Hallo mede modelbouwers.
Hierbij wil ik jullie graag laten meegenieten van de bouw van Urker kotter Neeltje UK-104.
Nadat ik mijn Maersk Lifter helemaal klaar had en lekker mee kon varen, begonnen de handen weer te jeuken. Mijn vrouw Mieke had wil zin in een kotter, ik zelf ook wel.
Begin jaren 80 was er al een mooie kotter gebouwd bij de Volharding aan het Wintschoterdiep. Maar toen kwamen bij Patje de 4 Supplayers, ja en toen waren die ook wel heel mooi.
Maar nu terug naar de UK-104.
Het gedonder begon in de zomer van 1991 toen we tijdens onze vakantie een bezoek brachten aan het Sleepvaart Museum in Maassluis. Nog nooit geweest?? Moet je een keer doen.
We kochten daar een hele jaargang van de Blauwe Wimpel. Terugkomend op de camping elk een stapeltje en maar lezen. Op eens hoor ik een kreet JA DAT IS HEM.
Gauw overeind komend, (lag even met de oogjes dicht) ik ook even kijken.
Mooie kotter zei ze, die moet je maar bouwen. Nou was echt niet tegen dovemans oren gezegd.
Na de vakantie maar eens informeren waar de tekeningen van deze kotter waren. Nou dat was direct al een probleem. Het was nog een vrij nieuwe kotter gebouwd bij Haak in Zaandam en tekeningen ho maar, Nee meneer daar beginnen we niet aan was het antwoord.
Dat was dus even een domper, aar we lieten het er niet bij zitten. Maar weer bellen en een brief er achter aan met foto’s van de Maersk Lifter.
Toen gingen de heren snel door de knieën. Binnen een week had ik de bouwtekeningen van de UK-104 in huis. Ondertussen al wat meer informatie gevonden en er bleek ook nog een zuster schip van te wezen de UK-156.
Oje 2 de zelfde schepen, zou wel mooi zijn. Dus maar bedenken hoe we dit konden maken. De Maersk had ik op spanten gebouwd en dat wou ik nu niet gaan doen. Als het even kon 2 schepen van 1 mal.
Ik besloot een gipsen romp te maken en daar een contra mal van te maken.
Het moest simpel blijven, spanten op zetten, ruimte vullen met tempex en de buiten laag van gips.

Uploaded with ImageShack.us
Het spantenraam staat met tempex en jawel fietsspaken als wapening. ( kosten niks)

Uploaded with ImageShack.us
Het aanbrengen van de gipsvulling.
Even een dagje van hard doorwerken, het gips wacht echt niet met hard worden.

Uploaded with ImageShack.us
En na een dag van schuren komt de orginele romp die straks als mal gaat dienen.
Tot zover deel 1, binnen kort meer.
Paul UK-104
Hierbij wil ik jullie graag laten meegenieten van de bouw van Urker kotter Neeltje UK-104.
Nadat ik mijn Maersk Lifter helemaal klaar had en lekker mee kon varen, begonnen de handen weer te jeuken. Mijn vrouw Mieke had wil zin in een kotter, ik zelf ook wel.
Begin jaren 80 was er al een mooie kotter gebouwd bij de Volharding aan het Wintschoterdiep. Maar toen kwamen bij Patje de 4 Supplayers, ja en toen waren die ook wel heel mooi.
Maar nu terug naar de UK-104.
Het gedonder begon in de zomer van 1991 toen we tijdens onze vakantie een bezoek brachten aan het Sleepvaart Museum in Maassluis. Nog nooit geweest?? Moet je een keer doen.
We kochten daar een hele jaargang van de Blauwe Wimpel. Terugkomend op de camping elk een stapeltje en maar lezen. Op eens hoor ik een kreet JA DAT IS HEM.
Gauw overeind komend, (lag even met de oogjes dicht) ik ook even kijken.
Mooie kotter zei ze, die moet je maar bouwen. Nou was echt niet tegen dovemans oren gezegd.
Na de vakantie maar eens informeren waar de tekeningen van deze kotter waren. Nou dat was direct al een probleem. Het was nog een vrij nieuwe kotter gebouwd bij Haak in Zaandam en tekeningen ho maar, Nee meneer daar beginnen we niet aan was het antwoord.
Dat was dus even een domper, aar we lieten het er niet bij zitten. Maar weer bellen en een brief er achter aan met foto’s van de Maersk Lifter.
Toen gingen de heren snel door de knieën. Binnen een week had ik de bouwtekeningen van de UK-104 in huis. Ondertussen al wat meer informatie gevonden en er bleek ook nog een zuster schip van te wezen de UK-156.
Oje 2 de zelfde schepen, zou wel mooi zijn. Dus maar bedenken hoe we dit konden maken. De Maersk had ik op spanten gebouwd en dat wou ik nu niet gaan doen. Als het even kon 2 schepen van 1 mal.
Ik besloot een gipsen romp te maken en daar een contra mal van te maken.
Het moest simpel blijven, spanten op zetten, ruimte vullen met tempex en de buiten laag van gips.

Uploaded with ImageShack.us
Het spantenraam staat met tempex en jawel fietsspaken als wapening. ( kosten niks)

Uploaded with ImageShack.us
Het aanbrengen van de gipsvulling.
Even een dagje van hard doorwerken, het gips wacht echt niet met hard worden.

Uploaded with ImageShack.us
En na een dag van schuren komt de orginele romp die straks als mal gaat dienen.
Tot zover deel 1, binnen kort meer.
Paul UK-104
Laatst bewerkt: