Bouwverslag PT20 op groene stroom van Mees

Lo,

IN navolging van de calmato sports en de protech megastar nu een nieuwe kist op groene stroom. Mees heeft voor siterklaas een mooie bouwdoos gekregen van een PT 20 van great planes.

gpma0118.jpg

Nu is Mees het trainerstadium inmiddels wel ontstegen, dus we gaan van deze trainer een vlotte kist maken. Het budget is beperkt dus we gaan de onderdelen bij elkaar sprokkelen, en Mees verdient met huishoudklusjes de onderdelen bij elkaar.

Mees bouwt niet alleen, we doen het samen. Tenminste, ik moet me inhouden want ik vind bouwen zelf ook leuk :-) Ik probeer hem mee te nemen in alle do's en dont's van het bouwen, en hoe je nu bepaald welke motor / prop / en weet ik veel aan de hand van vuistregels en formules bepaald. Er komen ook wat "hans meij" luikjes in. (Mees lag in een deuk)

Doel is:

Streefgewicht 1,5 Kg
Borstelloos motortje van ca. 150/200 gram (bart heeft nog een motor liggen, 140 gram buitenloper)
3S3000mAh lipo (die hebben we thuis in 3-voud)
Prop: wordt meten, maar we proppen het motortje op 300 watt....denk zelf aan 11*7, past nog net
50 Ampere regelaar, hebben we nog liggen.
Folie/kleurschema : wordt nog over nagedacht door Mees
Ailerons en een vleugel met ca. 2 graden V stelling. (anders hangoren :-) )
3-poot (wielen zitten niet in de bouwdoos, dus dat wordt stofzuigen) Mees vind taxieen over het veld erg gaaf
Vleugelbevestiging met breekbouten, geen stiekjes.
Bommenluik

Nou dat was het voor nu wel wel. Inmiddels heb ik met de romp al een beginnetje gemaakt. Best leuk , weer ouderwets plakken en schuren / schaven !!

Laatst bewerkt:
GO MEES, GO !

gefeliciteerd met die mooie kist, en hou je vader in de gaten, voordat je het weet heeft hij je kist gebouwd !

heb nog een aantal schuim wieltjes liggen, hebbie daar wat aan ?

[voordat je het weet heeft hij je kist gebouwd !] ...........Ermmmm sja dat wordt idd lastig

Hebben de wielen een diameter van 50mm ? (anders staat het voor geen meter)

Laatst bewerkt:
Was mijn vader maar zo :(
mees heeft echt geluk met zo'n vader :)
Ik moet al het bouwen zelf doen.
Den pt20? Ken ik die van mijn simulator? Of een P40?
Hoe ga je dat bommenluikje maken?

SUCCES! Erg leuk! k'heb ook een Calmato sports (om me vader te leren vliegen :D)
Ergenis op iPad met typfouten :(

Laatst bewerkt:
Was mijn vader maar zo :(
Die mees heeft echt geluk met zo'n vader :)
Ik moet al het bouwen zelf doen.

SUCCES! Erg leuk! k'heb ook geen Calmato sports (om me vader te leren vliegen :D)

Sja, das wel balen. Ik ben inmiddels 45, maar ik kan me jouw :( gevoel wel herinneren....mgoed, mn vader vond het wel knap wat ik deed en was erg trots (dat snapte ik overigens pas echt toen in de 20+ was..en dat was dan wel weer jammer..mgoed). Maar hij ging wel in Utrecht "modelbouw-boodschappen" doen als ik weer eens wat nodig had, balsa, spanlak en weet ik veel.

Als ik toendertijd dit had geweten (zie link Roos van Leary - Wikipedia ) dan had ik het anders aangepakt :-)

"Gedrag van een ander is iemands eigen keuze.”

PM me maar als we je vader aan het modelbouwen moeten helpen :-)

Laatst bewerkt:
Ja ik heb eigenlijk wel iets hulp nodig met mn kit :( kom maar niet verder (ligt ook aan zin hoor :P) ik PM wel (wss met schetsen en foto's en hele vage uitleg)

Als je die batterijen 3 keer heb kan je ze ook allebij erin gooien (3S2P) om lekker lang te kunnen vliegen

Mn vader vindt het wel leuk en mooi maar gewoon geen tijd (of hij maakt geen tijd :) ) maar ik kan niet zonder hem gaan vliegen (ik vlieg voornamelijk brandstof en mini electro) ivm vervoer en 2ps moet Min (en ik heb bijna prive vliegclub zo inactief zijn ze )
Dus hij gaat wel mee (als we gaan vliegen..) kit is electro dus makkelijker :) kheb een sleutel, nu nog een fietskar
Is een cirrus moth met 1m20 span en 550w motor 40A stond aanbevolen, dus maar gewoon gekocht. Maar schrok later dat het misschien wel zwaar overpowered is...

Laatst bewerkt:
Nou kom maar op met je probleem :-) Mees heeft wel al FPV meegekeken, maar nog niet zelf gevlogen. Hij wordt de 21-e deze maand 11 :new-bday: en zit nu in het proces van ook andere kisten vliegen dan trainers. Hij heeft al wel een paar keer gevlogen met mijn FPV twinstar maar dan zonder bril, en ook P49 van edwin, en dat ging verder prima. (wel eng :-) ) Maar ja, hij heeft zoveel hobbys, nerfen / mindcraften / hockey / grote en kleine zus pesten :-) .... noem maar op.

Balen dat jou clubleden ook zo inactief zijn (overigens was ik dat vorig jaar ook) , ik zie hetzelfde nu bij mijn club, ik heb de afgelopen maanden alleen maar vliegers gezien van midden nederland, die vliegen nu gast op ons veld....best druk soms nu, ook best gezellig zo.

Ga een fietskar oid regelen, die had ik vroeger ook. kan je lekker alleen op stap.

Ik ga sowieso foto's plaatsen, dus dan zie je vanzelf hoe ik (er... ik bedoel Mees :-) ) zaken oplost met bouwen van bijv bommenluik.

Laatst bewerkt:
En ja, nog eens navragen bij de club of je niet alleen mag vliegen (hoezo met minimaal 2 pers. op het veld ?) ....volgens mij heb je een gemiddelde kist wel onder controle.

nou, vanmiddag de romp bijna af , en samen met Meessie een vleugelhelft in elkaar gezet (+uitleg waarom dingen zijn zoals ze zijn) . Ik heb wel een opmerking voor Don;

gpm-anderson.jpg

De passing van de onderdelen van deze bouwdoos is erm........ onder de maat?? Geen probleem voor pap, 't maakt het bouwen alleen maar leuker, maar voor een beginner met twee linkerhanden lijkt me de PT20 van GP toch wel een behoorlijke uitdaging. Foto's volgen, enneuh...beter je best doen Don.

Laatst bewerkt:
En ja, nog eens navragen bij de club of je niet alleen mag vliegen (hoezo met minimaal 2 pers. op het veld ?) ....volgens mij heb je een gemiddelde kist wel onder controle.

Vaste regel van de club.
Bij klein elektro is er niet echt een probleem.

De vliegtuigen vliegen is ook niet het probleem (heb knvvl brevet)

k'heb 3 elektro vliegtuigen waar ik het wel mee aandurf om alleen mee te gaan vliegen (zonder problemen) (.. helaas twee nog geen maiden gemaakt, de Cirrus Moth (nog niet af) en een F117 van RCPowers (af))
Dus dat maakt het wat simpeler

De moth ligt nu op de kast (plaats maken voor de Spitfire :)!) dus ik wacht nog even met de PM :P

Hmm, toch wel bijzondere regel. Dat zou inhouden dat ik bijv. in montfoort dus echt nooit meer kan vliegen (ik sta ook bijna altijd alleen) Mgoed.

Je hebt gelijk, hierbij wat foto's:

Motorsteun aangepast, er komt geen brandstof motor in, maar de steun is wel onderdeel voor de neuspoot. Morgen komt hopelijk Huey langs voor de motor, dan kunnen we (erm ik) mooi verder)

_MG_6546.jpg

Motorluikje, hier zal de regelaar komen denk ik, ik heb het luikje gemaakt met magneetjes...werkt leuk ;-)

_MG_6547.jpg

Hoofdlandingsgestel....toch maar wat extra latjes als versteviging geplakt...met de standaard bevestiging zie je in gedachten bij de eerste landing de wielen al om je oren vliegen. De standaard maat wielen van 50mm gaan we vervangen door 70mm exemplaren...want anders rolt het echt niet op ons veld.

De betonstalen stuurstangen uit de doos van Don gebruiken we niet, er komen mooie carbon stuurstangetjes in. (ik bestel altijd alles dubbel, dus ik kom nu om in de carbonstangetjes ;-) )

_MG_6549.jpg

Een helft van de vleugel is praktisch klaar, wel toch net ff dingen anders gedaan dan de bouwdoos voorschrijft. Tweede helft, daar ben ik (euh Mees...:-) ) nu mee bezig. Wat ik overigens echt niet snap is dat de vleugel een D-box heeft maar dat deze aan de onderkant van de vleugel maar tot half de voorkant van de ribben loopt.....erm ?

_MG_6551.jpg

Staartje erop, heeft Mees helemaal zelf gemaakt ! (inlusief dat K werkje; scharniergleuven maken in veel te hard balsa.)

_MG_6552.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag heeft huey het motortje gebracht...kunnen we weer verder Ik wilde het asje iets terugtikken, breekt er een magneet ....AAAAAAAAARGH...mgoed het is nog opgelost.

Vandaag ook wielen en folie gehaald, oranje (het doet gewoon zeer aan je ogen :eek: ) en wit....ff zoeken naar een mooi kleurschema.

Wel is de motor zo klein (tov een slimer) dat ik voorkant toch iets moet verbouwen.
_MG_6565.jpg

Laatst bewerkt:
eerste meting fris van de lever : 3S3000mAH fresh pack, 10*4 APC SF / 8000 rpm : 22 ampere WOT = pak em beet 260 watt
Vanuit gevoel heeft dit setje genoeg pit om deze kist vlot rond te tuffen. Zal zo nog es meten met andere props.

Na een paar minuten volgas, motor niet warm, regelaar ook niet, genoeg marge.

Net gemeten en niet meer fris van de lever : 11*7APC SF, 12V , 28 ampere = 330W om en nabij. Dit wordt em voor de eerste vlucht.

Laatst bewerkt:
Ik heb een oranje kist met blauwe vleugels, me pa wilde een soort ijsvogel kleurenschema, mij best. Ziet er leuk uit hoor :)
't is een graupner amateur

Back