    Ook duidelijk te zien is dat Kolderstok een plastic doosje meelevert waar je alle onderdelen in kunt bewaren, hierin zit nog een extra klosje garen en een meetlint. Goed over nagedacht!
    [​IMG]

    De spanten zitten in twee stapeltjes in de doos. Deze zien er ook weer erg netjes uit.
    [​IMG]

    Hier nogmaals het velletje met daarop de vlaggen. Deze dienen met een strijkbout op een stuk doek gestreken te worden. Ik ga even kijken of ik dit bij mijn model ook zo wil doen aangezien de vlag dan dubbelgevouwen op elkaar gelijmd dient te worden en ik daar niet zo kapot van ben.
    [​IMG]

    De bouwbeschrijving is op het eerste gezicht erg duidelijk en bevat veel kleurenfoto's.
    [​IMG]

    Tot slot hier nog een foto van het meegeleverde tekeningenpakket. Deze zijn ook weer erg duidelijk en op de tekeningen van de masten staan zelfs alle diameters en maten duidelijk aangegeven. Het enige wat nog ontbreekt is een wat duidelijkere tekening van de tuigage, maar deze wordt als het goed is later dit jaar beschikbaar gesteld, net als een aparte zeilenset.
    [​IMG]

    Tot zover mijn eerste bericht in dit bouwverslag, ik hoop dat ik ieders interesse in dit model een beetje aan kan wakkeren zodat Kolderstok in de toekomst nog meer moois uit kan geven!
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, marcelvdl en *Hans* vinden dit leuk.
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Danny, proficiat - je bent de tweede die een Batavia bouwverslag start (ikzelf was de eerste:rolleyes:).
    Ik zal je zeker volgen, en als je vragen hebt kun je ze altijd stellen!

    Overigens goed wat je schrijft over de vlaggen - pas ik aan in de doos.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi begin , danny alleen heb je hem , niet by de rest van de bouw verslagen staan ..

    dat is de sub folder bouw verslagen historische schepen
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ah, nu zie ik inderdaad dat er nog een subforum is binnen dit subforum. Ik wilde hem daarstraks al bijna bij bouwverslagen schepen in het algemene gedeelte gooien, maar daar stond alleen modern spul tussen en daar hoort ie sowieso niet bij. Ik zal even een mod vragen om het topic te verplaatsen.
     
  5. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Leuk! Ik wens je heel veel succes Danny. Ik ga je zeker volgen!
    Ik zie dat je ook al wat gereedschap hebt gekocht. Ik hoop dat de hulpklemmetjes bij jou wel zullen werken (die van ModelExpo). Bij mij gingen deze snel stuk of lukte mij het niet om ze netjes op de spanten en de latjes te plaatsten
     
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    welkom weer terug in deze afdeling ik ken je nog van 2008 van de bismarck verslag .

    en wens je veel bouwplezier met deze schip .
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Veel plezier met de bouw Danny. We horen het inderdaad graag als je ergens tegenaan loopt. Dan kunnen we bijspringen en indien nodig dit ook verwerken in de kit voor toekomstige bouwers. Aan het tuigwerk wordt volop gewerkt. De tekeningen voor het staande want zijn grotendeels gereed. Nu het lopend want nog en dan wordt het geheel toegestuurd. En het wordt nog wel duidelijk welke plankjes waar komen. Dit staat op de tekeningen en in de bouwbeschrijving aangegeven.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Vandaag al flink wat werk kunnen verzetten.

    Als eerste de kielverdikking aan de boeg, aan de andere zijde wordt een identiek onderdeel gelijmd. Als je goed kijkt zie je dat de randen niet op elkaar liggen. Dit is zo gemaakt om te zorgen dat de beplanking straks mooi tussen de kiel en de verdikking valt. Dit is zeker geen overbodige luxe omdat de beplanking daar een zeer scherpe ronding maakt en er dus veel kracht op de lijmverbinding komt te staan.
    [​IMG]
    Terwijl de verdikkers liggen te drogen heb ik zoals in de bouwbeschrijving staat alle dekbalkjes losgesneden uit de spanten. Op die manier zou het hulpdek precies tussen de spanten door moeten kunnen schuiven ( daarover straks meer...)
    [​IMG]

    Volgens de bouwbeschrijving moet nu de kiel op het model worden gelijmd, echter staat er enkel een foto van de kiel aan de boeg in de bouwbeschrijving, de rest moet je dus uit zien te vogelen aan de hand van de bouwtekening. Ik wist in het begin niet zeker of de hele kiel al gemaakt moest worden, maar na wat verder te hebben gekeken leek mij dit het meest logische omdat anders het model niet stevig in de bouwhelling komt te staan.

    Ik heb besloten achteraan te beginnen met het aanbrengen van de kiel omdat daar een mooi hoekje in zat welke op de punt van de valse kiel aan kon sluiten. Aan beide kanten steekt de kiel iets uit, dit is zodat de beplanking straks mooi aansluit tegen de kiel.
    [​IMG]

    Vervolgens moet je het middendeel van de kiel op het model lijmen. Dit is op onderstaande foto het onderste deel. Bijna had ik hier het verkeerde onderdeel gebruikt, aangezien ik dacht dat deze twee delen identiek waren. Op het bovenste deel zie je links echter een kleine boog, deze hoort bij de boeg te zitten.
    [​IMG]

    Hier zitten alle kieldelen op het model gelijmd. Goed te zien is de spleet tussen de kiel en verdikkingsplaten waar straks de beplanking in valt.
    [​IMG]

    Dan is eindelijk het moment aangebroken dat het model in de bouwhelling gezet kan worden en het bouwen pas echt losbarst.
    [​IMG]

    De eerste drie spanten zijn geplaatst, met daarbij de verstevigingsribben. Op de foto's in de bouwbeschrijving wordt de volgorde van het inbouwen van de spanten een beetje door elkaar gehaald als het aankomt op het aanbrengen van deze ribben en hun functiegenoten aan de achterzijde, maar met een beetje logisch nadenken en wat vooruit bladeren kom je hier wel uit.
    [​IMG]

    Hier is te zien dat ik inmiddels bijna alle spanten op hun plek heb zitten en de achterste verstevigingsribben ook heb ingelijmd.
    [​IMG]

    Hier heb ik het hulpdek eindelijk ingebouwd gekregen. Helaas waren de sleuven hierin net iets te krap uitgesneden, waardoor hij niet over de spanten heen kon schuiven zonder klem komen te zitten. Na een paar keer het dek gepast en weer verwijderd te hebben, waarbij ik tussendoor telkens de sleuven iets uitschuurde, braken er twee deksteuntjes af. Deze heb ik gelukkig terug kunnen lijmen, en uiteindelijk paste het dek ook redelijk genoeg om hem helemaal naar beneden te kunnen schuiven en vast te lijmen.
    [​IMG]

    Hier heb ik wat werk verricht aan de opbouw voor de spiegel. De twee parallelle onderdelen (nr. 22) waren iets te dik. Hierdoor pasten ze niet netjes in spant 16, en kon het bovendeel van spant 17 er ook niet ingeschoven worden. Na redelijk wat schuur en snijwerk heb ik de boel toch passend gekregen.
    [​IMG]

    Hier zie je dat het spiegelspant ( spant 18) op de twee parallelle delen gelijmd is. Ook de sleuven in dit deel moesten ruimer gemaakt worden om hem te laten passen. Je ziet ook dat er aan weerszijden van dit spant aan de onderzijde twee steuntjes (nr. 23) zijn gelijmd. Ik neem aan dat deze op de goede locatie zitten maar zeker weten doe ik het niet. Op de bouwtekening staan ze niet duidelijk aangegeven, en in de bouwbeschrijving staat de spiegel van de Dordrecht in plaats van de Batavia ( edit: ik zie nu dat de bouwbeschrijving wel klopt, maar de foto uit een ongelukkige hoek is genomen, hierdoor lijkt het alsof er een andere spiegel op het model zit en er vier delen 23 gemonteerd zijn.). Ik heb ze zo vastgelijmd dat de beplanking hier direct op komt te rusten wanneer ik de romp ga beplanken. Ik heb hier ook het laatste stuk van de kiel vastgelijmd waar straks het roer aan komt te hangen. Deze zag ik op foto's in de bouwbeschrijving maar ik kon niet direct vinden wanneer deze gemonteerd moest worden. Nu leek mij het meest logische moment.
    Ook zijn de onderste deksteunen die ik had uitgesneden hier weer teruggelijmd.
    [​IMG]

    Dat was het weer voor vanavond, morgen weer verder bouwen, nu al zin in!
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel succes met de Batavia, Danny.
    Ik ga je volgen
     
  10. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Succes met je bouw, Danny.
    Kunnen we ook eens van een "buitenstaander" horen wat de kwaliteit van de bouwdoos is.
    Ga zo door.
     
  11. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Toelichting onzerzijds op de bouw en volgorde:
    - Oorspronkelijk zaten de losse kieldelen er niet bij en was het het plan om de kiel te bekleden met latjes 1 x 6.
    Dit is later aangepast waardoor het in de bb (gebaseerd op foto's van de bouw van het proefmodel) wat door elkaar staat. Met logisch denken kom je er in elk geval uit. Ik ga het wel aanpassen in de bb.
    - Bij het laten laseren van de diverse onderdelen willen we niet dat alles los klapperend als een oud skelet in elkaar zit. Je gaat dus uit van de nominale dikte van het multiplex wat de leverancier heeft. Dit is soms iets dikker vanwege toleranties - met als gevolg dat je wat moet schuren.

    Verder ziet alles er goed uit Danny!

    Als je de berghouten gaat plaatsen kun je deze aan de kop iets dunner maken zodat ze in de gleuf passen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. walter de bouwer

    walter de bouwer

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    200
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoe de kiel nu is gemaakt is ook een stuk makkelijker en mooier dan losse latjes, dus wat dat betreft is het een prima oplossing. In principe is een klein schemaatje waarop de aan te lijmen kieldelen staan al voldoende denk ik, het was namelijk alleen even gokken tot hoe ver de kiel al aangebracht mocht worden.

    Momenteel ben ik de spanten aan het schuren waar straks de beplanking mooi op komt te liggen. In de bouwbeschrijving staat dat er blokjes balsa aan de boeg gelijmd dienen te worden, en in de Engelse beschrijving staat dat deze blokken meegeleverd zijn. Deze zitten niet in de doos ( edit: wel dus...) dus zou ik de BB daar nog even op aanpassen. Ik ga denk ik zelf ook geen blokken plaatsen omdat ik denk dat zonder ook prima te beplanken valt.

    Verder is het gewoon een prima kit, ik heb ze al van een stuk mindere kwaliteit gezien. Als de kinderziektes er eenmaal uit zijn gaat het sowieso een top-tier kit zijn! Ik weet dat ik redelijk kritisch ben op sommige punten, maar neem van me aan dat dit absoluut niet negatief bedoeld is en ik daarmee juist probeer jullie kit nog beter te maken.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2015
  14. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Balsahout zit er wel degelijk in hoor! Dit zijn latjes 10 x 15 mm - 50 cm lang. Er zitten 3 latten van dit formaat in - twee zijn er balsa - één is linden (straks voor o.a. de ezelshoofden op de masten). Je merkt snel genoeg het verschil.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Je hebt inderdaad gelijk, ik zie nu inderdaad dat er twee latten balsa bij zitten, stom van me. Mogen deze gewoon versneden worden of heb je straks nog een langere maat balsa nodig ergens in het schip, waardoor je nu al moet kijken hoe je de sneden maakt en je straks niet met een te korte lat blijft zitten?
     
  16. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Het balsa is een hulpmiddel voor de boeg, en om straks het dek bij de luizenplecht wat hoger te leggen (dit laatste moet wel nog wat duidelijker in de bb komen).
    Verder - als je straks de galerijen achter plaatst zal je op de hol-en-bol deeltjes 23 van het wulft ook wat balsa kunnen zetten om de onderzijde van de galerij lekker te laten aansluiten. De twee latten zijn enkel en alleen hiervoor bedoeld, je kunt ze dus gewoon verzagen.

    (en de nummers 23 zitten goed. Je had ze ook rechtop kunnen zetten, maar dan was er wat meer balsa nodig geweest).
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Duidelijk verhaal Hans! Ik heb aan de boeg het balsa toch maar gebruikt, kan het eindresultaat alleen maar positief beïnvloeden.

    Hier een foto waar ik alle spanten al afgeschuurd heb om de beplanking mooi te laten liggen, en waarbij ik de balsa blokken heb aangebracht. Jullie zien dat ik de blokken aan stuurboord al redelijk in de juiste vorm heb geschuurd, bakboord laat zien hoe de blokken opgelijmd worden.
    [​IMG]

    Hier zijn beide balsaconstructies in vorm geschuurd.
    [​IMG]

    Aan de steven moesten de spanten natuurlijk ook geschuurd worden zodat de planken een mooie strakke lijn kunnen volgen. Ik heb de randjes met een potlood aangestreken om te zien of beide kanten symmetrisch geschuurd waren. Dit bleek zo te zijn, maar op de foto lijkt dit vreemd genoeg niet zo.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de valse wanden ingelijmd waar straks de kanonnen ingestoken worden. Er zijn hier kieren te zien, maar deze lijken op de foto erger dan ze in het echt zijn. De kieren worden veroorzaakt omdat de plankjes een lichte buiging moeten maken en ze op andere plekken elkaar weg proberen te duwen. Uiteindelijk zie je van deze kieren toch niets meer omdat er om elk kanon nog een verkasting heen komt die de plankjes afdekt, daarom hoef ik dit ook niet mooi af te werken.
    [​IMG]

    Aan de hand van de tekening heb ik de plekken gemarkeerd waar straks de kanonnen ingestoken worden.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de markering eerst met 1mm uitgeboord, en vervolgens met 2mm. Om te kijken of ze in een mooie curve lopen heb ik de kanonnen tijdelijk even ingestoken. Het achterste kanon hoort deze curve niet te volgen en staat even hoog als het een-na-laatste kanon. Nadat alles bleek te kloppen heb ik de andere kant ook gemarkeerd en uitgeboord, en de kanonnen ook daar even ingepast. Daar heb ik geen foto van want die kant was identiek aan de eerste, alleen gespiegeld.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Leuk Danny om te zien hoe je dit schip bouwt; ik ga je volgen! Je zet er ook flink de vaart in zeg...:koud:

    Groet,
    Marcel
     
  19. supervancraft

    supervancraft

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ziet er heel goed uit. Mooie complete bouwdoos.

    Benieuwd naar het vervolg.

    Groet robert
     
  20. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Je hebt al een mooi begin Danny, succes met de bouw.

    (De KIT ziet er goed en verzorgd uit complimenten voor Hans en Erik)
     

Deel Deze Pagina