Bouwverslag R-E-S vleugels

Discussie in 'F3-RES' gestart door Ariel, 30 sep 2016.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Beste modelbouwers, vele onder ons zullen bekend zijn met de R-E-S wedstrijdklasse (Rudder, Elevator, Spoiler).
    Soortgelijke wedstrijden vlieg ik al enkele jaren met veel plezier.
    Nu er in Nederland belangstelling is voor R-E-S wedstrijden en deze ook worden georganiseerd, heb ik besloten om mee te doen.
    Helaas heb ik op dit moment geen geschikt model voor deze klasse.
    Binnenkort wordt door MVC Delta een R-E-S wedstrijd georganiseerd en ik heb me alvast opgegeven als deelnemer.
    Uiteraard zou ik met mijn standaard Surprois kunnen meedoen, maar deze heeft geen Spoiler.
    Nu wil ik snel een vleugel met remkleppen bouwen, passend op de Surprois romp.
    Omdat het om een nieuwbouw vleugel gaat, ligt het voor de hand meteen een ander vleugelprofiel te kiezen.
    Als constructiemateriaal wordt hoofdzakelijk hout gebruikt, dus geen koolstofbuis als hoofdligger. Het gekozen vleugelprofiel is akelig dun, dus een uitdaging in houtbouw.
    Zoals jullie van mij gewend zijn probeer ik bij elk project iets nieuws uit. Zij het de manier van bouwen en of een andere constructie. Verwacht geen spectaculaire dinge, gewoon weer iets anders dan anders.


    Het begin is er, bijna alle ribben zijn gefreesd. De half-ribben zijn gemakt van 3 mm vliegtuig multiplex en alle andere ribben van balsa 2 mm en 1,5 mm.
    De oplettende kijker zal gezien hebben dat de uitsparingen in de ribben naar buiten toe steeds kleiner worden, dus er komt een conische hoofdligger, maar daarover later meer.
    [​IMG]

    De vleugel wordt opgebouwd in een helling. Door de houten triplex sjablonen 180 graden te draaien kan zowel de linke als rechte vleugel in dezelfde mal gebouwd worden. Voordeel is, dat zowel de linke als de rechte vleugel exact dezelfde vorm krijgen. De triplex sjablonen zijn bewust vrij hoog gemaakt zodat voldoende ruimte is voor lijmklemmetjes.
    [​IMG]
    Johannes
     
    ramses, lecraM, houtjesplakker en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat wordt weer wat moois!
    Alleen nieuwe vleugels op een Surprois-romp of een heel nieuw ontwerp?
     
  3. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi Johannes, heb je ook een tekening hoe de vleugel er uit gaat zien? leuk surprise projekt.
    Ik ben erg benieuwd hoe je de vleugel met houten liggers torsie stijf gaat maken.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2016
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    793
    Locatie:
    Drechterland
    Waar kan je info vinden over de R-E-S wedstrijden en regels ? , Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord :)
    Mooi werk , Johannes :thumbsup:
    Gr, Arno
     
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Justus@ het was altijd mijn bedoeling om verschillende vleugels voor de Surprois te bouwen.
    Volgend jaar maak ik nog een rolroer vleugel, ook passend op de Surprois romp.
    Misschien dat ik in de toekomst een R-E-S model ontwerp en bouw, maar dat hangt ervan af hoe zich de R-E-S klasse in Nederland ontwikkeld, dus nog even afwachten.

    Terence@ een tekening heb ik wel gemaakt, deze is erg summier, maar voor mij is het voldoende.
    Torsiestijfheid van de vleugel is uiteraard belangrijk bij hogere vliegsnelheiden. Zeker bij de hoogstart worden de vleugels zwaar op de proef gesteld.
    Mijn vleugels krijgen een D-Box en die moet voor voldoende torsiestijfheid zorgen.
    [​IMG]

    Arno@ dankjewel, voor info betreffende R-E-S wedstrijden kan je hier kijken: http://www.modelvliegclubdelta.nl/index.php/2016/08/14/r-e-s-zweefwedstrijd-oosterland-3-sept-2016/

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2016
    A B en Justus vinden dit leuk.
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Met een eenvoudige hulpstuk worden de hoofdliggers conisch gezaagd.
    Als basis dient een 8 mm multiplex strook die even lang is als de grenen ligger.
    Daarop is een 4 mm triplex strook gelijmd onder de gewenste hoek.
    [​IMG]

    Nu de grenen ligger in het zaaghulpstuk plaatsen en met transparante tape vastplakken.
    [​IMG]

    Omdat het plakband doorzichtig is kan ik eenvoudig controleren of de grenen ligger strak in positie zit. Ik ben tevreden.
    [​IMG]

    En nu zagen, dat gaat zonder problemen alle liggers worden gezaagd.
    [​IMG]

    Alstublieft, vier liggers conisch gezaagd.
    [​IMG]
    Johannes
     
    ramses, ron van sommeren, A B en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is een truc om te onthouden, mooi in beeld gebracht :thumbsup:
     
    Ariel vindt dit leuk.
  8. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer
    Het reglement dat in Oosterland gebruikt gaat worden is afgeleid van het echte reglement en dat hier staat:
    http://www.modellflugimdaec.de/images/buko/bemod/pdf/t3/t36/t365/36534-15.pdf

    Men is voornemens om enkele regeltjes strakker te stellen, daar kun je hier over lezen:
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/592959-RES-Regeländerungen?highlight=res
    (zoals dat ook wel eens met draadjes in het MBF gebeurd loopt de discussie hier wat uit de hand)

    Ik heb de beheerder van dit forum (MBF) al eens gevraagd over een aparte "afdeling" voor RES kan komen.
    Daar heb ik nog niets op gehoord. Hierbij nogmaals mijn verzoek, omdat mijn vermoeden is dat RES nog best groot kan gaan worden.
    In dat geval zou je F3K ook direct onder "wedstrijdvliegen: kunnen zetten. Samen met RES dus.

    Terug on-topic:
    Ik volg dit draadje, omdat ik zelf ook bezig ben met het ontwerp van een RES.
    Ik ga daar (weer) de AG serie van Mark Drela voor gebruiken. Welk profiel pas jij toe?
     
    Ariel vindt dit leuk.
  9. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Sander@ Bedankt voor de link naar het echte regelement.
    (MBF) Ik denk het ook, als er voldoende draagvlak is zal de beheerder van het forum een aparte afdeling voor R-E-S aanmaken.

    Interessant dat jij ook bezig bent met het ontwerpen van een R-E-S model. Ik ben benieuwd naar je ontwerp.
    Na het lezen van dit bericht heb ik gekozen voor het BC70 vleugelprofiel.

    Johannes
     
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De liggers worden gedeeld bij de vleugelknik.
    Voor een haakse snede gebruik ik een opstelling zoals op de foto te zien is.
    Een stuk metaal wat mooi haaks is en een magneet in dun kunststof (als alternatief kan een magneet met tape bekleed worden).
    Het kunststof zorgt ervoor dat het zaagje makkelijk over het magneet glijdt en de tandjes niet beschadigden.
    Met deze voorrichting kan je exacte zaagsneden maken en het gaat super snel.
    [​IMG]

    De twee vleugeldelen worden bij de knik met elkaar verbonden door middel van een houten conische verbinder. Daarvoor worden de uiteinden van de liggers eerst afgeschuind.
    Er zijn vele manieren voor het maken van een afschuining.
    Deze keer gebruik ik de cirkelzaag, gaat lekker snel. Wel moest ik eerst een hulpstuk maken, maar dat was niet veel werk.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Johannes
     
    ramses, A B, reing en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Complimenten voor je verslagen. Hier leer ik enorm veel van Bedankt!!
     
    ron van sommeren en Ariel vinden dit leuk.
  12. sanderB

    sanderB

    Lid geworden:
    28 dec 2004
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Deventer

    Aha, ditzelfde artikel was voor mij aanleiding om te twijfelen tussen het SD profiel en de AG serie. Het is voor mij de AG serie geworden.
    Mijn ontwerp is voor 70% klaar. Ik stuur het je alvast per mail. Je opmerkingen zijn welkom.
     
    Lyckele en Ariel vinden dit leuk.
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Johannes, Ik volg je draadje met belangstelling, en ik heb me ook maar eens in het artikel over de windkanaal-metingen verdiept. Ik heb het nooit kunnen opbrengen om me in de prestatie-aerodynamica te verdiepen, lang geleden ben ik eens aan het boekwerk van Martin Simons begonnen, maar halverwege bleef ik steken....;)
    Maar goed, ik probeer het nu te begrijpen. je zegt dat je het profiel BC70 gekozen hebt, is dat voor de hele spanwijdte? In het artikel is namelijk sprake van 3 BC-profielen voor wortel, middendeel en tip. En iets anders dat me opvalt is dat je zo te zien geen voorziening in de ribben gemaakt hebt voor een tweede ligger op 65%, iets wat volgens het artikel gewenst is om inzakken van de bespanning zo veel mogelijk te vermijden.

    Max.
     
  14. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Sander@ uiteraard zat ik ook de dubben welk profiel te nemen.
    De SD en AG profielen heb ik al vaker zien vliegen, maar het BC70 nog niet.
    Het lijkt me de moeite waard het BC70 profiel zelf in de praktijk te testen, daarom deze keuze.

    Max@ bedankt voor je belangstelling.
    Profielkeuze is inderdaad over de hele spanwijdte. Dat heb ik bewust zo gedaan.
    Een tweede ligger heb ik niet, maar de indekking loopt door tot ca. 55%.
    Volgend jaar wil ik een nieuwe vleugel bouwen met het juiste profiel verloop BC70, BC50, en BC30.
    Ook komen dan zeker nog andere wijzigingen ten opzichte van de eerste vleugel, welke? Dat zal de praktijk leren.

    Johannes
     
  15. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Tussen de hoofdliggers komt kopshout van balsa. Dit zorgt ervoor dat de grenen liggers keurig op onderlinge positie worden gehouden.
    Ik weet, wanneer de vleugel onder belasting naar boven buigt, wordt de ligger boven
    gestuikt en de ligger onder, uitgerekt.
    Door het buigen van de vleugel wil de bovenligger naar beneden en de onderligger naar boven uitwijken.
    Dat wil zeggen dat beide liggers naar elkaar toe willen bewegen en het kopshout gaat dit tegenwerken!

    Een eenvoudige mal dient voor het positioneren van het kopshout.
    [​IMG]

    De balsa blokjes zijn bewust veel groter gemaakt. Het verdere bewerken gaat dan een stuk makkelijker. Plaatsen van de blokjes in de mal gaat snel en omdat ze ruim overmaats zijn, hoeven ze niet precies geplaatst te worden.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De liggers van binnen vleugel en buitenvleugel zijn nu op de balsablokjes vastgelijmd. De sleufjes tussen de blokjes zijn voor de ribben.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Nu kunnen de balsa blokjes op maat gezaagd worden. Zowel de evenwijdige liggers en ook de conische liggers. Linker en rechter hoofdligger hebben nu exact dezelfde hoogtemaat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voorzichtigheid is geboden bij het op maat maken van het resterende balsahout. Met een handzaag gaat dat prima.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog even schuren, ik ben tevreden met het resultaat.
    [​IMG]

    Johannes
     
    ramses, A B, TheNorb en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    In de vleugel wil ik de onder- en bovenligger zo ver mogelijk uit elkaar hebben.
    Elke mm verder uit elkaar maakt de vleugel sterker op buigbelasting. Het meest ideale zou zijn, de liggers helemaal aan het oppervlak plaatsen.
    Dat heb ik niet gedaan omdat het zeer moeilijk is de balsa indekking met de liggers mooi in contour te schuren zonder aftekeningen.
    Dus heb ik voor een compromis gekozen. Op de ligger buitenkant 1 mm balsa geplakt en dat wordt later samen met de indekking In profiel geschuurd.
    [​IMG]

    Met een mesje wordt het overtollige balsa verwijderd.
    [​IMG]

    Alle liggers hebben nu een laagje balsa gekregen.
    [​IMG]

    Verder gaat het met de achterlijst. Deze wordt opgebouwd uit balsa, triplex en balsa.
    Deze klus vergt extra aandacht omdat de achterlijst profielafhankelijk zeer dun is. Uiteindelijk moet het een sterke en lichte achterlijst worden waarmee je bij wijze van spreken brood kan snijden.

    Balsa stroken van 1,5 mm, met streepjesmarkeringen als reverentie voor de afschuining.
    [​IMG]

    Met tape vastplakken op tafel voor het bewerken.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voorbewerken met een houtschaaf gaat lekker snel.
    [​IMG]

    Met de schuurlat wordt de lijst in de gewenste form gebracht.

    [​IMG]
    [​IMG]
    Johannes

     
    ramses, A B, Eric R en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Superstrak werk Johannes! Leuk je zo weer in actie te zien!
     
    Ariel vindt dit leuk.
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    achterlijsten, een ouwe vrije vlucht truuc.

    Mooie achterlijsten heb je daar gemaakt Johannes en vooral een mooi plankje uitgezocht voor jouw achterlijsten :) (quarter grain)

    Omdat je zulke mooie plankjes niet zo heel makkelijk vind; maar ook om nog wat extra sterkte toe te voegen nam ik in het verleden normaal "A-grain" balsa. Dus met de normale langdradige houtnerf.

    Stel je hebt een achterlijst nodig van 20 x 3 mm. Daarvoor neem je een "normaal" plankje van 3 mm en snijdt er lijsten vanaf, van ook 3 mm breed.Elke lijst draai je 90 graden en lijmt ze dan weer tegen mekaar met witte lijm. Zo heb je, je eigen plankje quarter grain gecreëerd, waarbij de vele lijmnaden nog eens voor extra sterkte zorgen!
    Vervolgens is het schaven en schuren .......
     
    reing en Berrie vinden dit leuk.
  19. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mooi werk hoor!

    Maar: ik zie dat je de achterlijst eerst op een plank balsa plakt. Is dat om jouw tafel te beschermen ofzo, of heeft het een ander doel? Want mij lijkt dat je de (zachte) balsa onderplaat gemakkelijk iets wegschuurt?
     
  20. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Arno@ bedankt voor het delen van de vrije vlucht truc, ga ik zeker een keer uitproberen.


    TheNorb@ Op de foto lijkt de plank op balsahout, maar het is populierentriplex. Uiteraard is deze plaat ook zacht.
    Bij voorgaande projecten heb ik geplastificeerde spaanplaat gebruikt.
    Deze keer wou ik het anders doen. Zoals je kan zien is de balsa strook ca. 5 mm van de plaat-rand verwijderd.
    Het is ook de bedoeling de onderplaat met schuren te raken, is even opletten maar je kan goed zien hoeveel er weg is.
    Wat ik niet gedaan heb is, de onderplaat plaatselijk zwart maken met een marker zodat je sneller kan zien waar de plaat geraakt is met de schuurlat.

    Johannes
     
    TheNorb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina