Hallo,
Het project 'IJsselmeerkotter' laat ik voorlopig even voor wat het is, moet alleen nog worden afgebouwd, maar dat is iets voor op later termijn.
Wel, ik ga nu beginnen met de bouw van de MS Midsland. Deze veerboot vaart hedendaags tussen Harlingen en Terschelling en doet dienst als reserveboot. Het is momenteel het oudste schip dat in dienst is bij Rederij Doeksen.
Velen vinden het een afschuwelijk schip, ik vind het een prachtig schip en heb er vele goede herinneringen aan.
Tijdens de jaarlijkse vakanties naar terschelling heb ik vele foto's van het schip kunnen maken, welke ik goed kan gebruiken voor de bouw.
Officiële bouwtekeningen heb ik (nog) niet, wel een spantenplan van het onderwaterschip waar ik erg blij mee ben.
Ik zal de opbouw van het schip bouwen aan de hand van foto's en schetsen. Het schip heeft, zoals op de foto's hieronder te zien is, geen moeilijke lijnen. De schaal wordt waarschijnlijk 1/50, een model van ruim anderhalve meter.
Voordeel van zo'n groot model is dat je meer met (de kleine) details kunt werken.
Ik ben geen bekwaam persoon op het gebied van wiskunde/natuurkunde dus vanuit dat opzicht wel een uitdaging, maar niet onmogelijk.
Hieronder enkele gegevens van het schip;
Tonnage 1812 brt
Draagvermogen 300 dwt
Vlag Nederland
Lengte 77,9 meter
Breedte 12,6 meter
Diepgang 2,6 meter
Voortstuwing en vermogen 2x Atlas MaK 8M 282 AK
2x 1250 pk, 1839 kW (tot.)
Snelheid 14 knopen (ca. 25 km per uur)
Eigenaar Rederij Doeksen
Type Veerboot
Capaciteit 65 personenauto's
Vroegere eigenaren AG Ems (1974-1994)
Vroegere namen Rheinland (1974-1994)
Ook nog een paar foto's om alvast een indruk te geven;
Op dit moment nog niet zoveel te melden dus, ik zal de belangstellenden middels een bouwverslag (waarvan het fundament is gelegd) op de hoogte houden. Een maritieme groet dan maar
-
Het project 'IJsselmeerkotter' laat ik voorlopig even voor wat het is, moet alleen nog worden afgebouwd, maar dat is iets voor op later termijn.
Wel, ik ga nu beginnen met de bouw van de MS Midsland. Deze veerboot vaart hedendaags tussen Harlingen en Terschelling en doet dienst als reserveboot. Het is momenteel het oudste schip dat in dienst is bij Rederij Doeksen.
Velen vinden het een afschuwelijk schip, ik vind het een prachtig schip en heb er vele goede herinneringen aan.
Tijdens de jaarlijkse vakanties naar terschelling heb ik vele foto's van het schip kunnen maken, welke ik goed kan gebruiken voor de bouw.
Officiële bouwtekeningen heb ik (nog) niet, wel een spantenplan van het onderwaterschip waar ik erg blij mee ben.
Ik zal de opbouw van het schip bouwen aan de hand van foto's en schetsen. Het schip heeft, zoals op de foto's hieronder te zien is, geen moeilijke lijnen. De schaal wordt waarschijnlijk 1/50, een model van ruim anderhalve meter.
Voordeel van zo'n groot model is dat je meer met (de kleine) details kunt werken.
Ik ben geen bekwaam persoon op het gebied van wiskunde/natuurkunde dus vanuit dat opzicht wel een uitdaging, maar niet onmogelijk.
Hieronder enkele gegevens van het schip;
Tonnage 1812 brt
Draagvermogen 300 dwt
Vlag Nederland
Lengte 77,9 meter
Breedte 12,6 meter
Diepgang 2,6 meter
Voortstuwing en vermogen 2x Atlas MaK 8M 282 AK
2x 1250 pk, 1839 kW (tot.)
Snelheid 14 knopen (ca. 25 km per uur)
Eigenaar Rederij Doeksen
Type Veerboot
Capaciteit 65 personenauto's
Vroegere eigenaren AG Ems (1974-1994)
Vroegere namen Rheinland (1974-1994)
Ook nog een paar foto's om alvast een indruk te geven;




Op dit moment nog niet zoveel te melden dus, ik zal de belangstellenden middels een bouwverslag (waarvan het fundament is gelegd) op de hoogte houden. Een maritieme groet dan maar

-
Laatst bewerkt: