bouwverslag MTS Geulstroom 1:40

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kostas_vl, 18 sep 2015.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kostas, Gisteren kon ik er niet op komen, maar ene Helmut in Duitsland vaart met een Eiltank combinatie. Motorschip en duwbak. Van het motorschip weet ik zeker dat die zichzelf vol en leeg kan pompen. Hij heeft erover gepubliceerd op het Binnenvaartforum. Zou je aan willen raden om hem te vragen hoe hij één en ander heeft opgezet. Het is een uitdaging om een hoop dingen zelf uit te dokteren, maar het wil ook wel eens helpen om te kijken hoe een ander het doet. Hieronder de link naar zijn profiel op het Binnenvaartforum en een plaatje van de schepen. Succes ermee. Gr. Klaas.

    http://www.kustvaartforum.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=2193

    http://www.kustvaartforum.com/search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&author_id=2193&start=10
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2017
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Overweeg de spanten om de tanks te bouwen.
    Achteraf een tank inbouwen is een drama.
    (zie mijn handtekening, zeegaand vrachtschip uit 1916)
    Anders een open schip bouwen (als een containerboot) en pas daarna tanks en dek/ gangboorden plaatsen.
     
  3. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Papendrecht
    Een mooie uitdaging om het schip van je opa na te bouwen....
    Succes.
    Helpt je opa ook mee?
     
  4. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Hallo allemaal, na jullie reacties hebben we alle tekeningen nog een keer in overweging genomen en het een en ander aan berekeningen losgelaten op het laden van de schip. We hebben berekend hoeveel water we nodig hebben om het schip zo ver te laten zakken, en hebben berekend hoe we dit het beste konden plaatsen in het schip (rekening houdende met het zwaartepunt en dergelijke wegens het risico te kantelen). Uiteindelijk hebben we besloten dat het het beste is om 4 tanks te maken die cilindervormig zijn, dit is genoeg gewicht om het schip te laten zakken, ik kan het gewicht verdelen over de 4 tanks (bijvoorbeeld 1 en 3 vol, 2 en 4 leeg) ook zal de lading niet gaan "leunen" omdat als het schip een beetje helt door een golfje, het zwaartepunt van de lading altijd genoeg kracht geeft om het schip weer recht te trekken (dit komt mede door het platte vlak van het schip. Ook zal de lading niet in een hoek gaan leunen maar gewoon weer netjes mee terug schuiven naar de "neutrale positie". Dit is overigens alleen van toepassing tijdens het laden en lossen zelf, de bedoeling is om te zorgen dat er altijd gevaren wordt met een combinatie van volle en lege tanks, en geen halfvolle.
    De tekeningen zijn nu eindelijk af, ik zal zal ze ook zo snel mogelijk online zetten. Ditmaal duurde het iets langer omdat we de tanks in overweging meenamen en de tekeningen er op aan wilden passen.

    @k-k bedankt voor de tip!
    @Baggeraar het is inderdaad de bedoeling om het dek pas op te bouwen als de ladingtanks erin zitten.
    @Marco_Polo Dankjewel, mijn opa helpt momenteel niet mee aan de bouw, misschien in de toekomst wel, maar hoe het er nu naar uit ziet niet.
     
  5. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Kan iemand me trouwens vertellen of het toegestaan is om PDF te plaatsen op dit topic? Ik heb namelijk alle tekeningen in PDF formaat... alvast bedankt.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    gewoon proberen. Als het lukt zal het wel mogen ook.
     
  7. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Dan bij deze, de spanten van het achterschip, en de kielbalken
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kostas, Heb de PDF bestanden kunnen downloaden en bekeken. Al enig idee waarvan je de huid gaat maken? Beplanken of bekleden met polyester of epoxy? En zet je de spanten vast op een bouwplank? Of vul je de ruimte tussen de spanten op met schuim en afplakken met tape en daarna een kunstsof huid? Gr. Klaas.
     
  9. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    @k-k
    Ik ga de spanten gewoon beplanken en daarna de romp dichtplamuren met epoxy plamuur... Geen bouwplank ik lijn de spanten uit door middel van kielbalken die ik loodrecht met de spanten verlijm.
     
  10. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Na eindelijk weer een dagje aan de slag te zijn geweest is het achterschip zo goed als af wat betreft de spanten.
    Binnenkort volgt nog een overzichts tekening van het hele schip.
    IMG_6195.JPG IMG_6198.JPG
     
  11. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    Hier de overzichtstekening van het model als nieuwe update.
    Met dank aan Hugo Schravesande
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kostas, Als ik zo al die dichte spanten zie dan wordt dit de plug of mal voor een kunststof romp? Had het al een keer gevraagd, maar met al die spanten heb je toch een probleem om apparatuur te plaatsen. Gr. Klaas.
     
  13. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    @k-k ik snap wat u bedoelt, de spanten die u nu ziet liggen zijn echter de achterste paar... na deze spanten zijn de volgende spanten open. Ook is het de bedoeling om nog een klein stukje aan de bovenkant op de nodige plekken er uit te halen voor de aansturing van het roer. dat is het plan voorlopig. misschien dat ik toch nog uitwijk naar een kunsttof romp. Ik neem het in iedergeval wel mee in de overweging, ook lijkt de ruimte die er is op de foto een stuk minder dan in het echt. Misschien wordt het beeld in de volgende update duidelijker. Bedankt voor de feedback, ik blijf graag van u horen!
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2017
  14. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    De kont af, met een stukje middenschip erbij IMG_6387.JPG IMG_6413.JPG IMG_6387.JPG IMG_6413.JPG IMG_6416.JPG
     
  15. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    En weer een nieuwe update... de spanten van de kop op de kielbalk gezet... IMG_6743.JPG

    IMG_6744.JPG
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Kostas, Je vroeg je af wat het geladen schip zou gaan wegen. Dat is eenvoudig uit te rekenen door het gewicht van het echte schip + lading te delen door 40x40x40. Laadvermogen 1113 ton. Eigen gewicht zeg 200 ton, dus een dikke 1300 ton delen door 64.000 maakt een dikke 20 kg. Schat dat er een liter of 10 water bij moet om het model aan de ijk te krijgen. Zet het geheel maar eens op de keukenweegschaal, of stap ermee op de personenweegschaal. Voor je de spanten vastlijmt zou ik uit de middelste langsspant de gleuf voor de schroefaskoker zagen. Anders wordt dat later een moeilijk boorkarwei. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  17. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    @k-k bedankt voor de tips, ik heb een gleuf uitgezaagd voor de schroefaskoker en de roerkoning, heb hier helaas geen foto van maar is ondertussen wel gebeurd, daarna zijn de spanten en de kielbalk verlijmd... ook heel erg bedankt voor de berekening, deze zal ik zeker gebruiken!
     
  18. Kostas_vl

    Kostas_vl

    Lid geworden:
    13 sep 2015
    Berichten:
    53
    Locatie:
    zierikzee
    IMG_8692.JPG IMG_8702.JPG IMG_8703.JPG IMG_8688.JPG Vandaag en gisteren is het geraamte af gekomen, hier de foto's, op sommigen ontbreken er nog een paar spanten maar op de foto's vanaf de onderkant zijn ze allemaal te zien
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kostas, Heb er erg in dat je bij het vastlijmen van de spanten het model goed recht hebt staan. Het best op een stevige ondergrond c.q. bouwplank. Niets zo storend dan tot de ontdekking te komen dat er een "slag" in het schip zit. Ook bij het beplanken de romp strak houden en beurtelings de zijden opbouwen/bekleden. Naast me staat een sleepboot, die ik in 1976 bouwde en toen had ik in dat soort dingen nog geen erg. Op zich is het een mooie boot geworden, maar het stoort me nog steeds. Hopelijk valt het voor een ander niet zo op. Probeer je op deze manier een beetje te helpen. Wees niet bang om eens een foutje te maken. Al bouwende krijg je steeds meer ervaring en buiten bouwen is een werf ook in staat om te repareren moet je maar denken. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent zeker goed op weg, kan je momenteel enkel dezelfde raad geven als Klaas. Succes met het beplanken
    Vgr Marc
     

Deel Deze Pagina