Het ventilatiegat in de buitenvleugels is nu ook gemaakt. De vleugelverbinder voor binnen- en buitenvleugel is van grenenhout gemaakt. Het passmaken is secuur werk, hoe beter de passing hoe sterker de verbinding. Ik ben tevreden, de conische verbinder zit klem in de opening. De rechter vleugel is klaar. Nu nog de twee linker vleugeldelen verlijmen en dan kan ik beginnen met bespannen. Doch nog dit jaar vliegklaar? Zou moeten lukken. Johannes
Ik blijf het prachtig vinden. Alleen vraag ik me af of de behuizing voor die verbinder niet uitbreekt?! Het ziet er zoooo dun uit aan de rand. Wat een prachtig germanisme!
Trouwens, behandel je die houten vleugelpen nog met iets? Ik kan me een voorvalletje herinneren van circa 20 jaar geleden. Toen had ik ook een set vleugels met een houten pen. Het werd vochtig op een zomeravond. Vervolgens kon ik naar huis rijden met een vleugel die niet te demonteren was...
Dat is juist de bedoeling, het is een lasverbinding. De liggers zijn conisch gemaakt, dat kun je op deze foto zien. Uiteraard worden de verbinders met de liggers verlijmd. Johannes
Ik had dit gezien: maar niet begrepen dat het op het verlijmen van de verbinders ging. Maar goed, als je die prachtige verbinders verlijmd, heb ik niks meer te klagen. Hooguit dat prachtige werkstukje dat dan niet meer zichtbaar is, maar dat geldt helaas voor veel meer delen van deze vleugel. T'is niet voor niets dat Berrie schreef:
Zo, nu is alles gereed voor het aanbrengen van de bespanfolie. Na het bespannen nog de bowdenkabel aanbrengen, scharnieren vastlijmen, roerhoorn vastschroeven en de hoogstarthaak indraaien. De servos zijn allemaal gemonteerd. Instelhoek heb ik al gecontroleerd en als laatst nog het zwaartepunt bepalen. Met een beetje geluk hoeft er geen extra gewicht in de Neus. Dat zou fijn zijn, want dan kom ik uit op mijn gewenste vleugelbelasting. Maar daarover later meer als alles definitief is. Johannes
Transparant oranje zie je nog op illegale afstanden. Ariel, je kent dit van modellen van Justus. Wat is ie mooi hè.
Prachtig Johannes. En transparant moet gewoon! Het grappige is dat gewoon letterlijk transparant naast gekleurd transparant heel goed werkt, zeker op grotere hoogtes. Is mijn ervaring met de rood-wit-blauwe transparante Climaxx..
Bedankt voor de reacties! Da hebben jullie een punt. Ik zou eerst geen transparante folie gebruiken omdat in mijn voorraadkast nog vele rollen verschillende kleuren folie liggen. Maar jullie hebben mij aangezet om na te denken. Inderdaad, transparant oranje zie je zeer goed op grote afstand. Haha, zo kom ik nooit van mijn folievoorraad af, wordt alleen steeds meer omdat ik altijd veel te ruim inkoop. Net die ene keer dat ik te zuinig inkoop verpruts ik een stuk en heb dan net tekort. Johannes
Nu kaal met servos zoals op de foto, weegt de RESuprois 728 gram. Vlieg klaar verwacht ik ca. 950 gram. Spanwijdte = 1940 mm Vleugeloppervlak = 38,4 dm² Vleugelbelasting = 24,7 gr/dm² Mijn uitgangspunt was een vleugelbelasting van 24gr/dm² , maar ik heb 60 mm spanwijdte laten liggen. Naja, of iets lichter bouwen. Terugkijkend naar de wedstrijden van afgelopen jaar moest ik bijna bij elke wedstrijd extra gewicht in het toestel meenemen vanwege de sterke wind. Dat is natuurlijk slecht voor de daalsnelheid met als gevolg, korte vliegtijden. In het nieuwe wedstrijd seizoen verwacht ik met de RESuprois langere vliegtijden te kunnen maken, vooral bij sterke wind. Extra ballast zal niet meer nodig zijn, naja zeg nooit, nooit, want we hebben al bij windkracht 5 met uitschieters naar 6 een wedstrijd gevlogen. Johannes
De daalsnelheid wordt niet enkel bepaald door de vleugelbelasting. Bepalend zijn ook de geometrie en het vleugelprofiel van het toestel. Naar wat ik zie op de foto ziet er dit goed uit. Die 24.7gr/DM2 is absoluut niet overdreven.
De geometrie heb ik relatief eenvoudig gehouden. Met dit vleugelprofiel heb ik nog geen ervaring, maar heb naar de polaire gekeken en dat zag er goed uit voor mijn doel. Johannes
. WOW Johannes, wat een top verslag weer!! Erg mooie foto`s, super netjes gebouwd en weergegeven in dit prachtige verslag. Echt een genot om jouw verslagen te volgen!! Succes met de afwerking. Groeten, Ramses .
De RESuprois heeft eindelijk gevlogen! Niet in Nederland, maar in de alpen op de Gerlitzen. Zoals verwacht verliep de eerste vlucht zonder problemen. Het landen was wel een uitdaging omdat het toestel erg gevoelig is voor turbulenties. Ik denk dat de knikvleugel de veroorzaker is van het schommelen. Gelukkig heeft het toestel zonder schade een radslag overleeft. Uiteraard heb ik daarna het landen intensief geoefend, met succes. Bij zwakke thermiek presteert deze zwever zeer goed en even versnellen naar de volgende thermiekbel gaat prima. Maar tijdens een duikvlucht wordt hij niet bijzonder snel, dat verbaasde mij zeer. Mijn standaard Surprois wat een veel dikker vleugelprofiel heeft is sneller in de duikvlucht. De spoilers hebben enorme invloed op hoogte- en richtingsroer. Het is nog een uitdaging, de zender zo te programmeren dat ik kan landen zonder wilde stuurbewegingen. Wellicht heb ik in het vlakland minder problemen met landen als in de bergen. Aanstaande zondag hebben wij bij Alkmaar een clubwedstrijd en dan kan ik het landen oefenen. De Surprois Familie op de Gerlitzen. Vooraan, met de oranje vleugel heeft een elektroaandrijving. De zwever met de gele vleugel is de standaard Surprois en met de witte vleugel is de RESuprois. Johannes