Bouwverslag Pipercub

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Superkeyer, 25 apr 2016.

  1. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Zoiets als op bijgaande foto! Deze Cessna Caravan vloog op St Florentin met parachutisten en ik vond het een hele mooie kist.
    Nu moet ik alleen nog een paar bochtjes met de juiste diameter zien te vinden maar dan zet ik ze zeker op de Piper.
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    PorterPiper! Ik vind 'm net iets 'je ne sais quoi" hebben!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bestaat nog echt ook.......:yes:
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daar heb je helemaal gelijk in, er zijn draadjes genoeg over de voor en nadelen van elektro tov brandstof en ik ben helemaal voor elektro.

    Ik heb een 4000 en een 5000 en houd voor mijzelf 10 minuten aan. Zit dan meestal op 40% 'over' en ga dan accu-wisselen.
    Het grootste voordeel van benzine is even tanken en door (en een lekker geluidje.... De uitdaging zit hem dan wel in hem stil genoeg zien te krijgen)
     
  5. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Vandaag voor het eerst gevlogen met de Piper en zijn verlengde neus. In totaal is hij 400 gram lichter geworden door het verwijderen van 300gram ballast en nog een 100 gram door het (tijdelijk) verwijderen van het bommenluik. Ik ben heel bij met het resultaat want hij vliegt een stuk makkelijker. Ondanks de turbulentie op ons veld bij zuidwestelijke wind toch een paar leuke vluchtjes kunnen maken.

    Filmpje volgt.
     
    Ton van Munsteren, dries_neyrinck en E.hof vinden dit leuk.
  6. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Onder Windows 10 bleek dat het programma Movie Maker was verdwenen? Maar gelukkig heb ik weer een versie op mijn computer staan en dus heb ik het filmpje van de eerste testvlucht kunnen samenstellen.
     
  7. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
  8. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Lange neus Pipers zijn toch ook erg mooi!
    Bedankt xyz voor de foto's.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Met een beetje mazzel kan je zelfs RR op de snuit stickeren
    Mooi eigenzinnig geworden met zo een turbopropsnuit!
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zal ik eerlijk zijn: ik heb normaal echt niets met 13 in een dozijn Pipers. Dat is mijn afwijking
    Maar jouw kleurstelling en die aparte snuit maken het heel apart en zeer mooi. Prachtig toestel!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Bedankt voor je compliment Dries.
    Met de echte Piper heb ik ook wel eens gevlogen en weet je wat het is: Ze stinken naar benzine, olie en uitlaatdampen, je zit zo dicht bij de piloot dat je die zijn (angst?)zweet kan ruiken, ze maken enorm lawaai, er zit geen snelheid in, maar ze vliegen heerlijk:rolleyes: en... je kan er heel goed zweefvliegtuigen mee optrekken.
     
  12. zwienen

    zwienen

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Krimpen ad IJssel
    Door dat wegen wat ik allemaal gelezen heb heb ik de mijne ook eens op de weegschaal gezet en het volgende gewogen
    vleugel 1090 gram
    romp 2096 gram
    de struts 86 gr totaal dus 3272 gram..,dat dus zonder lipo geen ballast het trieplex is berkentrieplex 3,00 mm dik:friends:
    vliegt heerlijk
    Gerard de cnc frezer
     
  13. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Met een lipo erbij dus plusminus 3700 gram, netjes gebouwd!(En gefreesd!) :friends:
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    [​IMG]

    Ik ben weer een beetje met mijn StolCuppie aan het klooien en ik zit al lang met een vraag die ik nu toch maar eens stel.

    Ik wil er namelijk ook een beetje mee kunnen slepen en daar zal ik een zwaardere setup voor moeten gaan zoeken. Wat mij tegenhoud is dat ik dan mijn cg misschien te voorlijk komt.
    Nu heb ik weer wat draadjes doorgelezen en ik lees veel over ballast nodig in de neus, Superkeyer heeft zelfs een langere neus gemaakt om uit te komen met zijn zwaartepunt, maar ik heb een vrij licht motortje van 170gram en de 4S4000 accu net achter het motorschot is voldoende om mijn cg op 1/3 van de vleugel te krijgen. Ben ik de enige die geen moeite heeft om het cg ver genoeg naar voren te krijgen of vlieg ik met mijn CG dan veel te ver naar achteren?
    (Het zou wel een beetje verklaren waarom ik hem wiebeliger vind vliegen dan ik van een Cub had verwacht maar dat kan ook liggen aan mijn veranderingen aan de vleugel en het feit dat ik geen andere Cub ervaring heb.)

    Ik ga de tekening weer even opgraven om te kijken of ik te achterlijk bezig ben maar ben toch benieuwd naar waar jullie procentueel je cg hebben zitten? Ik vraag bewust procentueel want er zijn zoveel verschillende Cubs in omloop dat de exacte mm's geen goed vergelijk is.
     
  15. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    @Justus Dat is ook een mooi Cuppie geworden!
    Over het CG voor slepen kan ik weinig zeggen want ik heb er nog niet mee gesleept maar het plaatsen van de sleephaak zal daar ook wel veel mee te maken hebben. Verder zie ik dat je een heel licht staartwiel hebt gebruikt en als je alles bij elkaar optelt dan kunnen er nogal wat verschillen zitten tussen de verschillende Cuppies. In plaats van 3 servo's heb ik 8 servo's ingebouwd en die wegen allemaal mee.
    Voor wat betreft de motor heb je alleen maar vermogen nodig op de grond om weg te komen en dan maakt het alles uit of je van beton of van gras en van lang- of kort gras sleept.
    Binnenkort hoop ik een keer te slepen en dan zal ik proberen een filmpje te maken en te posten maar eerst moet ik wat schade repareren want ik had storing waardoor ik ben gecrashed:frustie: Gelukkig valt de schade mee, dus dat komt goed.
    Hou ons op de hoogte!
    Arie
     
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Thanks..... Ook ik houd van anders dan anders dus heb Ik hem heeeel anders gebouwd. 7 servo's( hoe kom jij aan 8?) voor slotted flaps en sleepkoppeling.

    Die 600W is ruim voldoende voor het gewone vliegen, ook in hoger gras en knollenveld geen probleemp en hij kan bijna verticaal klimmen.
    Ik wil er alleen zwevers tot 3kg mee kunnen slepen (ik heb de Hegi Asw15's van vliegmaatjes van mij op het oog) en dat gaat nu niet lukken denk ik
     
  17. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    2 servo's voor de rolroeren,
    2 servo's voor de flaps,
    1 servo voor de sleephaak
    1 servo voor het bommenluik
    1 servo (mini) zodat de piloot zijn hoofd draait in de vliegrichting(gekoppeld met het richtingsroer)
    1 servo voor het hoogteroer
    1 servo voor het richtingsroer.
    --- +
    9 servo's (Oops ik was er nog één vergeten)

    In de lucht lijkt het me 600 Watt ruim voldoende, misschien dat het wegkomen met slepen lastiger is maar dan speelt de terrein situatie de grootste rol.
    Ben zeer benieuwd naar je ervaring ermee.

    Groeten,

    Arie
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij vliegt heel erg leuk en de flaps doen het boven verwachting.


    Ik moet wel meer oefenen op netjes landen ;)...hij is iets gevoeliger dan mijn Pawnee.

    Ik heb er nog niet zo heel erg vaak mee gevlogen.......ik ben een beetje verslaafd aan thermiekzweven geraakt dus als ik kan vliegen en het is een beetje mooi vliegweer pak eigenlijk altijd een zwever. Maar ik ben weer lid geworden van een club hier in de buurt mede om meer met deze kist te kunnen vliegen.
     
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb hem helemaal na gemeten voor een duidelijk vergelijk, daar blijkt dat ik het allemaal niet helemaal juist onthouden heb:oops:

    Mijn vleugelkoorde is 290mm met het cg op 75mm. Dat is 26% van de neuslijst en volgens mij is dat, met een rechte voor- en achterlijst, ook waar hij aerodynamisch zo een beetje moet zitten.

    De tekening (die van Svensson is.....niet van SIG) geeft een range op van 20% tot 32% dus daar zit ik precies in het midden.
    (Puur toeval want ik had dat nog niet eerder zo precies uit de tekening gehaald)

    Totaal gewicht zit nu vliegklaar op 2886 gram. De kit geeft een gewicht zonder rc op vanaf 1700 gram....geen idee wat ze toen aan zware servo's en andere ellende in bouwde maar ik denk dat ik niet veel te zwaar ben geworden (ik wel maar ik bedoel de kist natuurlijk.....)en dat er daar wel wat ruimte is voor een zwaardere motor. (zal wel naar lichtere 6S accu's moeten zoeken maar dat moet wel lukken)

    Blijft mij een raadsel wat ik anders heb gedaan dat ik zonder lood toch goed zit met m'n cg:weetnie:.

    Zou dit puur komen door het feit dat mijn hele staart van Balsa is en het voorste deel van de romp van wat meer multiplex is voorzien voor de kracht-verdeling rond de struts en vleugelophanging?
     
  20. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Allereerst mijn complimenten voor het filmpje, dat geeft een heel duidelijk beeld hoe het Cuppie vliegt! Ik zal toch ook eens moeten verzinnen hoe ik betere filmpjes maak.

    V.w.b het CG denk ik ook dat het op de juiste plaats ligt doordat de achterkant van Balsa is gemaakt ipv Triplex en dan in combinatie met een licht staartwiel.
    Overigens heb ik geen struts gemaakt, die waren alleen maar voor de sier.

    Ook ben ik benieuwd of jij bij het selecteren van flaps er wat downtrim bij gemixed hebt?
    Ik heb de flaps op een 3 standen schakelaar staan: 1= geen flaps, 2= 20 graden en 3=50 graden flaps, maar met stand 3 heb ik nog geen landingen gemaakt want dan wordt het een wiebelig gebeuren, maar op stand 2 is het heel prettig starten en landen.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2018

Deel Deze Pagina