Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    ".... rest enkel nog het volgende:


    Dan zit je nu ongeveer op de helft Danny...:)

    Het woordje "enkel" is misschien wat optimistisch
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    We gaan het zien Hans.

    Ik weet in ieder geval dat Shapeways hun workflow goed op orde heeft. Heb de staathouten dinsdagavond besteld en ze zijn vandaag (donderdagmiddag) al verzonden.
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Vanaf 22 mei nieuwe prijzen in ultra frosted. Het zou goedkoper moeten worden.
    Ik vind alleen wel de verzendkosten een beetje fors.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ja klopt, had mogelijk beter nog kunnen wachten maar voor die paar euro meer kun je het maar vast in huis hebben.
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    De 3D-prints zijn binnengekomen en meteen geschilderd en gemonteerd!

    Als eerste de prints zoals ze binnenkomen vanuit shapeways:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Vervolgens heb ik op de achterzijde van de fortuining de eindjes weggesneden om ruimte te maken voor de staathouten en ze voorzien van verf om te zorgen dat er geen houtkleur tussendoor gaat schijnen.
    [​IMG]

    Tot slot heb ik de staathouten twee lagen gele verf gegeven en vastgelijmd. Hieronder enkele foto's van het eindresultaat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Al met al ben ik zéér tevreden met hoe het een en ander heeft uitgepakt!
     
    Herby63, Jaques, Hans Groenenberg en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt en ontworpen , en heel goed resultaat
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    :worship: keurig netjes!! ik ga die shapeways ook maar eens proberen denk ik.
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Dat wat er in de doosjes van shapeways geleverd wordt is super! Ik ben ook telkens weer aangenaam verrast.

    Supermooi, Danny!
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedankt heren! :)

    Ik ben er alleen wel achter gekomen dat de staathouten ietsjes opgeschaald moeten worden. Zoals jullie zien is er onder nog wat ruimte over tussen de staathouten en de galerijen, en lopen de gele stroken op de zijkant van de romp niet mooi over naar de plankjes op de staathouten.

    Ik denk dat ik ze op mijn model gewoon dit formaat laat, maar dat ik ze voor Hans iets groter ga maken zodat ze mooi doorlopen naar onder. En mocht het me in de toekomst toch gaan storen kan ik ze op mijn model altijd nog vervangen.
     
  11. Bert d O

    Bert d O

    Lid geworden:
    1 okt 2016
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Papendrecht
    DE staathouten zijn weer bijzonder mooi gelukt zeg. Top.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Goed dat ik ze nog niet besteld heb dan!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ja inderdaad Hans, ik zal kijken of ik vanavond tijd heb om even te meten en te schalen. Je hoort van me.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Vandaag en gisteren heb ik de masten zo goed als afgebouwd. Ze staan nu op volledige hoogte en alle vaste delen zitten eraan gemonteerd.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de masten, boegspriet, en vlaggenstok in de beits gezet. De vlaggenstok en boegspriet zaten nog niet vastgelijmd om te voorkomen dat er beits op de rest van het model zou komen. Deze zijn dus los van het model gebeitst.

    Ik moet vanaf nu extra voorzichtig zijn bij het uit de standaard halen van het model, aangezien ik nog maar 4 cm speling heb tussen de top van de mast en het plafond.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De volgende stap is het aanbrengen van de woelings rond de boegspriet, waarna deze op zijn plek gelijmd kan worden. Vervolgens zal ik de twee sjorrings aanbrengen die de spriet met het galjoen verbinden. Om het hoofdstuk van de masten af te sluiten zullen de bovenste eindjes van de masten en de vlaggenstok geel geschilderd worden.
     
    Herby63, Jaques, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    En vandaag heb ik gelukkig de masten nog af kunnen krijgen. :)

    Als eerste een foto van de boegspriet met aangebrachte woelings. Het overschot moet hier nog worden weggesneden, dit gebeurt pas nadat de woelings zijn doordrenkt met verdunde witte houtlijm.
    [​IMG]

    De boegspriet zit hier vastgelijmd, en ook de leren slabbe rond de mastvoet is gesimuleerd met witte houtlijm vermengd met bruine verf.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de sjorrings gemaakt. Als eerste een ringetje maken van touw met hier dunner draad omheen gewikkeld.
    [​IMG]

    Deze wordt in een strop om de boegspriet geslagen.
    [​IMG]

    Vervolgens voer je het touw enkele malen door de gaten in het dekrooster en het galjoen. Hierbij moet er goed op gelet worden dat bovenop de boegspriet de touwen van achter naar voren geslagen worden, en onder in het galjoen van voor naar achter. In totaal moeten er boven 8 slagen zichtbaar zijn, en onder 7.
    [​IMG]

    Hierna wordt het resterende touw enkele malen van beneden naar boven rond de sjorring geslagen, en weer middendoor naar beneden doorgevoerd. Hierna kan het touw aangetrokken worden en ontstaat er een strakke knoop.
    [​IMG]

    Bij de voorste sjorring begin je weer van voor af aan.
    [​IMG]

    En ook hier maak je na 8 bovenslagen een knoop.
    [​IMG]

    Vervolgens worden de sjorrings doordrenkt met verdunde witte houtlijm, en kan het restant worden weggesneden.
    [​IMG]

    En hier is het model met alle vaste mastdelen gereed. De vlaggenstok zit inmiddels ook vastgelijmd en alle topjes van de masten zijn geel geschilderd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2017
    Herby63, MikeMohawk, *Hans* en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi gemaakt danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je maakt hier een hele mooie Batavia Danny:beer:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  18. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Ben onder de indruk, erg mooi geworden
    gr Ton
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik ben inmiddels eindelijk toegekomen aan het staand want.
    Als eerste nog een foto van de zijkant van de sjorrings. Deze had ik al eerder gemaakt maar was ik vergeten te uploaden.
    [​IMG]

    Voor het staand want heb ik eerst de bouwtekening enkele malen onder het kopieerapparaat gelegd en de kopietjes verknipt zodat ze op het model pasten.
    [​IMG]

    Vervolgens ben ik eigenlijk zonder na te denken direct aan de slag gegaan met het staand want van de grote mast. Ik heb eerst een plaatje foamcore zo versneden dat deze achter de jufferblokken paste. Hou er rekening mee dat dit niet de slimste volgorde is!
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik twee jufferblokken met spelden vastgezet in het foamcore.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik hier draad omheen geslagen en vastgesnoerd met dunner garen. Het draad gaat boven door de mars heen en wordt om de mast geslagen, wat één foto verder goed te zien is.
    [​IMG]

    Hier is goed te zien dat de draad door de mars heen gaat, om de mast geslagen wordt, en aan dezelfde zijde weer terug naar beneden gaat. Er zit ook een klein bindseltje omheen. Het vervolg zou zijn dat je vervolgens aan de andere zijde precies hetzelfde maakt en zo steeds om-en-om twee setjes jufferblokken inbindt.
    [​IMG]

    Hier heb ik de talrepen gemaakt.
    [​IMG]

    Op dit moment kwam ik er achter dat het eigenlijk helemaal niet slim is om met de grote mast te beginnen. Het meest logische is om achteraan bij de bezaansmast te beginnen, daar het staand want te knopen en vervolgens de stag aan te brengen. Deze stag moet namelijk bovenin de bezaansmast buiten het staand want om lopen, en wordt bij de grote mast onderaan belegd. Bij de grote mast kun je er echter totaal niet meer bij als je daar het staand want al zou maken. Ik ga dus voortaan om-en-om van achter naar voren het staand want en de staggen aanbrengen. Als ik bij de boegspriet klaar ben ga ik een "verdieping" hoger en begin ik weer achteraan de bezaansmast.

    Hier is dus een foto van een deel van het staand want van de bezaansmast. De volgende stap wordt nu het aanbrengen van de achterste stag.
    [​IMG]
     
    Herby63, Pingu57, Hoosterw en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgorde is inderdaad van achter naar voren, of van voren naar achter. Anyhow gaat straks het staande want in de weg zitten, maar dat hoort bij modelbouwen. Je kunt twee lange pincetten met gebogen punt aanschaffen (als je die al niet hebt) om straks al het lopende tuig te kunnen aanbrengen.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina