Bouwverslag MS Midsland Rederij Doeksen Terschelling

Hallo,

Het project 'IJsselmeerkotter' laat ik voorlopig even voor wat het is, moet alleen nog worden afgebouwd, maar dat is iets voor op later termijn.

Wel, ik ga nu beginnen met de bouw van de MS Midsland. Deze veerboot vaart hedendaags tussen Harlingen en Terschelling en doet dienst als reserveboot. Het is momenteel het oudste schip dat in dienst is bij Rederij Doeksen.
Velen vinden het een afschuwelijk schip, ik vind het een prachtig schip en heb er vele goede herinneringen aan.
Tijdens de jaarlijkse vakanties naar terschelling heb ik vele foto's van het schip kunnen maken, welke ik goed kan gebruiken voor de bouw.

Officiële bouwtekeningen heb ik (nog) niet, wel een spantenplan van het onderwaterschip waar ik erg blij mee ben.
Ik zal de opbouw van het schip bouwen aan de hand van foto's en schetsen. Het schip heeft, zoals op de foto's hieronder te zien is, geen moeilijke lijnen. De schaal wordt waarschijnlijk 1/50, een model van ruim anderhalve meter.
Voordeel van zo'n groot model is dat je meer met (de kleine) details kunt werken.
Ik ben geen bekwaam persoon op het gebied van wiskunde/natuurkunde dus vanuit dat opzicht wel een uitdaging, maar niet onmogelijk.

Hieronder enkele gegevens van het schip;

Tonnage 1812 brt
Draagvermogen 300 dwt
Vlag Nederland
Lengte 77,9 meter
Breedte 12,6 meter
Diepgang 2,6 meter
Voortstuwing en vermogen 2x Atlas MaK 8M 282 AK
2x 1250 pk, 1839 kW (tot.)
Snelheid 14 knopen (ca. 25 km per uur)
Eigenaar Rederij Doeksen
Type Veerboot
Capaciteit 65 personenauto's
Vroegere eigenaren AG Ems (1974-1994)
Vroegere namen Rheinland (1974-1994)

Ook nog een paar foto's om alvast een indruk te geven;

midsland1.jpg

midsland2.jpg

midsland3.jpg

midsland4.jpg

Op dit moment nog niet zoveel te melden dus, ik zal de belangstellenden middels een bouwverslag (waarvan het fundament is gelegd) op de hoogte houden. Een maritieme groet dan maar ;)

-

Laatst bewerkt:
Veerboten zijn altijd geinig.
Afgelopen jaar op vakantie geweest naar Ijsland. Daar vaart ook een oude nederlandse veerboot. Best vreemd om daar bordjes aan boord te zien als "de sleutel voor het gehandicaptentoilet kunt u halen bij de receptie" of "zelfbediening", etc. Ook bij Malta vaart er één.

Succes met de bouw!

leuk project:D
zal een groot schip worden , als je heb ongeveer in schaal 1:20 bouwt

veel succes, en blijf het volgen!

Jan

Hallo Polyvalk,

In welke schaal je wilt bouwen blijft aan jouw. Mijn schepen bouw ik alleen in 1:50. In deze schaal wordt dit schip vrij groot en daar moet je plek voor hebben. Schaal 1:100 wordt weer erg klein.

Hier een voorbeeld in 1:50, de lengte 155,8 cm. Je hoeft geen wiskunde knobbel te hebben om de rest verder te berekenen.

Groeten Paul

Hallo Paul,

Dank voor de reactie, ben een stuk wijzer geworden als het gaat om het bereken van de schaal. Had eerst schaal 1/20 in gedachten, maar dat wordt weer te extreem. Ik denk zelf toch aan schaal 1/50 en beschik thuis over voldoende ruimte om dit te kunnen realiseren.

Groeten, Florian

P.S. mijn wiskundig inzicht is echt een drama, lijkt niet best :p

Laatst bewerkt:
Ik zie hem regelmatig, en ik vind het ook een leuk schip!
Mijn opa heeft er dienst op gedaan, samen met een goede kennis.
succes!
Gr, Jeroen

leuk hoor,

ik hoop dat het lukt.
ps: mijn vader vaart bij doeksen en af en toe vaart hij op de midsland. momenteel ligt de friesland op de werf en vaart de midsland in zijn plaats.

Gr. een bewoner van terschelling: willem

Laatst bewerkt:
@ ISOLA2, bedankt voor de berekening;) Scheelt mij weer een hoop rekenwerk! Gewicht valt wel mee, als ik naar de uitkomst kijk.

Na wat speurwerk op het internet kwam ik ook deze afbeelding tegen. Volgensmij is het een General Arrangement.

mshelgoland.jpg

-

Nog even een wiskundig vraagje; als ik nou de diepgang van het model bereken, te weten met de som 2,6 / 50 dan kom ik uit op een diepgang van 0,052 cm
Nou ben ik geen uitblinker in de wereld van de wiskunde, maar dit lijkt mij vrij weinig:( Dan komen er ook minuscule schroefjes onder te zitten. :p

HELP!!!!!!

Duikt weer even het wiskundeboek in (wiskunde B)

Laatst bewerkt:
Dat gewicht valt mee omdat je schip weinig diepgang heeft in verhouding tot lengte en breette.
Als je van het 1/1 schip geen waterverplaatsing hebt kan je bij benadering je gewicht berekenen L X B X D = 15,6 dm X 2,52 dm X 0,52 dm = 20,44 lieter/dm³ = inhoud van de balk
Voor een vrachtschip X 2/3
20,44 X 2 = 40,88 : 3 = 13,62 kg/
in dm rekenen voor de inhoud om dat je de uitkomst dan direct in kg of lieter is

lengte 156 cm breette 25.2 cm diepgang 5,2 cm

Laatst bewerkt:
Nogmaals bedankt voor de reactie;)
Voor het berekenen naar dm, worden de afmetingen in centimeters gedeeld door 10, althans dat kan ik uit de berekening opmaken.

Alleen de diepgang van 5,2 cm, welke berekening gebruikt u (of mag ik ''je'' zeggen) hiervoor?

Laatst bewerkt:
1 m = 10 dm = 100 cm = 1000 mm
De fout die je maakte je start met 2,6 m : 50 = 0,052 meter en je schrijft cm

Dan wordt de uitkomst van de berekening (2,6 / 50 = 0,052 x10 x10) = 5,2 cm

Ik begin het nou wat te begrijpen, de bijles heeft effect:D

Even aan het schetsen geweest en hierbij de berekeningen van ISOLA2 gebruikt. Dit moet een globaal beeld geven van de grootte van het model. Voor het gemak een willekeurig exemplaar van de Waterkampioen ernaast gelegd zodat dit de grootte wat verduidelijkt.

Ik hoop dat de foto wat duidelijk is :o

midslandvoorbeeld.jpg

Mijn eerste reactie; het wordt een beste jongen, toch wel groot :shock:. Desalniettemin weerhoudt dit mij niet om hem te bouwen. :???:

-

Laatst bewerkt:
Nog even twee foto's van het onderwaterschip. Het zusterschip (welke niet meer in dienst is) heeft tweemaal een vijfbladsschroef. Ik was hier niet van op de hoogte, een complete verassing. Staat wel mooi trouwens.:D Ik mag aannemen dat de Midsland ook een vijfbladsschroef heeft, dit zal ik dan ook op het model toepassen.

oostvlieland2020op20de2.jpg

p4210008b.jpg

-

Back