Bouwverslag Pilot-RC SBACH 342 1.85m (25%) 30CC

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Jeroenvw, 22 feb 2012.

  1. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Na wikken en wegen toch de knoop doorgehakt, en een Pilot-RC SBACH Combo met DLE30 motor besteld bij rc-planes.nl.
    De bouw van mijn KJ66 turbine vordert gestaag, maar gaat toch nog wel een paar maanden duren.
    En ik heb eigenlijk nog geen echt geschikte kist voor de turbine.
    De SBACH van Pilot-RC is niet de goedkoopste kist in deze maat, maar als ik op de verschillende fora de ervaringen met deze kist lees dan is het wel echt top kwaliteit.
    Even een plaatje:
    [​IMG]

    Afgelopen dagen een boodschappenlijstje samengesteld om de kist vliegklaar te maken.
    De kist en motor komt bij rc-planes.nl vandaan, de overige onderdelen bij bigplanes.nl en hobbyking.com.

    Setup:
    Motor: DLE30 V2 (carb achterzijde)
    Uitlaat: Hobbyking Canister HobbyKing R/C Hobby Store : 26-30cc Tuned Pipe Set with Flexi Header
    Prop: voor het inlopen een 18x8 houten Hawk prop Houten Propellors
    Servo's aileron + rudder: Power HD 9110MG HobbyKing R/C Hobby Store : Digital metal gear servo 49g/10.5kg/.19sec
    Servo's hoogte: 2x Power HD 7150MG 7,5KG (uit calmato)
    Gas Servo: Futaba S3010 (uit calmato)
    Toerentellertje http://bigplanes.nl/contents/nl/p183.html
    Remote Killswitch Opto Coupled Gas Engine Kill Switch Nieuw: Versie 2
    6.6v LiFe battery pack voor ontvanger LiFe (A123) 2300mAh 2S 6.6V 30C JR LiFe Batterijen
    6.6v LiFe battery pack voor electronische motor ontsteking LiFe Batterijen
    En verder nog een berg spulletjes zoals epoxy, servo draden, mpx stekkers voor de vleugel verbindingen, etc.etc.

    Nog wat uitleg over de gekozen componenten:
    HobbyKing canister uitlaat - ik had in eerste instantie een krumscheid bocht + demper op het oog, maar die kosten samen 130 euro. En de hobbyking uitlaat kost $54 (~45 euro). Omdat ik toch spullen bij HK nodig had, heb ik deze uitlaat meebesteld. Voor 45 euro wil ik wel een gokje wagen :) Als het niks is dan kan ik altijd de krumscheid nog bestellen.

    Servo's - ik had 1 HD Power 9110 (10KG) en 2 Power HD 7150MG (7,5KG) servo's naar volle tevredenheid al een paar jaar in mijn calmato sport zitten, en deze zouden zowieso over gaan naar de sbach. Na wat neuzen op het internet kwam ik tot de conclusie dat dit gewoon prima servo's zijn. Dus ik heb er nog 2 van 10KG voor op de ailerons bij HK besteld. Kosten $25 per stuk :p De Futaba S3010 komt ook uit de calmato, was daar ook de gas servo.

    Zodra de spullen binnen komen, zal ik foto's posten en de (in)bouw vorderingen hier melden.

    Kan niet wachten op de maiden!!!
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2012
  2. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Zojuist een mailtje gehad van rc-planes; de kist wordt maandag of dinsdag geleverd!!
    Normaal vind ik het altijd erg jammer als het weekend voorbij is, maar dat zal komend weekend heeeel anders zijn :)
     
  3. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Tja, het leven kan soms hard zijn he :) :)
     
  4. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Goed nieuws, de spullen van Bigplanes.nl zijn binnen.
    Best groot, zo'n 18x8 prop!
    De BEC (8 Ampere) is ook binnen, dus ik ga maar eens een circuitje bouwen met de ontvanger accu, servo's en BEC.

    Verder maar wachten tot het maandag is...
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2012
  5. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    pfffff is het al maandag???????? :)
     
  6. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
  7. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Hi Jasser222, bedankt voor de tip!
    Ik las op de verschillende fora dat de 18x8 prima is voor het inlopen, maar naar de juiste prop voor max performance had ik nog geen onderzoek gedaan.
    Heb je ook ervaring met 3 blads props? Wat zou geschikt zijn voor deze kist?
     
  8. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Met een dle30 heb ik geen ervaring met 3-blads.
    Maar hij zal wel stiller zijn en wat minder power.

    Aangezien je de uitlaat van hobbyking koopt, wil dit zeggen dat hij niet erg stil zal zijn. Dus neem ik aan dat hij niet stil moet zijn? Als dit het geval is, dan koop je best geen 3-blads.

    Jasper
     
  9. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant
    Vlieg de DLE 30 met een krumsheid reso op een EMHA 2M Funtana en draai een 16X12 prop , en ik moet een grotere prop zetten want heb veel toeren over.
    Prop hangen is geen probleem en reageert nog er fel op het gas

    heb nog een 16X14 en ga die proberen ,hij is wel stil op dit nu maar heb te veel toeren ,Als lucht filter gebruik ik een slang met daarop een schuimdop die op een microfoon zit kosten 2,50 je hebt ze in verschillende maten ook dit scheelt ,het geluid wordt wat aangenamer

    Maar de uitlaat van hobbyking is mooi maar kun je net zo goed de originele laten zitten ,want het is een holle bus ,heb er wel eens eentje gehad en opengezaagt om er wat mee te proberen ,die 130 euro is echt nie voor niks als het om een goeie stille uitlaat gaat
     
  10. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Hmm ja ik was al gewaarschuwd voor de Hobbyking uitlaat, maar helaas nadat ik hem al besteld had... Tcoh scheelt het gaten boren in de motor kap als ik een canister uitlaat gebruik, dus ik ga zie pijp van HK gewoon inbouwen. Als het niets is, dan schuif ik er zo een krumsheid in, toch? :)

    Trouwens Mieske, jij hebt het over een reso.. is dat weer wat anders dan de canister? Volgens krumscheid is dit een reso pijp: [​IMG]
    en dit een "muffler":
    [​IMG]
    Welke heb jij?
     
    Laatst bewerkt: 26 feb 2012
  11. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Nog wat zitten zoeken op internet naar de geluidsproduktie van een DLE30.
    Zo'n beetje iedereen is het ermee eens dat de originele "demper" een takke herrie maakt :) maar die ging ik zowieso niet gebruiken.
    Toen kwam ik een filmpje tegen van de DLE30 op een proefstand met een Krumscheid... ontzettend stil!

    Dat wil ik ook!
    Ik denk dat ik de HK pijp niet eens ga afwachten en gewoon die Krumscheid ga bestellen... ik laat het nog even een nachtje bezinken :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Mieske

    Mieske

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    164
    Locatie:
    Brabant
    Hallo

    ik heb de 2e van boven
     
  13. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    jaja, de kist is geleverd! Met gierenden banden naar huus straks!
    Zal wel een latertje worden vanavond :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    De kist zit in een mooi stuk piepschuim opgeborgen. Het piepschuim is zo uitgesneden dat het netjes de contouren van de romp volgt en ondersteund
    [​IMG]

    De vleugels zitten ook in een kartonnen doos met om iedere vleugel een dikke laag piepschuim (geen foto's van).

    Alles netjes ingepakt in plastic. Vleugel buizen zijn carbon, landingsgestel ook.
    Wat opvalt is dat de velgen van de wielen van alu zijn, dus geen goedkoop plastic. Geeft een zeer nette en solide indruk.
    [​IMG]

    Alle kleindelen netjes verpakt
    [​IMG]

    Het DLE30 motortje:
    [​IMG]

    Wat een klein motortje eigenlijk, als je het zo ziet. Had zo'n ding nog nooit van dichtbij gezien, maar qua formaat is het echt niets meer dan een uit de kluiten gewassen nitro motortje :)
    [​IMG]

    Even snel de romp en de vleugel in elkaar gezet:
    [​IMG]

    Wat issie grooooooot :) en mooi ;)

    Aan de slag!!
    We gaan beginnen met het richtings roer.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Eerst zoeken waar de slots voor de glasvezel hevel zitten... dat heeft wel even geduurd :confused:
    Er zitten meerdere lagen folie op de plek van de slots, dus het is echt even zoeken. En je wilt echt niet zomaar gaan snijden voordat je zeker weet dat je goed zit.
    De slots zitten ook wat hoger dan dat ik gedacht had. En als je de generieke manual er op naslaat, dan zie je een foto waar ze heel laag zitten.

    Glasvezel heveltje erin, en netjes in het midden zetten (meten). Vervolgens 2 potlood streepjes ophet heveltje gezet, zodat ze zo weer exact op dezelfde plek terug gezet kunnen worden.
    [​IMG]

    Vervolgens netjes de folie rond de slot afplakken
    [​IMG]

    Epoxy in het slot en op het heveltje en erin schuiven
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Sjips...
    [​IMG]

    Dat had ik niet verwacht gezien de algehele kwaliteit van deze Pilot-RC kist.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    das koet kut zonde alles goede kwaliteit en dan dat
     
  18. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Even gemeld bij rc-planes.nl en een nieuwe tank is kostenloos onderweg.
    dat noem ik service!
     
  19. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    En zo binnen 24 uur een nieuw tankje binnen!
    Verder met bouwen; richtingsroer is klaar en servo ingebouwd.
    [​IMG]

    Nu een mooi uitneembaar plankje maken voor de electronica.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Jeroenvw

    Jeroenvw

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Alphen ad Rijn
    Wachten op de spullen van Hobby King... briefje van de douane gehad, en die zijn niet zo snel dus zal nog wel 10 dagen duren voordat mn pakje daadwerkelijk binnen is.
     

Deel Deze Pagina