Een al lang sluimerend project opgestart: een Minimoa van 485cm span, romp in polyester en klassieke vleugels. Eigenlijk een copie van de Rosenthal-kit. Begonnen met de remkleppen (een setje van Flair voor de KA-8:
Mooi project na het bouwen van je sleper. Alleen al het snijden van de ribben is een aardige klus. Op welk vlieggewicht denk je uit te komen? Ga je de romp overigens zelf maken of er er een romp voor deze te koop? Succes met dit mooie project en groeten, Maarten
Update Minimoa Er ligt al jaaaaren een polyester romp van de zwever op zolder. Misschien niet zo stabiel als een epoxy romp, maar deze is wel heel licht en op de juiste plaatsen versterkt. Ik hoop op een vlieggewicht van minder dan 10kg. De staartvlakken ga ik zo licht mogelijk bouwen (gezien de korte neus). Van de cockpitkap heb ik ook een transparante versie, die kan ik binnen de polyesterkap monteren na de nodige uitsnijdingen.
schuimkarton Kan je verklaren waarom schuimkarton voordelen heeft op balsa voor het vervaardigen van ribben? Prachtig project. Veel succes Aurectar
Schuimkarton Kostprijs (4 € voor een blad 100X70cm). Geen nerven, dus elke cm² van het blad kan benut worden. Het materiaal vangt heel wat energie op zonder echt te vervormen. Gemakkelijk te bewerken (X-Acto mesje). Met PU-lijm perfect te verlijmen met diverse materialen.
Deze materiaalkeuze ga ik zeker ook eens proberen. Is dit een eigen vinding en heb je er al praktijkervaring mee?
Erg interessante bouwwijze! Ik ben natuurlijk benieuwd hoe de verdere opbouw en materiaalkeuze uit komt te zien. Deze technieken ken ik allen van de mandragende ultralight zwevers. Maar daar is behoorlijk wat onderzoek vooraf gegaan. Je krijgt het straks nog druk met het beantwoorden van vragen. Johannes
Schuimkarton Het materiaal gebruik ik al 20 jaar ! Voor ribben, spanten, compartimenten (bomb-bay bv), en ik heb er zelfs al eens hele vliegtuigen mee gebouwd: De tweede versie kwam aan een vroegtijdig einde door flutter op het stabilo. Dat was ook uit 3mm schuimkarton (en balsa kader) maar dat was geen goed idee.
schuimkartonnen vleugelvleugel Ik volg met belangstelling de bouw van je schuimkartonnen vleugel van je minimoa. Veel succes. Aurectar
Update Het richtingsroer is klaar om opgeschuurd te worden. Het stabilo annex hoogteroer is (net zoals het richtingsroer) in sandwich-bouwwijze gemaakt: plat op tafel met halve ribben. Nadat de (bovenste) helft geconstrueerd is, de hele zaak omdraaien en in spiegelbeeld vervolledigen. Het hoogteroer wordt daarna losgesneden. Ribben uit 2mm balsa, beplanking 1.5mm. Eindlijst van het stabilo in 4mm Ayous (Samba, Abachi), in het hoogteroer zit ook een 2mm berkentriplex versterking, evenals in de achterlijst.
Update De bouw van de vleugelmiddenstukken is gestart: liggers in Ayous 8X20mm, stalen sleutels 8X20mm, ribben in schuimkarton 3mm.
deze ga ik verder volgen... heb de kleinere versie van krick liggen (half afgebouwd)... maar ik doe er op het gemakske aan voort... (tussen de verbouwingen door)
Update Van linkerhelft van middendeel vleugel is de bovenkant ingedekt en spoilers gemonteerd. Nu even van plaats verwisseld - kan ik er gemakkelijker aan werken
ziet er mooi uit allemaal geweldig mooi vliegtuig die minimoa wat voor materiaal zijn je ribben nu precies en waar haal je dat?
Schuimkarton Ik gebruik het materiaal al zeker 20jaar. Verkrijgbaar in winkels voor teken benodigdheden. Verkrijgbaar in 3, 5 en 10mm dacht ik. Ziet er wat uit als depron, met aan beide zijden een papierlaag. Onlangs ook in zwart gezien (Lucas). Kostprijs +- 4 EURO voor een blad 3mm 70cmX50cm. Grtz, Jan
cool... dat is hetgeen waar ze op tekenscholen en architectuur hun modellen/maquette opzetten. Ik had geen benul dat dit kon dienen voor ribben. Voor die prijs en makkelijke snijdbaarheid moet je het inderdaad niet in de winkel laten liggen. Ligt het gewicht (door het papier) niet hoger als gewone depronplaat? En hoe zit het met de stijfheid? Als rib kan ik best begrijpen dat het goed kan dienen mede omdat het inderdaad is "verstevigd", maar voor vleugels voor een shock-flyer?
Update Minimoa bouwverslag Vleugelmiddenstukken zijn zowat klaar. Nu eerst de aansluiting op de romp afwerken vooraleer de vleugel helemaal af te bouwen. Zo is ie nog te overzien
Update bouwverslag Vleugelbevestiging dmv 2 spanten ingebouwd. Vleugelpennen zijn stalen strips 8x20mm en 5mm pianodraad. Grtz, Jan
Ja, met twee lagen papier zal het ongetwijfeld zwaarder zijn, maar ik denk dat het aantal grammen per m^2 heel erg meevalt. En: papier is stijver dan glas! Dirk.