Bouwverslag Parkmaster 3D

Hallo allemaal,

Sinds vorige week heb ik mijn 2de Multiplex "Parkmaster 3D" binnen gekregen.
De eerste is na een jaar lang oefenen bijna aan het eind van zijn latijn.

Nu ik mijn 2de Parkmaster ga bouwen wou ik hem toch iets persoonlijks meegeven en vervang daarom de orinele stickers door eigen gemaakte.

Om dit vast te delen zet ik hier vast wat foto's bij.
De rest van de vorderingen zal ik ook tzt weer aanvullen op deze topic.

Hier dus de eerste resultaten:


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had het motief ergens op internet gevonden (duitse site?) alleen in de kleuren rood en blauw.
Ik had nog plak folie op zolder liggen ( alleen niet die kleurcombinatie) maar heb de figuren op papier geschetst, overgetrokken op het folie (ook 1x in spiegelbeeld) en uitgeknipt.

Passen, meten (eventueel wat bijknippen) en opplakken.
Tot nu toe een naar mijn idee tevreden resultaat, nu nog iets op de romp en het richtingroer.

De onderkant denk ik mer een aantal rode (vierkante) vlakken te beplakken.
 
Laatst bewerkt:
Bestickering richtingroer

Hier de foto's van de stickers die ik heb gemaakt voor het richtingroer:
full





full


Morgen nog wat orginele stickers erbij plakken en dan verder met afbouwen.

Ik zal ook van de verdere bouw (en set up) foto's blijven maken en posten.

En maar hopen dat het snel een beetje vliegweer wordt........ want het lijkt er niet op de laatste tijd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Final touch

Na een korte pauze, nu de foto's zoals de Parkmaster eruit ziet na het afmonteren.
Tevens alvast de motor gemonteerd welke ik gebruik.

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier dan de foto's van de Parkmaster met complete set-up.
full


full


Hieronder de onderdelen (Hobby King) welke ik gebruik.

Turnigy 1000mAh 3S 25C Lipo Pack:
Spec.
Minimum Capacity: 1000mAh
Configuration: 3S1P / 11.1v / 3Cell
Constant Discharge: 25C
Peak Discharge (10sec): 30C
Pack Weight: 94g
Pack Size: 73 x 35 x 14mm
Charge Plug: JST-XH

Turnigy 2217 16turn 1050kv 23A Outrunner
Spec.
Kv: 1050rpm/v
Operating Current: 6A ~ 18A
Peak Current: 18A
Suggested prop: 10x6.0 E-prop
Suggested Battery: 1700~2200mAh 3S1P
Weight: 71g
Dimensions: 27.6 x 36mm
Shaft Size: 3.175mm

BMS-371 Micro Precision Servo 1.5kg / .12sec / 8g
Voor Ruder en elevator. (deze gebruik ik nu voor het eerst om te kijken of het wat is)

Spec.
1. Carbon nylon gear
2. curve gear with smooth.
3. M6.4 ball bearing
4. Extra Strong torque with low signal affect and success get CE certification.
5. fitting case for waterproof

Weight: 8grams / 0.30oz
Dimensions: 24 x 11 x 24 mm / 0.96 x 0.43 x 0.99 inch
Torque At 4.8V: 1.5kg/cm , 21 oz/in
Speed At 4.8V: 0.12sec / 60 deg at no load

TURNIGY Basic 18A v3.1 Speed Controller
Cont Current: 18A
Burst Current: 22A
BEC Mode: Linear
BEC : 5v / 2A
Lipo Cells: 2-4
NiMH : 5-12
Weight: 19g
Size: 45x24x11mm

Slowfly prop van Graupner 11 x 5,5

Graupner R600 ontvanger (light)

Bij gebrek aan weegschaal weet ik niet het exacte gewicht.
Nu nog wachten op een rustige (zomer) avond voor de maiden flight.

Zodra er een video van gemaakt is zal ik deze ook hier posten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al met al vliegt hij superstrak, met de knife edge heb ik nog niet zoveel ervaring. Dat wat ik probeer ziet er in iedergeval wel zo uit dat het geen probleem is met dit vliegtuig, (nog iets meer trainen van de piloot ;))

Heb alleen gemerkt na de maiden vlucht dat het CG niet helemaal goed ligt.
Aanbevolen wordt op 120 mm va de voorkant van de vleugel (naar achteren). Ik zal nog een stukje uit de romp snijden op het punt waar de accu zich bevind. Zonder verder gewicht toe te voegen het juiste CG vinden.
 
Even een " updatje " voor de multiplex Parkmaster...

Wie heeft er al de neus eens stuk gehad ? dit is echt een zwak puntje van dit toestel.
De prop moet maar eens uit balans zijn , of je hebt problemen.Heb het zelf voorgehad /: nieuwe prop binnengekregen en die ZONDER te balanceren op het toestel geplaatst . RESULTAAT : motoras OVER en motor uitgebroken uit de Elapor-romp .

Ziehier hoe ik het probleem van de baan geholpen heb :yes:

full


Gewoon uit 1,5 mm. aluminium een U geplooid, en die met Belizell lijm ingelijmd.
Oersterk is de neus nu 8-)
Mijn motor : KDA 22-15M met een 10 x 5 propje op 3S 1300 mAh.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2105
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig maar, ik heb 'm in huis en moet nodig eens met de bouw gaan starten...
 
Parkmaster 3D

Hallo, Naar aanleiding van de mooie oplossing van Knif-edge wil ik u de mijne voorstellen, na meerdere kromme asjes heb ik de motor omgekeerd geplaatst op zo'n alu (1,5mm) steuntje ( zie de foto) en de prop met de bijgeleverde propadapter geplaatst en sindsdien nooit meer problemen hiermee !!
Ook het landingsgestel kreeg langs beide zijden een dun plastiekplaatje (met ca-lijm) en een kort dun carbonstaafje voor en achter de landingspoot dwars door de romp heen, werkt prima !
De motor is een Tgy 2217/20 (kv860) met een tgy10x4,7 sf, een tgy plush 25A en 4 servo's SG90 hxt, 2,4 Assan 6ch micro, gew 444 gr en met een CX 3S1100-25C hyperion rond de 522 gr, vliegt zo zeer goed !
hopelijk krijgt Rob nu ook zin om hem klaar te maken ... mvg Josse

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg er zeker zin in, moet maar eens gaan uitpluizen welke lijm het beste wordt gebruikt...
 
Inmiddels maak ik goede vorderingen, hij moet nu met een week klaar zijn... mee op vakantie!!

Twijfel nog over wel of niet een staartwiel...
 
Vooralsnog even geen staartwiel...

Ailerons gemonteerd, zodra dat droog is de vleugel verlijmen aan de fuselage. Ik snap dat dat recht moet etc. maar ik snap niet helemaal wat de essentie van fig. 27 precies is. Er staan 2 'staafjes' getekend waarvan ik niet kan herleiden wat dat zijn. Kan alleen bedenken dat dat de plaats is waar je de delen moet verlijmen...

Iemand een tip?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top