Bouwverslag Lockheed P-38 Lightning (Col. Art Johnson)

Hoi,

Na wat over-en-weer email met Ton vM vanaf nu een bouwverslag van een schaal (zo goed als mogelijk dan toch) Lockheed Lightning P-38L volgens plannen van Col. Art Johnson. Op verschillende US sites vond ik lovende kritieken van deze P-38 opzet. Het vlieggedrag van dit schaalmodel is redelijk rustig.

De plannen heb ik in de US opgehaald bij Uncle Willie. Verder maak ik gebruik van een short kit die Uncle Willie voor mij geregeld heeft (allez, het zaagwerk heb ik niet moeten doen - joepie!). Ik heb de plannen nu ongeveer 2.5 jaar.

Enkele gegevens van het schaalmodel:
Wingspan: 94"
Length: 62"
Weight: 13lbs (dit lijkt me redelijk weinig, maar het is in ieder geval een goed streefdoel)

Ik ga de P-38 voorzien van een elektrische aandrijving. Verder natuurlijk de nodige servo's voor fowler flaps, compressibility flaps, hoogte- en richtingsroeren, ailerons, retractable gear, enz...

De shortkit zoals ik die ga gebruiken:

De bouw zal echter niet zo vlug vooruit gaan zoals de gemiddelde bouwers hier. Ik voorzien minimum 1.5 tot 2 jaar voor de bouw.

Tot volgende maal.

Luc

Jaaa, kijk hier houden wij van, we hadden al even gemaild over deze kist en ook al wat er aangepast zou moeten worden t.o.v. de tekening etc.

Ook ik hoop ooit eens dit model te bouwen (vanaf deze tekening of een ander...) maar dan wel met 2x een mooie 4-takter erin.

Ik ga je in ieder geval volgen en alvast afkijken hoe jij het een en ander gaat maken/inbouwen/oplossen dan heb ik een mooi voorbeeld voor als ik over een jaar of watr aan een P-38 ga beginnen.

Succes met de bouw en graag veel foto`s plaatsen :-)

Thanks Berto!

Ik zal m'n best doen om zo veel mogelijk te beschrijven/fotograferen hoe ik éea opgelost heb.

Aan iedereen: graag opmerkingen en dergelijke posten zodat ik eventueel kan bijsturen of uitleggen waarom.

Ik begin met de fuselage, en achteraf de engine pods.

De fuselage wordt tijdelijk in elkaar gestoken en met papiertape vastgezet. Zo kan alles netjes uitgelijnd worden, en gecontroleerd of alles haaks is. De tape is nu echter al verwijderd.

Onder de tekening ligt een metalen plaat, waardoor ik met supermagneetjes alles op z'n plaats kan houden

En zo ziet het onderstuk van de center fuselage eruit.

Volgende keer meer...

Geweldig :!: :!:

Ik was ook begonnen aan een P38, maar ivm verhuis is dit op de lange baan geschoven......
Ik heb iniedergeval het abonneer knopje snel aangeklikt :-)

succes,
cor

Hoe bevalt de passing van de short-kit? en komt het geleverde overeen met de prijs? en hoe is de kwaliteit van het gebruikte materiaal?

Zou zelf van plan zijn om alles zelf te maken maar zoals ik de kit nu zie liggen dan is dat ook aardig aantrekkelijk.
Toch wel lekker als je alle spanten en ribben zo pas klaar al hebt dus misschien voor mij tzt ook een overweging om te gaan doen.

Verder, wij hadden het via pb al even over het lage gewicht.
Dit is haalbaar omdat de tekening niet voorzien is van intrekbaar landingsgestel en de aansturing gebeurt dmv centrale servo`s in de romp/midden vleugel.

Heb je op de tekening al aangepast waar je alle servo`s, landingsgestel etc. wilt gaan plaatsen?
Lijkt me dat je anders straks mogelijk in de knoei komt met spanten, liggers of dergelijke.
En wat voorplanning vergemakkelijkt het bouwen.

Heb je ook al een kompleet gear voor de P-38?

@ Cor,
van jouw hoop ik binnenkort toch ook wel weer een update te zien ;-)

@ Berto : ik heb nog brandhout nodig voor de kachelofen :oops:
Mijn P38 wordt definitief niet voortgezet , ik ga opnieuw eraan beginnen , want ik heb die veel te zwaar gebouwd en ben ook niet tevree met aansturingen e.d.
ben erg gecharmeerd van deze "short-kit" en denk om deze in de toekomst te bestellen .

Eerst volgende week als ik weer thuis ben een hobbyruimte maken, wat toestellen vliegklaar maken, nieuwe accu's bestellen e.d., en in de toekomst weer aan een P38 beginnen... dus het zal nog wel ff een tijdje duren.

cor

Hee Cor,

is die P-38 van je dan zo zwaar??? en brandhout, da`s toch zonde er zal toch wel een vliegende kist van te maken zijn?!?!?
Of is het echt een baksteen :-(

Heb nog even in je orginele draadje gekeken maar al je foto`s zijn niet meer zichtbaar :-( , je was toch al heel ver met de P-38, zonde om dan geheel overnieuw te beginnen.
Is er echt niks meer aan te redden? anders weet ik nog wel een gegadige ;-)

@ Berto: ja, foto's zijn jammer genoeg verdwenen, ben van provider veranderd, dus account moeten opzeggen :-(.
Wat betreft mijn P38, die ligt onder een hoop stof op zolder. Ben nog niet zeker wat ik er mee ga doen , maar de kans is groot dat het openhaard hout word. Ik ga hem nog eens bekijken als de tijd ervoor rijp is en dan een beslissing nemen.

als ik hem niet verder gaat bouwen dan zal ik aan je denken berto

Hallo,

Tweede helft van vorige week niet veel tijd gehad om te posten - wel nog een beetje doorgewerkt aan de engine pods. Nu kan ik al goed inschatten hoe klein m'n werkruimte maar is (alhoewel de werktafel 2.5m x 1.2m is).

Hier de afgewerke fuselage

Ik heb het gevoel dat de neus te zwaar is - daar ga ik nog wat moeten aan doen

En het begin van de engine pods

@Berto:
Ik heb reeds enkele aanwijzingen op m'n tekeningen aangebracht voor de servo's - op dit moment kan ik nog alle kanten uit. Over de short kit wil ik het volgende kwijt:
- het is niet de superbeste kwaliteit - sommige stukken zijn rafelig (gefreesed, en niet met lasercut) en de precisie laat soms de wensen over maar over het algemeen valt het wel mee hoor. We weten trouwens al langer dat het hout uit de US wat mindere kwaliteit is - daarom ook dat ik mijn voorraad Thomas Balsa aanspreek.
De retracts komen van Robart - maar daar is geen kant en klare kit - daarom moet ik gaan samenstellen en ben ik met de mannen van Robart over en weer aan het mailen. Maar dat komt wel goed hoor.

De eerste pod zit in elkaar

Nog even een aanduiding maken van de CoG

De tweede is 'gewoon' een kopie van de eerste.

Volgende keer het staartstuk

Luc

Eventjes een korte update...
Staart en aillerons krijgen vorm, en nog eventjes en de stukken worden samengebouwd.

Tot de volgende ...

Hoi Berto,

Dank je wel voor de 'heads up'.

weinig vorderingen omdat ik meestal in het buitenland vertoefde de laatste 2 weken. En deze avond ben ik weeral weg. Nadien heb ik weer wat tijd om verder te werken.

Laat me het zo stellen: ik ben bezig geweest met het denkwerk - en enkele zaken in detail aan het uittekenen
besturing hoogteroer intern of extern (ben ik nog niet uit)
besturing richtingsroer (gekozen voor intern)
besturing fowler flaps
besturing ailerons

Verder heb ik de retracts (Robart) eens uitgetekend en de motor configuratie in detail bekeken. Zo heb ik nu twee motoren 1000 ... 1200W met 6S lipo (3700mAh), en nog een bijkomende lipo voor verlichting en andere electronica. Met deze opzet hoop ik tussen 7.5kg en 8.5kg uit te komen.

Moet ik nog doen: uitmaken of ik ga glassen (meer dan waarschijnlijk) en hoe ver ik schaal wil gaan. Met een externe hoogteroer bediening laat me dat een stuk twijfelen.

Aan allen die dit verslag volgen: alle input voor de hoogteroer bediening is welkom. let wel dat ik niet veel 'hoogte' heb om iets in te bouwen. Dus met moet nogal miniatuur zijn - en daarom heb ik schrik dat de speling op de verschillende gewrichten de bediening van het hoogteroer nadelig gaan beïnvloeden.

Luc

Bij mijn P38 had ik destijds de hoogteroer aansturing inwendig gemaakt aan twee kanten aangestuurd met twee servos die in de wielkasten zaten,ik had het eerst met een centrale servo en met tweestuurstangen maar dat werkte niet goed .
De kwiklink zat in het kielvlak/romp en dan met een soort torsystang naar het hoogte roer (zoals vaak gebruikt bij rolroeren met een servo in de romp)
Ik kan me nog wel herrineren dat ik de achterlijst van het kielevlak heb moeten uithollen.

ps Mijn P-38 was van 2,14mtr gebouwd van de tekening van Pierre Flageolet en afgewerk in de kleuren van de California Cutie zoals hij de laatste jaren heeft gevlogen bij de Flying legends in Duxford (GB)
ps dezelfde als Corvl
:D
afb4991.jpg
:cry:
afb4990.jpg

Leuk bouw verslagje , je zult er geen spijt van krijgen, het vliegbeeld van een Lightning is fantastische mooi

Ik dacht ook aan een torsiestang - beide zijden aangedreven met elk z'n eigen servo, maar de reden van m'n twijfel is dat ik schrik heb dat de synchronisatie tussen de servo's zou mank lopen, waardoor er torsie op het hoogteroer komt, met redelijk onvoorspelbare gevolgen.

Wat is de reden dat jou P-38 gecrashed is?

Luc

Ik dacht ook aan een torsiestang - beide zijden aangedreven met elk z'n eigen servo, maar de reden van m'n twijfel is dat ik schrik heb dat de synchronisatie tussen de servo's zou mank lopen, waardoor er torsie op het hoogteroer komt, met redelijk onvoorspelbare gevolgen.

Wat is de reden dat jou P-38 gecrashed is?

Luc

Back