bouwverslag MTS Geulstroom 1:40

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kostas_vl, 18 sep 2015.

  1. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Hallo iedereen,
    Ik was al reeds bekend met dit forum (handig en leuk om te lezen hoe andere bouwers dingen aanpakken), maar nu leek het mij zelf ook leuk om een bouwverslag bij te gaan houden.
    Wat dat betreft ben ik dus nieuw op dit forum, en als ik iets fout doe wat betreft het plaatsen of onderhouden van dit verslag hoor ik dit graag van jullie.

    Maargoed,
    nu over op hetgeen waarvoor we hier komen.
    Na het afronden van een renovatie van een modelboot (motorjacht van 1,20 meter) waar ik nu al een aardig tijdje met veel plezier mee vaar, heb ik besloten om nu een poging te doen tot het nabouwen van het schip waar mijn opa op vaart.
    ik heb het hier over het binnenvaartschip MTS Geulstroom, de afmeting van het schip is 80 x 9,5 meter, en mijn plan was om deze op een schaal van 1:40 te gaan bouwen, wat dus betekend dat het model 2 meter lang wordt.
    Het zal wat langer gaan duren als bij de meeste van jullie, aangezien ik ook nog op school zit en ook daar dus veel tijd in zal moeten steken.
    Maargoed, een beetje ontspanning zo in het week-einde is ook niet verkeerd :p

    Hier een aantal foto's van het schip:
    [​IMG]
    het schip in zijn oude kleuren bij Van der Sluijs Tankrederij




    [​IMG]
    en in de nieuwe kleuren van Interstream Barging


    het is de bedoeling dat het schip zelfstandig zal kunnen laden en lossen, zodat ik met het model kan varen in verschillende stadia; ledig, geladen, half geladen, etc.
    of dit te realiseren is zal blijken, maar ik vond het in iedergeval een leuk idee.

    [​IMG]
    en bij dat verhaal hoort natuurlijk ook even een foto van het schip waarop het is geladen.

    Ik ben reeds al begonnen met het uitzagen van de spanten, en zal later dit week-einde nog even een update geven hierover.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo Kostas,
    Leuk om het schip van je opa te bouwen! Je hebt gelijk een groot voordeel dat je alles in werkelijkheid als voorbeeld hebt. Neem lekker de tijd en zorg dat je studie op de 1e plaats blijft staan, het bouwen kan nl een verslaving worden :D:D:).
    Maak er een mooi verslag van en de adviezen komen vanzelf!
    Succes met je bouw en ik ga je volgen.

    Groet Dennis.
    Oh ja, ik ben ook wel benieuwd naar een foto van je modeljacht.
     
    Kostas_vl vindt dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hoy kostas,
    lijkt me een leuk idee het schip te bouwen van je opa.
    mag ik je voorstellen een andere schaal te kiezen. de meeste mensen bouwen op 1/50 ipv op 1/40 en figuren 1/40 zijn ook niet zo voor de handliggend.
    Maar als je al aan het zagen bent doe dan rustig voort, schaalkeuze is nog steeds vrij :)
    succes Marc
     
    Kostas_vl vindt dit leuk.
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maak je er nog tanks in?
    Dan kan je ook eens geladen varen.
    Lijkt mij tenminste een leuke toevoeging, anders is het (sorry dat ik het zeg) weer een gewoon motorbootje.
    Ik raad je dan wel aan om de opbouw zo te maken dat je die over een op het dek staande rand kan plaatsen, zodat je vrijboord tot (laten we zeggen) de ramen komt.
    Water op het dek loopt dan niet meteen (eindeloos) je romp in.

    Verder is er op schaal "O" vast wel wat bruikbaars = schaal 1:43
    En daar is meer dan voldoende van te vinden!
    Of iemand 195 is of 182 ziet geen mens.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2015
    Kostas_vl vindt dit leuk.
  5. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    @kockmans
    het is inderdaad een groot voordeel dat ik in het echt altijd even een kijkje kan nemen, en aangezien ik zelf ook vaak genoeg mee vaar, ken ik het schip ook erg goed.
    dat het bouwen een verslaving kan worden weet ik... dat is het nu namelijk al weer :p.
    Maar het leerwerk zal altijd op de eerste plaats blijven komen!
    Voor een foto van mijn motorjacht kun je mij een PB sturen... ben der zelf nog niet achter hoe je dat doet op dit forum :confused:

    @Marc w
    bedankt voor je tip van 1:50, maar ik ben al reeds begonnen met het uitzagen, dus ga ik nu lekker verder op schaal 1:40. wat figuren betreft is dit geen groot probleem aangezien ik van plan ben alles zelf te maken omdat ik een zo Exact mogelijke kopie wil maken van het echte, en veel onderdelen zoals lieren, ankers, etc. niet precies hetzelfde zijn te krijgen in de winkel.
    maar toch bedankt voor het meedenken!

    @Baggeraar
    ja, zoals ik zei, word het schip volledig werkend wat betreft laden/lossen, ook wil ik stuurhut en masten werkend maken, en aangezien het geladen varen anders een beetje riskant wordt, is het idee van jou om de opstaande rand onder de roef ongeveer tot de ramen te laten lopen, een goed idee, dit ga ik gebruiken! thnx!!
     
  6. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik ga ook volgen. Zorg wel dat als je hem zo gaat laden als op de laatste foto dat je het dek goed waterdicht maakt. (ik neem aan dat je dit deel ook afneembaar houdt ivm eventueel onderhoud aan pompen en tanks).
     
    Kostas_vl vindt dit leuk.
  7. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Hoi iedereen,
    hier weer een update, niet veel maar wel iets.

    Reeds was ik begonnen met het uitzagen van de spanten, nu na dit weekend zo ver gekomen dat de spanten van het middenschip en de kop allemaal zijn gezaagd, en bijna allemaal zijn geschuurd.
    [​IMG]

    [​IMG]
    eerst netjes uitsnijden...

    [​IMG]
    en dan hier het resultaat (moet nog wel geschuurd worden)

    het was geen grote update, maar genoeg om even online te gooien :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  8. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    @Dennist
    leuk te horen dat ook jij volgt!
    ik ga inderdaad ook laden zoals op de laatste foto...
    het middenschip word niet afneembaar, het enige wat daarin ligt zijn de tanks, die kan ik (zoals op het echte schip) bereiken door de tankdeksels open te leggen.
    en de pompen komen in de machienkamer, ik ga de pompen water laten aanzuigen waar de waterinlaat voor motorkoeling bij het echte schip zit, zo kan ik die roosters namaken en hebben ze ook nog es een functie :p
    verder worden de waterdichte spanten, die de tanks scheiden van de machienkamers in de kop en kont van het schip, ook uitneembaar, deze ga ik denk ik vast en los kunnen maken dmv een paar bouten en moertjes en een pakking ertussen, maar dat zien we nog wel..
    mocht het problemen opleveren weet ik tegen die tijd in iedergeval dat we op dit forum met zijn allen wel een oplossing zullen vinden :)
     
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuk project, succes en ik ga het zeker volgen:)
     
    Kostas_vl vindt dit leuk.
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat is een mooie oplossing en als de pompen ergens anders komen te zitten hoef je er inderdaad niet bij te kunnen. De spanten zien er ook netjes uit. Ik ben nu al benieuwd naar het eindresultaat
     
    Kostas_vl vindt dit leuk.
  11. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    ook ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
    helaas wat kleine probleempjes met de tekeningen... dus gaat even wat langer duren :(
    komende periode maar vast beginnen met de kielbalk en hopen dat het opschiet met de tekeningen!
    maar geduld is een schone zaak...
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hi Kostas,

    Interessant projectje.
    Het laden en lossen van het model maakt het inderdaad allemaal erg bijzonder maar daarmee ook ingewikkeld.

    Hoeveel ladingtanks had je in gedachten? Net zoveel als het origineel?
    Dat is wel aan te raden maar maakt het laden en lossen wat gecompliceerder.

    Wanneer je 1 grote tank hebt zal je of helemaal vol of helemaal leeg moeten varen. Dit in verband met het vrije vloeistof oppervlak. Je lading beweegt vrij door de tank en dit beïnvloed in het beste geval je vaargedrag enorm door scheef te gaan hangen, in het slechtste geval heb je een Waldorf (ondersteboven dus).

    Het is misschien wel een idee om je middenschip wel demontabel te maken en daar je ladingtanks tegen aan te bouwen.

    Maar goed, ik ben benieuwd naar de oplossingen.

    Groet,
    Mathieu
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zou er iig slingerschotten in maken in de tanks. (of hoe die dingen ook heten) zodat het water minder van links naar rechts kan klotsen.
     
  14. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Slingerschotten zijn wel een goed idee maar dat voorkomt niet dat de vloeistof alsnog over gaat.
    Het moment wat de vloeistof dan uitoefent wordt gedempt, de boot zal scheef gaan.
     
  15. Schippersss

    Schippersss

    Lid geworden:
    21 mrt 2015
    Berichten:
    10
    Waldhof ;)
     
  16. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hallo Kostas.
    De geulstroom, die kom ik regelmatig tegen.
    Zeker een mooi schip om te bouwen.
    Ik ga dit bouwverslag ook zeker volgen.
    Verder wens ik je heel veel bouwplezier toe.
    Groeten: Patrick
     
  17. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    bedankt allemaal voor jullie reacties!
    ik weet nog niet precies hoe groot ik de tanks maak, wel weet ik dat het er even veel worden als het origineel, 10 tanks dus (5 bakboord, 5 stuurboord). ik weet nog niet hoe groot ik ze maak omdat ik de hoeveelheid water die erin zal moeten om volledig geladen te kunnen varen, eerst wil meten (zodra de romp af is) dmv plastic zakjes gevuld met water.

    En ja Patrick, ik vind het inderdaad ook een erg mooi schip, een van de weinig overgebleven Enkelwandige tankschepen met oude bouwstijl (gangboorden lager met hoge trunk, schuin oplopende kop en kont, etc.)
    vind het zelf ook zonde dat deze schepen over een poosje moeten stoppen door de nieuwe regelgeving wat betreft de dubbele wand die verplicht word in een tankschip. (tenminste, voor ADN vracht...)

    dit weekend geen update, helaas... word nog flink gewerkt om de tekeningen dusdanig op orde te krijgen zodat we weer verder kunnen :)
    Maargoed, laten we hopen volgend weekend weer wat meer te kunnen laten zien en vertellen!
     
    kockmans vindt dit leuk.
  18. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Hallo allemaal,
    Na een veel te lange tijd eindelijk een hele kleine update met (voor mij) goed nieuws.
    Nadat ik in mijn volle enthousiasme was begonnen met het uitzagen van de spanten viel me op dat er iets niet klopte aan de spanten. En inderdaad, nadat ik hierover contact op nam met de persoon die me hielp door de tekeningen voor me te maken aan de hand van al het meetwerk wat ik aan boord had verricht, bleek dat hij iets over het hoofd had gezien. Helaas was deze fout in het hout niet makkelijk te herstellen en moest een groot gedeelte van de tekeningen ook overnieuw. Hij heeft er voor gekozen om eerst de tekeningen helemaal af te maken in een 3D programma zodat we zeker weten dat alles klopt. Aangezien wij beiden het erg druk hadden met school heeft dit vrij lang geduurd. Maargoed, school blijft voor gaan.
    Deze week kreeg ik echter te horen dat de tekeningen af zijn :) en ik dus eindelijk weer verder kan gaan aan dit project.
    Volgende week volgen de foto's van het 3D ontwerp van de spanten, en de spanten zelf op papier. Vanaf dan wil ik weer regelmatig aan dit project gaan werken. Ook heb ik een nieuwe locatie waar ik dit schip kan gaan nabouwen... Het schuurtje waar ik eerst in bezig was werd me iets te koud in de winter en vochtig was het ook wel, het zou natuurlijk zonde zijn dat zo'n project als dit mislukt door vocht in het hout.
    Er volgen snel meerdere updates (goede voornemen? ;p) en allen nog een goed bouw-/vaarjaar toegewenst.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kostas, Leuk dat je een tankschip wilt bouwen dat je kunt laden en lossen. Houdt er wel rekening dat hout en water niet zo erg van elkaar houden. Denk er eens over na om in het verhoogde trunkgedeelte metalen (messing) tanks in te bouwen en de spanten onder de gangboorden te houden. Het hoeven er geen 10 te zijn. Aan 4 heb je wel genoeg. Baggeraar weet wel hoe dat allemaal kan. Kijk maar eens bij het bouwverslag van zijn zeegaand vrachtschip. Wil je alles in hout bouwen dan voorzie ik problemen om de ladingtanks waterdicht te maken en te houden. Vind het een leuk project omdat ik het schip ken en ook 10 jaar in de tankvaart heb gewerkt. Vraag opa maar eens naar de schepen van De Haas. Succes verder met de bouw en werk het lading gedeelte goed uit, ook in de tekeningen. Gr. Klaas.
     
  20. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    @k-k , allereerst bedankt voor je tips Klaas! Des te meer kennis en opties des te beter het eindresultaat kan worden! :) de gangboorden zijn in de spanten opgenomen... die zullen dus vrij stevig zijn aangezien er ook in het middenschip aardig wat spanten komen... ook de trunk zit nog bij deze spanten. (Zal waarschijnlijk dinsdagavond foto's uploaden van tekeningen van de spanten) wat betreft de tanks weet ik nog niet precies hoe ik dat wil gaan doen, heb een aantal opties in gedachten waaronder jouw idee nu ook, zelf dacht ik eerder aan iets van PVC of zoiets dergelijks, maar ik wil zodra de romp af is eerst kijken hoeveel water ik nodig heb om het schip op de goede diepte te krijgen, als ik dat weet weet ik hoeveel ruimte ik hiervoor nodig ga hebben (dit omdat ik uit mijn ervaringen op het echte schip weet dat als we afgeladen aan de ijk in het water liggen, de tanks niet helemaal vol zijn) ik zal je idee zeker meenemen, maar ga eerst kijken hoeveel water over hoeveel ruimte verdeeld en hoeveel tanks... wel ben ik van plan meerdere tanks te maken maar hoeveel exact weet ik nog niet precies.

    Wat betreft de schepen van De Haas ... zal ik het morgen is even vragen aan mijn opa !
     

Deel Deze Pagina