Bouwverslag R-E-S vleugels

Discussie in 'F3-RES' gestart door Ariel, 30 sep 2016.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    In bepaalde omstandigheden kan een toestel te licht zijn.
    Een dikker profiel is soms een meerwaarde voor de stabiliteit.
    De optimale mix profieldikte, vleugelbelasting en vliegsnelheid.
    Daar valt heel wat over te zeggen.
     
  2. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    De twee servos voor de spoilers zitten geborgd in een aluminium servosteun. Dat werkt perfect. Montage en demontage van de spoiler servos is een kleine moeite.
    Deze aluminium servosteunen zitten muurvast in de vleugel. Zelfs een radslag tijdens een ongelukkige landing hebben ze ongeschonden doorstaan.
    Alleen twee vleugel bevestigingsschroeven zijn gebroken wat ook de bedoeling is bij overbelasting.
    Omdat de twee kleine spoiler servos erg kwetsbaar zijn heb ik de servohevel niet gekoppeld met de spoilerklep. De servohevels kunnen vrij bewegen waarbij in gesloten toestand de hevel volledig vrij staat.
    Een magneet op de klep houd de spoiler vast in zijn gesloten positie. Eerst wou ik de spoilers met de bespanfolie scharnierend maken.
    Maar de voordelen van een siliconenscharnier heeft mij doen besluiten van af te zien. ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Johannes
     
    Q Brand, jacobbos, flymax en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Prachtig en inspirerend bouwverslag Johannes. De laatste 10 jaar ben ik vooral met composiet materiaal bezig geweest voor F3J, F3K en F5J toestellen. Voor komend seizoen staat de bouw van de Baba Jaga Competition op het programma. Oftewel terug naar de houtbouw. Daarvoor de oude gereedschappen maar weer eens opgezocht: speldeknopjes en David schaafje.
    Ik zie in jouw bouwverslag een mooie zaagtafel. Kun je beschrijven welk type dit is? Daarnaast zie ik dat je een aluminium schuurblokje gebruikt. Ik ben ook benieuwd welk type dit is.

    Groet,

    Brian[​IMG][​IMG]
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Hoi Brian, bedankt voor je belangstelling! Werken met composiet materiaal doe ik graag maar houtbewerking heeft mijn voorkeur.
    Hout is een geweldige werkstof en je kan met eenvoudige gereedschappen prachtige werkstukken van maken.

    Je vraag is, met welke zaagtafel ik werk, het is een Proxxon Tafelcirkelzaag Fet.
    De schuurlat is een Great Planes Easy-Touch Bar Sander.

    Veel plezier met het bouwen van de Baba Jaga Competition.

    Johannes
     
    Terence vindt dit leuk.
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    642
    Locatie:
    Almelo
    Bedankt voor het antwoord Johannes. De Proxxon is echt een mooi apparaat. Voor de bouw vd Baba niet echt nodig, maar wellicht voor latere projecten wel.
    De schuurlatten ga ik zeker kopen. Zien er top uit.

    Het houtschaafje lijkt me geen Davidschaafje, maar een ander type?[​IMG]
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Voor het eenvoudige balsahout schaafwerk voldoet een Davidschaafje prima.
    De dunne mesjes kunnen eenvoudig en snel gewisseld worden.
    Op mijn foto zie je twee Davidschaafjes die ik in het verleden veel gebruikt heb.

    Maar uiteindelijk ben ik overgestapt naar professionele handschaafjes, deze zijn helaas niet goedkoop.
    Zo een investering heeft geen enkele zin als je de mesjes niet zelf handmatig slijpen en wetten kunt.
    Professionele wetstenen en hulpmiddelen zijn noodzakelijk voor een perfecte snijkant.
    Het wetten van de mesjes moet je echt leren, dat gaat in het begin moeilijk, maar een keer het gevoel gevonden, lijkt het heel makkelijk te gaan voor een toeschouwer.

    Je zult je afvragen waarom ik overgestapt ben na zo een dure oplossing.
    Allereerst puur uit interesse, maar ook nieuwsgierigheid en de drang grensverleggend bezig zijn.

    Wat is nu het voordeel van een professionele handschaaf ten opzichte van een Davidschaafje?
    De mesjes van een Davidschaafje zijn buigzaam en zullen makkelijk vervormen tijdens het schaven van wat harder hout, zeker daar waar de vezelrichting in het werkstuk verandert.
    Het mesje van de professionele handschaaf is dikker en daardoor stabieler.
    [​IMG]

    Johannes
     
    DeltaMike, SRS, jacobbos en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Sinds de eerste vlucht met de Surprois RES vleugels is weer bijna een heel jaar verstreken.
    Vele vluchten heb ik niet gemaakt, maar net genoeg om me vertrouwd te raken. Eerlijk gezegd ben ik niet helemaal tevreden over de prestatie van het vleugelprofiel.
    De vleugelconstructie is zo als verwacht oersterk en in de lucht tijdens het vliegen niet kapot te krijgen.
    Een hoogstart aan de lijn is best wel kritisch. Even teveel hoogteroer en het toestel gaat propelleren.
    Het vleugelprofiel is erg gevoelig voor tipstall. Uiteraard kan ik daarmee leven, dus tijdens de hoogstart iets minder enthousiast hoogteroer geven.:D

    Toch ben ik niet ontevreden en denk dat het de moeite waard is een nieuwe vleugel te bouwen, maar dan met een profielstrak van BC-70 , BC-50 en BC-30.

    Helaas heb ik alleen van het BC-70 de profielcoördinaten en niet van het BC-50 en BC-30.
    Ik ben niet lui en heb al gezocht naar de data, maar deze noch niet gevonden. Wie kan mij verder helpen?

    Johannes
     
  8. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Hoi Johannes,

    Ik heb ze gevonden.
    Als je even je mail adres stuurt stuur ik ze op

    GR Ruud
     
    ISOLA2 en Ariel vinden dit leuk.
  9. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Beste collega-vliegers,
    Ik ben nieuw in de forum en weet eigenlijk niet hoe ik een vraag aan iedere vlieger kan sturen... dus ik probeer het hier maar... haha...
    Weet iemand van jullie waar de half transparant bespanfolie te verkrijgen is? Ik heb het over de ouderwetse structuur die je wel kent bij antieke vliegtuigen. In het verleden kocht ik de mooie folie die voelt als zijde aan, bij HobbyKing maar die is dar kennelijk niet meer te koop.... Waar is t te koop voor goede prijs?

    upload_2019-6-7_18-53-17.jpeg
    Alvast bedankt! Gr Raymond.

     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Fora kennen die mogelijkheid niet Raymond. Nodigt ook uit tot spammen. Je kunt wel ieder lid stuk voor stuk elk een bericht sturen, middels conversaties. Maar daar ben je dan wel even mee bezig :D

    Zoals/waar je de vraag nu/hier stelt, zien alleen mensen 'm die onderhavige discussie volgen. Je zou een nieuwe discussie kunnen starten met als titel iets als Waar half transparante bespanfolie?

    Wat meer forum-uitleg, en om te voorkomen dat je PBs/conversaties/discussieberichten e.d. over het hoofd ziet
    discussies volgen/abonneren, e-mail & pop-up notificaties, conversaties/PBs & profielposts.

    Is dit wat je zoekt?
    Waar is goedkoop en snel mylar of pet folie te koop.
    of
    Mylar folie/film

    Niet relevante delen van een citaat/quote kun je verwijderen, dat houdt je bericht kort en krachtig.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2019
  11. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Hallo Ron,
    Ja ik wilde een nieuwe conservatie starten. Maar dan moet je iemand zijn naam intypen bovenaan de titel van de conservatie... ik weet dus niet welke deelnemer.... dat veld moet je in ieder geval invullen anders wordt mijn conservatie niet gestuurd, is de waarschuwing.

    Dus dat folie heet mylar?
    Gr Raymond

     
  12. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Ik keek net op google en vond idd mylar folie. Ik geloof niet dat het is wat ik bedoel? Ik zoek naar bespanfolie zoals oracover maar dan half transparant (“kleurloos”) en het voelt als stof aan (je kan in principe erop spuiten met verf).
    Gr Raymond
     
  13. Eric R

    Eric R

    Lid geworden:
    29 apr 2013
    Berichten:
    567
    Locatie:
    Drunen
    Oratex
     
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Diacov, in frankrijk wel verkrijgbaar. Net als Oratex 100 g/m^2, veel te zwaar voor RES.
     
  15. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Zou polyestervlies iets zijn dan, Ariel heeft het gebruikt op zijn Hast, het weegt een 20 gramM2 geloof ik
     
  16. Raymond1967

    Raymond1967

    Lid geworden:
    3 jun 2018
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Geldrop
    Waar is deze polyestervlies te koop? Hoe te bewerken? Met strijker?
    Eric R kwam met het idee over oratex folie....
    Ik heb hier nog wat folie liggen die kocht ik destijds bij HobbyKing, maar nu helaas niet meer.... mooie en erg goede folie die lekker goedkoop was! Hecht geweldig ook.

    upload_2019-6-8_22-23-26.jpeg

    Gr Raymond
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Polyestervlies is te koop in Duitsland maar het is geen folie wat je er zo opstrijkt.
    Het geeft wel de vintage uitstraling, ik zou het verslag van de hast eerst lezen, waar Ariel het heeft toe gepast.
    Het is ook kwetsbaarder dan de transparante folie van bv oracover.
    Je kunt het hier kopen.
    http://www.aeroplan-modelle.de/index.php?id=produkte
     
  18. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Sorry voor het inbreken in jouw topic @Ariel ..:(
     
  19. h.u.bakker

    h.u.bakker

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Eerbeek
    Voor diegene die dit wil proberen ik heb een rol van dit bespanning liggen , voorstrijken met spanlack , dan met dunne spanlack vast zetten , na lakken met spanlack , ( folie in niet lucht/water dicht)
     
  20. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik had het graag gehad voor de bot...
     

Deel Deze Pagina