bouwverslag mayflower van constructo

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door johan denys, 11 okt 2012.

  1. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Harvey

    Ha Johan, dat is de Baltimore Klipper, correct? Perfecte keuze om zo verder te gaan! Jouw huidige boot gaat ook super zie ik. De hindernissen gewoon te lijf gaan zoals jij doet is uitstekend. En soms even laten rusten, dat herken ik helemaal.

    Je had het over een foutje. Bedoelde je de verschansing aan stuurboordzijde, die meer de kromming van de romp zou moeten volgen?

    Je vroeg om tips: wat ik zelf doe is de naden dichtmaken en wel als volgt. Ik smeer houtlijm in de open naden en ga dan licht schuren. Pas als de huid dicht is, dan een laklaagje met blanke en matte lak. Laat je de onderkant in houtkleur? Wel zo mooi lijkt me. Of ben je iets anders van plan.

    Ga zo door, want je bent lekker op dreef (en wij kunnen het dan volgen :) )

    Fred
     
  2. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Klopt inderdaad dat het de baltimore klipper is.
    moet al een hele oude doos zijn, maar het was een koopje ☺☺☺
    De verschansing lijkt me ok te zijn,moet waarschijnlijk door de foto komen.
    De fout zit in de zandstrook die te diep steekt: komt op de boeg te liggen en zou er moeten in verzonken zitten blijkt nu. Iets te ijverig gevijld en geschuurd. Ik heb ze dan maar glooiend afgeschuurd tot op de boeg. Valt dus niet al te erg op zo blijkt ☺
     
  3. Germt

    Germt Guest

    Nu kan het zijn dat ik een fout maak, of het niet goed zie.
    Mij lijkt het dat de zandstrook wel goed ligt hoor.
    De zandstrook is namelijk (of zijn er eigenlijk 2, aan weerskanten van de kielbak 1) een plank die in de kielbalk ligt, aan de zijkant dus, en de eerste plank die je legt bij het beplanken.
    Op jouw foto's dus de alleronderste planken, en daar zie ik niets aan.
    Ik denk dat jij de plank bedoeld die op de kielbalk ligt. (die lichtgekleurde)
    Die plank hoort er officieel niet te liggen, maar ik snap dat je die legt om een mooier verloop te krijgen.

    Germt
     
  4. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Oeps, ik ben duidelijk nog niet helemaal mee met de terminologie. Ik bedoel idd de plank die op de kielbalk ligt. Die staat wel degelijk op mijn bouwplannen maar moest dus niet dieper komen dan de boeg. Ik heb boeg en kielbalk even diep gemaakt en dan de plank er nog op gelegd.
    De zandstroken staan nergens op mijn plannen, maar ik snap nu wat je bedoelt. Misschien leg ik ze nog wel, lijkt me mooier en correcter. Ga nog eens in Zu Monfeld snuisteren ☺☺☺
     
  5. Germt

    Germt Guest

    Is een menselijke vergissing, de naam doet vermoeden dat dit de plank zou zijn die het eerste de bodem raakt, maar dat is niet zo.;)
    Zanstrook wordt ook wel zaathout genoemd, inderdaad met een t.
    Je kunt deze plank nu niet meer aanbrengen, want het maakt onderdeel uit van het beplanken.
    Ik heb er zo geen afbeelding van, maar in de Topic van Andy zijn PW staat op de onderste foto van bericht 186 een goede foto.
    Het is de onderste plank tegen de kielbalk.
    In mijn topic van de WvH kijk bij bericht; 98, 102, en 116
    In al deze berichten met foto's zie je hoe de onderste planken incl zaathout zijn aangebracht tegen de kielbalk en in de achtersteven.
    Maar dat is allemaal voor je volgend schip, zien we dan wel;)

    Germt
     
  6. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Ok, ik snap hem nu. De zandstrook is niet dikker maar wel breder dan de rest van de beplanking. Ik laat het dan idd maar zoals het is. Het enige wat ik eventueel zou kunnen doen is de plank wat verdikken middels een strook fineer, maar dat is het niet hé. In mijn bouwbeschrijving was er helemaal geen sprake van zandstroken of bredere planken. Constructo is op dat vlak toch wel niet zo denderend ondervind ik meer en meer. Zu Monfeld daarentegen wordt min of meer een obsessie voor me, ik lees het nu op pc maar ga toch maar eens op zoek naar the real thing.
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Voor jouw gerust stelling, ik ben nog nooit een kit van welk merk dan ook tegengekomen waar een zandstrook vernoemd wordt,
    dit doen eigenlijk alleen de bouwers die proberen het zo historisch juist proberen te doen.

    PS; ik heb e.e.a. nog even nageken en constateer dat ik ook een fout gemaakt heb;
    Zaathout en zandstrook zijn niet hetzelfde, het zaathout is een balk die in het inwendige van het schip op de kiel ligt.
    De zandstrook klopt weer wel zoals ik het omschreven heb.

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2012
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
     
  9. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Nieuwe vraag: ik zie op de verschillende bouwverslagen bijna overal dezelfde metalen kanonsluikjes opduiken. Het lijkt wel alsof de fabrikanten die allemaal bij dezelfde leverancier kopen (op het eerste gezicht toch). Een aantal maken de luikjes zelf uit hout. Lijkt me een stuk mooier, maar ook een stuk moeilijker. Is het zelf maken te doen op schaal 1/65 of blijf ik er maar beter met mijn fikken af?
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zal bij de FW geen keuze hebben, die moet ik wel van hout gaan maken. Op zich moet dat te doen zijn, de constructie is tenslotte betrekkelijk eenvoudig (uit PW boek van Ketting):

    [​IMG]
    Het grote aantal is eerder de bottleneck, denk ik.
    Je zou toch iets van een malletje moeten maken, en de latten mooi op dezelfde lengte af moeten snijden (zo'n lattensnijdertje van Amati leent zich daar wel voor). En mooie strakke latten (noten bijv.) ervoor gebruiken. Spijkers zou ik niet simuleren op onze schaal denk ik. Wordt toch snel te grof.
    Ik ken die metalen luiken niet, maar ik vermoed dat daar de scharnieren aan zitten. Ik geloof dat ze bij de FW los meegeleverd zijn, maar die moet ik nog eens goed bestuderen want ik begrijp de constructie (nog) niet helemaal. Bij de HMS Victory waren dat etsdelen, dat zou ik ook nog kunnen overwegen.

    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Germt

    Germt Guest

    Klopt Johan, vooral bij Corel worden vaak messing kozijnen en luiken meegeleverd.
    Mijn Victory had die dingen ook, zijn op zich best mooi, maar persoonlijk maak ik ze liever van hout.
    Op mijn WvH moet dat wel, waant er zitten geen voorgevormde bij.
    Het advies van Ad zou ik, mocht je ze liever zelf maken, een malletje maken dus, zeker meenemen.

    Germt
     
  12. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Ik heb de luiken op de San Juan van AL ook zelf gemaakt met 'n schaal van 1:90 en dat was goed te doen Johan.
     
  13. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.127
    Locatie:
    Roosendaal
    tijdens de bouw hou je voldoende reststukjes over om daarvan de luikjes te maken.
    de kozijntjes zijn goed uit te snijden in de dubbele beplanking

    een en ander geeft toch een veel reëler beeld.
     
  14. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Tja, ik zal het eens proberen. De luikjes zelf zie ik wel zitten. Kozijn wordt moeilijker: enkele beplanking....
    maar we zien het wel. Ik vind hout in alle geval ook wel mooier.
     
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Bij een enkele beplanking heb je voor de kozijnen 2 mogelijkheden
    - je schilder de zijkanten van de rompbeplanking in de geschutspoort rood (officieel: rode oker)
    - je plakt achter de randen van de geschutspoort latjes die net iets in de geschutpoort uitsteken en schildert die rood (zie de rechtse geschutspoort op afbeelding van Ad)

    Andy
     
  16. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Hallo Johan,

    Ik heb je verslag gelezen en je loopt inderdaad tegen veel dezelfde problemen als ik, zoals ik al had gezegd ben ik ook beginner (verslag San Francisco 2 artesania).
    Je hebt toch een mooi begin, en moet zeggen dat het er goed uit ziet. Ik zal dit verslag blijven volgen kan ik ook weer wat bij leren.
     
  17. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Pas geleden voor mijn Gothenborg ook wat zitten prutsen met luikjes. Eigen oplossing bedacht, met houten luikjes: zie mijn bouwverslag. De scharniertjes bij de Kombuis besteld, en je hebt gelijk denk ik, want die komen ook van Corel. Ik heb ze nu nog in messingkleur, maar je moet ze eigenlijk zwarten. Wel leuke uitdaging om er zelf iets leuks van te maken. Blijf je volgen ;)
    Fred
     
  18. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Dat zal inderdaad nog een probleem worden Fred, die scharnieren zitten er uiteraard niet bij hé. Toch maar eens een winkel in de buurt zoeken hier, want dergelijke zaken op het net bestellen zonder dat ik het gezien heb lijkt me toch maar een risicovolle zaak (vooral als je maar half weet wat je nodig hebt...)
    Ondertussen even een update van de werkzaamheden.
    - de reddinssloep is helemaal af. Wat een prutswerk, het roertje is bvb op de langste maat ongeveer 15 mm, te maken uit een stukje beplanking:
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sorry voor de kwaliteit van sommige foto's, ik ga eens moeten op zoek gaan naar een deftige camera om details mooi in beeld te brengen...

    Het berghout is aangebracht,
    [​IMG]

    Let ook op de ankerkluis:
    [​IMG]

    en de scheg is zo goed als klaar:
    [​IMG]

    Zoals steeds: alle commentaar meer dan welkom!!

    grts
    Johan
     
  19. johan denys

    johan denys

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    94
    Nog een betere foto van het berghout en de ankerkluis gevonden:
    [​IMG]
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Sloep vindt ik buitengewoon geslaagd hoor:cool:

    Germt
     

Deel Deze Pagina