[Bouwverslag] Piper cub J3 (Svenson)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 26 feb 2009.

  1. theije

    theije Guest

    Bedankt voor de detail foto's daar ga ik iig een hoop aan hebben..
    Ik ga mijn piper alleen eens niet (zoals de meeste pipers) in piper geel maken. ik ga die van mij baseren op de super cub van alaskan bush pilot paul claus, ik vind dit persoonlijk een erg mooie kleurencombi. Het is dan wel een super cub en geen j3 maar goed..

    [​IMG].

    Ik ben trouwens ook op zoek naar een goede bouwdoos van een Noorduyn norseman, iemand tips???
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi

    dat is een geinig kleurenschema, wat je zegt ... weer eens wat anders :)

    Ga je er ook van die grote bush-wheels op monteren ;)
    Kan makkelijk zijn als ze op de club het gras niet altijd kort houden ... :D

    Wist je dat ze met deze wielen echt overal op landen, zelfs op heel ondiep water / halfdroge rivierbeddingen ???

    Grtz,
    Menno
     
  3. theije

    theije Guest

    Ja ik heb hierover voor de geïnteresseerden nog wel een 50 min film van genaamd big rocks long props vol. 1 echt te briljant waar die gasten hun pipers en bush wackers allemaal neer "kwakken".
    Ik zet er om deze "look" wat te creeren wel wat groter wielen onder. Er horen op de 1/6 3" wielen onder en ik heb net een setje 4,5" geheaald gaat wel geinig lijken als je er van houd. ik zit alleen nog wel sterk te twijfelen of ik er toch niet liever een 4takt in wil gaan gebruiken, ik heb alleen nog een 4,5cc 2takt liggen en gezien die 4 takjes niet bepaald goedkoop zijn denk ik dit eerst maar eens te proberen (of er moet nog iemand een gebruikte 6tot8 cc 4takt hebben liggen LOL)
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    leuk :) mag ik een kopietje van je bietsen ?
    Ik kan je wel een leeg dvdtje met een (reeds gefrankeerd) retourenvelopje sturen ? Moet je me ff je adres pb'en.

    Wat betreft motortje, ik ben een Pipertje aan het klaarmaken wat bij een partijtje modelbouwspul zat. Hier staat een topic over die Piper.

    Daar komt een Saito FA-45 S op, in eerste instantie dacht ik dat dat te licht zou zijn ... Ik heb echter ook een Slow Poke van Great Planes en die vliegt er ook mee, die is zwaarder dan de Piper zal worden dus ik denk dat het wel gaat lukken :)

    Met een beetje mazzel past ie (op z'n kop gemonteerd) nagenoeg binnen de kap.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  5. theije

    theije Guest

    Heb je geen torrent programma?? ik heb hem zelf ook gedownload namelijk, even googelen op bush pilots alaska, of big rocks long props vol1+torrent, Mocht het niet lukken wil ik met alle plezier eentje voor je branden, dit scheelt je alleen een hoop werk denk ik, laat me maar even weten.
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    bedankt voor je tip, lukt wel zo :)

    Grtz,
    Menno
     
  7. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Vandaag een pakje uit Hong Kong ontvangen.

    De Corona ontvangers. 1 voor de Piper Cub en 1 voor de Charter :p

    [​IMG]

    Nu alleen nog kijken welke servo's ik ga gebruiken voor de Piper..
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    met of zonder invoerrechten :D ? Ik gebruik ook een aantal Corona's , bevallen me prima :)

    Als je toch in Hong Kog bestelde had je beter gelijk een paar servo's ut kunnen zoeken ... ;) Maar ja, dat is nou te laat ...

    Je kan voor zo'n Piper prima volstaan met standaard servo's hoor.
    Gebruik je een of twee servo's voor je ailerons ?

    Een standaard servo van Futaba kost rond de 15 euro, bij Hitec of Graupner zal dat niet veel anders zijn.

    Het schijnt dat de conrad standaard servo's ook goed zijn, heb ik zelf echter geen ervaring mee.

    Als je eind deze maand de beurs in Dortmund bezoekt, zou je ook eens kunnen kijken,. Ik hoor dat er vaak aanbiedingen zijn.

    Grtz,
    Menno
     
  9. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hoi Menno,

    Zonder invoerrechten te hoeven te betalen ontving ik ze netjes van de TNT postbode :D

    Ik moet eerdaags toch nog een en ander bestellen in Hong Kong (folie, strijkboutje, en nog wat klein spul) dus dan bestel ik ook de servotjes mee ;)

    Ik gebruik 2 servo's voor de ailerons. Voor het gas,hoogte en richtingsroer denk ik idd standaard servos te gebruiken. Alleen ik heb te weinig ruimte in de vleugels voor de standaard servo's dus ik moet even kijken welke ik dan kan gebruiken. Die mini servo's die getipt werden in dit topic vindt ik een beetje te duur. (33 euro p.stuk)

    Groet,
    Theo
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Theo,

    Zonder kosten, dat is mooi :) Ik bestel altijd met de goedkoopste verzendmethode, China Parcel Air Service, heb ook nog nooit kosten betaald.

    Een folieboutje moet ik ook nog hebben, ik gebruik nu een reisstrijkijzertje. Werkt wel, alleen de kleinere hoekjes leveren wat probleempjes op. Heb je een linkje van dat boutje ?

    BTW: is het wel 220-240V ? In china gebruiken ze 110 V !!!

    Die Hitec servo's zijn wel aan de prijs ja ...
    Nog een vraagje, waarom passen de standaard servo's niet in jouw vleugel ? Je kan ze toch liggend monteren ? Dan zijn ze maar 2 cm dik, moet toch passen ???

    Als laatste: waar heb jij dat mooie zaagje (midden op de foto) en die messensetje vandaan (en als echte Nederlander) en wat heb je er voor betaald ?

    [​IMG]

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2009
  11. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hoi Menno,

    Folieboutje is deze:

    [​IMG]

    Specifications:
    Voltage: 220~240v (70W)

    Hobbycity Online R/C Hobby Store : Turnigy Covoring Film Iron. $19.95

    Het zaagsetje kocht ik bij mijn LHS (voor slechts 4,95 :)). Misschien dat ze nog ergens te koop zijn via internet maar dat weet ik niet zeker. De producent van het setje vindt je hier:

    СºÅÊÖÄ£ÐÍ

    Wbt de servos.. gaat niet zo zeer om de dikte maar om de lengte. Ze mogen maximaal 30 mm lang zijn omdat anders de bevestiging voor de struts in de weg zit :(
     
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    menno,
    even terugkomen op de conrad servos.
    zijn naar mijn menig inderdaad prima dingen. ze doen gewoon wat ze doen moeten en in de lucht merk ik totaal geen verrschil met bv een standaard servo van futaba of graupner. maar de prijs is wel 1/3 tov die andere genoemde merken. verder ook nooit problemen gemerkt met centreren dat dat slecht was ofzo. inbouwmaten zijn ook gelijk aan de futaba standaard dingen..

    @theo
    zon folieboutje heb ik ook, nouja ik heb de bmi maar deze lijkt er precies op! zou me niets verbazen als er voor beide boutjes maar 1 fabriek is... desalniettemin gewoon prima dingen.
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Robert & Theo,

    @Robert, dank voor je reactie. Altijd goed om te weten wat de gebruikerservaringen zijn :) Nou hoed ik voorlopig geen ervo's aan te schaffen, ik heb pas een enorme partij modelbouwspul verworven en daar zaten zo'n 45 nieuwe Hitec servo's bij :yes: Ik kan dus ff vooruit :rolleyes:

    @Theo, dank voor je linkje, dat is een mooi boutje. Ik moet binnenkort toch nog wat spul daar bestellen, kan deze er mooi bij :)

    Weet je al welk kleurenschema de Piper krijgt ? En welke motor ga je gebruiken ? Als je een mooi propje wilt met een beetje "schaal"-uiterlijk kan je bij Hobbycity tegenwoordig ook Master Airscrew props bestellen. Mooi en niet duur ...

    [​IMG]

    Grtz,
    Menno
     
  14. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    @Robert14. Dat is mooi want ik zat een beetje te twijfelen over de kwaliteit van de foliebout... dus ik ga die bij HC gewoon kopen...

    @Menno de piper wordt (standaard) piper geel. De motor wordt een .55 4-takt. (9cc is dat volgens mijn info) Weet nog niet welk merk. Ik ben aan het rondkijken voor een leuke 2e hands of anders gewoon een nieuwe ;)

    Die prop is idd een goed idee. Staat inmiddels op mijn verlanglijstje :thumbsup:
     
  15. theije

    theije Guest

    Toevallig kans dat je vier van de 45 servo´s voor een leuk prijsje aan mij zou willen slijten?? komen ze iig in een piper..:rolleyes: :thumbsup:
     
  16. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    Helaas Theije, weinig kans :(

    ik heb nog zoveel projecten te gaan, dat ik ze hard nodig heb ...

    Daar zit overigens ook een mooie (Toni Clark) Piper bij die nog moet worden afgebouwd. Wordt voorzien van een 35 cc benzinemotor ...

    [​IMG]

    Hier staat een draadje met meer info.

    Grtz,
    Menno
     
  17. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bouw hobbyzolder...

    De bouw van de Piper Cub heeft even stil gelegen omdat ik eerst mijn hobby zolder moest inrichten.
    Moest eerst elke keer m'n spullen naar de woonkamer sjouwen voor ik kon gaan bouwen
    en daarna alles weer opruimen ivm de kids. Daarbij geeft het zagen/schuren toch steeds veel rommel in de woonkamer ;)

    Vandaar dat ik nu mijn eigen modelbouw plekje op zolder gemaakt heb :p

    De bouwtafel....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Met aan de andere kant de zaag/schuur machines
    [​IMG]

    Meteen ook maar een gereedschapskarretje in elkaar geknutseld...

    [​IMG]

    Nu de zolder bijna klaar is kon ik meteen beginnen aan wat herstelwerk aan de Piper.
    Helaas viel per ongelijk mijn voeding van de tafel, precies op het staartstuk
    van de Piper...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelukkig bleef de schade beperkt tot een tweetal latjes. Dus de gebroken latjes eruit gezaagd en een paar nieuwe stukjes erin gelijmt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2009
  18. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Bouw hobbyzolder...

    Meteen ook verder gegaan met de vleugel.

    Eerst de vleugeltip beplankt..

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de webbing vastgelijmd...

    [​IMG]


    Wordt vervolgt.....
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2009
  19. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    En weer even een kleine update...

    De balsa beplanking aan de neuslijst gelijmd

    [​IMG]

    De vleugeltip is bijna klaar
    [​IMG]

    Dit blok masief balsa moet op maat worden geschuurd voor de vleugeltip.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas ontbreekt er 1 zo'n balsa blok dus ik denk erover om 2 nieuwe te zagen zodat het gewicht van beide vleugels gelijk blijft. Of een andere oplossing bedenken om de hoek van de vleugeltip te maken.

    Misschien gewoon een stuk piepschuim op maat maken en bekleden met 1,5 mm balsa en dat erin lijmen ??

    Ik ga daar eens rustig over nadenken;)

    wordt vervolgt....
     
  20. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    hoi ph tvs zeg die tips staan die op deze manier op de tekening??? wand ,n vleugeltip van n piper loopt zowel van onder als boven taps toe en als ik die van jouw bekijk dan is hij boven vlak en onder taps .,een voordeel heb je wel wand hij word er iets stabiler van dus dat komt ten goede van de vliegeigenschappen en zou het ook zo laten ik denk dat het n foutje is van svenson maar., ik moet zeggen dat het n leuke bouw is ,en je bouwd ook netjes mijn complimenten daarvoor ik ga ook aleen voor funscale denk je hem klaar te hebben voor de piper meeting??


    mvgr johan snijders
     

Deel Deze Pagina