Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    ZoZo, wat een kwaliteiten zitten er in deze man :rofl::worship:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bijzonder netjes en secuur die zeilen Danny, bijna te mooi voor zo'n oud schip......:thumbsup:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    :) bedenk wel dat dit schip maar driekwart reis maakte en toen verging...
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedankt mannen, maar zo netjes heb ik die zeilen nou ook weer niet gemaakt hoor, vooral de omgevouwen rand vind ik aan de achterzijde wat te slordig afgewerkt. Ga ik bij toekomstige projecten sowieso anders aanpakken. :)

    Inmiddels ben ik toch maar begonnen de eerste zeilen aan het model te maken. Het was eerst mijn idee om alle 10 de zeilen en 11 ra's allemaal te voorzien van hun blokken en ze daarna pas op het model te maken, maar ik heb nu besloten om ze steeds per mast te voorzien van blokken en daarna meteen te monteren. Dit omdat ik de ra's met blokken toch wat te fragiel vond om weer terug te stoppen in de plastic sluitzakjes.

    Wel heb ik eerst alle zeilen aan de ra's genaaid, klaar om te worden voorzien van blokken.
    [​IMG]

    Vervolgens de bovenblinde voorzien van in totaal 8 blokken. Er ontbreekt hier nog een 4-1 blok in het midden waar de ra mee omhoog kan worden gehesen. Hier is ook goed te zien wat ik bedoel met de slordige randjes van het zeil. Nu niks meer aan te doen maar gaat bij komende projecten mooier aangepakt worden.
    [​IMG]

    En hier het blinde zeil, met hier wel het hijsblok eraan, dus totaal 9 blokken.
    [​IMG]

    Het blinde zeil opgehangen aan de boegspriet. Dit is simpelweg gedaan met een draadje over de boegspriet die aan weerszijden om de ra is geknoopt.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik onderin de boegspriet een gaatje geboord om een ring in te monteren. Aan deze ring kwam ook weer een 4-1 blok waarmee de ra gehesen kan worden. Hier heb ik een wit draadje aan gebonden die vervolgens door beide blokken gevoerd werd en aan de nagelbank van het galjoen werd geknoopt.
    [​IMG]

    Op dat moment ben ik langzaamaan begonnen alle draden door de blokken heen te voeren en heb ik ook de bovenblinde aan het model bevestigd, ook weer met een draadje om de mast geslagen en aan weerszijden vastgeknoopt, maar tussendoor ben ik helemaal vergeten foto's te maken. Dat vind ik erg jammer want er zaten erg veel stappen in die misschien handig waren om te tonen aan medebouwers, maar sowieso was het een onoverzichtelijke warboel van draden totdat alles netjes aan de nagelbank zat, dus erg veel waarde zouden die foto's niet hebben...

    Inmiddels zitten de zeilen nu netjes vast aan de boegspriet en zitten bijna alle draden op hun plek. Alleen de schoten van het blinde zeil ontbreken nog, deze maak ik nadat de zeilen van de fokkemast aan het model hangen. Hier het (bijna) eindresultaat van de boegspriet.
    [​IMG]

    Volgende stap wordt nu het monteren van de blokken aan de zeilen en ra's van de fokkemast, en alvast onderdeeltjes snijden, boren en schilderen voor het rak waarmee de ra's daaraan bevestigd worden.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2018
    ThVo, Herby63, hgb1967 en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ik vind het allemaal nog best meevallen, Danny, de randen dan, de verdeling van het lijktouw en de lussen aan de ra's maken weer veel goed, deze zitten er heel netjes op.
    Succes verder.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  7. Ger Bischoff

    Ger Bischoff

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Dat ziet er erg goed uit. Ook de randen van de zeilen.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Bedankt allen! :)

    Omdat ik het model hoe dan ook volgende week wil laten zien in Lelystad ben ik in flink tempo door aan het bouwen.
    Als eerste de onderdeeltjes die ik heb gemaakt voor het rak, ik gok dat men dit rakplaten noemt?
    [​IMG]

    Het rak maak ik volgens de tekening, met 7 platen voor de onderste ra's, en 5 voor de middelste.
    Om te beginnen een draad om de ra knopen en daar de rakplaten en rakkeklootjes aan rijgen. De draad is opzettelijk extra lang gelaten zodat er flink wat ruimte kan zitten tussen de ra en mast. Dit maakt het makkelijker om het rak te maken. ( hij zit hier alleen nog aan de linkerzijde vastgeknoopt, anders krijg ik hem natuurlijk niet om de mast heen)
    [​IMG]

    Vervolgens de draad met de onderdeeltjes achterlangs om de mast geslagen, bovenlangs om de ra geslagen en tussen de ra en het zeil weer terug naar achteren, weer om de mast heen en hier weer rakplaten en rakkeklootjes aanrijgen.
    [​IMG]

    Dan onderlangs tussen het zeil en de ra door weer naar boven, door de ring heen en weer rakkeklootjes aanrijgen.
    [​IMG]

    Aan de rechterzijde weer door een ring voeren. Nu kan het draad strak getrokken worden en krijg je dit:
    [​IMG]

    Het zeil werd vervolgens afgehangen met de draden die over het ezelshoofd lopen.

    Daarna door naar het volgende zeil. Hier zijn alle blokken en de ring zichtbaar die nu gemonteerd zijn.
    [​IMG]

    Hier is te zien hoe dit zeil afgehangen is. De lichte draad die rechts via een blok naar beneden loopt wordt later belegd op de kleine knecht.
    [​IMG]

    Hier is het tweede rak zichtbaar, deze was een stuk eenvoudiger. Hier is ook weer de witte draad te zien die straks naar de kleine knecht gaat.
    [​IMG]

    Vanaf dit punt werd het bovenste zeil weer afgehangen zoals op de boegspriet, dus daar heb ik geen foto's van. De rest van alle lijnen zijn gewoon gemaakt zoals in het boekje en aangezien dit nogal een onoverzichtelijk proces was heb ik hier verder ook geen foto's van. Wel heb ik foto's van het eindresultaat zoals alles er nu bij staat en hangt. Ik ben vooral blij dat alle draden netjes lopen zoals ze horen te lopen, aangezien ik natuurlijk de locatie van sommige blokken anders heb dan op de tekening. De onderste lijnen van het blinde zeil zijn nog wat rommelig, maar dit ga ik nog oplossen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier is nog een foto van hoe het bakdek er bij staat. Alle draden lopen netjes naar nagelbanken, maar deze heb ik niet geheel volgens tekening belegd. De nagelbank achter de mast is wel geheel volgens tekening, en de voorste drie draden aan zowel linker- als rechterzijde ook, maar daarna heb ik gewoon de volgorde aangehouden van de blokken zoals ze boven het dek hangen. Deze volgorde wijkt af van de tekening. Te zien is ook dat ik twee draden die van de kleine knecht afkomen ook op de nagelbank heb belegd. Mogelijk dat ik op een later tijdstip nog wat klosjes aan de nagelbanken ga hangen, maar dit gaat sowieso niet gebeuren voordat het model in Lelystad is geweest.
    [​IMG]

    Tussen het zeilen afhangen door heb ik nog de tijd gevonden om alvast de vlaggen te maken. Deze zijn met strijkfolie gemaakt zoals op het instructieblad staat. Vervolgens dubbelvouwen om een vouwnaad te creƫren, met een houtje een dunne laag witte houtlijm ertussen smeren, draadje erbij, en dichtklappen. Vervolgens kun je de vlag met de hand nog in model maken, en laten drogen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat was het weer voor deze keer. :)
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2018
    Herby63, hgb1967, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Danny, je hebt een tempo alsof het allemaal kinderspel is. Netjes hoor :yes:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi en vakkundig gemaakt danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  11. Ger Bischoff

    Ger Bischoff

    Lid geworden:
    14 feb 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Wat ga je hard. En wat ziet het er prachtig uit.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Woow, wat word hij mooi, zal hem zondag eens goed bekijken Danny:worship:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Spannend, ga ik het redden of niet? :D

    Na de fokkemast was natuurlijk de grote mast aan de beurt. Eerst maar eens alle blokken en ringen aan de onderste twee zeilen gemonteerd.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Vervolgens de zeilen in het model gehangen. Ik heb hier alleen de blokken getuigd die aan de ra vastzitten, de rest hangt nog los om alles straks mooi recht te kunnen hangen.
    [​IMG]

    Close-up:
    [​IMG]

    Het rak van dit zelfde zeil.
    [​IMG]

    Hierna konden de schoten van dit zeil bevestigd worden. Dit doe ik nu al om te zorgen dat deze ra in ieder geval kaarsrecht hangt, die kan dan als referentiepunt dienen voor het zeil erboven en eronder.
    [​IMG]

    Daarna werd het bramzeil opgehangen en ook voorzien van schoten.
    [​IMG]

    Vervolgens konden de bovenste twee zeilen alvast hun boelijnen krijgen. Alleen de boelijn van het bramzeil zit hier al definitief vast en is op het bakdek belegd.
    [​IMG]

    Omdat het lopend want van de bezaansmast grotendeels belegd wordt achter de grote mast ga ik nu verder met de bezaansmast, anders zit ik mezelf straks in de weg als de bezaan op zijn plek komt te hangen.
    Tussen de bezaan en het kruiszeil hangt een ra die het kruiszeil strak houdt. Deze moest eerst worden voorzien van blokken. Hier zijn ook meteen weer onderdelen te zien voor het rak.
    [​IMG]

    Daarna werd diezelfde ra opgehangen.
    [​IMG]

    De meeste lijnen van de grote mast hangen nog los, maar het kruiszeil kon al wel helemaal afgespannen en vastgezet worden. De witte lijn die nog loshangt aan deze mast is voor de ophanging van de bezaansroede.
    [​IMG]

    De ophanging van dit zeil werd belegd op de knecht voor de mast. De ophanging voor de bezaansroede komt hier straks ook aan te zitten.
    [​IMG]

    Hierna kon ik de schoten van het grootzeil bevestigen. In principe zijn nu alle lijnen strakgetrokken op die van het grootzeil na. Het grootzeil heeft hier ook nog geen boelijnen.
    [​IMG]

    En hier is het grootzeil ook onder helemaal afgespannen en voorzien van schoten en boelijnen.
    [​IMG]

    Dit houdt in dat op de bezaan na alle zeilen nu in het model hangen en afgespannen zijn. Zoals gezegd is deze volgorde makkelijker dan eerst de bezaan ophangen en daarna pas het kruiszeil, want de bezaan gaat anders enorm in de weg hangen bij het beleggen op de nagelbanken.
    [​IMG]

    Hier is de bezaan voorzien van alle blokken en lijnen die benodigd zijn voor de ophanging. Het bruine draad wat onderuit steekt is voorzien voor het rak.
    [​IMG]

    De bezaan hangt op deze foto al wel definitief aan zijn ophanging, maar alle andere lijnen zijn nog los om hem zo goed mogelijk te positioneren op het model, het is allemaal vrij krap namelijk. Dit positioneren doe ik door middel van de twee setjes blokken aan de voorzijde die binnen aan de verschansing hangen, en het blok aan het bruine touw aan de achterzijde.
    [​IMG]

    Hier is het rak te zien en de blokken waarmee de bezaansroede aan de mast hangt.
    [​IMG]

    Alle draden worden opgespannen om het zeil een beetje bol te laten staan. Dit was nog vrij lastig maar met dit resultaat ben ik meer dan tevreden. Ook is een deel van de dirk te zien waar de top van de bezaanroede mee omhoog gehouden wordt. Hier heb ik gewoon weer wat jufferblokken en normale blokken voor gebruikt. Dit betekent nu dat alle zeilen definitief aan het model hangen en er weer een hoofdstuk is afgesloten!
    [​IMG]

    Ger Bischoff attendeerde mij er recentelijk op dat er nog een setje waterafvoeren ontbrak op mijn model. Deze stonden niet op de tekening en mij waren ze ook nooit eerder opgevallen op het origineel, maar overduidelijk horen ze wel op het model. Deze heb ik dus ook nog gemaakt.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De eerder gemaakt vlaggen zijn erg goed gelukt, maar omdat de kleuren er met strijkfolie op zitten en niet met inkt waren de randen van de vlaggen nog spierwit waar ze uitgeknipt waren. Ik heb dus zelf nog zowel de blauwe als oranje kleuren gemengd met acrylverf en de randen geschilderd. Oranje is zeer goed gelukt, blauw wat minder, maar dat valt alleen op als je er goed naar kijkt. De gele vlag heb ik gewoon bewerkt met de gele vallejo verf die ik al de hele bouw gebruik, die had al de perfecte kleur. Op de foto is het nog niet te zien, maar achteraf heb ik alle rafeltjes er nog afgeknipt voordat de vlaggen op het model gingen.
    [​IMG]

    En dan het moment van de waarheid...
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2018
    Herby63 en hgb1967 vinden dit leuk.
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het model is klaar!
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heeft me uiteindelijk 2 jaar en bijna 7 maanden gekost, maar het resultaat mag er zeker zijn!

    Complimenten aan Hans voor de kit en bedankt voor alle hulp tijdens de bouw!:thumbsup:

    De rest van de lezers bedankt voor alle lof en bemoedigende woorden tijdens de bouw, ik hoop dat jullie er van hebben genoten!
     
    Herby63, Hans Groenenberg, E.hof en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    :worship::worship: Genoten heb ik hier zeker van.
    Je hebt hier een vreselijk mooie Batavia neergezet Danny, Proficiat.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Prachtig model geworden, complimenten zijn hier zeker op zijn plaats!! :thumbsup:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    dikke proficiat alvast , zal het morgen nog wel eens herhalen na de live voorstelling in Lelystad.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  18. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Complimenten Danny, hij ziet er schitterend uit, daar mag je best trots op zijn:worship::) en natuurlijk heb ik genoten van je verslag, is naast de bb een mooie leidraad voor mijn bouw:confused:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    zeer mooi model geworden danny gefeliciteerd dat hij klaar is
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  20. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Schitterend! Ook voor iemand uit een andere hoek vd modelbouw dik genieten hoor.

    Freek
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina