Bouwverslag P40 bouwdoos (Topflite 1,6m)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door djjr, 2 okt 2014.

  1. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Hier komt een bouwverslag van de P40 bouwdoos die ik heb gekocht.
    Het is een bouwdoos van Topfilte de P40 heeft een span van 1620 mm.

    Ik heb nog niet veel meer gedaan dan de doos uitpakken en de onderdelen voor het stabilo hoogte roer klaar gelegd op de werkbank.

    Om dat ons huis niet erg groot is moet de bouw plaatsvinden op mijn bureau wat normaal alleen gebruikt wordt voor de pc. Om meer plaats te maken heb ik een plaat mdf gekocht en daarmee het bureau wat groter gemaakt. De pc schermen het ik op een plank tegen de muur geplaatst waardoor alle ruimte op het bureau vrij is. Het houdt niet over maar het moet maar.

    Het is mijn eerste serieuze bouw project. Tekeningen heb ik gescand en geprint. Dan kan ik hem nog eens printen als hij beschadigd.

    Er zit een mooie handleiding bij voorzien van foto's en veel tekst.

    Ik zal hier een update geven als er vorderingen zijn.

    De ideeen die ik nu heb:

    Aandrijving elektrisch.

    Retracts elektrisch.

    Kist afwerken met glasvezel en spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2014
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Leuk, ga ik volgen! Ben zelf met de P47 van TF bezig, zijn goed verzorgde bouwdozen (beetje aan de 'stevige' kant voor electro maar ach :D... (je zou evt. met wat dunner balsa kunnen beplanken maar weet niet of dat veel oplevert)). Succes!
     
  3. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ik heb jou p47 verslag ook gelezen wordt super mooi.

    Elektro is geen probleem bij onze club vliegen heel wat p47 topflite arf kisten elektrisch.

    Heb inmiddels al een flinke motor klaar liggen. Hij gaat op 8 cellen vliegen.
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat klinkt goed! Bij welke club vlieg je?

    Mijn kist gaat ook op 8S vliegen (4000 mAh 35C)
     
  5. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Gmvc in Boskoop daar is een p47 team. 3 op brandstof de rest op 6s of 8s lipo.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2014
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ohja dat clubproject heb ik hier op MBF ook voorbij zien komen ja. Succes met de bouw, met een beetje geluk haal je me nog in (weinig tijd dus laag tempo).
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtige kit, heb me er nooit aan durven zetten, zo een mega emmer vol balsa :)

    Bouwhok? Hummm... let wel op je PC. Balsastof en computers gaan niet samen, helemaal niet als deze aanstaat. Totaal stofzuiger die die krengen.
    Balsastof en longen ook niet. Wees gewaarschuwd... gaat je hele huis door tot in de kleinste hoekjes:rolleyes:

    Omdat je op elektro gaat inzeten is het handig hem lichter te bouwen.
    Zoek daarom nog even na bij RC-Universe of Groups... of er ervaringen te vinden zijn.

    Glassen is niet voor algehele sterke, maar is vooral voor een gelakte eindfinish, branstofbestendig, en minder kans op perforatie. Thats it! Niet om er sterkte in de brengen, kasteeldeuren mee in te beuken.
    Door af te smeren met epoxy of G4/G8 krijg je een behoorlijke gewichtstoename.

    Onderzoek de alternatieven met japan/rijstpapier etc.
    Lakken/spuiten met acrylen of latex.

    De Warhawk is in grootte vergelijkbaar met de inmiddels niet meer leverbare HobbyKing EPO schuimen versie. Die was relatief licht. Draaide op 6S 5000mA en een 260 kv motor (zie RC-Groups). Handig om in het achterhoofd te houden voor vergelijk.

    Succes met de bouw. Ga het mooi even volgen. Veel werk, maar een prachtig model.
    Gr Bas
     
  8. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi! Ga ik volgen.

    Kun je wellicht de foto's hier int verslag plaatsen? Leest makkelijker :).

    Freek
     
  9. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Bedankt voor de tips. Dat ik voor glasmat wil gaan is vooral om dat ik op de club vaak zie dat folie gaat bobelen als het model in de zon staat. Ik ga zeker zo licht mogelijk bouwen maar de elektro versies bij ons hebben zeker niet minder power.

    ik zal proberen de fotos in dit topic te krijgen
     
  10. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Den Haag
    Thx! Veel succes iig.

    Freek
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Let op, gaat niet om power, maar om vleugelbelasting.
    En als die te groot wordt bij een P40... dan vlieg je hem niet meer met plezier maar met knikkende knietjes en elke keer kans op een krom landingsgestel.
    Er is heel veel geschreven over deze inmiddels dik 25 jaar in de markt staande spectaculaire kist. Gelukkig dus ook veel over uitgewisseld op de fora :p

    Bekijk ook nog even ter inspiratie de bevindingen en bouw van deze 'Antik' zwever. Eigenlijk prachtig scholings voorbeeld denk ik.
    zwei-antik-segler
    Met elektro heb je veel minder last van trillingen van de methanol en thans ook benzinebrommers, en heb je niet al dat vet in alle kieren en naden. En alles rammelt deftig mee. Daar is ie op ontworpen.

    Daardoor kan je lichter bouwen. Al lijkt me dat niet een makkelijke opgave door de complexiteit van de Top Flite constructie.
    Toch even je draadje laten verhuizen naar het schaalforum. Gooi het issue anders nog even in de groep. Komt er echt goede raad van weg!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  12. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Ok, ik begreep het verkeerd ik dacht dat er bedoeld werd dat hij licht moest zijn om dat hij elektrisch wordt. Maar het is andersom om dat hij elektrisch wordt kan hij lichter gebouwd en dat vliegt beter. Klinkt logisch.

    Ik hou het in de gaten waar mogelijk besparen op gewicht.

    Volgende week gaat het bouwen beginnen dit weekend helaas geen tijd.
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Vroeger was het idd gewicht besparen omwille van de lage performantie bij electro. Nu kun je gewicht besparen omdat electro minder eist van de constructie. Heel mooie ist btw!
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep, wat Dries schrijft...
    Niet in alle gevallen... brandstof set-upjes vaak iets lichter aan massa. Methanol + nitro een agressieve brandstof die eigenlijk alleen goed gestopt wordt met een folie, spanlak/papier of zijde of epoxycoating/glas combies. Folie is dan te doen, maar in de aflak gaat het gewicht dan behoorlijk toenemen.

    Je hebt met elektro niet met die extreme vibraties te maken en kan je idd toe met een lichter airframe. Schaalkisten worden al snel te zwaar gebouwd door detail en of dikke laklagen. Pondjes komen snel aan. Met elektro kan je bovendien je vergrijpen aan een veel prijsgunstiger laksysteem.

    Let dus goed op het streef-eindgewicht. En wat er over staat op de diverse forums. Inlezen helpt, stap je niet in de valkuilen waarin anderen reeds zijn gestapt. :D De P-40 is echt geen makkelijke vlieger.

    Afwerking? Kijk ook nog even naar deze enthousiasmerende draadjes van Von W
    de-wederopstanding-van-een-vliegende-legende-puma-ii-t

    En zojuist aangetroffen... dit draadje...
    [218513] top-flite-p-47d-thunderbolt-motorisering
    Een 8S aandrijving zoals je op wilde enten.

    Daarom, laat je draadje verplaatsen naar het schaalforum? Sommige heren aldaar, lezen alleen dat deel :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    De eerste houtjes zijn verlijmd. Vanavond eindelijk een uurtje tijd gevonden om te beginnen.

    Ik gebruik witte houtlijm in normale en rapid uitvoering.

    [​IMG]

    Heb inmiddels ook een motor uitgezocht. Zo licht mogelijk en toch sterk genoeg en geschikt voor 8s lipo.

    Het wordt een 1400W 400kv motor van 300gram.
    met een 16x6 prop en 8s lipo zou dat leuk moeten vliegen.

    Wordt vervolgd.
     
  16. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Vandaag weer een uurtje gevonden om te knutselen, het resultaat:

    [​IMG]
     
  17. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Weer een kleine stap verder.
    [​IMG]
     
  18. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Het resultaat van een uurtje schuren.

    [​IMG]

    en het begin van het richtingsroer

    [​IMG]
     
  19. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Het was dit weekend te mooi weer dus meer gevlogen dan gebouwd.
    Maar toch een kleine voortgang.

    nieuw speldenkussen:

    [​IMG]

    richtingsroer voorzien van ribben en in model geschuurd.
    1 rib kwam los die moet eerst weer drogen voor ik hem kan schuren.

    [​IMG]
     
  20. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    De gang zit er nog steeds niet echt in, tussendoor nog mijn charter moeten repareren.
    Zondag ondanks de harde wind gevlogen dat ging een tijd goed tot bij een landing de wind onder een vleugel sloeg en ik hem niet goed heb gecorrigeerd. Resultaat vleugel gekneusd. Dit is inmiddels gemaakt en het was gelijk mijn eerst ervaring met folie. Allen het rood was nog niet binnen. Dat komt nog.

    [​IMG]

    De Van de p40 is inmiddels het staart gedeelte klaar en ben ik nu met de vleugel begonnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De werkplek is inmiddels wel wat rommelig geworden.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina