bouwverslag mayflower van constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door johan denys, 11 okt 2012.

  1. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    In navolging van de goede raad van de meer ervaren bouwers op dit forum start ik hier met een bouwverslag van de Mayflower.
    Het is een kit van Constructo op schaal 1/65.
    Ik kreeg de doos een jaar of zeven geleden cadeau en ben er vol enthousiasme en zonder enige kennis van zaken aan begonnen....en na een jaar of zo stilgevallen. Niet dat ik het beu was, maar er zijn zoveel leuke dingen in het leven nietwaar? Ik neem de draad nu terug op, ook al omdat ik nu een plekje heb waar ik mijn model en onderdelen kan laten staan. Dat scheelt al een stuk in het opruimen.
    Hoever ben ik intussen: de romp is beplankt en het dek ook. Romp is aardig gelukt vind ik zelf, maar in het dek heb ik een paar grove fouten gemaakt: de naden zijn niet zichtbaar en ik heb planken over de volle lengte van het dek gelegd, wat helemaal verkeerd is natuurlijk. Wat zou de beste manier zijn om dat nog recht te zetten??
    Aangezien een foto meer zegt dan duizend woorden voeg ik er hier enkele bij:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik voeg de foto's toe vanuit een picasa album, moesten daar technische of praktische bezwaren tegen zijn dan hoor ik het graag.
     
  2. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    nog een extra foto van het niet goede dek:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2012
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Romp ziet er inderdaad heel netjes uit, compliment!!!!

    Tja, die breeuwnaden en kopse kanten weten wat.
    Vergeet niet dat de naden schaal 1:1 ook maar iets van 9 mm zijn. Op jouw schaal is dat 0,14 mm. Als je ze wat slordiger had gelegd was je er al geweest.......
    Alles wat je mocht bedenken om de naden nog wat op te halen eerst op een proefstukje uitproberen. Zo te zien is alles nog ongelakt, dat is dan nog het beste.
    Ik weet niet wat er gebeurt als je ze heel licht ophaalt met een scherp zacht potlood (iets van 3B). Moet wel scherp zijn, dus na bijna elke naad weer slijpen, anders wordt de lijn veel te breed. Maar een proefstukje zou moeten uitwijzen of dat niet gaat uitlopen als je het gaat vernissen.
    Inkerven van de kopse kanten met een scherp mesje kan wel, maar het is wel uitkijken dat je niet gelijk een stukje van de volgende plank meeneemt. Het begin gaat wel redelijk nauwkeurig, maar aan het eind is doorschieten een gevaar. Iets (bijvoorbeeld een stalen lineaal) als "stopper" gebruiken zou kunnen helpen. Die naden ook met potlood bewerken als de langsnaden zou kunnen. Beide zaken zou je op hetzelfde proefstukje kunnen uitproberen (tot en met het afbeitsen!!!!).

    Watervaste viltstift is denk ik veel te grof, met het gevaar dat het verder in het hout trekt.

    Geen enkel bezwaar.

    Groet,

    Ad
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Die foto staat zo te zien op een beveiligde site (https), en wordt daarom niet (aan ons) getoond.

    Ad
     
  5. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    dank je voor het compliment.
    Er is inderdaad nog niks gebeitst of gelakt,ik zal het eens proberen met potlood.
    Tegelijk de volgende vraag: wat gebruiken jullie als beits of lak voor dergelijke boten? Ik ben van plan om alles in houtkleur te laten, dat is ook wat constructo voorschrijft.
    Wat de foto's betreft: picasa geeft inderdaad https links mee, dat is met de foto's in de eerste post ook zo. Het album wat ik heb aangemaakt staat echter publiek gedeeld, dus zou moeten voor iedereen toegankelijk zijn.
    Misschien is de foto te groot en moet ik hem eerst resizen?
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Hij staat er nu ineens wel, ik weet niet wat je gewijzigd hebt.

    Wat betreft de grootte, die is maximaal 800 pixels. Je bent er zelf verantwoordelijk voor om dat (in jouw geval) met Picasa zo te regelen. Als je te grote foto's plaatst dan loop je kans dat er een waarschuwing van een moderator komt, en een volgende keer de foto gewoon verwijderd wordt.

    Groet,

    Ad
     
  7. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Johan, ik zou de naden van de kopse kanten proberen in te kerven met 'n niet te scherp mes zodat je 'n iets bredere naad krijgt en daar 'n wel heel scherp potlood zeg H4 doorhalen dan krijg je volgens mij de perfecte naad.
    Wat de kleur betreft kun je ook gebruik maken van Danish Oil voor alles wat je geen kleur geeft.
    Inheb mijn vorige schip de San Juan Nepocumeno helemaal in de olie gezet en dat is heel goed bevallen.
     
  8. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Ik denk dat hij inderdaad te groot was, heb nu alle foto's op 800 x 600 geresized. Hopelijk zijn de links nu niet stuk, maar dat hoor ik dan wel.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Misschien heb je wel gelijk. Ik gebruikte voor hat aanstrijken van de kopse kanten van de planken voor het lijmen een heel zacht (3B of 5B) potlood. Maar hiervoor zou een hard potlood wel eens beter kunnen zijn.

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Foto's zijn uitstekend zo
     
  10. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ik ben bang dat met 'n te hard potlood de zijkanten niet dik genoeg worden zodat je de naden bijna niet ziet.
    Gewoon met 'n zachtpotlood de punt vaker slijpen.
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik twijfelde ook. Daarom raad ik altijd aan om een proefstukje te maken. Kost wat tijd, maar de kans dat je het verziekt wordt aanzienlijk kleiner.

    Groet,

    Ad
     
  12. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Johan, na nog eens even goed naar de foto's gekeken te hebben heb je volgens mij maar 2 opties.
    Of je doet toch alleen de langsnaden omdat je de spijkers er al ingetekend hebt, je patroon van spijkers gaat daarom nooit meer kloppen met de kopse kanten.
    Ik denk dat ik ervoor zou kiezen om het hele dek spiegelglad te schuren en daarna opnieuw beplanken met fineer waar je dan wel 'n 3 of 4 planks patroon van kan maken .
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Allereerst goed dat je een bouwverslag beonnen bent, en eerlijk, voor een eerste schip ziet het er erg netjes uit:cool:
    Wat het beplanken betreft, zou ik op Dick zijn advies afgaan.
    Maar wel eerst even kijken of je kanons e.d. dan niet te hoog komen te staan.
    Fineer is 0,6 mm dik, dus in principe moet dat kunnen.
    Je kunt dan een mooi 4 planks patroon leggen

    Germt
     
  14. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    @dick: de spijkers zijn niet ingetekend, maar echt. Heb ik ook voor de beplanking van de romp gedaan: spijkers niet helemaal ingeduwd, de kop eraf geknipt en dan mee gladgeschuurd (de koppen vind ik zo groot anders). Doordat het geheel al enkele jaren zonder bescherming staat lijkt het net echt vind ik ☺.
    Maar dat was idd mijn plan B: gewoon een laagje er op leggen. Ik heb fineerlatjes genoeg én er komen geen kanonnen aan dek, dus komen ze zeker niet te hoog.
    Ik kan ook nog wat extra schuren zodat het nog wat dunner wordt.
    Thx voor de reacties in alle geval!
     
  15. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    eerste poging

    Deze namiddag een poging ondernomen om de dekbeplanking beter te krijgen.
    Tijdens het schuren ondervond ik enkele plankjes die min of meer los waren, dus ik dacht: de hele boel verwijderen. Dat viel dik tegen....
    Paar uur bezig geweest om enkele planken te verwijderen en toen maar besloten om het gedane kwaad te herstellen. Ik heb geprobeerd om middels sneetjes dwars te maken (tussen de nagels) en met een heel fijn potloodje (hard potlood, zacht gaf teveel) de lijntjes getrokken. Na een beetje schuren ziet het er nu zo uit:
    [​IMG]

    Zelf maak ik mezelf wijs dat dek hersteld is na een bominslag...
    graag jullie meningen. Ik kan nog altijd dat dek een laagje extra geven, de andere dekken lukt niet want dan zit ik met een dek wat boven de afsluitbalk (of hoe dat ook moge heten) komt.
    grts
    Johan
     
  16. Germt

    Germt Guest

    Ben misschien wat streng, maar je schip ziet er zó goed uit dat ik een nieuw dek zou leggen, maar dan in de originele patronen.
    Je bouwt zo te zien héél goed, dus waarom genoegen nemen met dit dek als het mogelijk is om een nieuw dek te leggen;)
    Bovendien klopt dit patroon historisch niet, dit is een 1 plank systeem, en dat werd niet gebruikt!
    (1 plank systeem is 1 plank tussen de gelijkliggende kopse naden. Een 3 plank systeem heeft dan steeds 3 planken tussen de kopse naden. zie het verslag van de Prins Willem en Wappen von Hamburg)
    Uiteraard, en dat zeg ik altijd, is de keuze aan de bouwer, en die respecteer ik natuurlijk.
    Ben je in het bezit van boeken die de historische scheeps bouw beschrijven?
    Het is in het duits nog verkrijgbaar bij Bol.
    Schrijver: W. zu Mondfeld
    Als je geluk hebt is dit ook nog wel 2e hands te vinden in het Nederlands
    Let wel, dit is een boek dat buitengewoon veel info geeft over de historische scheeps bouw en door velen van ons wordt dit stukgelezen en gebruikt.
    Wat je met afsluitbalk bedoeld weet ik niet goed, maar ik denk dat je de balk bedoeld die de rand tussen het dek en de binnenverschansing bedoeld, dat is de waterloopsklos, die zorgt er voor dat het water niet op het dek blijft staan, maar wordt afgevoerd naar de kluisgaten.
    Uiteraard is dit alleen interessant als de bouwer zo historisch mogelijk wil bouwen.
    Is natuurlijk bedoeld als opbouwende (kritiek) opmerkingen, hulp hé.:D
    Ik ben zelf een voorstander van zo historisch mogelijk correct bouwen.

    Groet, Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2012
  17. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    De kogel is door de kerk, na lang piekeren. Hoewel je uiteindelijk van het dek niet zoveel meer zal zien door alles wat er op komt ga ik het toch overleggen volgens de drieplanksmethode. Het zal sowieso mooier ogen. Hoe ik het met de hogergelegen dekjes ga oplossen weet ik nog niet, want daar wordt het hoogteverschil wel een probleem. Maar dat lossen we dan wel op.
     
  18. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    [​IMG]

    @ Johan
    Hier zijn de voorbeelden van de diverse beplankingspatronen. (bron Historische scheepsmodellen W. zu Mondfeld) Het hoogteverschil is meestal wel oplosbaar, het speelt waarschijnlijk vooral bij trappen en kanons die niet goed meer achter de geschutspoorten passen etc maar dat laat zich allemaal redelijk simpel aanpassen (bijvoorbeeld assen van de wielen iets hoger in de rolpaarden plaatsen).

    Succes met het beplanken.

    Andy

    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Dekbeplanking

    Ha die Johan,

    Ik heb een poosje geleden het dek van een Independence 1775 opgeknapt. Ook hier waren de plankjes gewoon in de hele lengte naast elkaar gelijmd. De methode die ik hier gebruik is het opsnijden over lengte en dan met een zwarte fijnliner er overheen. Dan nog een laagje lak (ik gebruik matte bootlak) en het ziet er redelijk authentiek uit. De foto lijkt niet zo mooi, ik heb wat grof gesneden en het moet denk ik nog gelakt worden, maar geeft een aardig idee.
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    NB: Er is geen goed of fout he, en iedere bouwer bouwt met zijn eigen methode en dat is dus eigenlijk altijd de beste :)
    Fred
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Het wordt de drieplanksmethode, dat lijkt met het mooiste. Ik denk uit het midden te starten en dan naar bakboord en stuurboord toe te werken zodat het mooi symmetrisch blijft. De naden ga ik met een zacht potlood vooraf behandelen, nageltjes worden weer de echte koperen die ik afknijp.
     

Deel Deze Pagina