Bouwverslag: Medicine Man

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter Kaagman, 10 mei 2017.

  1. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    Hoi forum,

    Alhoewel het waarschijnlijk niet het meest ideale beginnerstoestel is, ik heb nog nooit met een model gevlogen, heb ik toch na lang wikken en wegen besloten om de Medicine Man te bouwen. Bouwen vanaf tekening dus, niet het voordeel van akelig perfect gefreesde of gelaserde onderdelen. In plaats daarvan zagen, schuren, schuren en nog meer schuren. Af en toe zelfs een onderdeel afkeuren omdat er iets teveel geschuurd is. Het werken met basis ingrediënten hoort nu eenmaal bij me.

    Tekeningen bouwverslag via het forum gevonden. Maar aangezien ik een plekje nodig had voor mijn foto's heb ik daar de tekeningen ook maar neergezet. Is er nog een plek waar ze staan zullen we maar denken:

    De tekening: http://bilbos-stekkie.com/MedicineMan/Medicineman glider.pdf
    De tekening (op A4 formaat): http://bilbos-stekkie.com/MedicineMan/Medicineman_glider_tileable.pdf
    JPEG van de ribben: http://bilbos-stekkie.com/MedicineMan/Medicine_Man_ribs.jpg
    De Bouwstappen: http://bilbos-stekkie.com/MedicineMan/Medicine_Man_bouwstappen.docx

    Ik ben begonnen met de romp. Ben geloof ik gelijk afgeweken van de bouwstappen daarmee. Ik wilde namelijk dat de balsa plaatjes in de neus mooi aansloten bij de ribben van de romp. Door deze per 2 te maken (lees schuren :D) worden ze mooi gelijk:
    [​IMG]

    Na een tijdje schuren krijg je dan mooie vloeiende lijnen waarlangs de rib strak kan lopen:
    [​IMG]

    En hetzelfde gedaan voor het staartstuk. Het zelfgemaakte schuurblokje zorgt ervoor dat het netjes haaks blijft, uit de losse pols red ik dat niet:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen (of zo) verder. Dan per zijde de ribben eraan lijmen.

    Peter
     
    eric_laermans, aurectar, jef en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Goed bezig!

    Succes!


    jan.
     
  3. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    En weer verder...

    De romp ribben er tegen aan en de spanten er tussen. Kwam er wel achter dat ik dat eerst verkeerd aanpakte. Ik vond de vertikale spanten gemakkelijker te maken dan de diagonale.... ik maakte dus eerst de vertikale spanten. Achteraf (kwam ik bij de 2e helft achter) is het juist gemakkelijker om steeds direct de diagonaal er achter te plaatsen. Diagonalen er tussen pas maken is een crime.

    [​IMG]

    Maar uiteindelijk had ik dus 2 romp helften. Deze weer op elkaar geplaatst om de omtrek mooi gelijk te schuren.


    [​IMG]
    En daarna een schuine kant schuren aan het staartstuk zodat de staart 5mm dik wordt... de maat van het profiel wat ik gebruik.

    [​IMG]

    Daarna de 2 helften aan elkaar lijmen. De accu's zijn om ze haaks te houden/krijgen. Dit eerst maar eens goed laten drogen voor ik verder ga. Alle tijd voor... in het weekend ben ik namelijk nooit thuis :D

    [​IMG]

    Zie trouwens ook dat ik de werkbank eens moet "organiseren".
     
    serge pot, Ariel, P.L. en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Succes met de bouw en het vliegen!
     
  5. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    Vandaag opnieuw begonnen met de rompdelen. Zaten - naar mijn smaak - te veel beginnerfouten in, te slordig allemaal. Heb ook de tekening getraceerd in autocad. Enerzijds om dat ik als rechtgeaarde ICTer van huis uit eigenlijk tekenaar ben en nou eindelijk dat autocad wel eens wil leren (heb leren tekenen met een tekenhaak) anderzijds omdat ik dingen in de tekening tegenkwam die gewoon niet klopten: zaken die symetrisch zouden moeten zijn, zijn dat domweg niet. Ik zat de cad tekening tzt op mijn site erbij zetten.

    Foto's van poging 3 (was al eens eerder opnieuw begonnen) volgen nog. Ik zal dan ook een poging doen wat ik bedoel met het verschil tussen een uitslag en een projectie/zijaanzicht waar ik Rene zijn draadje mee vervuilde (http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zoveelste-lunak.251052/page-2#post-3803284)
     
    René-D vindt dit leuk.
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Bij een echte bouwtekening is het de bedoeling dat je de rompzijkanten volgens tekening maakt. Het korter worden van het samen komen van de delen is maar marginaal en verwaarloosbaar. Dit heeft geen invloed op de uiteindelijke vliegeigenschappen
     
  7. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    Ow dat geloof ik direct Justus. Denk ook niet dat het voor een scratch build veel uitmaakt. Als frezers of laser snijders die fout maken wordt het denk ik een ander verhaal... beïnvloed wel de pasvorm van delen.
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Als je 1 kist nu al 4 keer bouwt voorzie ik maar 1 ding........je raakt verslaafd aan werken met balsa.
    Je krijgt vervolgens ruzie met de rest van het huishouden omdat alles langzaam onder een laagje balsastof komt te liggen.
    Just my 2 cents :D

    Maar verder goed bezig :thumbsup:
     
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik denk niet dat die 'fout' er eentje is om je zorgen om te maken.

    Ik heb redelijk wat kits gebouwd en dat is nog nooit een punt geweest. Bij veel bouwdozen moeten onderdelen geregeld wat nabewerkt worden om goed te laten passen en kleine afwijkingen op de tekening zijn dan onvermijdbaar maar geenszins een probleem voor de verdere bouw.

    Ik ben zelf redelijk fan van kits van Hoellein en daar staat in de bouwbeschrijving nadrukkelijk dat door kopiëren en printen de verhoudingen van tekeningen nog wel eens willen afwijken. Daar staat dan ook beschreven hoe je daarmee om moet gaan.

    Bij hoellein zijn de onderdelen verder zo belachelijk goed van pasvorm dat je met een schuurpapiertje en een flesje secondelijm de hele kist kan bouwen.

    Als voorbeeld het de vleugel van de Inside F5j: de carbon ligger moet je op de tekening uitlijnen, de ribben moeten haaks op de ligger staan en in de inkepingen in de gefreesde achterlijst vallen. Dit kan dan van de tekening afwijken maar dat is niet erg
    De zorgvuldigheid van de bouwer bepaald hoe recht de vleugel vervolgens word.

    Bij helemaal zelf van tekening bouwen is dat laatste belangrijker. Als ergens een linker en recht kant van moet zijn is het belangrijker dat die 2 hetzelfde zijn dan of ze op de laatste mm nauwkeurig de tekening volgen.

    En dat zelf van tekening bouwen duurt wat langer maar is wel zo veel leuker!
    Ik heb vele zwevertjes zo gebouwd en recentelijk m'n eerste scratch motorkist en dat geeft zoveel voldoening dat je geneigd ben af te vragen waarom arf bestaat.

    Ik ken zelf de medicine man verder niet maar volgens mij is dat ook niet zo'n kritisch ontwerp dat hier en daar een mm van de tekening afwijken een erg groot probleem zal zijn
     
  10. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    Tijdje stil geweest... maar niet stil gezeten.

    Was opnieuw begonnen aan de romp. En dacht slim te zijn. Kaagie kocht een lattensnijder en ging uit balsa plankjes zijn eigen 5x5 latjes snijden. Dat werd geen succes. Blijkbaar is een plank niet van dezelfde kwaliteit balsa als een lat. De verkregen latten waren in ieder geval niet bruikbaar. Netjes 5x5... dat dan weer wel... maar zo slap als spagetti en direct zo krom als een hoepel. Zat geen stijfheid in. Zit nu dus te wachten op nieuwe latten.

    In de tussentijd wel gewerkt aan het staartstuk (die foto's post ik nog wel). Maar was inmiddels geintrigeerd geraakt met de vraag: hoe schuin ik netjes het richting- en hoogteroer af op 45 graden? Ik ben niet in het bezit van zo'n mooie schuurmachine zoals ik af en toe voorbij zie komen. Dus ik heb er het volgende op verzonnen (feedback is van harte welkom)

    Ik klem het werkstuk tussen 2 stalen linealen. Eigenlijk zit het werkstuk met Prit vastgeplakt op de onderste, anders verschoof hij steeds. De 2 andere reststukjes zijn ervoor zodat ik strak bij het hele werkstuk kan komen.

    [​IMG]

    De bovenste lineaal leg ik met de schuifmaat 5 mm naar binnen (het is een 5mm plankje). Ik zou eigenlijk nog moeten corrigeren voor de dikte van de lineaal, maar zo krap steekt het ook allemaal weer niet lijkt me.

    [​IMG]

    En vervolgens snij je (rustig) het uitstekende deel eraf. Op deze foto is al te zien dat deze proef niet helemaal goed gaat: de onderste lineaal is niet vlak met het werkstuk.

    [​IMG]

    En dit zorgt voor een schuine kant die niet helemaal doorloopt.

    [​IMG]

    De volgende heb ik nauwkeuriger uitgelijnd

    [​IMG]

    Het resultaat is van ook beter.

    [​IMG]
     
  11. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    Het gaat allemaal niet zoals ik wel zou willen. Ik had (na 4 pogingen geloof ik) de rompdelen eindelijk dusdanig dat ik er tevreden mee was. Dit had voornamelijk te maken met hoe de diagonalen zaten en de vormgelijkheid van de 2 delen. Romp van gemaakt dus. En nu blijkt de neus scheef te zijn :S.

    Staartdeel ging niet veel beter. Het hoogteroer bestaat uit 2 delen die met een vuren latje verbonden worden. Tot 3x toe trok het bij het drogen. Met als gevolg dat ik geen rechte lijn meer had om een scharnier te maken.

    Afgelopen donderdag het neusdeksel losgesneden. Denk maak er ff wat ribben op van vuren, blijven ze mooi in model. Schuren tot ze netjes in model waren. Echter na het drogen van de lijm past de deksel niet meer.

    Wat over zitten dubben. Eigenlijk wil ik weer opnieuw beginnen, zitten inmiddels weer te veel fouten naar mijn smaak in. Maar eigenlijk denk ik dat ik beter wat bouw ervaring op kan doen met een freeskit..... denk dat ik dat maar ga doen. Red Eagle denk ik, al heeft die weer het nadeel gelijk electrisch te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2017
    Henk van der Meer vindt dit leuk.
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Elektrisch is een keuze.
    I.p.v. een motor lood erin en je hebt gewoon een zwever.
    Toegegeven, sommige modellen zijn ontworpen als E-zwever (bij.v een iets kortere romp)
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Indien interesse , heb hier nog een Gentle Lady doos liggen die weg mag
    Gentle Lady.JPG

    Groeten Jef
     
  14. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Hoi Peter.

    Heel erg herkenbaar allemaal.
    Na alle perikelen had ik al niet heel veel zin mer.
    Maakte de "fout" de vleugel verkeerd op te bouwen.
    Gelukkig kreeg ik een link naar schitterend heler bouw verslag.
    Het resultaat was dat de tweede vleugel strak o de plank kwam.
    De eerste in de pan en los gekookt :)
    Nu weer bezig opnieuw te lijmen.

    Zie het ook als leer proces voor de volgende.
    Weet alleen nog niet of ik servo's in vleugel ga plaatsen.

    Succes met bouwen
     
  15. Peter Kaagman

    Peter Kaagman

    Lid geworden:
    16 apr 2017
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Grootebroek
    @jef
    Wat een tof aanbod... ga je zo ff een pb sturen

    @Rene
    Het is inderdaad een leerproces.... curve noemen ze het in mijn vak. Maar misschien is van tekening bouwen voor nu ff een trede te hoog. Blij dat jij weer op stoom bent... lol
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hoi,
    Ik ben degene die ooit de Medicine Man op het forum heeft gezet. De bouwinstructies heb ik geschreven met de complete beginner in het achterhoofd. Heel wat mensen hebben een Medicine Man gebouwd en ik heb eigenlijk nooit problemen vernomen.
    Wat me bij jouw verslagje opvalt is dat je allerlei alternatieven en verbeteringen meent te moeten aanbrengen. Misschien kun je nog eens opnieuw beginnen en dan de bouwbeschrijving volgen....?

    Ook als je een kitje (bouwdoos) koopt denk ik dat je er verstandig aan doet de constructie en bouwstappen te volgen. Zelf verbeteren is meer iets voor later.

    Succes, en zorg dat je er plezier in houdt :)
     
    GeeW, DirkSchipper en Ariel vinden dit leuk.
  17. Sailord

    Sailord

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi Peter,

    Goed dat je linkjes hebt gemaakt naar de tekeningen en beschrijving. Net alles gedownload, uitgeprint en spullen gehaald. Heb recent een Westwings Swallow gebouwd (zie verslag), erg leuk toestel om mee te beginnen. Deels voorbereid, dus in die zin wellicht wat makkelijker. Wil het nu zonder lasercut onderdelen proberen. 's Kijken hoe mij dat afgaat o_O.

    Groeten,

    Henk
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Kijk ook eens naar de Skylark van West Wings.

    Fijn kistje.




    jan.
     
  19. Henk van der Meer

    Henk van der Meer

    Lid geworden:
    8 apr 2017
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Lippenhuizen Friesland
    Dag Jef,
    Heb je ‘m nog liggen?
    Zo ja, wat vraag je ervoor?
    Groet, Henk
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Die heb ik niet meer Henk , draadje is ook van 2017 , maar nog altijd nieuw te koop https://recome.be/products/gpma0960

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina