Bouwverslag multicat Yogi 1:100

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik een bouwverslag van de multicat Yogi laten zien.
Ik ben al een eind opweg met bouwen.
De afmetingen van de Yogi zijn:
lengte: 26.00 meter
Breedte:11.50 meter

De romp is voledig van messing.
De opbouw de kranen enz. worden van kunstof gemaakt.

Het model mag 650 gram gaan wegen.
De romp weegt nu ongeveer 330 gram.

De Yogi in werkelijkheid:
Yogi%2520-%2520Imonr%25209479785_00_RZ.JPG


De foto's van de bouw.

Begin romp:

2012-03-26%252019.35.39.jpg


2012-03-27%252019.33.17.jpg


Tunnels:
2012-04-07%252022.05.55.jpg


Totaal overzicht:
115.JPG


119.JPG


121.JPG


Lier wordt werkend. (alleen achterste lier)
122.JPG


Ik ben aan dit model begonnen omdat de tekeningen van de Jumbo Javelin weer aangepast moeten worden.
Ik hoop dat dit niet te lang gaat duren.

Met vriendelijke groet,

Coen
 
Volgens mij slaat dat "cat" in multicat niet op "catamaran" he? Want ik zie hier weinig dubbelromps aan.
Wel zie ik een mooi messing rompje met potentie. Maar je moet me toch even die foto met de tunnels uitleggen, want ik snap nog niet helemaal hoe en waar dat zit.
Houd je in je gewichtsberekening ook rekening met je RC-gear? Dat weegt stiekem ook nog de nodige grammetjes...
 
Hallo allemaal,

Heb gisteren avond de schroefassen geplaatst.
Ik hoop vandaag de verschansing te solderen.

@setsunakaede

Op deze foto's kun je het wat duidelijker zien.

239.JPG


238.JPG


Die tunnels zijn er om rendement verbetering van de schroef.

mvg. Coen
 
Ziet er heel goed uit Coen.. :thumbsup:

Maar uhhh, Waarom je romp van messing als je met je gewicht in de knoei gaat komen ?? Je bent al over de helft van je vaarklaar gewicht en dan moeten er nog motoren in,accu en servo's ??
 
Update!

Hallo allemaal,

Bedankt voor de complimenten.

Ik heb tussen de schroefassen en de onderkant van de boot een soort ''vinnen'' geplaatst. (weet niet hoe het precies heet)
En ik ben begonnen aan de verschansing.
Die maak ik van messing plaat 0.3 met een messing draad van 1.5 er op gesoldeerd.

@Vincent

Ik zit nu op de helft van het gewicht, de romp is het zwaarste.
De rest word van kunstof. De elektronica gaat ongeveer samen 200 gram wegen.
En een plaat kunstof weegt ongeveer 100 gram.
Ik gebruik geen hele plaat dus dat scheelt weer.
Als het dan nog teveel grammen worden dan hebben we nog als optie:
Lichtere accu, dus op een lipo varen.

De foto's van de voortgang.
201.JPG


200.JPG


Mvg. Coen
 
Update!

Hallo allemaal,

Vanmiddag de achterste verschansing afgemaakt.
Ik heb ook een soort frame die op de hekrol geplaatst kan worden gemaakt.
Vanavond misschien de voorste verschansing maken.

Foto's:

Duwsteven moet nog afgemaakt en gemonteerd worden.
Maar dat doe ik pas als al het soldeerwerk gedaan is.
413.JPG


Overzicht van de werkende lier.
414.JPG


@ Koen

Ga ik zeker doen ;)

Mvg. Coen
 
Update!

Hallo allemaal,

Een kleine update:
Ik heb de voor verschansing gemaakt en geplaatst.
Ben nu bezig met het motor spant.

Foto's
Ik heb even een cad tekening gemaakt ivm. de moelijke vorm.
Note.jpg


191.JPG


195.JPG


Dit was het weer.

Mvg. Coen
 
Tipje van mijn zijde; probeer wat meer warmte in je materialen te brengen. Je zult zien dat de soldeer dan veel beter vloeit, en je minder "klodders" houd.
 
Bedankt!

@ Adam

ook voor de tip :)
Voor de kleine dingetjes gebruik ik meestal de bout.
En dat soldeert niet altijd even mooi, idd door te weinig warmte.
Voor de grotere dingen gebruik ik een brandertje.
Of ik hecht het met de bout en maak het af met de brander.
Maar niet altijd gaat dat omdat andere verbindingen te dicht in de buurt zitten,
Waardoor het risico bestaat dat die los raken.
Bij de tunnels heb ik overvloedig tin gebruikt waardoor ik de schuine kanten kon maken.

Mvg. Coen
 
Bedankt!

@ Adam

ook voor de tip :)
Voor de kleine dingetjes gebruik ik meestal de bout.
En dat soldeert niet altijd even mooi, idd door te weinig warmte.
Voor de grotere dingen gebruik ik een brandertje.
Of ik hecht het met de bout en maak het af met de brander.
Maar niet altijd gaat dat omdat andere verbindingen te dicht in de buurt zitten,
Waardoor het risico bestaat dat die los raken.
Bij de tunnels heb ik overvloedig tin gebruikt waardoor ik de schuine kanten kon maken.

Mvg. Coen

De dingen die niet los mogen
Een natte doek er op liggen
mvg
Frederik
 
Back
Top