Bouwverslag Kotter ,,Neeltje'' UK-104

Hallo mede modelbouwers.

Hierbij wil ik jullie graag laten meegenieten van de bouw van Urker kotter Neeltje UK-104.

Nadat ik mijn Maersk Lifter helemaal klaar had en lekker mee kon varen, begonnen de handen weer te jeuken. Mijn vrouw Mieke had wil zin in een kotter, ik zelf ook wel.
Begin jaren 80 was er al een mooie kotter gebouwd bij de Volharding aan het Wintschoterdiep. Maar toen kwamen bij Patje de 4 Supplayers, ja en toen waren die ook wel heel mooi.
Maar nu terug naar de UK-104.

Het gedonder begon in de zomer van 1991 toen we tijdens onze vakantie een bezoek brachten aan het Sleepvaart Museum in Maassluis. Nog nooit geweest?? Moet je een keer doen.
We kochten daar een hele jaargang van de Blauwe Wimpel. Terugkomend op de camping elk een stapeltje en maar lezen. Op eens hoor ik een kreet JA DAT IS HEM.

Gauw overeind komend, (lag even met de oogjes dicht) ik ook even kijken.
Mooie kotter zei ze, die moet je maar bouwen. Nou was echt niet tegen dovemans oren gezegd.
Na de vakantie maar eens informeren waar de tekeningen van deze kotter waren. Nou dat was direct al een probleem. Het was nog een vrij nieuwe kotter gebouwd bij Haak in Zaandam en tekeningen ho maar, Nee meneer daar beginnen we niet aan was het antwoord.
Dat was dus even een domper, aar we lieten het er niet bij zitten. Maar weer bellen en een brief er achter aan met foto’s van de Maersk Lifter.
Toen gingen de heren snel door de knieën. Binnen een week had ik de bouwtekeningen van de UK-104 in huis. Ondertussen al wat meer informatie gevonden en er bleek ook nog een zuster schip van te wezen de UK-156.

Oje 2 de zelfde schepen, zou wel mooi zijn. Dus maar bedenken hoe we dit konden maken. De Maersk had ik op spanten gebouwd en dat wou ik nu niet gaan doen. Als het even kon 2 schepen van 1 mal.
Ik besloot een gipsen romp te maken en daar een contra mal van te maken.
Het moest simpel blijven, spanten op zetten, ruimte vullen met tempex en de buiten laag van gips.

Uploaded with ImageShack.us

Het spantenraam staat met tempex en jawel fietsspaken als wapening. ( kosten niks)

Het aanbrengen van de gipsvulling.
Even een dagje van hard doorwerken, het gips wacht echt niet met hard worden.

En na een dag van schuren komt de orginele romp die straks als mal gaat dienen.

Tot zover deel 1, binnen kort meer.

Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Dan zijn wij ook benieuwd naar foto`s van de Maersk Lifter..
Alleen wel erg kleine afbeeldingen voor de rest word het wel een intressant bouwverslag!

Uk-104

Klopt hoor Amando, foto's zijn een beetje klein. Ik heb ze moeten inscannen en waarschijnlijk iets te klein. Wie weet kan iemand van het forum ze nog opblazen.
Verslag deel 2 komt er aan. Voor de Maersk Lifter, nog even geduld, moet daar ook nog alle foto van inscannen en hoop dat ze dan wat groter zijn..

Groet Paul UK-104

Hallo mede modelbouwers.
Hier deel 2 van de UK-104.

Nadat ik de gipsen romp geheel heb afgewerkt en geschuurd heb , ben ik begonnen met de romp in de was te zetten en daarna geheel in de gelcaot.

Om te voorkomen dat de mal straks gaat torderen na het lossen, heb ik aan alle kanten een versteviging aan gebracht van multiplex.

Na geheel te zijn doorgehard is de romp geheel door de midden gezaagd.
Daarna even de luchtspuit er tussen en de 2 contra helften kwamen los van de gipsen romp.

Eenmaal de 2 helften los, alles in de was en daarna in de witte gelcaot.

Daarna de 2 helften weer gevuld met polyester , en gelost.
De 2 helften op de tafel om aan elkaar gezet te worden.

Volgende keer deel 3.

Groet
Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Nou Mieke en Paul, mooi verhaal, beide met kriebels voor boten.....

En ik net als Armando, ook benieuwd naar foto`s van de Maersk Lifter , en naar het vervolg van de bouw van de UK104!

groeten, Brandaris

Bouwverslag Neeltje UK-104

Hallo mede modelbouwers.

Hier deel 3 van de UK-104.

Nadat ik de 2 romp helften aan elkaar had gezet, eerst maar even de eerste drijfproef doen in de badkuip.

Ondertussen door gegaan met de kajuit.
Die maken we wel even, dachten we. Nou mooi niet. Na 3 keer de ABS te hebben verwarmd en gebogen in de vorm zoals die zou moeten worden, was de lol er na het afkoelen mooi van af.
Model kurkentrekker kwam meer in de buurt.
Besloten toch maar een mal te maken van gips en daar de ABS omheen te trekken.

Eerst een mal van papier gemaakt en deze overgezet op de ABS en uitgesneden.
Het ABS aan een einde vast zetten een de mal en daarna rustig aan warm maken en strak om de mal trekken. Daarna nog even goed warm maken en daarna lekker laten afkoelen. Het resultaat, Perfect.
Het ABS had ik expres 4 mm dik genomen om zo de ramen er uit te kunnen zagen zodat er direct een sponning van 4mm ontstond.

Ondertussen begonnen met het dek.
Het dek staat uit 1 ½ mm vliegtuig triplex met daar over heen hard houten latten van 3 bij 2 mm, geheel gelegd in de rubber. Eenmaal helemaal uit gehard het gehele dek afgeschrapt, overtollig rubber verwijdert en in de teakolie gezet.

Op het dek direct het voorste gedeelte van de kajuit aangebracht, hier komen straks de lierdraden door te lopen en kan de rest van de kajuit gemakkelijk verwijderd worden.

Tot zover deel 3.

Volgende keer deel 4.

Groet
Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Neeltje

Mooi verslag, mooie bouw, mooie kwaliteit, niet haasten he... want daar hebben de kotterbouwers nog wel eens last van.
Dat rubber, is dat sikaflex?, en dan een beetje bij beetje opgebracht?

Grt
Hawser

rubber.

Ja klopt helemaal hoor. Gewoon Sikaflex.
Een rupsje Sikaflex op het onderdek zetten en daarna de lat er rustig aan indrukken tot de Sicaflex er weer tussen uitkomt. Lekker laten uitharden en daarna met een radeermesje de boel afschrapen en in de teakolie zetten.

Groet Paul UK-104

Neeltje UK-104

Hier deel 4 van de UK-104.

Nadat we de kajuit zover klaar hadden en het dek gereed, zijn we begonnen met het schuren van de romp.
Diverse malen polyester plamuur aangebracht en weer schuren. Nadat de romp helemaal glad genoeg was, begonnen met het aanbrengen van de vlakbescherming.
De halfronde strippen heb ik gemaakt van strippen abs. Hier voor een slijpblokje genomen en hier in de contra in gemaakt. De strippen door het slijpblokje getrokken en we hadden de half ronde strippen exact op maat.

Het registratienummer UK-104 is een verhaal apart.
Gezien de boeg naar voren gezien steeds schever komt te staan moeten de nummers en letters steeds groter worden om optisch het zelfde aanzicht te houden.
De originele nummers variëren van 74 tot 88 cm hoog.

Een hele klus dus, Elk nummer en cijfer is apart uitgetekend en op 2 mm ABS overgezet, en daarna uitgesneden. Maar wel zoals het moet, plaknummers uitsnijden hebben geen dikte maar deze wel.

Tot zover maar weer, deel 4

Volgende keer deel 5, de messing mast en railingwerk.

Groet
Paul UK-104

Laatst bewerkt:
dekken

hallo duohuis
met zeer veel interesse je bouwverslag gelezen ziet er erg mooi uit!!Ik ben vooral nieuwsgierig hoe je de dekken hebt gemaakt kan je daar een paar fotoos van plaatsen of een close-up foto van je dekken.succes met de bouw ik ga het zeker volgen! groeten walter

Neeltje UK-104

Hallo mede modelbouwers.

Hier deel 5 van de UK-104.

Ja de masten, een heel apart verhaal.
Eenmaal de tekening in huis, toch maar eens even zoeken waar de UK-104 aanlandt om te lossen.
Nou hadden geluk, Harlingen was toch wel de thuis haven van de Neel..
Dus op zaterdagmorgen even in de auto naar de Neel.

Enkel fotorolletjes vol geschoten (digitaal nee hadden we nog nooit van gehoord)
Maar wel even schrikken was het toen ik de masten gingen opmeten.
Ze bleken geheel taps te lopen. Bij de voet ongeveer 60 cm, en op de top ongeveer 30 cm.

We hadden dus een probleem om op te lossen, en dat kwam er gauw. Uitgaande van de originele diameter kwamen we op een buis uit van 0 14 mm messing. Deze heb ik geheel in de lengte door midden gezaagd, en daarna over de volle lengte een spie tussen gezet.
Lijkt allemaal eenvoudig, maar geloof pokken werk.Let wel, ook de achter mast is zo gemaakt.
Het bovenste gedeelte van de mast, het topje van de A, is een ronde messing pijp waar ook een rechte strip is tussen gezet.
Eenmaal helemaal in elkaar gezet, alle draden er door heen getrokken, ook een klusje waar je een beetje geduld bij moet hebben.
Let op het bovenste radar plateau, hier kom ik nog op terug.

De opbouw van het voordek bestaat geheel uit messing, met een tipje koper.
De scepters van de railing zijn gemaakt van messing 1 x 2mm. Met een bovenrail van 1,5 mm en 2 tussen rails van 1 mm. Voor de rest wat klein koper en messingwerk. Niks bijzonders, maar een hoop werk.

Tot zover maar weer, deel 5

Volgende keer deel 6, Tunnel, schroef en schroef as.

Groet
Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Hallo Paul,
Probeer je een record te breken of zo:rolleyes:
Wat een tempo, zelf ben ik nu al een jaar of drie bezig met de TX1 (met tussenpozen) maar zover als jij ben ik nog niet hoor.:(
In ieder geval succes met je model.
Groeten Norwin

Hallo Paul,
Probeer je een record te breken of zo:rolleyes:
Wat een tempo, zelf ben ik nu al een jaar of drie bezig met de TX1 (met tussenpozen) maar zover als jij ben ik nog niet hoor.:(
In ieder geval succes met je model.
Groeten Norwin

Ja... !! echt als een speer :O
De digitale camara is ook pas sinds vandaag uitgevonden:oops:

Norwin, dit model is al iin enige afgebouwde staat hoor.. wel opletten:p

Neeltje UK-104

Hallo mede modelbouwers.

Hier deel 6 van de UK-104.

Ja de tunnel en schroef en de schroefas.

Allereerst ben ik begonnen met het maken en plaatsen van de straalbuis. Dit is een stuk ABS buis 100/120 mm. Afgedraaid in de draaibank tot de gewenste maat en geplaatst.
Voor de schroef heb ik een standaard 4 blads Rivabo schroef gebruikt van 110 mm en afgetopt tot 98 mm.

De schroefas koker is gemaakt van messingbuis 10/12 mm.
Op 3 cm van het einde een smeerbuisje aangebracht met smeernippel.
Op de einden een naaldlager ingeperst, tot 2mm voorbij het einde van de schroefaskoker.
Daarna is de roestvrijstalen schroefas aangebracht.
Aan de buitenzijde van de lagers een O ringetje aangebracht en het geheel afgesloten met een nylon kapje.
Als laatste de schroef gemonteerd, en het geheel geplaatst. Het voordeel van deze volgorde is dat je de vierblads schroef goed kan centreren in de straalbuis, en tijdelijk kan vast zetten voor het aangieten van de schroefas koker.
Nadat de schroefas was ingegoten en verder was afgewerkt heb ik de Hectoperm er voor gezet en uitgelijnd met een dubbele cardankoppeling.

Toen eerst maar proefdraaien. Door de trim op de zender kan de motor langzaam laten draaien en tegelijkertijd de schroefaskoker vol persen met vet.
Je zult merken dat de motor tijdelijk minder toeren gaat draaien tot het moment dat aan beide uiteinden het vet tussen de O ringen door begint te komen.

Tot zover maar weer, deel 6

Volgende keer deel 7, Proefvaart??

Groet
Paul UK-104

Laatst bewerkt:
Neeltje UK-104

Hallo mede modelbouwers.

Hier deel 7 van de UK-104.

Na inmiddels alles waterdicht te hebben gemaakt, de elektronica deels ingebouwd werd het nu tijd om maar eens te gaan kijken hoe de Neel zich in het water zou gedragen.

In de badkuip thuis al even de schroef laten draaien en de nodige ballast ingebracht.

Al met al kwamen we toch nog op ruim 17 kilo uit.
Geen verrassing, de berekeningen gaven dit al aan.
Maar toen toch maar op een middag naar Ekenstein, en eens even proberen.

Nou daar is ze dan.

Een prima vaargedrag, met een mooi lange golf er achter gelijk aan het origineel.

Thuis gekomen weer lekker verder gegaan, alles er af en gereedmaken voor de eerste spuitbeurt. Naderhand werden dit er een stuk of 8.

http://img139.imageshack.us/i/scan0019r.jpg/

full

Het bovenwaterschip na 8/9 spuitbeurten.

Ook het onderwaterschip kreeg de nodige spuitbeurten.
De laatste spuitbeurt was voor het onder water schip.
Voor het zover was moest eerst de waterlijn afgetekend worden.
In wezen een klusje van niks, maar gewoon even een goede voorbereiding.
Gezien de afmetingen kon het nog net op de achterkamer tafel.
De boot op de standaard en zorgen dat hij recht staat. Een torentje bouwen van boeken en potjes.

Tot zover maar weer, deel 7

Volgende keer deel 8.

Groet
Paul UK-104

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste duohuis,

Erg mooi deze haak kotter en inderdaad zonde dat het origineel al weer ergens in een auto of ergens anders in zit.

De bouw van de brug vind ik een hele interessante oplossing. Heb ook al vele malen geprobeerd, met uitslagen tekenen etc in abs echter tot op heden niet echt gelukt. Ik hoop van het voorjaar weer verder te gaan met de TH-7 echter door veel zakelijke veranderingen weinig kunnen doen aan mijn hobby. Moest even prioriteiten stellen

ik blijf dit draadje volgen.

gr. Gert.

Hallo Paul.

Een prachtig strak model. Leuk om te zien dat er zoveel verschillende manieren zijn om een mooi modelschip te bouwen. Succes met de afbouw.

Groeten, Jan.

mr duehuis

Er lopen nu twee draadjes: van de kotter Neeltje en de Maersk Lifter, allemaal hartstikke leuk en leerzaam voor al je bedenkt dat die de jaren 80-tig was van de vorige eeuw, dus een prestatie op zich om dit zonder computer zo te maken!. Het woord en het ding "mobieltje" bestond nog niet eens!
Wat mij nu zo nieuwsgierig maakt of u al weer met iets nieuws begonnen bent!
Ik ben van de zelfde leeftijd en ik heb het ook 25 jaar laten liggen maar ben nu weer lekker bezig.
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
Neeltje UK-104

Jawel heren, het was inderdaad een hele andere bouwmethode. Ga dit ook zeker niet weer doen. Maar leuk te horen dat jullie het interesant vinden en ook de Maersk Lifter volgen. Maar ben inmiddels begonnen met een nieuwe kotter. Een geheel nieuwe Euro en komt van de eigen tekentafel. Het verslag hiervan zal nog wel even duren. Er komt nog eerst een ander schip aan de beurt.
Maar ga er voor zitten, deel 8 komt er aan.

Groet Paul UK-104.

Back