Bouwverslag piper arrow 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door colinbanks, 28 nov 2015.

  1. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    na heel wat arf's is het deze winter tijd voor een kit. Een doos vol plankjes, vooral de romp is het echte bouwwerk, de vleugels zitten grotendeels al wel in elkaar. Je moet toch niet te moeilijk beginnen

    Ik ben helemaal gek van alle piper varianten en heb er al een aantal vliegent, dus deze moet er gewoon bij.

    Zo komen we de winter wel door en is het hopelijk snel lente en kan deze jongen de lucht in

    Groeten colin.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      251,1 KB
      Weergaven:
      856
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      260,9 KB
      Weergaven:
      791
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Heb je wat meer info over de kit?

    Stevo
     
  3. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    De kit is van Aviomodelli, mijn 1ste kennismaking met dit merk maar ik kas goeie berichten op wat fora over de kwaliteit.
    Die kloppen wel, ik heb geen ervaring met kits maar ik kan wel zien dat het laserwerk bijvoorbeeld heel netjes is gedaan. Geen rare brandvlekken of zoiets.

    Hij wordt uiteindelijk:
    Spann 2100
    Romp 1700
    Vlieggewicht rond 6,5 kg

    Er komt een mooie Saito 125 op, beetje over powered maar wij starten van een grasbaan dus dat kan ik goed gebruiken.

    Er is verder weinig over deze kit te vinden om internet, mocht iemand extra info hebben dan graag.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      292,6 KB
      Weergaven:
      464
  4. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Gisteravond de spanten wat geschuurd en gelijmd. Vandaag, mooi bouwweer, begonnen met de 1ste aan de zijkant te monteren.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      189 KB
      Weergaven:
      707
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      210,5 KB
      Weergaven:
      1.195
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Had de indruk dat ook Aviomodeli aan flarden was... Dat het valt onder Mantua?
    Restanten er van?
    http://www.mantuamodelshop.com/
    Ziet er uit als een behoorlijk modern model... lasercut... De rondingen die in de cabine horen uit balsa moeten worden geschaafd?
    Bijkans tref je het een en ander op Barone Rosso, het italiaanse MBF?
    http://www.baronerosso.it/forum/
    Via Google vertalen kom je een heel end...
    Groet Bas
     
  6. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Leuk! Ben benieuwd naar de kwaliteit en het bouwplezief van deze bouwdozen. Ga het met interesse volgen!
     
  7. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Te lekker zo'n bouwdoosje....... flesje Famous Frankie erbij.... :beer::D
     
  8. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Hahaha, het moet wel recht he Frank
     
  9. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Alle spanten zitten op hun plek, het lijkt al op een vliegtuig :thumbsup:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      221,8 KB
      Weergaven:
      586
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      209,7 KB
      Weergaven:
      546
  10. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Frank, Frank? Zet het anders op de neus van dat vliegtuig, dan komt alles goed! FullSizeRender.jpg
     
  11. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Mooi zeg, ik heb precies dezelfde! Ik heb mallen gemaakt van de cockpit en motorkap, alleen de zijramen niet. Misschien handig om die een keer te gipsen? Mocht het nodig zijn om opnieuw raampjes te hebben, dan kunnen ze zelf gemaakt worden met zo'n mal.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
    freekt en colinbanks vinden dit leuk.
  12. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    P1.jpg
    Had alleen de indruk dat het cockpitraam veel te groot was, het originele raam ligt er onder, zichtbaar is wat er af is gehaald. De echte Piper Arrow/Cherokee/Warrior verschillen in neuslengte, afhankelijk van het type motor wat er in zit (vaak een Lycoming 160 pk viercylinder boxer met dubbele ontsteking en een propeller van 1.9 meter diameter).
     
  13. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Goed plan Marcel, misschien is een workshop mallen maken geen gek idee voor een leuke avond op de club :)
     
  14. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Het is niet moeilijk, kost wel wat tijd alleen. Als iets stukgaat, bijvoorbeeld een ABS motorkap, daar komen ooit scheuren in door de trillingen van de motor, de verf gaat bladderen omdat er vaak geen 2 componenten beschermingslak overheen zit. Raampjes idem, in het begin zit dat mooi, op een gegeven moment worden ze dof, krasserig, er komen barstjes in (allemaal afhankelijk v/d kwaliteit van het plastic, de weekmakers die er in zitten, en de invloed van UV licht, de zon). Over het algemeen geldt voor ABS, daar is o.a. de motorkap van gemaakt, is het niet de vraag of het ooit barst, maar wanneer. Tja, en als je er dan een mal van hebt (of een 3D printer?) dan is het eenvoudig opgelost. Deze Piper die ik heb, heeft al gevlogen, ik ben 'm slechts aan het customizen. Ik zie alleen de oppervlakte, niet hoe bijvoorbeeld de staart vastzit aan de romp. Normaal loopt dat door tot aan het stabilo, en zit het daar nog eens aan vastgelijmd. Als het mocht afbreken, dan ontstaat een groot probleem.
     
    freekt en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mwoah, alles is relatief. :)

    Ik zeg altijd maar zo: "Brand is erger!" ;)


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm. Niet iets voor een workshop! Dat wil je eigenlijk rustig zelf uitwerken...
    Naja... Tenzij je natuurlijk een niet echt een lekker bouwhok hebt, en het alles in de woonkamer op de eetkamertafel of in de keuken moet doen...

    Echter... Epoxy moet goed geventileerd worden, je 'dient' veilig werken, epoxy is niet gezond.
    Goedje wil je niet in je bloed hebben zitten via neus/mond of huid... of je kinderen er mee belasten. Wellicht een clublezing hoe en wat, welja?

    Zelf doen en uitzoeken... Zeer zeker een kwestie van goed inlezen en doen. Is geen hocus pokus verhaal.
    VHT heeft er zeer goede boekjes over, forum staat er bordevol mee. Moeilijk dus niet, neemt wel wat tijd, voorbereiding in beslag.
    Algemeen... Epoxy, plastic bekers, weegschaal, vulmiddelen, glasdoek en losmiddelen en verder beschermende vinyl-handschoen, azijn+zeep en water om je handen mee te wassen... etc.

    Klusje dat je 'even' rustig en geconcentreerd wil doen, zonder teveel gebuzz om je heen.

    En dan dit forum. legio over geschreven hier op het forum, zijn er een aantal experts die al het een en ander hebben geschreven en geïllustreerd... gebouwd hebben... op groot formaat zelfs... dat al zeer informatief en al met al, goed te doen.

    Algemeen...vKan zeker geen kwaad gipsafgietsels of epoxy matrijzen te maken. Bij een ongelukje kan je dan een nieuw ruitje dieptrekken of een kapje lamineren... (alleen brand is erger)... goed voor het zelf vertrouwen na schade... alles is weer te fixen.

    Dieptrekken is wel 'iets' om met een gezelschapje te doen. Als een groepje heren mallen heeft klaar gemaakt, met z'n allen wat geschikte kunststoffen opsnort, er een een installatie heeft opgebouwd... kan je een zeer productief avondje organiseren. Zoiets gaat ook leuk met schuimvleugels snijden. Veel schuim... en ieder z'n malletjes mee...


    Cockpitkapjes voor een Puma II, mislukten gelukt. Getest met gipsverband en gieten. Dieptrekken...

    DSCN5596-LR.jpg

    DSCN5597-LR.jpg


    Motorkapje afgegoten voor een forumlid, ook om diep-te-trekken...

    DSCN5573-LR.jpg


    In lagen gegoten (minder gips, minder zwaar)


    DSCN5571-LR.jpg

    DSCN5572-LR.jpg

    Voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2015
  17. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
  18. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    W1.JPG Dit is vermoedelijk de buitenkant van vleugel v/d Piper, het lange (en brede) stuk v/d aileron moet, als het goed is, helemaal tot aan kleinere inkeping worden afgezaagd.
     
  19. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Of zoiets dus: Zagen.png Hier tussen komen balsa lijsten.
     
  20. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Dank Marcel, wordt inderdaad weer opgevuld door de 2 lijsten die daar tussen komen.
    Heb het hoogteroer en rudder gezaagd, geplakt en vooral gedchuurd
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      140,5 KB
      Weergaven:
      313

Deel Deze Pagina