Bouwverslag Marblehead “Spetter”

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 30 jun 2016.

  1. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Persoonlijk gestimuleerd door ons gewaardeerde forumlid Joost van Santen ben ik ook begonnen aan het ontwerp en uiteindelijk de bouw van een Marblehead .
    Het ontwerp is gemaakt met Delftship.
    Enkele ontwerpgegevens :
    Gewicht (totaal) ca 5250 gram.
    Bouwmethode plank-on frame : 3 mm balsa huid op spanten , versterkt met glasvezel-epoxy.

    Hierbij alvast een Delfship-impressie (zonder kiel, nog gedeeltelijk in studie).
    Wordt vervolgd.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Dat begint al goed met het vergeten van het Delftship model, bij deze alsnog.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    leuk dat er weer meer gebouwd wordt, ik ga dit volgen!
     
  4. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ha !, nu is de vraag wie het eerst zeilklaar is
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Delftship ligt goed in de markt, dus ga dit zeker volgen, ben zelf al dikke 6 j met delftship aan het tekenen,
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2016
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    René,

    Voordat ik echt tevreden was over de vorm waren er heel wat transformaties en geschuif met controlepunten aan vooraf gegaan.

    Het klinkt misschien bizar, maar ik heb toch het lijnenplan uitgaande van de delftship offsets bijna geheel op klassieke wijze nog eens nagestrookt , zie foto, en op enkele punten weliswaar kleine correcties uitgevoerd.

    Dit handgestrookte lijnenplan is de basis geworden voor de bouwspanten.

    Van andere ‘draadjes’ gezien dat er modern digitaal gereedschap ( bijv Solidworks) is om van lijnenplan tot bouwspanten te komen.Ik heb de bouwspanten direct met behulp van het handgestrookte lijnenplan getekend en daarna met een priem op het bouwmateriaal overgebracht, zie foto.

    Wordt vervolgd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi tekengerief , mijn tekenbord T lat en passerdoos van meer dan 50 j geleden heb ik ook nog altijd :)
    Met delftschip is het de kunst om zo weinig mogelijk punten te gebruiken, dan is de stroken perfect.
    Mijn laatste 3 schepen zijn met delftship getekend, nu ben ik er vliegtuigen mee aan het tekenen :) .
    Ook een 17 eeuw 3 master van 125 voet , een fluit, als je die vorderingen wil volgen kan ik je de link via PB geven
    Om spanten uit te werken zijn er gemakkelijker prog.
     
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    Idd mooi tekengerei. Alweer een tijd terug dat ik zoiets heb gebruikt.
    Niet gek om alles nog es te controleren op deze manier.

    Eigenlijk is dat natuurlijk niet anders dan het stroken met een strooklat. Als je teveel gewichten gebruikt kan je ook een niet strokende lijn maken.
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Een fase waarin al wat spanten zijn opgebouwd.Te zien zijn ook 2 volle spanten, of raamspanten , waartussen de vinkast komt te hangen.
    Voordat de spanten vastgeschroefd worden moet herhaaldelijk gecontroleerd worden of ze nog met elkaar stroken want er zitten bij deze bouwwijze onvermijdelijke fases in die om fouten vragen : aftekenen, zagen, vijlen, huiddikte in mindering brengen langs de omtrek , nog eens zagen en vijlen.Staan stuurboord/bakboord goed?Is de bouwplank goed recht?Je moet niet verbaasd zijn dat in zo'n voorlopige opstelling de strooklat toch hier en daar niet netjes aanligt.Meestal kon ik dat oplossen door er hier en daar een strookje fineer op de kopse kant van het spant te halen.Uiteraard pas nadat ik de gebouwde spanten uitentreuren getoetst had aan het lijnenplan.

    De spanten zijn niet van triplex maar bestaan uit een kernplaat van 3mm balsa waarop ik aan beide zijden fineer heb gelijmd met epoxy .Met de nerfrichting van fineer en balsa loodrecht op elkaar geeft dat een redelijk sterk , stijf en licht 'laminaat'.

    Wordt vervolgd.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stevige rechte bouwplank met spanten onderste boven , de zekerste methode om een rechte romp te krijgen.
    Als ik goed begrijp blijven deze spanten in het schip, daarom zo licht mogelijk, mooi werk :thumbsup:
     
  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Delftship (Isola2: niet Delfship, zie #5, maar dat weet je wel) is inderdaad een mooi programma.
    Naar aanleidibg van ARD's inspanningen ben ik het ook gaan gebruiken. Er zitten wel van hick-upjes in, maar de makers zijn zeer behulpvaardig als je dat meld. Zo had de hydrostatica voor een romp van ca 1.30 m wat weinig decimalen. Ik heb dat opgelost door alles 100 keer groter te doen (dus bv 130 m) De laatste versie is beter geschikt voor kleine modellen. Ook had ik een probleem ( zie draadje "ombouwen marblehead naar RC") met de combinatie van vertikalen en pasgaten. Die verder verbonden, mogenlijk omdat de afstand bij een klein model te klein was. Is nu ook opgelost.
    je moet opletten dat de lijnen van het grid niet heen en weer springen. Dat leidt tot een minder strokend geheel.
    Delftship is zeer handig om bv de waterverplaatsing te wijzigen, gewoon schalen in de gewenste richting. Ook het verplaatsen van het drukkingspunt of een andere prismatische coefficient is simpel. Scheelt je uren handwerk. Ik heb uiteindelijk zo'n 30 varianten gemaakt. De eerste paar waren om het te leren, daarna echt werk.

    Wat ook mooi is is dat je een JPG van een spannetraam achter het Delftship spantenraam kan zetten en dan vervolgens het Delftship model kan laten kloppen met de jpg. Dit heb ik gebruikt om lijnenplannen die ik op papier heb om te zetten naar Delftship.

    Wat wel jammer is is dat de doorsnede van een kiel (of roer) niet echt mooi is als je de Delftship optie gebruikt. Zelf heb ik een echt profiel als markerpoints als verkregen met een "airfoil" programma ingevoerd en toen het Delftship grid ermee gematched.

    De vrije versie biedt al veel. De betaalde versie (slecht 150 euro !) heeft de mogenlijkheid tot automatisch fairen. Dat werkt aardig, maar kan ook tot niet gewenste resultaten leiden.

    Let er wel op dat een Delftship file gemaakt met een bepaalde versie (soms ?) niet leesbaar is met een vorige versie van Delftship.

    Tot slot biedt het uitvoer van diverse file formaten waarvan ik zelfs de CFD mesh uitvoer gebruikt heb om de vorm in een echt stabiliteits programma binnen te halen.

    Een groot scherm is wel nodig eigenlijk. Je komt er wel met een klein scherm, maar op een groot scherm zie je beter of je model OK is.
    Kortom, als je zelf wil gaan ontwerpen is dit een goed hulpmiddel. (nee ik heb geen aandelen; ik weet alleen dat het ontwikkelen van een dergelijk programma veel tijd en kennis vraagt)

    Joost vs
     
  12. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Spanten zijn geplaatst en naar tevredenheid uitgelijnd.Een kielstrip van 15*4 mm balsa is op hartschip geplaatst ter ondersteuning van de einden van de bodemgangen.
    Tevens is op de overgang van huid naar dek het berghout geplaatst.Na enige overwegingen, balsa of massief hout , toch voor balsa gegaan.Ter plaatse van zijstagputtings (ik ga voorlopig voor een gestaagde mast ) vraagt dat straks wel om extra versterkingen; nog in studie.

    Ook de kimgang is geplaatst zodat ik straks in 2 richtingen , naar de kiel en naar het dek, de overige gangen kan aanbrengen.
    De positie van deze gang is bepalend voor het verloop van de overige gangen en de mate waarin die naar de einden toe verjongd moet worden.
    Ook moet voorkomen worden dat vooral de bodemgangen niet teveel in 2 richtingen rondgebogen worden waardoor ze in het midden kunnen uitstulpen .
    Haast is daarbij niet geboden, laat ‘m een nachtje zitten en verschuif ‘m desnoods de volgende dag hier en daar.
    ‘If it looks right , it is right , but it all depends who’s looking..’

    Uiteindelijk is de kimgang zo geplaatst dat ik de bodemlatjes, zonder ze te verjongen , zo kan aanschuiven.
    De latjes , tussen kim en dek , behoeven slechts in het achterschip verjongd te worden.

    Om de latjes goed in de vorm te kunnen schaven keg ik ze vast op een aparte plank, zie foto.
    Ik schaaf eerst een schuin kantje op een lijmkant , de ‘rolling bevel ‘in engelse boeken, waardoor ze netter tegen elkaar komen te liggen vooral op spanten met een behoorlijke ronding (tumblehome).
    De balsa plankjes van 1 meter heb ik eerst met een stuk van 40 cm verlengd door in een hulpstuk – een zgn scarfing jig- aan beide stukken een schuine las van 25 mm te schuren , ze vervolgens aan elkaar te lijmen om er daarna latjes van 10 mm breedte van te snijden.

    Wordt vervolgd.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    pompebled, Zeiler en bram1324 vinden dit leuk.
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Beste zeilers en modelbouwers,
    Mede door het gespetter buiten verloopt de bouw van de romp voorspoedig en wordt reeds gedacht aan een van de vele volgende stappen zoals het conserveren van de buitenkant van de balsahouten huid.
    Omdat door de combinatie van spanten en huid voelbaar een behoorlijk stijve schaal ontstaat overweeg ik om 2 lagen keperdoek van 80 gr/m2 met epoxy aan te brengen, i.p.v van 80+200 gr /m2.
    Gaarne jullie adviezen wat en wel of zeker niet moet doen en antwoorden op vragen zoals :
    - als je de lagen nat in nat opbrengt is er dan een verhoogd risico van plooivorming in het keper?
    - of is het beter tussen het aanbrengen van de 2 lagen te wachten ?
    - als je met een doek van 1 meter breedte deze boot bekleedt blijft de overlap zichtbaar en voelbaar of is dat weg te schuren ?
    - of toch beter een doek van voldoende lengte aanbrengen?

    Zo maar wat vragen , maar ik zie gaarne de reacties en wat jullie verder te binnen schiet, tegemoet :)

    wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ard, Mijn scheepje is bekleed met 3 lagen 80 gr doek. Resulteerde in een 1 mm dikke laag. Lees even het bouwverslag, waarin ik goede adviezen kreeg. Zoek maar even op multiknikspant coastertje. Geen problemen met de overlap wat dikte aangaat. Wel zorgen dat de overlap niet steeds op dezelfde plek komt. Het karwei is me, ondanks dat het de eerste keer was, erg meegevallen. Succes verder en maak er een mooi schip van. Gr. Klaas.
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hoi Klaas,
    Alweer een goeie tip, staat genoteerd,
    bedankt,
    Ard
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ard, Klaas haalt het 2mm balsa er weer uit als ik het goed lees.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat klopt Joost. Na lakken en plamuren van het balsahout beplakt met bruin tape en daar kon (met wat moeite) het epoxy rompje vanaf worden getrokken/geblazen. Heb het epoxy rompje alleen hoeven te schuren. Plamuren vond ik niet nodig. Zorg dat het epoxy doek goed af kan hangen en nergens door opzij wordt gedrukt. Anders bestaat het gevaar dat het los komt van de mal en gaat plooien of bobbelen. Zorg dat alles wat je gaat gebruiken gereed staat en de volgorde van de handelingen goed in je hoofd zit. En werk veilig! Gr. Klaas.
     
  18. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    De romp bekleed met 3 mm balsa latjes , variërend in breedte van 9 mm in de ronde kim tot maximaal 12 mm in de meer vlakke gebieden.
    De laatste gangen op onderliggende constructie vastgezet met punaises, gaatje later opgevuld met uit balsa gestoken pennetjes.
    Volgende stap is romp glad maken en steventjes erop.
    Ook ik overweeg om na aanbrengen van glasvezel en epoxy de boot gewoon blank af te lakken.
    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ging vlot, ziet er goed uit :thumbsup:
     
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wauw!, dat ziet er bemoedigend uit. Inspireert je vast wel tot wat extra voortgang ?

    Enne, ik kon het niet laten. Hierbij nog twee andere Marblehead tegen de muur gezet. Leuk om de verschillen te zien van iets wat tot dezelfde klasse modelzeilboten behoort.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 jul 2016

Deel Deze Pagina