Bouwverslag nieuwe Swiss Trainer

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 30 dec 2009.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Op onze BIGGS site ben ik gestart met een bouwverslag van de nieuwe ST:

    Bouwverslag Swiss Trainer-2 voor een direkte link

    Vragen en opm graag in dit draadje, we hebben op de BIGGS site geen forumfunctionaliteit.
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Aangezien ik zelf 2 3w157'ers heb en wellicht nog een 3e op komst; welke prop ga je erop zetten? Ben zelf nog steeds wat aan het experimenteren met 3-blads props, met gewone dempers lijkt de 29*12 Fuchs 3-blad het erg goed te doen.
     
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Alex,
    Bruckmann had het over de Mejzlick 29 X 12 3 blad. Je kunt niet ff wat props aanschaffen en er op los testen, dus ervaringen uitwisselen, graag!

    Ik heb KS 5 kamer dempers er bij met de uitlaat via een extra pijp aan de voorkant, je hebt dus een linker en rechter nodig.

    Ik heb er een aeroflug ontsteking bij gekocht, volgens wat slepende kennissen uit Zwitserland moet dit een verbetering zijn t.o.v. de 3W.
    We gaan het zien.

    3W adviseert het inlopen te doen zónder of met oude dempers, gezien het hogere olie-aandeel tijdens proefdraaien, zodat je de nieuwe niet gelijk dichtkoekt.
     
  4. caprise

    caprise

    Lid geworden:
    23 dec 2008
    Berichten:
    11
    Richard,

    Ik ben zelf een Symphony OMF Symphony 160 - RC-Flight-Academy.de aan het bouwen en zoek hiervoor een motor (150cc) met aangebouwde elektro startmotor, een "anlasser" zoals ze dat zo mooi in het Duits zeggen. Tot nu heb ik enkel een aantal slepers met King motoren gezien maar door het grote tandwiel vooraan op de motor past die niet in de symphony. 3W zou hiervoor een andere oplossing hebben, heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
     
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Nee, heb idd laatst een King gezien op een Wilga met starter, erg fijn. Het kost wel 1 kg extra aan mechanica en accu.
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Is toch wel erg veel gewicht voor een gadget hoor. Iedere 3W boxer loopt met 1 tik na het choken:)

    Was King niet gestopt met de productie? Hoorde iets over de eigenaar die ziek of overleden was? Trouwens erg zware motoren met niet heel veel power, je kunt ze wel extreem knijpen met zware props...
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    het feit dat King een éénmansbedrijfje was, heeft me ook bij de laatste keuze doen besluiten voor een ander merk.
    Klopt, ze leveren nog behoorlijk veel power bij lage toeren, een van onze stilste slepers vliegt met de King -100.
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een 150 'r op de Symphony? Die mensen zelf vliegen dit (super mooie) toestel toch allemaal met de 3W110 meen ik .........
    En die Anlasser is wel een mooi gadget maar zoals Alex al schreef is bij dit soort motoren één tik meestal voldoende; weer een kilogram gespaart en twee kilogram meer zwever die je erachter kunt hangen ;)
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Een lichte ZDZ160 zou dan een optie zijn:) (de Champion versie)
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    350cm en "ab 17 kg", nou dan weet ik het wel, dat gaat over de 20 kg.
    Een 100/110cc is voldoende rond de 3m spanwijdte, daarboven moet er meer op als SLEPER.
    Niet om er gewoon mee te vliegen dus, dan lijkt me een 100 ruim voldoende.

    Ik heb eerst ook wat meewarig gedaan over een starter aan boord, allemaal onnodig gewicht, een F1 raceauto heeft ook geen eigen startmotor.
    Maar afgelopen jaar heb ik een Wilga er mee zien slepen. Een veel gehoorde klacht van slepers is dat ze onnodig staan te wachten op zwevers die weer eens veel werk hebben een eigen fabrikaat sleepkoppeling aan te pikken. Ondertussen sta jij met die dikke motor al je servo's door elkaar te husselen.
    Mijn ST heeft (mede vanwege dit) over 3500 vluchten al 17 servo's "opgevreten"!!!
    Die sleper met de aanboord starter zette de motor gewoon even stop, als alles klaar was, druk op de knop en lópen.
    Tel daarbij op dat alleen al in België afgelopen jaar 2 ernstige ongelukken gebeurd zijn met het starten van grote benzine motoren.... dan is een zelfstarter helemaal niet zo gek. Ik kan op de ST helaas ook geen grote starterkrans huisvesten, anders had ik het tenminste overwogen.
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat gevaar wordt natuurlijk alleen maar groter als er alleen maar een schakelaar op de zender hoeft te worden overgehaald om een motor te laten lopen....
     
  12. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    een bekende modelbouwer (of was het een voetballer :) ) heeft ooit eens gezegd:
    ieder nadeel heb se .....

    Een drukknop ipv een schakelaar zou ik dan zeker gebruiken hierbij.

    Maar voordat we hier een startmotor draadje gaan beginnen.....het komt dus NIET op deze ST.
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi Richard

    Dat dacht ik dus ook maar ik heb die gasten ( van RC Flight Academy) verleden jaar aan het werk gezien in Mönchengladbach. Wat dacht je dan wat mijn eerste vraag was aan die jongens; waarmee vliegen jullie ??
    En toch hing er tot 20 kg (weet ik zeker) achter........
     
  14. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Arno,
    Tuurlijk, met 100cc op een 350cm kist kun je nog wel slepen, maar de zwevers worden steeds groter.
    In het buitenland sleep ik ook 9m/35kg zwevers en dan heeft mijn 130cc zelfs moeite, vandaar de keuze voor een 157.
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wow, 35kg zwevers, dat lijkt me toch wel redelijk heftig:p
     
  16. Redbull

    Redbull

    Lid geworden:
    1 jan 2010
    Berichten:
    4
    Hallo Richard

    Mooi dat je weer een ST bouwt, maar was je niet enthousiast begonnen met een Greenly te bouwen, daar horen we niets meer over of is dit verledentijd en staat deze te verstoffen in de hoek van de hobbyruimte.
     
  17. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Een 29x12x3 Mejzlik voldoet uitstekend op een 150cc - 160cc
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik volg de bouw ook Richard.
    Leuk om weer te zien dat een sleepkist heel wat anders gebouwd wordt dan een "normale" kist.

    Je moet op heel andere plaatsen verstevigingen aanbrengen mooi hoe je het in beeld brengt.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dat is dan wel afhankelijk van de uitlaten die je gebruikt, de gewone 29x12 valt vrij zwaar, de 29*12N wordt ook veel gebruikt. Sinds een paar dagen heb ik zelf een 28x12W, lekker breed blad, ik verwacht dat die net zo zwaar zal vallen, moet nog testen.
     

Deel Deze Pagina