Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gaaf man gefeliciteerd.
    Dat je er zelf maar lang mee mag vliegen.
     
  2. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    Gefeliciteerd Peter
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig Peter :proost: :banana:!!
    Jouw versie Big Lift met de lange neus heeft de mooie karakteristieke vorm van vroeger zoals hij hoort.
    Heel mooi vliegbeeld!
    Proficiat :yes:, en nu zelf vliegen :D

    Groeten, Ralf
     
  4. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Jep zo hoort ie
     
  5. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Top, gefeliciteerd!
     
  6. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Gefeliciteerd Peter !! Mooi werk !

    Dat je er heel lang plezier van mag hebben :).
     
  7. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Mannen dank voor de complimenten. Zo gespannen als ik gister was, zo relaxed ben ik nu. Bijgekomen van de dag van gisteren, nu dan een kort verslagje.

    De middag begon, met het afstellen van de motor, laatste controle en uiteindelijk was het zover :D. Kan jullie vertellen, dat de zenuwen mij door de keel gierden. Ook al werd hij door Ronald Rijkhoff ingevlogen, je weet het maar nooit!


    Ziehier de van deze prachtige Big Lift.

    Eerstvolgende stap, is nu zelf leren vliegen. Doe dit met een ander toestel dan deze, want wil hier jaren plezier van hebben. Ik heb genoten van dit draadje (er veel van geleerd en opgestoken, waarvoor allen dank). En erg veel voldoening gehad aan het bouwen van deze BL.

    Tot horens :D:D:D

    Vanavond op de vereniging nemen wij er een biertje op :proost:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Heel erg mooie maidenvlucht . Vele happy landings :) !!!
     
  9. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    394
    Locatie:
    Alem
    Peter nog bedankt voor het bouwverslag, was genot om te volgen.
    Nu nog wat oefenen en dan zelf aan de knuppels.

    Succes Groet Hans
     
  10. PH-ILS

    PH-ILS Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2006
    Berichten:
    12.265
    Locatie:
    Krommenie
    Gaaf Peter, gefeliciteerd :p
    Tot vanavond :thumbsup:
     
  11. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Mooi dat het project is afgerond Peter!
    Veel plezier met je Biglift.
     
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Gefeliciteerd Peter,

    Leuk bouwverslag, mooie kist en een geslaagde maiden:p

    groet



    Terence
     
  13. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Dank heren voor de felicitaties,.

    @ Dirk 77, ook leuk om je op het veld te ontmoeten, weet je welk gezicht bij iemand hoort! Pracht toestel trouwens, heb je :D.

    Was een heerlijke vliegdag vandaag wat weer en enthousiasme betrof.
    Wat een drukte en gezelligheid!

    De Big Lift moest nog verder ingevlogen worden, en dat gebeurde door Ronald en zijn zoon Niels. Wat een kunstenaars wat vliegen betreft. Lijkt wel of zij met de zender in de hand geboren zijn.

    Tijdens het vliegen van beide heren gebeurde het, dat tijdens de twee vluchten de motor er mee uit schee :(, maar beiden wisten de kist heelhuids aan de grond te brengen :D. Na motorische afstellingen ging hij voor de derde vlucht vandaag. Tijdens het vliegen zei Ronald, nu jij een stukje vliegen. Na die woorden stond het zweet mij op de rug, maar hij bracht het toestel naar een wat grotere hoogte, en kreeg de zender van hem, in mijn handen gedrukt.

    Wauw, wat een ervaring en gevoel, om zelf je kist te besturen.

    Kreeg aanwijzingen van hem, en toen gebeurde het weer. Voor de derde keer stopte de motor ermee. Snel en kordaat werd er door Ronald ingegrepen. Nam de zender direct over en probeerde hem aan de grond te krijgen, maar helaas. Denk dat de BL zo'n 50 cm te kort kwam om over de sloot van het nabijgelegen veld te landen. Kwam tot stilstand tegen het talud, maar gelukkig niet in de sloot.

    Schade: gebroken prop, en één bevestiging door de rib getrokken. (bevestiging wat de vleugels door een tyrib voorzien, de vleugels bij elkaar houdt)
    Dus voor mij schade nihil, en wat te overzien is :D. Maar ook dit hoort bij vliegen!

    Ik eindig met waar ik dit verslagje mee begon: was een heerlijke vliegdag, wat een ervaring om heel even je vliegtuig te besturen, en heb er enorm van genoten :D.

    Met dank aan de ACH
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2015
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gaaaaf! Mooi dat je nu ook zelf je kist gestuurd hebt. Ultiem gevoel! Wel ff goed kijken naar je motor, die moet natuurlijk aan blijven
     
  15. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Peter, leuk je in het echt te ontmoeten! Top dat je zelf gevlogen hebt, jammer van de schade, maarja, dat hoort er af en toe nou eenmaal bij zoals je zelf al zegt. Heb je weer wat te doen he... :D
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    op je carburateur zit een deksel met een gaatje . hier zit je probleem betreffende afslaan .op dit dekseltje kun je een buisje met zilver solderen welke dan gelijk eindigt met je inlaatkelk . Dit zorgt ervoor dat de referentie druk op de carburateur gelijk is aan de aanzuigdruk (daar waar de lucht vandaan gehaald wordt .).
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    het afslaan gebeeurt zeker vooral in de bochten ?
     
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Problemen met betrekking tot het afslaan van de motor van de week het euvel gevonden. Na grondige inspectie vorige week maandag ontdekte ik dat de tank ook wat had gelekt. Dacht in eerste instantie dat dat kwam door dat de BL tegen het talud van de sloot klapte. Kapje van de tank geschroefd, en wat bleek: af dichting rubber totaal weggevreten! Kleine stukjes rubber dreven door de benzine heen.

    Naar de betreffende zaak gegaan, waar ik het tankje met benzine afdichtingsrubber had gekocht. Stonden er ook versteld van, en zouden een mailtje sturen naar de firma DuBro. Lieten mij ook de gegevens zien van de onlangs aangeschafte tank, en inderdaad staat op geschikt voor benzine!
    Prop kreeg ik van hun vergoed, en vond dat erg netjes:).

    Tank schoongemaakt, nieuw bruin rubber erin, en ja...... op het veld gekomen afgelopen vrijdag motor starten, en bij half gas inhouden:(
    Lopen zoeken, draaien aan de H/L sproeiers niets van verschil te merken. Wou gewoon niet beter draaien:( en sloeg bij half gas af:(.

    Tja, gelukkig waren er kenners op het veld en adviseerden mij de carburateur eraf te halen en na te zien. Stom... Had dat zelf moeten bedenken. Effin, zeefje half vol met vuil. Heb meteen maar een filter clunk aangeschaft. Gisteren de boel gedemonteerd, en schoongemaakt, alles door gespoten met perslucht, en vanmiddag eventjes naar het veld gereden om te testen. Was geen weer, maar wou even weten of de motor nu niet meer inhoudt. Loopt nu als een tierelier, en afstelling moet van de week als het beter weer is maar even gaan gebeuren.

    @serge pot , even proberen of die nu in orde is, zo niet, jou advies is in mijn gedachten.

    Gebroken rib in de vleugel van de week ook gerepareerd, en net vanmiddag de folie erop geplakt. Niets van te zien meer:D.

    Overgenomen een pracht leskist::D Calmato, en komt dinsdag binnen.

    Laat het lessen beginnen!

    P.S. hoop wel dat de foto's in dit hele verslag eerdaags weer terug komen!
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2015
    serge pot vindt dit leuk.
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Mooi Peter!
    Je bent goed op weg (je zoekt zelf uit wat het probleem is, gaat op zoek en vraagt rond, leskist aangeschaft etc)!
    Met zo'n instelling ben je binnen de kortste keren solo op je big lift, let op m'n woorden :)

    BTW Calmato is een goed leskistje. Zelf ben ik twee jaar geleden terug de hobby ingerold na 17 jaar aan de grond met een Calmato en was het perfecte toestel op dat moment.
     
    Cnn en Peter Houweling vinden dit leuk.
  20. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je Dries,
    Hoop dat ik inderdaad binnen de kortste keren solo met de BL kan gaan! Maar zal nog wel even duren, voor het zover is. Geeft niet, hebben we alle tijd voor, en is niet aan een tijdsbestek verbonden.
    Afgelopen zondag de BL nog even een tankje laten lopen, en de motor goed afgesteld. Loopt nu weer als een zonnetje :D.

    DSC_0358.jpg

    En...... de Calmato ook binnen gekregen, motor erop gezet, ontvanger erin en nu de boel inregelen.
    DSC_0359.jpg

    Kan het lessen eerdaags gaan beginnen :)
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2015

Deel Deze Pagina