Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Mooi om te horen :)

    Wanneer ik weer verder kan is telkens afhankelijk van hoe druk ik het heb op school en op het werk. Soms kan ik weken achter elkaar niets doen, en op een willekeurig moment kan ik plots enorme bergen werk verzetten. Is geen touw aan vast te knopen. :D
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  2. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Klopt! Ik heb alle afleveringen uitgeprint en gebundeld en gebruik dat naast de originele bb. Daardoor al diverse vraagtekens in uitroeptekens verandert. Temeer omdat ik nog niet in de gelegenheid was om naar Lelystad te reizen.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hou je er dan wel rekening mee dat ik op een aantal handelingen ben teruggekomen?

    Ik had oorspronkelijk de luiken in het dek opengemaakt, maar achteraf gezien had ik die beter kunnen laten zitten om het mezelf minder moeilijk te maken bij het alsnog plaatsen van de plankjes met zeildoek.

    Ook had ik de wand bij de luizenplecht eerst zwart geschilderd, maar die moet dus groen zijn. En die kleur groen is dus ook meermaals gewijzigd.
     
  4. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Dat is me wel opgevallen. Bij verschillen raadpleeg ik dan de verschillende foto's op het internet. Ook de op- en aanmerkingen van anderen zijn een enorme hulp. De kracht van een forum.
     
  5. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de luiken van de kanonspoorten, en de afvoeren die regen- en zeewater van het dek wegvoeren.

    Als eerste heb ik 22 luikjes gesneden uit een samengesteld latje. Dit latje bestaat uit drie houtjes 4x1,5 mm. De luiken zelf zijn 12x11 mm. Ik heb 22 luikjes in plaats van 24 omdat de voorste twee luiken natuurlijk dicht uitgevoerd zijn.
    [​IMG]

    Aangezien de planken op de spiegel diagonaal lopen heb ik daarvoor twee aparte luikjes gemaakt. De richting van de planken heb ik bepaald door een stukje afplaktape over de luikgaten op de spiegel te plakken, en daar de luiken en de naden tussen de beplanking op over te trekken. Als je dit stukje tape vervolgens op vier aan elkaar gelijmde plankjes legt en de afgetekende naden laat overlappen met de echte naden, dan kun je de luiken meteen uitsnijden.
    [​IMG]

    Hier ligt alles op omgekeerd afplaktape om gebeitst te worden.
    [​IMG]

    Vervolgens ben ik begonnen met de afvoeren voor het regen- en zeewater. Ik heb een rechthoekig latje zo versmald dat hij in profiel vierkant is. Daarna heb ik daar kleine diagonale stukjes vanaf gesneden.Vervolgens de locaties van de bouwtekening overgenomen, en de houtjes op hun plek gelijmd.
    [​IMG]

    Hier heb ik de luikjes en de afvoeren twee lagen beits gegeven.
    [​IMG] [​IMG]

    De gaten in de afvoeren heb ik opzettelijk niet geboord vóórdat ik ze gebeitst had, omdat de beits de houtjes nog net iets steviger maakt. Hierdoor heb ik kunnen voorkomen dat ze gingen splijten bij het boren van de gaatjes. Na het boren hebben ze nog één laagje beits gekregen om het tunneltje van binnen ook mooi donker te maken.
    [​IMG]

    Ik ben ook nog bezig geweest met het maken van de scharnieren voor de luiken. Deze laat ik 3D printen, net zoals de spiegelornamenten. Ik heb ook rekening gehouden met waar op het origineel de nagels zouden zitten waarmee de luiken vast zitten aan de scharnieren.

    Hier is (niet heel duidelijk) te zien hoe ik dit uit heb gedacht: https://www.shapeways.com/product/34ZHV99NG/hinges-for-batavia-gunports-1-72
    De scharnieren komen ergens eind deze maand binnen.


    Helaas heb ik ook minder goed nieuws te melden. Vanaf maart 2017 werkt de 'public folder' optie in dropbox niet meer. Helaas staan al mijn bouwfoto's daar gehost, wat betekent dat vanaf maart in dit hele bouwverslag alle foto's gaan verdwijnen. De foto's heb ik dan nog wel en kunnen ook ergens anders gehost worden, maar helaas kan ik mijn oudere posts niet meer veranderen om daar de nieuwe links in te zetten. Ik ga tegen die tijd dus even moeten kijken hoe ik dat op wil gaan lossen.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63 en janzwart vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Verrekte jammer dat je foto's kwijtraken, maar dit heb je mooi gemaakt Danny.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  7. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor dat laatste gaan we waarschijnlijk wel een optie vinden.

    Verder weer topwerk wat je levert Danny!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    druk op de meld knop en meld dit aan een mod. die kan je vaak helpen met dit probleem
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dat met die foto's gaat vast wel goedkomen.

    Ondertussen ben ik "vrolijk" verdergegaan met het maken van de luikjes. Vrolijk staat tussen aanhalingstekens omdat het zo'n repetitief klusje is dat het me nu wel mijn neusgaten uit begon te komen.:D

    Uit twee losse latjes ( één van 4x1,5 mm, en één van 6x1,5 mm) heb ik weer een breder latje samengesteld en deze versneden tot 22 stukjes van 10x9 mm en 1,5mm dikte.
    [​IMG]

    Aangezien deze delen de binnenzijden van de luikjes moeten gaan worden heb ik ze rood geschilderd.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik apart van elkaar zowel in de rode binnenste delen van de luiken als de gebeitste buitenste delen gaatjes geboord voor de ringetjes. Deze gaten moesten los van elkaar geboord worden omdat ze niet in elkaars verlengde moeten komen te liggen. Hierna heb ik alle delen samengelijmd.
    [​IMG]

    Vervolgens kon ik totaal 48 ringetjes gaan voorzien van een gebogen stukje metaaldraad. Dit draadje moest vervolgens op 1,5 mm afgeknipt worden om de ringetjes in de luiken te kunnen lijmen. De open luikjes kregen er per stuk twee, en de voorste twee dichte luiken en de dichte luiken op de spiegel kregen er allen één. Te zien is dat de ringen ook meteen voorzien zijn van een laagje patina. ( deze is op de foto nog in aan het werken)
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de luiken in de spiegel op hun plek gelijmd. Helaas viel mij nu pas op dat ik schijnbaar toch een foutje heb gemaakt met het uitlijnen van de naden tussen de planken, want er klopt niet veel van. Uiteindelijk zal dit wel wegvallen als de scharnieren op hun plek zitten, maar jammer vind ik het wel.
    De ringetjes op deze plek zijn ook gezwart, en zoals jullie kunnen zien heb ik ook meteen de touwtjes gemaakt waarmee de luiken in het echt geopend konden worden. Ik ben gegaan voor donker draad in plaats van licht draad omdat deze touwen op het origineel in Lelystad ook geteerd zijn. Dit is hetzelfde draad dat ik ook heb gebruikt om het canvas op de dekluiken vast te knopen. Op de achtergrond is ook te zien dat ik de draden voor alle andere luiken ook alvast gemonteerd heb, zo kan ik straks gemakkelijker de luiken knopen. Ik ga de talrepen van het staand want ook in deze kleur maken, maar dan wel van iets dikker draad.
    [​IMG]

    Hier is het voorste dichte luik voorzien van het touw om het luik te kunnen openen. Voor de anderen die ook dit model bouwen: let er goed op dat de touwen niet bij elk luik tussen de berghouten de romp in verdwijnen. Er is een vaste afstand voor elk luik voorzien en deze kan eindigen onder, tussen, of óp het berghout. Ik heb mijn locaties bepaald door vele foto's van het origineel te raadplegen.
    [​IMG]

    Mijn scharnieren worden momenteel geprint en verwacht ik ergens volgende week. Dan kan ik dus ook de luiken definitief op hun plek lijmen.

    Verder heb ik zojuist een Tristar SM-6000 naaimachine besteld bij Blokker om straks de zeilen te kunnen maken. Ik had eerst een andere besteld bij groupon maar die is nooit geleverd, daar heb ik mijn geld toen van teruggehaald via PayPal kopersbescherming.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, JanZMC, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ondanks dat er nog geen enkele ra klaar is en het grootste deel van de mastdelen nog niet staat, kon ik het toch niet laten om even de naaimachine uit te proberen. Ik heb nooit eerder met een naaimachine gewerkt dus ik heb eerst een oude kussensloop toegetakeld. Aangezien mijn moeder vroeger kleding maakte als hobby heeft zij me nog wat tips gegeven over hoe ik het beste scherpe hoeken kon naaien en hoe ik een omgeslagen rand vast kon zetten.

    Uiteindelijk durfde ik het aan om de schaar in het zeildoek van de Batavia te zetten. Als eerste heb ik de bezaan gemaakt, deze leek mij het makkelijkst. Ik heb eerst met een bruin kleurpotlood de stiklijnen gemarkeerd op het doek. Deze heb ik achter elkaar doorgenaaid, wat ik af heb gekeken bij Boris, al hoefde die niet zoveel te naaien per zeil. :D
    Ik dacht er zelf eerst aan om na elke lijn de draad door te snijden en opnieuw te beginnen, maar deze manier verspilt een stuk minder garen en werkt nog sneller ook. Onderstaande foto is de eerste foto die ik maakte van dit klusje, de vouwlijnen staan hier ook al gemarkeerd maar die heb ik pas gezet nadat de verticale lijnen gestikt waren.
    [​IMG]

    Hier heb ik de eerste vouw gemaakt en deze vastgezet met knopspelden. Eén van de dingen die ik van mijn moeder heb geleerd. :D
    [​IMG]

    Hier zijn alle buitenranden omgeslagen en vastgezet, en is het overtollige materiaal weggeknipt.
    [​IMG]

    Hier heb ik het kruiszeil ( het bovenste zeil van de bezaansmast) ook gemaakt, en zijn alle randen al ingeweekt met sterk verdunde houtlijm om de stiksels op hun plek te houden.
    [​IMG]

    En tot slot hier het blinde zeil voor onder de boegspriet. De lijm is hier nog nat.
    [​IMG]

    Al met al valt het zeilen maken me reuze mee. Het enige waar je goed op moet blijven letten is dat je stiksels mooi evenwijdig blijven lopen.

    Morgen ga ik weer verder met de andere zeilen, en als ze allen klaar zijn leg ik ze per mast apart verpakt ergens vlak weg, totdat ik het lijkentouw ga vastmaken en ze in de ra's gehangen kunnen worden. Verkleuren ga ik ze niet, zoals ik al eerder heb gezegd wil ik het model er zo nieuw mogelijk uit laten zien. Sowieso vind ik deze beige kleur heel erg mooi passen bij het groen van de fortuining en het bruin van de gebeitste romp.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, Hans Groenenberg en *Hans* vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Van alle markten thuis, zie ik :worship:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Vandaag zijn mijn 3D geprinte scharniertjes binnengekomen. Ik kon het uiteraard weer niet laten om er meteen mee aan de slag te gaan.

    Hier een idee van het formaat, het hele dingetje is net iets langer dan mijn wijsvinger.
    [​IMG]

    Hier heb ik de scharniertjes geschilderd met Revell Aqua color mat antraciet. Ik heb ze opzettelijk niet pikzwart geschilderd omdat de details in antraciet net iets mooier te zien zijn, en het contrast met de kanonnen en de ringetjes te groot zou zijn.
    [​IMG]

    Hier heb ik de eerste vier scharniertjes op de poorten op de spiegel gelijmd.
    [​IMG]

    En hier zitten ze op één van de voorste geschutspoorten.
    [​IMG]

    Daarna heb ik 44 scharniertjes uitgesneden voor op de open luiken. Ik kwam er gelukkig redelijk op tijd achter dat ik de scharnieren verkeerd aan het oplijmen was, op het eerste luik had ik ze per ongeluk aan de kant van het ringetje gelijmd in plaats van aan de overzijde. Had ik daar later achtergekomen dan zou dat een nare verrassing geweest zijn.
    [​IMG]

    En hier zitten alle luiken op de romp gelijmd en zijn de touwtjes vastgeknoopt aan de ringetjes en gefixeerd met een drupje lijm. Bij een aantal luikjes moest ik het opstaande "scharnierende" deeltje afsnijden omdat de luiken anders niet onder het berghout pasten, maar dat valt gelukkig helemaal niet op.
    [​IMG]

    Al met al ben ik zeer tevreden met dit resultaat, en ergens heb ik wel spijt dat ik de scharniertjes op de rest van de deuren ook niet op dezelfde wijze heb gemaakt. Veranderen ga ik het echter niet meer, zoveel stoort het me niet en er zou meer beschadigd raken dan dat de scharnieren zouden kunnen compenseren.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, freekt en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik heb er ietsje minder dan 44 nodig... Misschien wil je je printertje nog een keertje starten;) het resultaat is prachtig geworden.
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zeer fraai Danny
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    De afgelopen dagen heb ik verder gewerkt aan de zeilen. Inmiddels zijn alle zeilen genaaid, en heb ik ze per mast apart verpakt zodat ik ze niet door elkaar haal. Wat nu nog moet gebeuren is dat het lijkentouw er omheen genaaid wordt. Dit doe ik op een later tijdstip, ik heb nu wel weer even genoeg zeilen gezien voor de komende tijd.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63 en JanZMC vinden dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat zijn mooie zeiltjes geworden Danny :koud:
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Op de spiegel moesten naast de geschutspoorten nog twee rondhoutjes aangebracht worden met een gat erin. Waar deze voor dienen? Geen idee, maar het origineel heeft ze en dus het model ook :D
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, Pingu57 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland



    Aan weerszijden van de geschutspoorten zijn twee ronde openingen, waar touwen en lijnen door
    kunnen lopen, bijvoorbeeld om de sloep te slepen. Deze openingen heten kardinaalsmutsen."
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2016
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi schip danny , mooi gemaakt
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina