Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi hoor
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    De romp begint nu eindelijk op het punt te komen dat ik er niet heel veel meer aan toe hoef te voegen. Alle rusten en puttingijzers zitten op hun plek en die laatsten zijn inmiddels ook zwart gemaakt met patina. Als volgende kon ik nu dus de andere houten details op de romp aanbrengen, en dat zijn in dit geval een paar doorvoeren.

    Hier heb ik per rompzijde twee latjes vastgelijmd en heb ik deze doorboord en voorzien van een sleufje.
    [​IMG]

    Hier zijn twee balkjes waar de bevestiging van enkele zeilen doorheen gehaald kan worden.
    [​IMG]

    Aan elke zijde kwam er één te zitten.
    [​IMG]

    Ook heb ik per rompzijde drie afgeschuinde blokken verlijmd waar straks per stuk twee ringetjes in komen te zitten. Aan die ringetjes komt het staand want te zitten die de masten recht moet houden. De blokken zijn telkens zichtbaar achter de rusten.
    [​IMG]

    Al deze delen moeten nog voorzien worden van beits danwel verf, maar dat doe ik op dit tijdstip ( 01:45) niet meer.

    Overigens heb ik sinds kort de beschikking over onderstaande draaibank, dus als ik straks de masten en ra's ga maken moet dat hopelijk een stuk sneller en preciezer gaan.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63, *Hans* en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Danny, ik hoop dat je jufferblokken niet vast staan in de puttingijzers, want er staan er een aantal verkeerd. Zo kun je straks de talrepen niet goed inscheren. Hier onder een tekening van de juiste stand voor de juffers. De blokken op de rusten hebben één gat beneden en twee boven en de juffers straks aan de hoofdtouwen van het want precies andersom,
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Klopt inderdaad piet, maar maak je geen zorgen. Ze kunnen nog vrij draaien. ;)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  6. Bert Mogelin

    Bert Mogelin

    Lid geworden:
    26 aug 2015
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Hoorn
    Danny,
    Wat voor patina gebruik je en waar heb je het gekocht?
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuk draaibankje heb je op de kop getikt Danny.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  9. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Danny,

    Ik "misbruik" jouw verslag even om aan te geven dat de laatste tekeningen van de Batavia nu beschikbaar zijn. Wie nog geen mail van mij hierover ontvangen heeft graag even reageren via een PB of via het mailadres van Kolderstok (kolderstok at gmail punt com).
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Goed dat je het zegt Hans, ik was alweer vergeten dat ik ze ook gekregen had. Morgen ga ik ze op school plotten. Welk formaat hebben ze?

    Dat gezegd hebbende, er is ook nog wat voortgang om te tonen.

    De in mijn vorige post getoonde blokken en doorvoeren zijn voorzien van beits (en verf, in het geval van de doorvoer in de rode bies).
    [​IMG]

    Op de romp moesten ook nog enkele ringetjes geplaatst worden, deze zitten ook op het origineel.
    [​IMG]

    Als volgende was het roer aan de beurt. Dit is een klusje die ik heel lang heb uitgesteld omdat ik er tegenop zag, maar uiteindelijk viel het redelijk mee.

    Hier heb ik de voorzijde afgeschuind en voorzien van inkepingen voor de scharnieren.
    [​IMG]

    Daarna heb ik hem voorzien van inkepingen om losse delen te simuleren, een gat geboord voor het borgtouw, en de roerkoning gemonteerd. Het roer hangt hier even voor het idee los aan het model. Ook te zien is dat de eerder gemonteerde ringetjes voor de galerijen voorzien zijn van zwarte patina.
    [​IMG]

    Daarna heb ik de bovenste helft van het roer in de beits gezet. Terwijl dat lag te drogen kon ik de scharnieren maken. Hier heb ik een beetje mee lopen prutsen aangezien ik het materiaal niet goed genoeg gebogen kreeg om een echt scharnierend roer te maken. Ik ben uiteindelijk gegaan voor twee bochtjes van 90 graden per scharnierdeel in plaats van 45-90-45 graden. Het bleek ook dat ik net niet genoeg materiaal had om het bovenste scharnier te maken, dus heb ik hiervoor een restplaatje messing etsmateriaal gepakt en meerdere lagen bovenop elkaar gesoldeerd.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik bijna alle uiteinden afgerond, behalve die van de bovenste twee scharnieren aan de rompzijde ( eigenlijk had diegene eronder ook vierkant moeten blijven, maar die had ik per ongeluk al gedaan).
    Daarna heb ik de scharnieren aan het roer verlijmd. Nageltjes heb ik niet toegepast omdat ik dat op deze schaal niet realistisch voor elkaar kon krijgen. Eventueel kan ik dat nog proberen met druppeltjes gekleurde lijm, maar die kans is niet heel groot aangezien ik ook tevreden ben met de huidige situatie.
    [​IMG]

    Het roer vastgelijmd aan het model.
    [​IMG]

    Hier heb ik de onderste helft wit geschilderd, en de bovenste twee scharnieren voorzien van patina. Ook is te zien dat ik al een aantal van de lelijke kieren die op het onderwaterschip waren verschenen heb dichtgeschilderd.
    [​IMG]

    En tot slot heb ik het borgtouw gemaakt en vastgelijmd. Ik heb er een licht boogje in gemaakt zoals ik het ook heb aangetroffen op het origineel toen ik de Bataviawerf bezocht.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, Jan Brans, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi gemaakt!:koud:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi Danny, Wordt bij elkaar geweldig mooi zo!:koud:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt , en mooi schip danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik sluit me bij de vorige sprekers aan Danny, :thumbsup: maar ik heb ook een vraag: als je dat patina hebt gebruikt, hof je dan de onderdelen niet na te spoelen??
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  15. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Doe ik persoonlijk niet. In theorie zou het nog verder in kunnen gaan bijten, maar de hoeveelheid die er opzit is dusdanig klein dat het niet veel kwaad kan. Het dampt na een tijdje vanzelf uit. De kanonnen heb ik gekleurd door ze in een bakje van het spul te gooien en daar moet je ze echt niet te lang in laten liggen want dan vreten ze wel weg.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aha , is dat de reden.
    Bedankt voor de uitleg Danny
     
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Weer een klein stapje verder. De bevestigingspunten voor het staande want achter de rusten zijn nu voorzien van bevestigingsringetjes.

    Als eerste heb ik deze ringetjes gebogen zoals ik ook de ringen tussen de puttingijzers heb gemaakt.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de pootjes onderling aan elkaar gesoldeerd, op het origineel zijn dit immers metalen plaatjes met een ring eraan gesmeed.
    [​IMG]

    Deze gesoldeerde ringetjes heb ik toen weer op maat geknipt en op de bevestigingsblokken gelijmd, achter de rusten.
    [​IMG]

    Tot slot zijn ze hier voorzien van patina.
    [​IMG]

    Stapje voor stapje wordt mijn checklist steeds korter, het eind begint in zicht te komen. :)
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar af is tie voorlopig nog niet denk ik.

    Netjes werk weer hoor!
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Duurt inderdaad nog even Hans, maar mijn checklist is in de afgelopen maanden flink geslonken. Momenteel heb ik dit nog op mijn lijstje staan:
    En dat waren eerst 40 regels toen ik mijn checklist voor het eerst opstelde.
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Je bent overigens wel een inspiratiebron voor heel veel andere bouwers. Ik krijg regelmatig de vraag wanneer je weer verder gaat met je verslag.
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina