Bouwverslag Marblehead “Spetter”

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 30 jun 2016.

  1. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wim,
    toen de rompen nog breed waren waren zijstagen zeer gebruikelijk. Nu ze zo smal zijn moeten we bedenken dat de kracht in het zijstag toeneemt. Er komt dus aardig wat kracht op te staan.
    "Carbon to the rescue" Echter ARD geeft de voorkeur aan een wat klassiekere bouw wijze hetgeen ik respecteer. Maar dat vraagt waarschijnlijk wat meer aandacht om het krachtenspel goed te laten verlopen.
    Ik begreep overigens dat juist bij de kleinere tuigen -die bij hogere windsnelheden gebruikt worden- zijstagen gebruikt worden. Goed dat je me corrigeert.
    Joost vs
     
  2. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Een ogenschijnlijk lange adempauze die misschien menig lezer deed afvragen of ook dit project gestrand of in de vuilnisbak beland zou zijn.Integendeel, want zelf en bootje ontwerpen en bouwen betekent niet alleen een rompje in elkaar zetten maar ook nadenken over legio andere zaken zoals :
    - de zijwantputtings .Eerst is de huid lokaal van een extra glasmatje voorzien waarna de wantputtings met aan de vorm aangepaste blokjes met epoxypasta aan de romp gelijmd werden.
    - fundatie stuurservo die is opgehangen aan een spant en ook afsteunt op een carbon (!) roeraskoker (hennegatskoker).
    - het roer heb ik gemaakt uit 2 stukjes vliegtuigtriplex van 3 mm waartussen de roeras is vastgelijmd.Als borging tegen verdraaiing een plaatje aan de roeras gesoldeerd.Na verlijming het roer met de gebruikelijke gereedschappen in een acceptabele vorm gebracht.
    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    bram1324 vindt dit leuk.
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi werk, zelf ontwerpen en bouwen geeft veel voldoening :thumbsup:
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooi Ard
    Begint op te schieten..
    Leuk he, zelf een boot bouwen:)
     
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    We zijn weer enigszins verder gekomen :
    - de lier is midscheeps geplaatst maar staat nog los..Deze maal maak ik geen lus maar voer een hoofddraad direct naar dek die daar met een lang elastiek op spanning wordt gehouden .De hoofddraad dient weer als aanknooppunt voor de twee schoten.
    - de koppeling tussen servo en roer is gemaakt in rvs.
    - daarnaast heb ik al wat dekfittings in rvs en messing gemaakt die hopelijk de schootlijnen in goede banen gaan lijnen : 2 vaste schijfomlopen en twee scharnierende ., zie verder de foto's.
    wordt vervolgd ,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    jeetje, zelf schijfomlopen maten, prachtig!. maar waar komen die schijfjes vandaan (ergens uit gesloopt ?)

    ik moet oppassen dat je me niet inhaalt.
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Joost,
    Die metalen had ik , ten tijde van de vaan/RC ombouw van de Jubilee, gekocht bij een oostenrijkse webshop voor kabelbaantjes.Tikkie zwaar misschien maar met een draaibank kan je vast zo goed uit kunststof rond draaien.Die kleine kunststof komt uit Hong Kong.Bij ebay.co.uk zoeken onder 'model pulley', voor een grijpstuiver uit Hong Kong;)
    Ard
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Na hier en daar wat informatie ingewonnen te hebben uiteindelijk besloten om de kern van de vin uit een balsahouten plankje van 100*10 mm doorsnede te maken en daarna te bekleden met carbon/epoxy.De vin is in de vinkast 95 mm breed en bij de bulb 75 mm.

    Als richtsnoer bij het schaven heb ik het vleugelprofiel op het balsa van te voren beschreven dmv enkele lijnen die eigenlijk de raakvlakken aan het profiel weergeven.Daarna is het een zaak van accuraat schaven en vijlen en regelmatig op enkele plekken met malletjes de doorsnedes aan bakboord en stuurboord controleren.Ik heb toegewerkt naar een uiteindelijke overall gemiddelde dikte van 7.5 mm , er rekening meehoudend dat door hars en carbon de dikte weer gaat toenemen.

    Om de boutkrachten bij de bulb en in de vinkast op te nemen heb ik lokaal in de vin stukjes hard(er) hout gezet, uiteraard niet stuik tegen het balsa maar met een soort tandverbinding die voor een geleidelijke overgang zorgt.Overigens worden die overgangen later weer met carbon en epoxy omkleedt .Het balsahout is eerst voorbehandeld met epoxy-impregneer .Na de uitharding is hierop een laag UD carbonband van 340 gr/m2 aangebracht van 7.5 cm breedte.Rond de neus van de vin is band van 250 gr/m2 aangebracht dat zich behoorlijk verzette om rond de neus gevouwen te worden.De oplossing was de hele vin strak in schilderstape te wikkelen waardoor de band stevig rond de neus getrokken werd.

    Na uitharding , overlappen wegvijlen en licht schuren is een 2e laag UD carbon van 250 gr/m2 aangebracht van 6.5 cm breedte en slechts over 2/3 van de vinlengte, gemeten vanuit de bodem van de boot.
    Neus en staart van de vin (de leading en trailing edge) hebben dus over de volle vinlengte 1 laag.Alleen op het 'dikste' gedeelte ligt een extra laag van 6.5 cm omdat dit de grootste bijdrage levert aan stijfheid en sterkte.
    Het uiteindelijk gewicht van de vin is 185 gram bij een totale lengte van 62.5 cm.Het balsa gedeelte weegt 45 gram , dus hars en carbon droegen 140 gram bij.

    Na uitharding heb ik een testgewicht van 3.6 kg , overeenkomend met het toekomstige bulbgewicht , aan de vin gehangen.De doorbuiging was ca 30 mm waarbij ik moet opmerken dat er bij de inklemming op de werkbank toch wat ' beweging' zichtbaar was die vermoedelijk voor wat extra kwispeleffect in die 30 mm zorgde.

    Bij deze tests krijg je wel een goed gevoel voor de krachten in de vinbox hetgeen mij er toe bracht de vinbox aan de buitenkant met extra horizontale plaatjes te versterken en die aan de aanwezige raamspanten te lijmen (zie foto)

    De loden bulb van 3.6 kg , met sleuf maar zonder messing draad , is geleverd door PJ Sails in de UK.

    Van het plan om de mast op dek af te steunen zie ik om praktische redenen af en ga hem door het dek voeren en plaats hem in een bakje.Er komt geen mastschuif , in de plaats daarvan denk ik eraan om de ruimte rond de mast (voorlopig) te vullen met wigvormige stelblokjes .

    Wordt vervolgd.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    haje74 en bram1324 vinden dit leuk.
  9. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    mooi werk
     
  10. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ard
    Het is gelukt wat het doorbuigen aangaat is veel minder als je schip in het water ligt
    Je staat er versteld van hoe stevig de 2 lagen carbon zijn en het wordt nog harder na een tijdje
    Er zijn mensen die het niet aandurven om een kielplaat te maken op deze manier
    wij hebben wel eens een kielplaat gemaakt van 2 x 2 mm balsa maar dan 3 lagen carbon
    En als je hem glad wil hebben dan kan je altijd met de kwast een laag epoxy er op zetten hebben wij ook wel eens gedaan
    Het roertje kan je maken van 1 laagje aan beide zijde
    gr Tom
     
  11. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Tom, JoostvS , Bram e.a. bedankt voor alle ideeën en gedachte-uitwisselingen die mij , als novice op het gebied van carbon-epoxy, hebben aangezet om ook het soms kleverige pad van carbon-epoxy te betreden...
    Ard
     
  12. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Bram
    Als je hem op een warm cv plaat legt op een plankje dat hij plat blijf liggen wordt hij nog beter dan kan hij mooi uitharden
    Tom
     
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Als een meeuw op het water van WA-roeibaan..
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Unusual RC vindt dit leuk.
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Was dat met extra ballast ?
    Lijkt voorlopig om een mooie houten roeiboot.
    Maar leuk dat je het gedaan hebt en hier laat zien
    Ligt hij goed op de geplande waterlijn?
     
  15. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Alleen met vinkiel, zonder extra ballast.
    Ligt voor en achter goed, bijna op de geplande waterlijn, want er komt nog wel het een en ander bij zoals mast , boompjes, zeilen, dek, accu, lak, fittings, bijna een pondje denk en dan met ca 150gr per mm indompeling komen er nog wel een paar mm bij.
     
  16. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aad,
    ter info:ik zit met RC (inclusief batterij, fundatie, omloop schijfjes etc)op ca 350. Mast boompjes en zeilen zit ik nu op 360 gr

    En, je moet je dek er nog bij tellen.
     
  17. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Het 1mm dek weegt ong 100 gr, maar er komt natuurlijk nog wat bij voor coating , binnen en buiten.
    Bedankt voor die gewichten, overigens komen de schattingen voor de losse componenten aardig uit.Maar vooral de balsaromp werd behoorlijk zwaarder door epoxy en glasvezel.
    Volgende romp dus ook alleen maar glas of carbon:)......
    Ard
     
  18. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Aad,
    Het is niet alleen carbon wat het lichter kan maken, het is ook de oppervlakte van de huid. Jij hebt gekozen voor een bredere romp en wat meer vrijboord dan gebruikelijk.
    Denk nou niet dat jouw model slecht zou zijn. Die oude van mij doet het eigenlijk met die brede romp en zijn 6.5 kg nog best wel goed. Het enige probleem is bij weinig wind en dat is denk ik toch wel de invloed van relatief veel nat oppervlak.
    Je zal ook zien dat je nieuwe zeiltjes verschil maken.
    Bottom line, als je er maar plezier in/ mee beleeft.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2016
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    De kielvin is behandeld met een plamuur die ik heb samengesteld uit epoxy en glassbubbles.Net zo lang bubbles aan de epoxy toevoegen tot het vrijwel niet meer van je roerhout afdruipt , a la recept voor slagroom.
    En daarna opgebracht met een niet al te stijve brede spatel.
    Het resultaat is een prettig verwerkbare substantie die na voldoende uitharding een glad schuurresultaat oplevert.

    Verder de fokkestagputting voorlopig gemonteerd.Misschien een beetje lang , maar er iets afhalen als de definitieve positie van de fok bekend is , is makkelijker dan er een stukje aanbreien als er een dek op ligt.

    Nu de zeilen in huis zijn heb ik mij al gewaagd aan het maken van de giek uit aluminium met bandjes uit 1 mm RVS.De fitting naast het oranje loopschijfje glijdt langs de giek om de bolling van het grootzeil in te stellen en wordt tzt verbonden aan een lijntje dat verder over het oranje schijfje gaat lopen etc.Verdere details moet ik nog uitwerken.
    Aan het linker bandje komt de neerhouder.

    Wordt vervolgd,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

    speedy bob vindt dit leuk.
  20. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Tja, wie is het eerste klaar. Of wordt het gelijktijdig ? Ard, wanneer doen we de mainden trip ?
     

Deel Deze Pagina