Bouwverslag piper arrow 2

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door colinbanks, 28 nov 2015.

  1. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Ziet er goed uit, waar lijm je het mee, epoxy? Wel interessant zo, bijna een parallel-bouw van twee dezelfde toestellen. Overigens, ik weet niet hoe het verticale deel v/d staart vastzit aan de romp? Aviomodelli heeft de betreffende Piper Arrow ook nog in een kant en klare romp uitvoering,
    op de foto is hopelijk te zien mbv de tekening dat de ligger van de staart doorloopt tot aan het stabilo. Verder is er ook te zien dat er een raampje zit in het raam, dat hoort bij de echte Piper, ze noemen het het stormglas (what's in a name?), verder zit er geen deur aan die kant, alle Pipers hebben maar 1 deur en die zit rechts.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat soort lijsten hoef je niet met epoxy te verlijmen?! Dat kan met witte houtlijm of met PU-bruismijm. Dat laatste lijmpje dringt goed door in de schuimkern, als onkruid in je gazonnetje, maar ook in de houtvezel van de indekking. Schuim met epoxy verlijmen heeft dan ook eigenlijk niet zo veel zin. Het schuim in de vleugel heeft geen sterkte en geeft amper houvast. Het is een pure vulstof. De sterkte komt uit de indekking. Rek en duwkrachten. Het schuim houdt de boel een beetje gefixeerd, op stand.
    De inlijsting/omlijsting van de ailerons maakt van de constructies doosconstructies. Dat geeft zo weer stijfheid en sterkte als het verbonden is met het houtwerk van de indekking.
    (Heb je te maken met een geplastificeerde Aviomodelli indekking, dan even de handleiding er op nazien, maar deze heeft meen ik balsa indekking.)

    Witte houtlijm droogt in, verliest het wateraandeel in gewicht. Bruislijm dampt minder in, dan ook een 'zwaardere' lijm. Maar geeft een zeer stabiele verbinding

    Ik zou 'zelf' de omlijstingen van de ailerons met PU-bruislijm verlijmen.Ook vanwege de vullende eigenschappen en schuurbaarheid achteraf.

    Gebruik epoxy slechts op plaatsen waar structurele stekte gewenst is. Epoxy geeft gewicht mee. 100 gram epoxy blijft 100 gram!
    De kunst is om licht te bouwen, zeker bij zo een model als deze is het goed opletten en oppassen dat het geen 'draak' wordt om te vliegen.


    Voor wat het waard is,
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2015
  3. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Hi Bas,

    Dank voor je input en uitleg. De lijsten voor stabilo , rudder en ailerons etc lijm ik met uhu-por. Gaat rechtstreeks op het piepschuim en vult mooi op en zit muurvast.

    Epoxy gebruik ik zo min mogelijk inderdaad want zwaar en niet nodig.

    Groet,
    Colin.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    UHU-Por blijft behoorlijk elastich rubberig. Is vooral een depronlijm voor schuimmodellen, de polyethyleenschuimen. Deze lijm had ik niet zo snel ingezet voor dit soort constructies? Ik ga echter altijd uit van brandstof gevlogen modellen, ook al worden ze elektro. (methanol-alcohol is aggresief) De PU bruislijm, schuimt behoorlijk vol, geeft een sterkere verbinding voor het hout, ook bij indringen van brandstoftroep... daar waar je POR eerder losratst... (POR is een zwaardere lijm). PU als vullend middel bij schuim beter geschikt. Zoals ik als schreef dringt tussen de korrels door. Por doet dat niet, en blijft buiten op zitten. De korrels van polyethyleen schuim zijn taaier, die van styreen brozer.
    Styro-schuimkernen laten zich eveneens goed verlijmen met isolatieschuim. Vooral handig als je een schuimvleugel aan flarden vliegt, of een hap er uit. Isolatieschuim is ook een PU.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Nou nou, ik gebruik UHU por toch af en toe om hout en schuim aan elkaar te verlijmen als er niet gevuld moet worden (en het niet stijf moet zijn)
    Ik gebruik PU wel, en de laatste tijd meer en meer maar ik vind het toch nog 'n smeerlapperij om mee werken.
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het is me geen halszaak hoor? Is maar een 'open gedachtenwisseling'. Maar Dries,de toepassing die je noemt? Is toch prima?

    PU? Haha... je moet er ook niet te kwistig mee lijmen. Geen grotten van Han.
    De hele halve overgebouwde Rascal e.a. heb ik zo in elkaar gestoken... zeer zuinig lijmen, af en toe wat epoxy om de sleur te doorbreken.
    Lijm geeft sterkte op de contactvlakken. Verdeel ik de lijm met een stokje of een boterhammensmeermes en nimmer met het tuitje van tube of flacon.
    Verder heb ik vanwege de kleefkracht, veelal nitril handschoenen aan. Zeker met epoxy, maar ook wel met de PU. Het trekt in je huid en duurt een week voordat het er af is. CA lijmt eerst m'n fikken, dan pas dat wat gelijmd moet worden... zit er zoveel chemie in m'n vingertoppen, waardoor m'n IFeun beeldscherm niet wil werken...

    Meestal gebruik ik een strategisch mix van lijmen. ook de witte vinyl-houtlijm.
    Factor tijd speelt ook een rol, ik ben immers geen uithangbord... of lijmklem... soms puur pragmatisch ingezet. Ach...

    De POR staat in m'n lijmvoorraad... echt uitsluitend voor de schaarse 'foam-events'. Van de hechting met balsa in grotere constructies was ik vooralsnog niet extreem onder de indruk... (Geplette Hype Extra vleugel, alles weer weg gesneden en maar met PU verlijmd... toen had het verband) daar het goedje me te flex blijft. Je lijmt je kit ook niet met siliconenkit...
    Testjes gedaan... en blij dat ik er geen basla kist mee gebouwd heb. Gaat er een foliebout over met +100 graad, wordt het me te week. Nja... Of zoiets als de peperdure beetje overschatte Belizel... dat nooit weer... beetje schuimende lijm voor een hoop centjes, en is de tube eenmaal open, droogt de tube heel snel op, kan het de container in.
    Tubetje POR kost 5 euro? Flinke flacon PU... Nog een fijne eigenschap van PU... hecht goed aan epoxy... en dat komt me in de modelbouw best goed uit.
    Maar bij een reutelende Saito zorg ik dat er geen enkel 'structureel' onderdeel met POR verlijmt is. Is me te gevoelsmatig link?

    Voor wat het waard is...
    Groet Bas

    PS: Als je meent dat de informatie je draadje te veel vervuild, poets je het gewoon weg. Maar tevens bedoeld om ook de minder ervaren of bewuste mee-lezertjes aan het denken te zetten, of eens wat lijmtestjes te doen. Waar lijm je wat mee :)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
    colinbanks vindt dit leuk.
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij 'n reutelende Saito zou ik ook niet direct met POR verlijmen :) Heb al 1 maal gehad dat motor en al het model verlieten (wegens rot olie balsa) en nooit meer :)

    Neen, eerder bij zo'n Zlin van Von W => vleugelliggertjes kan ik probleemloos met POR lijmen in het schuim. Werkt evengoed als PU en je kan tenminste doorwerken.
    Voor structurele zaken is het een nono. Het is en blijft immers een contactlijm en contactlijm heeft oppervlakte nodig wil het goed werken.

    Maar 'n hardschuimen matje om m'n lipo op te bevestigen (als stootkussentje) lijm ik wel met POR aan het plankje eronder.

    En nu weer naar die mooie Piper!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Dank voor alle input mannen!
    Ik lijm de lijsten met uhupor omdat de vliegels gevuld zijn met schuim em de aanvalsboorden van balsa er tegen gelijmd moeten worden. Dat zit wel goed vast zo hoor.

    Vandaag begonnen met de vleugels, leuk maar ook ff opletten omdat je de kleppen zelf moet los zagen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      163,4 KB
      Weergaven:
      412
  9. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Vandaag een hoop kunnen doen, vleugels zijn sowieso altijd lekker te bewerken vind ik
    Alle lijsten gelijmd en weer schuren, schuren en schuren maar alles is glad en strak.
    Morgen de 1ste delen voorzien van oracover.
    Ik ga hem qua kleurstelling etc maken zoals op de foto van een echte Piper Arrow te zien is. Ik jat gelijk ook zijn nummer
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      158,6 KB
      Weergaven:
      521
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      339,4 KB
      Weergaven:
      392
    frankmim vindt dit leuk.
  10. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    De hoogste tijd voor een paar nieuwe foto's.
    De afgelopen tijd een hoop kunnen doen. De romp is nu helemaal dicht aan de bovenkant. Moet nog geschuurd worden maar dat wordt later als ook de onderkant helemaal dicht is.
    Daar wacht ik mee want ik kan overal nog makkelijk bij.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      83,1 KB
      Weergaven:
      809
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      104 KB
      Weergaven:
      565
  11. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    De motorkap past ook al prima.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      82,4 KB
      Weergaven:
      753
  12. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Er komt een lichtset van Emcotec in, op schaal te programmeren. Door de vleugels heb ik een tube gevoerd waar de bedrading doorheen kan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      74 KB
      Weergaven:
      307
  13. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Vandaag de vleugels weer verder afgemaakt, onder andere het brede gedeelte tegen de romp aan, ook dat moet je zelf doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      58,3 KB
      Weergaven:
      480
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      179,2 KB
      Weergaven:
      482
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      181,1 KB
      Weergaven:
      453
    frankmim vindt dit leuk.
  14. frankmim

    frankmim

    Lid geworden:
    14 sep 2009
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Almere
    Lekker bezig Col :yes:
     
  15. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    De afgelopen tijd vooral een hoop kleine dingetjes gedaan en de romp geschuurd.
    De stoeltjes heb ik bekleed en bagage gemaakt. De echte heeft 4 stoelen en geen 6 zoals ze bij deze hit wel voorzien hebben.
    Bij het 3de raam zit de bagage.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      202,2 KB
      Weergaven:
      586
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      190 KB
      Weergaven:
      705
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      211,8 KB
      Weergaven:
      607
  16. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Het begint al echt wat te worden!
    Vandaag de servo's en stuurstangen voor hoogte en rudder monteren. Ik kan nu nog overal goed bij. Dus pas op het laatst gaat de rest vd romp dicht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      175,6 KB
      Weergaven:
      547
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      186,1 KB
      Weergaven:
      615
    frankmim vindt dit leuk.
  17. Marcelair

    Marcelair

    Lid geworden:
    13 sep 2003
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Weesp
    Mooi hoor, de staart (verticale deel), zit dat zo op de romp gelijmd ? Wou dat ik er nog zo goed bij kon !
     
  18. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Ja klopt, dat abs deel komt er straks omheen.
     
  19. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    Vandaag de tubes voor hoogte en rudder stuurstangen aangebracht.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      148,7 KB
      Weergaven:
      493
  20. colinbanks

    colinbanks

    Lid geworden:
    20 aug 2012
    Berichten:
    119
    En de bodemplaat gemaakt, nu kan ik er ook niet goed meer bij Marcel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      103 KB
      Weergaven:
      370

Deel Deze Pagina