Bouwverslag papa-dochter project: Twee "Zeerovers"

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door setsunakaede, 6 mei 2016.

  1. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Een tijd terug stond in De Modelbouwer een beschrijving voor een simpel bootje genaamd "Zeerover". Dit is, zoals bijna altijd met de "kinderprojecten" een ontwerp van de Kottenpark Modelbouwclub en blonk uit in eenvoud - hoewel ik het balsa snijden voor mijn dochter nog een brug te ver vond met de nerfrichting enzo.
    Gelukkig had ik in het britse Model Boats Magazine net een artikel gelezen van iemand die er een nogal aparte manier van rompen bouwen op na hield, met pantykousen... En daar heb ik mijn inspiratie vandaan voor deze bootjes.

    Ik presenteer:

    De Depron Zeerovers!

    Uiteraard beginnen we met de plannen uittekenen, dit was goed te doen met de afgedrukte plannen in De Modelbouwer. Daarna overgenomen op Depron 6mm en uitsnijden maar. Dit bleek voor mijn dochter (toen net 6) nog een hele uitdaging, maar met wat hulp lagen er even later twee bergjes onderdelen:

    En na wat plakwerk beginnen de eerste vormen van de rom zichtbaar te worden, met als resultaat een trotse bouwer en een ditto vader:

    Weer even later beginnen de opbouwen vorm aan te nemen:

    En dan... waterproofen! De dekken zijn gedaan met vliegtuigtissue (velletje bij Quartel gescoord), de romp met de panties. De Britse bouwer gebruikte (uiteraard) epoxy als hars, maar dat vond ik met een 6-jarig meisje nou niet het beste plan dus wij gebruiken Gamma blanke vloer/traplak acryl, werkt stiekem ook prima maar heeft wel als nadeel dat het na drogen echt een heel dun laagje vormt dus niet echt vult:

    Op die niet-vullende eigenschappen heeft papa echter wel wat: Glassbubbles, die gebruik ik ook voor door de epoxy of polyester maar het werkt ook door blanke lak heen dus daar smeren we de mazen in de panties mee dicht en met een paar laagjes en wat schuurwerk wordt het dan toch wel glad:

    De depron rompen zoals ze nu zijn (60cm lang oid) wegen echt praktisch niks, nog geen 100gr kale romp met opbouw maar zonder techniek...

    Dit is ongeveer hoe ver we zijn gekomen in een jaar tijd. Het gaat niet erg snel, maar we hebben met zijn tweetjes wel lol en zij heeft straks haar eerste echte zelfgemaakte bootje.

    Ondanks ons lage bouwtempo leek het me nu toch wel tijd worden om een verslagje te starten. Updates zullen geregeld wat op zich laten wachten, maar ik hoop toch dat er mensen in geinteresseerd zullen zijn en wellicht inspiratie opdoen voor soortgelijke projectjes met hun zoontje of dochtertje. Ik kan het echt aanraden!
     
    Modelsmurf, Dennist en Bert V vinden dit leuk.
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ha Setsunakaede ik vind het een leuk project en zal jullie volgen hoor. De boot heeft al een leuke kleur.
    Blijft dat zo? Lijkt me een echte meidenboot.
    Groeten Roelof
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  3. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Erg Leuk project met je dochter Setsunakaede ! zal deze ook volgen,

    Ik laat mn dochters deze topic maar liever even niet zien ,,
    voor we het weten zijn ze hier in huis straks alle panties kwijt :D

    Heb van te voren wel wat dingetjes met ze gedaan (figuurzaagwerk)
    en er staat ""Voor Mama"" nog een nieuwe vogelvoederhuisje op de planning
    Maar een eigen modelboot bouwen vinden ze ondanks het meiden zijn maar super geweldig en de dames kennende zullen nog wel meerdere volgen ;)
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoi Roelof,

    De boot van mijn dochter krijgt nog wel een likje verf maar dat gaat - heel verrassend - roze of paars (of beide...) worden. Het blijft wel een meisje inderdaad :D

    Modelsmurf: Gewoon aan moeder de vrouw vragen om de afgeragde panties, dat ze die niet weggooit. Die dingen gaan om de haverklap stuk (laddertje van een cm is al genoeg voor afkeur vaak) dus dat mag geen probleem zijn ;)
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  5. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Ik gebruikte vroeger ook wel nylon panties
    meestal door noodzaak , omdat fijn glasvezel doek / glasvlies vaak niet te krijgen was ( en was voor die tijd ook stukken goedkoper )
    kan me alleen niet meer herinneren of ik de panties in combinatie met G4 - polyesterhars of expoxy gebruikte :(
    zal weer testen worden ,,,
    moet me zo en zo weer even oriƫnteren welk glasvezeldoek of glasvlies gebruikt wordt ,,
    glasvlies is niet zo heel duur maar of t geschikt is ,,, dat is het nadeel als je meer dan 25 jaar niks meer gebouwd hebt :confused:
     
  6. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Voor met je dochters zou ik blijven hangen bij acryl trap- of parketlak, werkt prima en is niet zo slecht voor de gezondheid als polyester of epoxy. En net wat makkelijker uit de kleren te krijgen ook, gewoon direct als het nog nat is onder water zetten.
     
  7. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    moeten nog even kijken ,
    maar Denk dat ik de romp , de waterbehandeling zelf even doe ,
    en dat ze de rest wel zelf weer doen zoals grondverf , verf enz
    hebben wel al een doos wegwerphandschoenen gekocht ,en hebben wat oude overhemden tevoorschijn getoverd ,,, just in case ,,
    Maar met dit mooie weer kan het wel weer even duren voor ze verder gaan , ,
     
  8. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Wat een leuke bootjes! Leuke project zo met zn 2e. Ik ga jullie volgen.

    Zijn de beschrijvingen van deze rompjes nog te krijgen?

    Groeten Chris
     
  9. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    De beschrijvingen hebben in De Modelbouwer van januari en februari 2014 gestaan, de belangrijkste volgens mij in die van januari, Chris. Ik heb even gezocht maar kon hem niet vinden op de site van Kottenpark of de NVM, misschien dat je via de uitgever (Media Primair) nog een exemplaar toegezonden kan krijgen? Ik denk in ieder geval niet dat het de bedoeling is dat ik de boel ga inscannen en integraal op het forum kwak, ivm copyrights enzo.
     
  10. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    Laatst bewerkt: 7 mei 2016
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Anders even Kottenpark aanschrijven, de artikelen zijn van de hand van Ebele Schouwstra die zeer actief is binnen die club.
    Ik heb de tijdschriften hier overigens (uiteraard...) nog liggen ook.
     
  12. ramwingfreak

    ramwingfreak

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Tussen Maas en Waal
    Leuk project ! Ik kwam zelf in De Modelbouwer 2015 nr 6 een verslagje tegen met een simpel crackerbox plan (ook van Kottenpark), deze hoop ik binnenkort met mijn zoon te bouwen (7 jaar). In onze vakantie zitten we bij een stuwmeer en dan kan papa met de grote boot en mijn zoon met de kleine!
     
  13. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Leuk dat jullie deze bouwen.

    Ik ben lid van kottenpark Modelbouwclub.
    Ebele Schouwstra is de oprichter van de club en houdt te club draaiend op woensdagmiddag voor kinderen van 9 tot 12. En op woensdagavond en vrijdagavond voor de oudere leden die zelfstandig te werk kunnen.

    Ik zou kunnen navragen of de tekeningen digitaal beschikbaar zijn en of deze doorgezonden kunnen worden.
     
    Modelsmurf vindt dit leuk.
  14. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo..., het heeft even geduurd, maar hierbij dan toch eindelijk een update. We zijn eindelijk klaar met het grove plamuurwerk, vanavond is Ambers bootje voor het laatst ontdaan van de zelfgemaakte glassbubble-traplak-plamuur en ontstoft.
    Daarna hebben we beide Zeerovers op een spuitplankje gelegd en de bus spuitplamuur uit de voorraad geplukt.

    Een kwartiertje later:

    :banana:
     
  15. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    leuk! succes met de bouw verder
    gr Thijs
     
  16. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    ziet er al heel goed uit ,
    veel succes met de verdere bouw , wellicht met de komende (donkere)
    dagen wat meer tijd voor is
     
  17. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    is hier misschien al iets van bekend of ze doorgestuurd mogen worden ?
     
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo, weer een kleine update. Ambers bootje was bijna mooi strak, de laatste paar dingen hadden we met huistuinkeukenplamuur van de HEMA gladgetrokken...
    BIG mistake.
    Toen we er een laatste laagje spuitplamuur op zetten, begon het te craqueleren dat het een lust was. Teleurgestelde papa, erg bedroefde Amber. Papa toegezegd de schade te fiksen.
    Dus, laten drogen, schuurpapier er bij en kaalgehaald. Daarna een paar nieuwe lagen zelfgemaakte traplakplamuur, een paar lagen losse lak, schuren, en opnieuw spuitplamuur, en toen ging het gelukkig wel goed.

    Vanavond eindelijk tijd gehad om Ambers bootje in de eerste laag verf te zetten met de kwast (de mijne spuit ik, in stemmig grijs want legerbootje). Als echt meisje heeft Amber voor roze gekozen; dat was al bekend en ik heb hier ook nog een roze pearl verf van Faskolor staan voor er overheen, maar toch nog even geprobeerd om te praten om niet een paarse romp te doen en een roze opbouw. Er viel echter niet aan te tornen, de romp moet en zal roze worden. De opbouw mag wel paars. Dus zo geschiedde, en een klein poosje later is dit het resultaat + mening van een trotse bouwster:

    Niet op de foto te zien: Er mag nog een laagje op, ze heeft (gelukkig) goed naar mijn advies geluisterd om vooral DUN te lakken!
     
    MikeMohawk, Roelof_l en Modelsmurf vinden dit leuk.
  19. Modelsmurf

    Modelsmurf

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Noordoostpolder
    haha geweldig !!
    en tja ,, probeer een dochter eens van gedachten te veranderen gaat je echt niet lukken hoor :)
    (weet er alles van :) )
    we blijven het draadje volgen
     
    setsunakaede vindt dit leuk.
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Zo! Tijd voor weer een update.
    Met de werkschependag in het vooruitzicht besloten dat er nu toch maar eens een beetje vaart gemaakt moest worden met de Zeerovertjes. Dus, afgelopen tijd wat "stil" werk gedaan zoals het inlijmen van de schroefassen-met-motoren omdat ik toch wat epoxy over had van een ander project (uiteraard zelf gedaan, ik laat mijn dochter nog steeds niet met epoxy spelen), inlijmen van de roeraskokers en het nodige aan schuur- en basislaag verfwerk.

    Afgelopen weekeind dochterlief er maar weer eens bij gehaald en haar verder laten verven, de romp voor de tweede keer in het roze en de opbouw in het rood. Mijn eigen Zeerover in twee kleuren grijs gespoten - het dek wat lichter, de opbouwen en de romp net een slag donkerder:

    's Avonds de eerder in elkaar gezette roertjes in de Hammerite Primer voor non-ferro gezet:

    En de volgende dag, onder toeziend oog van mijn dochter, de romp in Faspearl Raspberry gezet. Wat doet dat pijn aan je ogen! :yes:

    Mijn eigen Zeerover heeft nog wat - niet zo heel erg schaal - verkleuring op de kanonslopen gehad:

    ...En wat - ook niet erg schaal - details op de opbouw, en - wat meer schaal - een antifouling-rood onderwaterschip met antraciet waterlijn:

    We liggen dus aardig op koers om op de WSD te kunnen varen!:banana::koud::banana:
     
    Kees de Mol vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina