Bouwverslag Nemesis F1 Reno

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Ik heb eindelijk mijn Nemesis thuis staan en zal de komende weken proberen een verslagje te maken van de bouw.

Alvast wat gegevens:
Model: Jon Sharp Nemesis F1 Reno
Spanwijdte: 270cm
Lengte: 235 cm
Vliegklaar gewicht: 16-20 Kilo


Mijn model ga ik in de originele parelmoer kleur spuiten.
Als motor komt er de MVVS 152 Boxer in, die wordt op dit moment getuned.
Uitlaat is een 2 in 1 PEFA.

Alvast een foto van hoe het er ongeveer uitziet.
Ter referentie ligt mijn F5B romp op de vleugel.
nemesis.JPG



En de uitlaat met 2 in 1 spruitstuk.
Dit is 8cm diameter en zo'n 110cm lang.
uitlaat.JPG


Topsnelheid met deze setup gaat zo'n 330-350 km/u worden.


GJ
 
Komende week ben ik nog druk bezig voor mijn werk, daarna gaat het echt beginnen.
Even geduld nog AUB.

GJ
 
Nemesis landinggestel en spanten

Gisteren op de vliegshow in Oberhausen-Rheinhausen geweest en daar mijn restant aan onderdelen opgehaald en nog even een showtje gegeven met de Surprise 17 F5B.
Er stond ook een Nemesis, het schijnt de nieuwe aanwinst van Ali Machinchy te zijn.

clown.jpg


Vanmiddag begonnen met het eerste lijmwerk.

Allereerst het landinggestel, dan kan ie op zijn pootjes staan, dat werkt makkelijker.

Alles uitgemeten en gemarkeerd, daarna gaten boren.
1.jpg


3.jpg




Even een proefpassing:
4.jpg




Een blik naar binnen vanaf de voorkant van de romp:
5.jpg




Nog even alles uitruimen zodat het ook makkelijk afneembaar is:
6.jpg




Dan nog de andere hulpspanten geplaatst en verlijmd met ingedikte epoxy met katoenvlokken.
Een blik naar achteren vanaf de cockpit:
7.jpg




En nog een blik naar voren:
8.jpg


Nu wachten tot alles uitgehard is, dan kan ik morgen weer verder.

Zo staat ie er nu bij, let niet op de tuin, daar heb ik allemaal geen tijd voor.

9.jpg


10.jpg

 
we begrijpen het van je tuin... bouwen is VEEEL belangrijker! :cool:
 
Ja, en dat onkruid schroeit vanzelf wel weg als ik de motor in laat lopen.

Gisteren nog wel wat gedaan maar niet de moeite waard om het in detail te fotograferen.

Allereerst, de cockpit gemaakt.
Deze bestaat uit een carbon kap waar een frame in verlijmd moet worden.
Alles eerst uitgemeten, gefixeerd met secondenlijm en toen verlijmd met ingedikte hars met carbonpoeder.
Het idee is dat de cockpit achter met het staafje in een sleuf valt en dan voor met 1 schroef gefixeerd wordt.
11.jpg



Daarna het motorspant voorzien van de motorbevestiging.
Dit alles wordt bij het model geleverd.
Er komt een MVVS 152 boxer in, op het moment de enige motor die erin past en genoeg vermogen en toeren kan leveren.
12.jpg



En het resultaat van een avondje schuren, dremelen en plakken.
13.jpg



Net de tankhouder in elkaar geklikt en gelijmd.
Er gaan twee 1 liter tanks in.
Een vraagje voor de specialisten...
Hoe sluit ik in vredesnaam 2 tanks op elkaar aan?
Het is geen glowmotor die met overdruk werkt, dus een hoppertank gaat niet werken.
Maar hoe tank ik beide tanks vol en belangrijker, hoe laat ik beide tanks leegzuigen zonder lucht in de leiding te krijgen?
Graag een idee hierover!

14.jpg


15.jpg


De tanks zijn na inbouw eventueel weer uitneembaar, wel handig!.

16.jpg




En dan heel kort, een sneak preview van het andere project wat parallel loopt aan de Nemesis...

cosmic.jpg



Nu eten en dan straks naar het veld om iemand te lessen.
Lekker in de 34 graden zon staan.



GJ
 
Gaat lekker GJ, ziet er goed uit.

Twee tanks: de klunkleiding van de eerste tank aansluiten op de ontluchting van de tweede tank.
Zo had ik het ook ooit in de Fun-One herinner je je die nog? Werkte prima op een methanolmotor, een benzinemotor zuigt nog veel beter aan.

Vullen doe je dan via een vulnippel op de tweede tank. Als hij volzit loopt de benzine door de ontluchting van de tweede tank naar de klunk van de eerste tank en vult die ook.

Gerben
 
Uhh, Fun One, dat was dat ding wat op een Do-it leek?

Maar zoals je schrijft zou het wel eens kunnen werken.
Ik raakte in de war van hoe het in de kist van Ali Machinchy zat, daar zaten 2 vulnippels in.
Het blijkt nu dat er 1 voor de smoke is.

Servo's zijn inmiddels besteld,Powerbox Sparkswitch is besteld, motor is volgende week hier, prop wordt gemaakt.
Ik begin met een 19x22 wordt later een 19x30.
De verf haal ik morgen op en is van.... je werkgever, Lesonal WB, de Lexus parelmoer wit.


Zo bedoel je het?
tank.JPG



GJ
 
Het schiet niet echt op, zit nu al 3 weken op MVVS Tjechie te wachten tot ze eindelijk mijn motor opsturen.
Prop is al wel klaar, servo's en alle andere spullen heb ik in huis, ook de parelmoer verf staat al klaar om op het model gespoten te worden.
Ondertussen ben ik maar aan mijn Cosmic Wind begonnen en ook daar kan ik niet mee verder, zit op 2 uitlaatflensen te wachten.

GJ
 
Gisteren kon ik na lang wachten de motor ophalen.
Opgevoerd tot ongeveer 18 PK.
Opsturen had ook gekund maar dan had ik nog langer moeten wachten dus zaterdagochtend 7 uur richting de Tjechische grens.
Ondertussen ook nog even wat andere spullen gehaald zoals de prop bij Ralf Fuchs.

13 uur rijden verder was ik weer thuis.

Vanochtend om 8 uur begonnen met uitmeten en plakken.

Hieronder wat er nu ingebouwd gaat worden.
Een spant, een hulpspant en de motor met verlengstuk voor de as.

17.jpg


Eerst het hulpspant aan de motor schroeven.
Dit is om nadat het motorspant ingelijmd is de motor er nog uit te kunnen halen

19.jpg

20.jpg


Dit pastte prima, dus nu het hulpspant op het hoofdspant schroeven.
Air C Race heeft er een zeer lange imbussleutel bijgeleverd zodat je vanaf de voorkant de motor kan demonteren

22.jpg


En hier het geheel, inclusief spinner en 19x22 prop
21.jpg


Dan het lastigste, het passen en meten.
Hoe fixeer je in vredesnaam een motor van 4 kilo.
Een blokje kurk onder de as en dan wat puntjes met secondelijm vastzetten.
En om zeker te zijn... wat kleine parkertjes in door de romp in het motorspant schroeven.

23.jpg

24.jpg

25.jpg


Toen alles allemaal zat zoals ik wilde, motordomp en zijwaartstelling kon ik plakken.
Lamineerhars gemengd, ingedikt met aerosil en gevuld met glassbubbels en katoen.
In een spuitzak en een rups langs het motorspant gezet.

26.jpg


Omdat er best veel vermogen op komt te staan heb ik de rand maar verstevigd met carbonrovings en carbonslang.
Afgedekt met een 49 grams weefseltje en minimaal 24 uur wachten

27.jpg


Als ik alles zo voel dan mag ik wel aan krachttraining gaan doen, volgens Ralf Fuchs gaat hij volgetankt tussen de 18 en 22 kilo wegen.

GJ
 
Ja Bas,
de Yeti heeft er een paar softwarematige PKjes bij dus het was op de duitse autobahn volgas richting het zuidoosten.
Helaas kom je dan ook Nederlanders tegen en die kunnen niet rijden, hoewel de Duitsers ook steeds vaker links blijven rijden.

Ik kan er trouwens volgende week niet bij zijn in Odoorn, moet op bezoek bij een vriendin in Oostenrijk.

De Nemesis hoop ik eind september gespoten en al klaar te hebben, dan neem ik hem wel mee naar Dalfsen op 21 September.

GJ
 
Ha GJ, Odoorn? Ach jammer! Maarrrr ik heb helaas ook geen tijd voor het veld.

Wel vandaag mijn aanstaande bouwhok bewonderd... en opslag voor mijn tig-tal bouwdozen.
Miepie in de jodelie? Edelweiss, schön und.... ik stop!
Yetiemenee... gaaf dat je die kan tunen via de Jeti-box... en kan je wellicht via de knuppels over de autobahn knüppeln. Stoerrrrr! Technik ohhhhne ende!
Straks hebben we Google auto's... dan zeg je tegen dat ding... Goochel mij effe naar de Sud-Tirol? Hoppa!

21ste... ja neem maar mee.

NL? Nur Links fahren... maarrrr... dikke Duitse Mercedessen met ouwe heren met oogkleppen als spatlappen... Grrrr... dat zijn de ergsten. Ik mis mijn Coupe Fiatje met trillende koplampen en briesende stieren onder de kap... (waste gate)


De 21ste, die moet ik echt vrijmaken.
 
Back
Top