Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Nog een detail wat je aan kunt brengen: links en rechts op de hoeken van het bolle gewulf - boven het deel met de schildering erop - steekt een koperen pijp naar beneden. Dit zijn de afvoeren van de gemakken in de zijgalerijen.

    Afvoer.jpg
     
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Die was ik inderdaad glad vergeten hans! Bedankt voor de herinnering. :thumbsup:
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het is weer een tijdje stil geweest vanuit mijn kant door andere verplichtingen. Afgelopen week had ik eindelijk weer wat tijd om te bouwen. Deze tijd heb ik gebruikt om de vlaggenmast en de boegspriet ( plus blinde mast) ruwbouw af te werken. De vlaggenmast is klaar om gebeitst te worden, op de boegspriet moeten nog wat kleine frutseltjes worden gelijmd en dan mag ook die in de beits.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Herby63, *Hans*, durk-jan en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ziet er weer mooi uit Danny
     
    snare en Danny Mulders vinden dit leuk.
  5. Johnnymike

    Johnnymike

    Lid geworden:
    8 sep 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Chicago IL USA
    Danny
    I apologize for not speaking Dutch but I have just stated on a Batavia model like yours.
    It is good for me to follow along. Even though the instructions and pictures are excellent with the kit
    it is nice to have the additional pictures you post for reference. And following a fine craftsman as you are
    gives me a high build standard to work for.

    Thank you

    JMS
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hi Johnnymike,

    Thank you very much for the kind words!

    No problem on the not speaking Dutch part, my English is fine.

    Nice to hear the Kolderstok kits are getting more popular all over the world. You're going to really enjoy building her.

    You may have already noticed but during my build I backtracked on some parts, you may want to pay attention to this if you use my photos as reference, otherwise you have to correct things later. For instance, initially I opened up the main deck and started laying deck planks on the gun deck. Later on I decided to cover the openings with canvas as on the original, but this meant I had to build a supporting framework under the openings, and I had a too few deck planks left to plank the upper decks. Luckily Hans is very supportive of his customers so acquiring additional/replacement materials is no problem. In hindsight I should have just kept the main deck closed to avoid all the extra hassle. I had also painted the forward bulkhead black, but it should be painted the same shade of green that is used on the aft superstructure.

    I noticed that you ordered my set of hinges from Shapeways, thanks! You probably won't need them for a while, but they're nice to have in advance. I have also created a replacement for the wood carving inside the galleon, it should be available on the Shapeways site. If it's not, don't hesitate to send me a message.

    In any case, good luck on your build! I'm currently on a short break, but should be starting again very soon.

    Kind regards,
    Danny Mulders
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2017
  7. Johnnymike

    Johnnymike

    Lid geworden:
    8 sep 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Chicago IL USA
    Danny

    Thank you for your response.

    I did not see your replacement for the wood carving inside the galleon on Shapeways. Can you direct me to it?

    I am proceeding quite slowly on the Batavia as I am doing rigging on a model of the Prins Willem also.
    I work on the rigging for a while and need a break so I go to the Batavia for some wood working time.

    Kind regards

    JMS
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    I remember now that I made it temporarily unavailable to others because I wanted work on it a bit more but that project has been put on hold for the foreseeable time. I made it available again.

    Here it is: https://www.shapeways.com/product/R6XLNUFEJ/bow-ornament-for-kolderstok-1-72-batavia

    If your order for the hinges isn't in production yet you can cancel that order and order it again together with the bow ornament. That way you don't have to pay for shipping twice.
     
  9. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Volg je bouw met veel interesse en plezier, het bouwpakket ziet er inderdaad keurig uit.

    Is het een enkele of dubbele beplanking ?

    Koen.
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoi Koen,

    Het model is uitgevoerd in enkele beplanking. Naar mijn weten is in de huidige dozen notenhout voorzien voor de beplanking.




    Een nieuwe bouwupdate gaat overigens nog wel even op zich laten wachten. Ik zit in een bijzonder drukke periode met school/stage en werk. Zodra ik weer verder kan plaats ik uiteraard weer wat foto's.

    Over foto's gesproken. Inmiddels heb ik alle tot nu toe gemaakte bouwfoto's in een MBF-album geplaatst, en ik hoop in de komende dagen (tijdelijk) moderator rechten voor dit topic te kunnen krijgen om alle huidige links naar de dropbox map te kunnen vervangen door MBF-links. Toch wel jammer dat dropbox stopt met de public map, werkte erg lekker.
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Met dank aan moderator Burp heb ik uiteindelijk toch volledige edit-rechten gekregen voor dit topic. Inmiddels ben ik klaar met het vervangen van alle foto-links in dit topic, heeft me een paar uurtjes gekost maar dan heb je ook wat. Als het goed is moeten de foto's nu komende tijd zichtbaar blijven.:)

    Ik heb de titel van het topic ook meteen aangepast, aangezien ik al sinds het begin mezelf stoorde aan het feit dat ik de naam van de kit verkeerd in de titel had staan. Nadeeltje is nu wel dat de link naar dit topic ook veranderd is en mensen die het topic in hun bookmarks hebben staan of de link doorgestuurd krijgen nu op een dode link klikken...
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
  12. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Prachtig schip....volg met groot plezier. Wat betreft het schilderwerk; kwast of spuit ?
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    In principe heb ik alles met verschillende formaten kwasten gedaan. Alleen het wit onder de waterlijn komt uit de spuitbus.
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Na een bouwpauze van een flink aantal weken heb ik toch weer een klein beetje nieuws te melden.

    Ik heb gisteren en vandaag kunnen werken aan de spiegel en de galerijen van het model. Als eerste heb ik twee halfronde latjes gesneden uit restmateriaal. Deze dienen ter versiering van de spiegel ter hoogte van de galerijen. Deze zullen grijs geschilderd gaan worden.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de resterende 8 ornamentjes voor bovenop de galerijen zelf in vorm geschuurd, geschilderd, en in positie gelijmd. Te zien is dat de houten boogjes al grijs geschilderd zijn en vastgelijmd zitten tegen de achterkant van de galerijen. Ook heb ik de 4 beeldjes tussen de ramen vervangen door beter gelukte beeldjes die ik van Hans heb gekregen, dank daarvoor! En tot slot heb ik de afvoerbuisjes onderaan de galerijen gemaakt. Deze zijn gemaakt van restjes koperen buis die ik nog over had van het 1:200 Bismarck model dat ik enkele jaren geleden heb gebouwd. Deze buisjes waren oorspronkelijk uitgedacht als schroefaskokers, maar ik heb daar toen een andere oplossing voor gebruikt. Het enige wat nu nog ontbreekt op de spiegel zijn de staathouten, maar deze ga ik zelf opnieuw uittekenen en 3D laten printen.
    [​IMG]

    En dit was het weer voor even! Verwacht de komende tijd geen updates van me want ik heb het de komende 6 weken nog steeds enorm druk met stage. Daarna zien we wel weer hoe ver ik kom.:)
     
    Herby63, Hoosterw, Hans Groenenberg en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Danny, ik volg dit verslag al vanaf het begin met bewondering en heb het in duizel en delft mogen aanschouwen. Staat al twee jaar op mijn verlanglijst om deze ook te bouwen maar ben nog met een ander project bezig, de Bounty van Amati. Maar zodra deze klaar is en ik begin met de Batavia zal ik met dit verslag naast de handleiding een heel stuk verder komen.
    Nogmaals een knappe prestatie, blijf je volgen
     
    *Hans* en Danny Mulders vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Verrekte mooi Danny
     
    Danny Mulders en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  17. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dank voor de lovende woorden heren! :)

    Ik heb vandaag voor de grap eens gekeken of ik met een nieuwe techniek de staathouten kon maken, en ik moet zeggen dat het aardig is gelukt. Ik heb met een Oculus Rift Virtual Reality bril en een aantal bewegingsgevoelige controllers gebruik gemaakt van het programma Oculus Medium. Dit is een digitaal beeldhouw-programma, waarbij het eigenlijk net is alsof je echt aan het kleien danwel beeldhouwen bent. Het eindresultaat kun je vervolgens exporteren en 3D laten printen. Hier een filmpje van hoe het geheel ongeveer werkt.


    En het resultaat wat daar in mijn geval uitkwam is dit:
    [​IMG]
    Ik heb ook nog een gespiegelde versie voor aan de andere kant. Ze worden nu gemaakt door Shapeways, maar het is even afwachten hoe ze uiteindelijk geprint gaan worden. Ze zijn namelijk maar 74mm lang, en nog geen 7mm breed. De Shapeways site gaf al aan dat er ergens wat lastige plekjes in zouden zitten voor wat betreft te dunne wandjes, dus dat is nog even afwachten.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  18. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    :) Goed gelukt!
    Heb je daarbij het origineel volledig gevolgd? In mijn herinnering is het bovenste hoofd (direct onder het eikeltje) namelijk wat groter.
     
    Herby63 en Danny Mulders vinden dit leuk.
  19. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb wat referentiemateriaal erbij gebruikt maar het is wel grotendeels uit de vrije hand gemaakt. Het bovenste hoofdje was toevallig een modelletje wat al in de software zat, deze kreeg ik helaas niet verder vergroot. Het baardje heb ik er wel zelf op getekend. Ik gok dat ie op 80-90% zit van de originele grootte. In het echt steken de hoofdjes ook allemaal net iets verder uit. Ik kan het model echter niet meer heel makkelijk aanpassen zonder dat ik daarna weer nabewerkingen moet doen, dus ik laat het voor mezelf hierbij.

    edit: dit is een deel van mijn referentiemateriaal:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Overigens is mijn checklist ook weer flink geslonken, als de staathouten erop zitten rest enkel nog het volgende:

    Code:
    masten afmaken
    vlaggenstok afmaken
    staand want
    lijkentouw en blokken rondom zeilen
    ra's
    lopend want
    penterbalken monteren
    ankers maken en ophangen
    wit onderschip bijwerken
    vlaggen
     

Deel Deze Pagina