[Bouwverslag] Piper cub J3 (Svenson)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH-TVS, 26 feb 2009.

  1. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Hallo Johan,

    De tips lopen boven ook een beetje schuin. (is op de foto slecht te zien)

    Ik hoop hem voor de piper meeting klaar te hebben want het is de bedoeling om hem mee te nemen. zal er dan waarschijnlijk nog niet mee mogen vliegen want heb nog geen brevet helaas...

    De bouw van de vleugels is echt een hele opgave. Veel dingen kloppen niet qua maatvoering maar met een beetje vindingrijkheid en logisch nadenken lukt het wel. Met name de tips is niet eenvoudig. Ik was van plan om er wel wat schaal details in aan te brengen maar weet niet of me dat gaat lukken. Ben druk doende om foto's te verzamelen van het interieur om te kijken wat ik kan namaken. Probleem is dat deze kit niet bedoeld is als schaal model en omdat ik ook nog niet zo veel ervaring heb met bouwen houd ik het simpel bij deze piper.

    De volgende stap is om een model helemaal vanaf tekening te bouwen en als me dat gelukt is wil ik een maatje groter model gaan bouwen vanaf tekening. Maar dat is voorlopig nog toekomstmuziek. Eerst mn brevet halen en vliegen met de charter en de piper. Heb tussendoor nog wat opknap modellen liggen (Ikarus en een cessna) en laatst nog een Eagle II bouwdoos gekocht. dus nog genoeg te doen :thumbsup:
     
  2. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    als je kunt vliegen dan mag je bij ons zonder brevet ook vliegen hoor daar doen we niet zo moeilijk over., dus maak je daar maar niet al te druk over en als je n vluchtje maakt dan hebben wij al heel gouw gezien of je het in de vingers hebt., ik ken ook vliegers met brevet zoals ikzelf, en daar gaat het ook wel eens fout als je begrijpt wat ik bedoel., ik hoop dat je hem afhebt want de svenson piper vliegt als n trainer .




    mvgr johan snijders
     
  3. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    volgendjaar is deze zeker bij ons op de meeting dit prachtige pipertje van svenson :yes:
    heb je ook al n kleurtje in gedachten teo?????


    mvgr johan snijders
     
  4. PH-TVS

    PH-TVS verslagschrijvers

    Lid geworden:
    20 dec 2008
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Lemmer
    Even weer dit draadje omhoog halen.........

    Bijna een jaar later ben ik vandaag verder gegaan met de bouw van de Piper.

    Omdat ik de laatste keer dat ik met deze piper bezig was tegen een aantal problemen opliep, is de piper op de plank beland en daar trof ik haar vandaag weer aan. Fors onder het stof...

    Eerst begonnen met de vleugeltips. Deze erop gelijmd en grof in vorm geschuurd...
    [​IMG]

    Op het moment zit ik met een aantal zaken die volgens mij niet kunnen kloppen.

    [​IMG]

    Allereerst is daar de beplanking die totaal niet ondersteunt wordt.
    Daar waar ik de rode pijl erin gezet heb zou niets moeten komen. Het gevolg is dus dat tussen de beplanking een holle ruimte zit die nergens houvast heeft. En dit vanaf de neuslijst tot aan het eind van de beplanking.
    Dit kan nooit stevig genoeg zijn volgens mij. Ik kwam daar vandaag achter toen ik de vleugel oppakte en iets te hard op de beplanking drukte waardoor er meteen een stuk uitbrak.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Ik ga daar dus een latje tegenaan lijmen zodat de onder en boven beplanking met elkaar verbonden worden.

    Hetzelfde verhaal aan de achterlijst, ook hier moet een balsa strookje tussen komen.

    Daarnaast vindt ik dat de bevestiging van de rolroeren aan de vleugels op zijn zachts gezegd waardeloos is.

    [​IMG]

    Zoals te zien is op de foto zit er een forse ruimte tussen de beplanking. In het latje wat tegen de onderste beplanking zit gelijmd moeten dan de schanieren komen. Ik ga daar dus ook een latje tegenaan lijmen zodat er wat meer stevigheid in komt (bovenste beplanking met de onderste verbinden). Ook wil ik een paar stukjes hout erin lijmen waar de schanieren in komen. Het 5x5mm blasa latje wat er nu inzit heeft volgens mij niet genoeg vlees om de schanieren te kunnen houden.

    Dit zijn de wijzigingen die ik ga toepassen. De piper zal wel iets zwaarder worden :-(

    Morgen ga ik weer verder met bouwen. Denk niet dat ik het red om de Piper klaar te hebben voor de piper meeting...

    Groet,
    Theo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina