Bouwverslag Nemesis F1 Reno

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 7 jul 2013.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb eindelijk mijn Nemesis thuis staan en zal de komende weken proberen een verslagje te maken van de bouw.

    Alvast wat gegevens:
    Model: Jon Sharp Nemesis F1 Reno
    Spanwijdte: 270cm
    Lengte: 235 cm
    Vliegklaar gewicht: 16-20 Kilo


    Mijn model ga ik in de originele parelmoer kleur spuiten.
    Als motor komt er de MVVS 152 Boxer in, die wordt op dit moment getuned.
    Uitlaat is een 2 in 1 PEFA.

    Alvast een foto van hoe het er ongeveer uitziet.
    Ter referentie ligt mijn F5B romp op de vleugel.
    [​IMG]


    En de uitlaat met 2 in 1 spruitstuk.
    Dit is 8cm diameter en zo'n 110cm lang.
    [​IMG]

    Topsnelheid met deze setup gaat zo'n 330-350 km/u worden.


    GJ
     
  2. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gaaf project! Ik ben benieuwd wat de werkelijke snelheid gaat worden:p
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Mooi ding, succes met de bouw!
     
  4. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Bruut bouwsel. ;) Heel interessant. :yes: Even het verslagje volgen. :thumbsup:
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Komende week ben ik nog druk bezig voor mijn werk, daarna gaat het echt beginnen.
    Even geduld nog AUB.

    GJ
     
  6. Oliesjeik

    Oliesjeik

    Lid geworden:
    12 sep 2010
    Berichten:
    2.315
    Locatie:
    Cruquius
    ga ik absoluut volgen!
    Heel gaaf model!
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nemesis landinggestel en spanten

    Gisteren op de vliegshow in Oberhausen-Rheinhausen geweest en daar mijn restant aan onderdelen opgehaald en nog even een showtje gegeven met de Surprise 17 F5B.
    Er stond ook een Nemesis, het schijnt de nieuwe aanwinst van Ali Machinchy te zijn.

    [​IMG]

    Vanmiddag begonnen met het eerste lijmwerk.

    Allereerst het landinggestel, dan kan ie op zijn pootjes staan, dat werkt makkelijker.

    Alles uitgemeten en gemarkeerd, daarna gaten boren.
    [​IMG]

    [​IMG]



    Even een proefpassing:
    [​IMG]



    Een blik naar binnen vanaf de voorkant van de romp:
    [​IMG]



    Nog even alles uitruimen zodat het ook makkelijk afneembaar is:
    [​IMG]



    Dan nog de andere hulpspanten geplaatst en verlijmd met ingedikte epoxy met katoenvlokken.
    Een blik naar achteren vanaf de cockpit:
    [​IMG]



    En nog een blik naar voren:
    [​IMG]

    Nu wachten tot alles uitgehard is, dan kan ik morgen weer verder.

    Zo staat ie er nu bij, let niet op de tuin, daar heb ik allemaal geen tijd voor.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. fireforx309

    fireforx309 Guest

    we begrijpen het van je tuin... bouwen is VEEEL belangrijker! :cool:
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, en dat onkruid schroeit vanzelf wel weg als ik de motor in laat lopen.

    Gisteren nog wel wat gedaan maar niet de moeite waard om het in detail te fotograferen.

    Allereerst, de cockpit gemaakt.
    Deze bestaat uit een carbon kap waar een frame in verlijmd moet worden.
    Alles eerst uitgemeten, gefixeerd met secondenlijm en toen verlijmd met ingedikte hars met carbonpoeder.
    Het idee is dat de cockpit achter met het staafje in een sleuf valt en dan voor met 1 schroef gefixeerd wordt.
    [​IMG]


    Daarna het motorspant voorzien van de motorbevestiging.
    Dit alles wordt bij het model geleverd.
    Er komt een MVVS 152 boxer in, op het moment de enige motor die erin past en genoeg vermogen en toeren kan leveren.
    [​IMG]


    En het resultaat van een avondje schuren, dremelen en plakken.
    [​IMG]


    Net de tankhouder in elkaar geklikt en gelijmd.
    Er gaan twee 1 liter tanks in.
    Een vraagje voor de specialisten...
    Hoe sluit ik in vredesnaam 2 tanks op elkaar aan?
    Het is geen glowmotor die met overdruk werkt, dus een hoppertank gaat niet werken.
    Maar hoe tank ik beide tanks vol en belangrijker, hoe laat ik beide tanks leegzuigen zonder lucht in de leiding te krijgen?
    Graag een idee hierover!

    [​IMG]

    [​IMG]

    De tanks zijn na inbouw eventueel weer uitneembaar, wel handig!.

    [​IMG]



    En dan heel kort, een sneak preview van het andere project wat parallel loopt aan de Nemesis...

    [​IMG]


    Nu eten en dan straks naar het veld om iemand te lessen.
    Lekker in de 34 graden zon staan.



    GJ
     
  10. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Erg mooie kisten! Ik wil ze graag eens zien vliegen.
    eindelijk wat anders als een ARF extra of su29
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dank je Ruud.

    Als je lief bent mag je er zelfs even mee vliegen ;-)

    GJ
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaat lekker GJ, ziet er goed uit.

    Twee tanks: de klunkleiding van de eerste tank aansluiten op de ontluchting van de tweede tank.
    Zo had ik het ook ooit in de Fun-One herinner je je die nog? Werkte prima op een methanolmotor, een benzinemotor zuigt nog veel beter aan.

    Vullen doe je dan via een vulnippel op de tweede tank. Als hij volzit loopt de benzine door de ontluchting van de tweede tank naar de klunk van de eerste tank en vult die ook.

    Gerben
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Uhh, Fun One, dat was dat ding wat op een Do-it leek?

    Maar zoals je schrijft zou het wel eens kunnen werken.
    Ik raakte in de war van hoe het in de kist van Ali Machinchy zat, daar zaten 2 vulnippels in.
    Het blijkt nu dat er 1 voor de smoke is.

    Servo's zijn inmiddels besteld,Powerbox Sparkswitch is besteld, motor is volgende week hier, prop wordt gemaakt.
    Ik begin met een 19x22 wordt later een 19x30.
    De verf haal ik morgen op en is van.... je werkgever, Lesonal WB, de Lexus parelmoer wit.


    Zo bedoel je het?
    [​IMG]


    GJ
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Yup, inderdaad, zo bedoel ik het :)

    Gerben
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het schiet niet echt op, zit nu al 3 weken op MVVS Tjechie te wachten tot ze eindelijk mijn motor opsturen.
    Prop is al wel klaar, servo's en alle andere spullen heb ik in huis, ook de parelmoer verf staat al klaar om op het model gespoten te worden.
    Ondertussen ben ik maar aan mijn Cosmic Wind begonnen en ook daar kan ik niet mee verder, zit op 2 uitlaatflensen te wachten.

    GJ
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Gisteren kon ik na lang wachten de motor ophalen.
    Opgevoerd tot ongeveer 18 PK.
    Opsturen had ook gekund maar dan had ik nog langer moeten wachten dus zaterdagochtend 7 uur richting de Tjechische grens.
    Ondertussen ook nog even wat andere spullen gehaald zoals de prop bij Ralf Fuchs.

    13 uur rijden verder was ik weer thuis.

    Vanochtend om 8 uur begonnen met uitmeten en plakken.

    Hieronder wat er nu ingebouwd gaat worden.
    Een spant, een hulpspant en de motor met verlengstuk voor de as.

    [​IMG]

    Eerst het hulpspant aan de motor schroeven.
    Dit is om nadat het motorspant ingelijmd is de motor er nog uit te kunnen halen

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit pastte prima, dus nu het hulpspant op het hoofdspant schroeven.
    Air C Race heeft er een zeer lange imbussleutel bijgeleverd zodat je vanaf de voorkant de motor kan demonteren

    [​IMG]

    En hier het geheel, inclusief spinner en 19x22 prop
    [​IMG]

    Dan het lastigste, het passen en meten.
    Hoe fixeer je in vredesnaam een motor van 4 kilo.
    Een blokje kurk onder de as en dan wat puntjes met secondelijm vastzetten.
    En om zeker te zijn... wat kleine parkertjes in door de romp in het motorspant schroeven.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen alles allemaal zat zoals ik wilde, motordomp en zijwaartstelling kon ik plakken.
    Lamineerhars gemengd, ingedikt met aerosil en gevuld met glassbubbels en katoen.
    In een spuitzak en een rups langs het motorspant gezet.

    [​IMG]

    Omdat er best veel vermogen op komt te staan heb ik de rand maar verstevigd met carbonrovings en carbonslang.
    Afgedekt met een 49 grams weefseltje en minimaal 24 uur wachten

    [​IMG]

    Als ik alles zo voel dan mag ik wel aan krachttraining gaan doen, volgens Ralf Fuchs gaat hij volgetankt tussen de 18 en 22 kilo wegen.

    GJ
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ziet er patent uit GJ! Knetters!
    Effe op en neer? Oh, oh. Alle registers open. :rolleyes:
    Maar je kan weer verder.
    Gr Bas
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Bas,
    de Yeti heeft er een paar softwarematige PKjes bij dus het was op de duitse autobahn volgas richting het zuidoosten.
    Helaas kom je dan ook Nederlanders tegen en die kunnen niet rijden, hoewel de Duitsers ook steeds vaker links blijven rijden.

    Ik kan er trouwens volgende week niet bij zijn in Odoorn, moet op bezoek bij een vriendin in Oostenrijk.

    De Nemesis hoop ik eind september gespoten en al klaar te hebben, dan neem ik hem wel mee naar Dalfsen op 21 September.

    GJ
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha GJ, Odoorn? Ach jammer! Maarrrr ik heb helaas ook geen tijd voor het veld.

    Wel vandaag mijn aanstaande bouwhok bewonderd... en opslag voor mijn tig-tal bouwdozen.
    Miepie in de jodelie? Edelweiss, schön und.... ik stop!
    Yetiemenee... gaaf dat je die kan tunen via de Jeti-box... en kan je wellicht via de knuppels over de autobahn knüppeln. Stoerrrrr! Technik ohhhhne ende!
    Straks hebben we Google auto's... dan zeg je tegen dat ding... Goochel mij effe naar de Sud-Tirol? Hoppa!

    21ste... ja neem maar mee.

    NL? Nur Links fahren... maarrrr... dikke Duitse Mercedessen met ouwe heren met oogkleppen als spatlappen... Grrrr... dat zijn de ergsten. Ik mis mijn Coupe Fiatje met trillende koplampen en briesende stieren onder de kap... (waste gate)


    De 21ste, die moet ik echt vrijmaken.
     
  20. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    mooi,mooi, ziet er goed afgewerkt uit allemaal... al een idee van de kleurenstelling? airbrushdesign?
     

Deel Deze Pagina